Jump to content

Bössan börjar sprida.

Droggot
 Share

Recommended Posts

12 minutes ago Dansken sa:

Jag byggde en sexochenhalva med en ny Lothar Walther pipa för ett tag sen. En standard pipa: inget märkvärdigt. Då bössan vart klar tog jag en heldag med mycket skott, tavlor, läskstänger med lappar och borstar och solvent och tillbringade hela dagen på skjutbanan med en kaffetermos och ett tobakspaket.

Det var kul att se hur träffbilderna kröp ihop vartefter jag fick pipan "smooth"

OOOHHH JIPPI LYLLO MIG!!!
Vapenvård en hel lördag!!!
Tror jag är tillbaka på kasernen.

Urk jag får nog ta och lyda ditt råd,
Men vad urkas surt om det inte hjälper!!! 

• Like 1

9 minutes ago Dansken sa:

Dags att börja handladda ?

Andra förslaget på det hittills,

Nu har jag inte plats för sådan utrustning och tiden som är över med snart 3 ungar kan lätt räknas på en hand.
Men du har säkert rätt.

Kan det ha med kul vikten att göra att min bössa sprider med övning??
All övning jag har testat är på 9 gram och jakt skotten 12 gram.

• 1 month later...

Jag har bestämt mig för försöka göra en LÅNGSAM Brake In, men jag har inte tid att åka till skjutbanan en hel dag så jag beslutade mig för att varje gång jag är ute och jagar skjuta ett övnings skott för att sen rengöra bössan när jag kommer hem.
Jag vet att detta kommer ta tid men skit samma.

För två helger sen började jag och sköt ett skott innan jag gick från sista passet.
Det var ett fiocchi övning skott.
Dom första lapparna var lite små gröna efter ca 5 omgångar med sweet 7.62 så kom lapparna ut vita istället för gröna.

I helgen sköt jag en Lapua Mega och efter mer än 10 omgångar är lapparna fortfarande väldigt gröna.

Hur kan det vara sån skillnad på ammo?
Fiocci släpper knappt nån koppar alls medan Lapua Mega är förjävlig o smeta ned pipan.
Är det sån skillnad på mjukheten i manteln?

Why? ?

Du kommer aldrig ha nytta av det för jakt eller dom formerna av skytte som bedrivs i Sverige.

Den totala tiden du kommer lägga på en "break in" är tokigt lång jämfört med att bara börja använda bössan och göra rent den helt normalt... vad nu det är.

Jag säger inte att Erik Cortina har rätt... men erfarenhet av det hela har han garanterat. Kolla hur han resonerar här nedan.

13 hours ago Dahla sa:

Why? ?

Du kommer aldrig ha nytta av det för jakt eller dom formerna av skytte som bedrivs i Sverige.

Den totala tiden du kommer lägga på en "break in" är tokigt lång jämfört med att bara börja använda bössan och göra rent den helt normalt... vad nu det är.

Jag säger inte att Erik Cortina har rätt... men erfarenhet av det hela har han garanterat. Kolla hur han resonerar här nedan.

Jag har haft typ samma inställning till Brak in som denna snubbe, men efter att bössjäveln börjar sprida en jäkla massa efter några skott så varför inte prova.
Den kanske börjar mantla mindre efter detta.

Jag har inte haft en bössa i hela mitt liv som mantlar som denna.
Provade att köra sweet 7.62 i min gamla Tikka från 1990 lapparna var knapp gröna o Jag har aldrig kört med ett kopparlösande solvent i hela mitt liv för en nu.

Om du nu redan har skjutit runt 100 skott så är ju redan bössan "inkörd".

Det man pratar om i dom där kretsarna som exempelvis Erik Cortina och Thomas "Speedy" Gonzales rör sig i gör gällande att en bössa börjar öka i hastighet efter cirka 100 skott.

Det kan vara så att med lite förträngning i din pipa av krutrester (kol) och tombak ökar din bössa i hastighet så du helt hamnar utanför pipans optimala område vad gäller svängningar... när du gör rent den nu så skjuter den bättre några skott då du hamnar närmare en så kalllad "nod" där bössan trivs bättre med kulans hastighet och aktuellt sättdjup i hylsan.

Testar du med en annan kula kommer du få andra resultat och så kommer det alltid vara. 

Jag har bara skjutit med en BAR i 300wm och dom där bössorna är känsliga för hur man lägger an och trycker ner förstocken mot stödet. Vi fick bössan att skjuta 15 cm stora grupper innan vi förstod att vi inte fick lägga någon press på förstocken. 

Det är svårt att vara helt konsekvent och göra allt exakt lika skott efter skott även med en halvautomat.

Pipor på dem är rätt råa. Den jag var med och sköt in ladda typ inte om med någonting som var platnosat.

De som den funka med var Tipstrike och gamla Bst. Och Tipstrike sköt dessutom. Allt annat ställde sig i taket. Vi sköt sittande i bänk med Tripod och sandsäck vid kolven. Sikte var zeiss v8 1-8 80m

Prova göra rent. Sen byter du ammunition med kompisar 5st räcker och provar i lugn och ro. Tror vi testad nog 10 olika sorter tror jag?20160808_125019.thumb.jpg.5cd455e3c9298bc45a11ebdf5f9d4f2a.jpg

• Like 2

Jag tror nog bössan skjuter lika bra nu som då den var ny med Lapua Mega.
Jag bara stör mig på att den mantlar utav bara fan. Och det verkar vara Lapua ammon som är värsta boven.

Jag skall göra som du föreslår hs_merkel men det får bli till våren när jakten är över.

Min bössa har inga problem att ladda om det jag stoppar i den efter att jag rengjorde den från allt kladdigt skit som den kom med från fabrik.
Det var inte fett det var lim dom hade kladdat ner den med.

8 hours ago Droggot sa:

Jag tror nog bössan skjuter lika bra nu som då den var ny med Lapua Mega.
Jag bara stör mig på att den mantlar utav bara fan. Och det verkar vara Lapua ammon som är värsta boven.

Jag skall göra som du föreslår hs_merkel men det får bli till våren när jakten är över.

Min bössa har inga problem att ladda om det jag stoppar i den efter att jag rengjorde den från allt kladdigt skit som den kom med från fabrik.
Det var inte fett det var lim dom hade kladdat ner den med.

Som sagt allt inom en snusdosa är ok med en sån,men man vill ha mindre så är de bara. Att den mantlar hade jag inte brytt mig om, mina bössor brukar vara slut utvändigt innan insidan börjar ta skada.

Du kan få lite olika 308win av mig. Tycker inte du ska bry dig alls om pipan, dem är råa så skjut mer sen brukar dem skärpa till sig på tavlan. Min 308 klarar inte en lerduva på 80m rengjord. Skitig skjuter den treklöver bara jag sköter mig. Förebyggande service är inge att lägga energi på om du frågar mig.

• Like 2