Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bössan börjar sprida.

Featured Replies

Publicerat
59 minutes ago Droggot sa:

Nja 14 mil för en ask ammo tycker jag är rätt långt.

Förr kunde man köpa skott på järnbolaget det var tider det.

Nu blev det i internet i stället.

Köp tio askar då ?

Jag hade nog gått loss med krut (kol) lösare ordentligt igen och sen kopparlösare igen.

• Svar 62
  • Visningar 5,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nope. Det är en materialsport vi håller på med: Det är ALLTID bössans fel ?

• Lite uppdatering i ämnet. Jag körde igenom bössan med mitt vanliga solvent tills lapparna som kom ut var nästan helt vita. Jag var ute och testade bössan igen nu med en lånad inskjutnings rigg för

• Pipor på dem är rätt råa. Den jag var med och sköt in ladda typ inte om med någonting som var platnosat. De som den funka med var Tipstrike och gamla Bst. Och Tipstrike sköt dessutom. Allt annat

Posted Images

Publicerat
1 hour ago Droggot sa:

Nja 14 mil för en ask ammo tycker jag är rätt långt.

Förr kunde man köpa skott på järnbolaget det var tider det.

Nu blev det i internet i stället.

Mälardalens Skog & fritid har ett litet sortiment hemma enligt hemsidan, ligger i Södertälje..

https://skogfritid.se/

Publicerat

Jaktia Ekerö. 

Publicerat
2 hours ago, Droggot said:

Jag med!!!
Men orkar fan inte ta mig in till Stockholm för att köpa en ask.
Bor man söder om Stockholm så har alla jaktbutiker utom XXL konkat antagligen för att XXL finns och är billigare på allt
Jag försökte sponsra Berras men det var svårt när dom hade samma utbud som XXL har på mer eller mindre allt men betydligt dyrare.

Jag är inte så säker på att det är XXL som driver den utvecklingen. Då tror jag nog att polisens långa handläggningstider har varit handlardöden långt mer drivande.

Här i Malmö-regionen stängde affärerna innan XXL slog upp sina portar. Ganska länge var den ende handlaren i kommunen en cykelaffär med lite ammo. När han stängde fanns det ingen kvar. Nu har vi två XXL men innan de öppnade fick man köra till grannkommunerna. 

Min privata spaning när jag besökt olika småbutiker är att de ofta har dåligt sortiment och urusla hemsidor. I kombination med höga priser är det inte konstigt att de slås ut. 

Publicerat
  • Författare
20 minutes ago Galne sa:

Mälardalens Skog & fritid har ett litet sortiment hemma enligt hemsidan, ligger i Södertälje..

https://skogfritid.se/

Tackar dom viste jag inte ens att dom existerade.
Man kan ju snacka med dom om vad dom tar hem.?

Publicerat
  • Författare
28 minutes ago Dahla sa:

Köp tio askar då ?

Jag hade nog gått loss med krut (kol) lösare ordentligt igen och sen kopparlösare igen.

Jag höll på hela gårdagen och idag så nu vore det fan om det var skit kvar. :wallbash:

Publicerat
  • Författare
25 minutes ago hs_merkel sa:

Jaktia Ekerö. 

Den hade jag glömt bort.?
Hmm surt bara med den där jäkla färjan men kan bli bra när södra länken är klar.
Nu har jag ju redan beställt ammo men nästa gång skall jag tänka på den.

Publicerat
13 minutes ago Droggot sa:

Den hade jag glömt bort.?
Hmm surt bara med den där jäkla färjan men kan bli bra när södra länken är klar.
Nu har jag ju redan beställt ammo men nästa gång skall jag tänka på den.

Var där för nått år sedan bra utbud!

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago lagerstedt sa:

Jag är inte så säker på att det är XXL som driver den utvecklingen. Då tror jag nog att polisens långa handläggningstider har varit handlardöden långt mer drivande.

