Jump to content

Bössan börjar sprida.

Recommended Posts

Droggot

Jag har en Browning BAR MK3 308 som har skjutit riktigt bra med Lapua mega

Men efter sista drev jakten så blev jag lite osäker på bössan.

Så jag åkte ut för o kolla bössan. Första skottet tog 8cm höger på 110m.

Ställde om siktet då gick nästa skott 4 cm vänster.

Ställde om igen nu tog skottet mitten i 4 cm högt helt ok.

Gick tillbaka o sköt ett skott till 7cm högt 5 cm höger???

Vafan jag hade inga mer skott med mig då jag bara hade tänkt åka ut o testa bössan. 

När jag kom hem började jag undersöka bössan o hittar detta.

Är detta ROST?

Jag är rätt noga med mina bössor jag fattar inte.

Kan det vara detta som gör att bössan sprider i så fall går det att fixa?20201016_172937.thumb.jpg.fdf7860af443d0ec3cd06e60c138104f.jpg

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Droggot

24

• hs_merkel

9

• Dansken

9

• Dahla

6

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nope. Det är en materialsport vi håller på med: Det är ALLTID bössans fel 😉

Lite uppdatering i ämnet. Jag körde igenom bössan med mitt vanliga solvent tills lapparna som kom ut var nästan helt vita. Jag var ute och testade bössan igen nu med en lånad inskjutnings rigg för

Pipor på dem är rätt råa. Den jag var med och sköt in ladda typ inte om med någonting som var platnosat. De som den funka med var Tipstrike och gamla Bst. Och Tipstrike sköt dessutom. Allt annat

Posted Images

Hipshot

Tvivlar.. fästen, sikte är nog mer intressant att kolla... 

Säger som ovan, kolla fästen (både ringar och klackar) och ev. stockskruvar (osäker på hur det ser ut på en BAR).

Droggot

Jag har kollat pickatinny skenan o den sitter. 

Ringarna satt bra men jag drog dom lite till bara för att.

Hipshot

Riv bössan, gör rent. Skruvarna verkar ju sitta.. hur är det med fästet, sitter det bra i lådan?

Kolla allt detta, ta med mer plugg och testa igen. Fortsätter det strula så kommer inte fler skott att lösa problemet utan då måste det felsökas.. Astrist.. men kanske testa annat sikte?

Dansken

Hur sitter pipan fast i lådan på en BAR?
Vad sköt du för ammo nu?
Hur många skott har pipan gått?
När är pipan senast rengjort "på riktigt"? Finns det mantelavlagringar i den?

Dansken

Inget som har "rasslat loss" i siktet?

Droggot

Bössan har kanske gått 100 smällar.
Jag sköt Lapua Mega när jag skulle kolla den för övnings pluggen har den alltid spridit en 5 cm så den går inte att lita på.

Jag drar alltid ur pipan med en torr lapp när jag kommer hem från jakten även om jag inte har skjutit.

Dahla
34 minutes ago Dansken sa:

När är pipan senast rengjort "på riktigt"?

Efter 100 skott lär det vara en del kol i pipan om den endast är dragen med en torr lapp efter varje jakt. 

Börja med att göra rent med en bra "krutlösare" .(det är bara kol kvar) När du tycker att lapparna kommer ut rena så kör du med "krutlösare" två ggr till innan du försöker få bort koppar/tombak från pipan.

Droggot

Varje gång jag har skjutit har jag använt solvent och rengjort men ingen koppar lösare.
Får bli nästa steg.

Nu till det jävliga jag var iväg till XXL och skulle köpa lite mer Lapua Mega eftersom dom börjar sina nu har dom slutat sälja dom.

Någon som vet en jaktbutik som ligger söder om Stockholm som säljer Lapua Mega?
Orkar inte ta mig till Stockholm bara för att köpa en ask ammo.

tecno
15 minutes ago, Droggot said:

Varje gång jag har skjutit har jag använt solvent och rengjort men ingen koppar lösare.
Får bli nästa steg.

Nu till det jävliga jag var iväg till XXL och skulle köpa lite mer Lapua Mega eftersom dom börjar sina nu har dom slutat sälja dom.

Dags att börja ladda själv ;)

Hipshot

Den där spridningen kan inte förklaras av skitig pipa eller något sådant utan det måste vara ngt som sitter löst eller nåt.

Droggot

Fram stocken sitter bara med en skruv längst fram i framstocken.
Så här ser den ut då.
Inget verkar löst i alla fall.
Någon som vet hur kolven är fäst i lådan?

20201019_160225.jpg

MagnusN
4 hours ago Droggot sa:

Får bli nästa steg.

FK sport i Nacka. Inte så söder men du slipper iaf city eller norra sidan.

MagnusN

Om inte de uppenbara skruvarna är lösa så hade jag nog börjat med att testa ett annat sikte.

Min allroundbössa reagerar inte ett märkbart dugg på skit.

• Like 1
hs_merkel

Kolla kikaren. Min hundförar bössa har lika mycket rost som regalskeppet Vasa! Men skjuter treklöver ändå.

S

Droggot

Lite uppdatering i ämnet.
Jag körde igenom bössan med mitt vanliga solvent tills lapparna som kom ut var nästan helt vita.
Jag var ute och testade bössan igen nu med en lånad inskjutnings rigg för jag misstänker att mitt provisoriska stöd inte var optimalt (En av ungarnas sovsäck).
Denna gång var det inte lika stressigt så jag tog god tid på mig.
Det blev bättre men inte som jag hade från början. Jag har fortfarande ca 5-6 cm spridning på jakt ammon som jag tidigare hade ca 2 cm.
(Fungerar på drevjakt men inte så roligt)

Jag fick hem Sweet 7.62 som jag beställt för att det skall ta koppar avlagringar och började rengöra.
Det var det grönjävligaste jag har sett mitt gamla solvent måste varit skit för det var inte svarta märken på lapparna som det brukar vara utan dessa lappar var en svart lera som kom ut (Använde ganska mycket solvent).
Tog ett par ggr för att få bort det svarta från lapparna och då började lapparna bli blå (det var dom antagligen från början men det gick inte att se). Där efter gröna.
Nu ser pipan ut så här. Skönt det var inte rost utan Koppar.
Tyvärr har jag endast 3 skott kvar så dom tänkte jag ha på söndag. Hade varit intressant att se vad den presterar nu.
Beställt mer skott från PNJakt som verkar var dom enda som skickar ammo.
Men dom kommer inte för en nästa vecka.

2020-10-23 11-35-48.jpg

2020-10-23 11-35-02.jpg

2020-10-23 11-30-07.jpg

• Like 2
Dansken

Åk till lokala handlaren och köp en ask... nu....

Jag VILL veta 😉

• Like 1
hs_merkel

Tycker de verkar konstigt? Hur mycket har du skjutit med den?  Vet att trycket suger på dessa. Och är känsliga för stöd. 

Men den jag var med och sköt in sköt riktigt bra med Norma tipstrike och tur var de för de var den enda den ladda om med! Vad är den inskjuten med? Kanske har en ask?

Droggot
20 minutes ago Dansken sa:

Åk till lokala handlaren och köp en ask... nu....

Jag VILL veta 😉

Jag med!!!
Men orkar fan inte ta mig in till Stockholm för att köpa en ask.
Bor man söder om Stockholm så har alla jaktbutiker utom XXL konkat antagligen för att XXL finns och är billigare på allt :(
Jag försökte sponsra Berras men det var svårt när dom hade samma utbud som XXL har på mer eller mindre allt men betydligt dyrare.

Droggot
22 minutes ago hs_merkel sa:

Tycker de verkar konstigt? Hur mycket har du skjutit med den?  Vet att trycket suger på dessa. Och är känsliga för stöd. 

Men den jag var med och sköt in sköt riktigt bra med Norma tipstrike och tur var de för de var den enda den ladda om med! Vad är den inskjuten med? Kanske har en ask?

Jag hade skjutit max 100 smällar då. Nu en 124 för jag drog en övnings ask fiochi när jag ändå var ute.
Jag tycker inte trycket är så dåligt men det är ju inte som i min Tikka men det fungerar. Inga problem med inskjutning.
Jag kör Lapua Mega har aldrig testat någon annan ammo då den gick så jäkla bra i bössan.

Galne
47 minutes ago Droggot sa:

Jag med!!!
Men orkar fan inte ta mig in till Stockholm för att köpa en ask.
Bor man söder om Stockholm så har

Nyköping ligger ju bara en bit ner med Skavsta och Jaktia-affär?? Inte så långt bort i min värld!

• Like 1
Droggot

Nja 14 mil för en ask ammo tycker jag är rätt långt.

Förr kunde man köpa skott på järnbolaget det var tider det.

Nu blev det i internet i stället.

Galne

Allt under 10mil är ju nästgårds!!

josc72

F..n, vad ni är bortskämda! 10 mil kan man åka för att köpa en korv om man är hungrig. För ammunition kan man åka 50 mil. I alla fall fram och tillbaka.