Här i Malmö-regionen stängde affärerna innan XXL slog upp sina portar. Ganska länge var den ende handlaren i kommunen en cykelaffär med lite ammo. När han stängde fanns det ingen kvar. Nu har vi två XXL men innan de öppnade fick man köra till grannkommunerna. 

Min privata spaning när jag besökt olika småbutiker är att de ofta har dåligt sortiment och urusla hemsidor. I kombination med höga priser är det inte konstigt att de slås ut. 

Jo visst är det så.
Berras & Huntyard som jag brukade svänga förbi hade aldrig någon ammo hemma.
Vapen snubben svarade alltid att dom hade fått en sändning men den gått till Arlanda filialen.
Dom väntade nu på en ny.
jävlar vad ammo dom måste ha i Arlanda bunkern för dom fick allt som beställdes.

Sen tog dom bara in standard sortimentet som finns på XXL för bara mycket billigare.
Köpte man en ask av något som var bra kunden man aldrig köpa den igen för då tog dom inte in den längre.
Köpte Lyaval stål hagel där en gång och blev positivt överraskad och ville köpa lite mer då hade dom inte den längre utan bara Gyttorp Wettland som fans på XXL för hundra spänn billigare.
Det är ok att vara lite dyrare om man har ett special sortiment men jag tänker inte betala så mycket mer för samma skit prylar man egentligen inte vill ha.

Publicerat
  • Författare

Jag stack ut på lunchen för att skjuta ett par smällar för att se hur bössan går efter rengöringen.

Tyvärr var jag lite stressad för att jag skulle ha möte direkt efter.
Men jag ville göra detta innan helgen och idag var den enda tid jag kunde skaka fram.
Första skottet kändes bra tog ca 3 cm högt.
Nästa skott kände jag att jag droppade några cm.
Andra skottet hastade jag iväg för tiden började rinna ur.
Om jag struntar i skottet som jag kände droppade så är spridningen ca 2-3 cm.
Dom två första hålen var små runda och fina tredje känns som den är lite spretigare typ som kulan inte var helt stabil men det kanske bara är inbillning.

Så här ser pipan ut efter 3 skott.?

2020-10-27 13-37-33.jpg

Publicerat

Jag tycker räfflingen ser sliten ut. Låga åsar, så kulan kanske inte greppar dem ordentligt och får dålig spinn? Hur många skott har bössan gått? Bifogar bild på en 300Wm , en kaliber 2043623249_rffling.thumb.jpg.0624da2f2cc2ee98367bdd04664fdfac.jpgkänd för att kunna bränna räfflingen, men icke så på denna iallafall.

Bössan en Benelli argo är för övrigt till salu på HMK jakt med ljuddämpare för 9000kr. Har 3 benelli varav 2 i 300wm så en skulle bort. Godkänd precision för halvautomat, enligt mig mycket bättre än browning bar.

Publicerat
16 hours ago Droggot sa:

Så här ser pipan ut efter 3 skott.?

Nu är jag ju bara en simpel amatör och bilden är ju inte knivskarp men jag tycker kröningen ser ut att vara ganska dålig.

Testa med annan ammunition kanske?

Publicerat
2 hours ago Dahla sa:

Nu är jag ju bara en simpel amatör och bilden är ju inte knivskarp men jag tycker kröningen ser ut att vara ganska dålig.

Men grejerna har ju funkat tidigare, kröningen lär väl inte förändrats? Och inte heller pluggen..

Detta är ju lite mardröm, tappat förtroendet för grejerna på goda grunder mitt i säsongen.. Lider med dej!

Oavsett vad, lägg inte mer tid på att skrubba pipa.. det är bortkastad tid. Det är en jaktbössa du har inte en lättkränkt bänkskytteracer..

Skaffa ett annat sikte med fästen så du kan bara skifta rätt av? Det behöver inte vara topnotchprylar men nog så bra att de duger för att kolla om bössan skjuter i gott ljus dagtid. Då får du kvitto på att felet inte ligger vid fäste/sikte.. Låna ihop dessa prylar.. Jag kan skickat ett sikte för montering om du vill.. 

Skjutit jaktmatch innan? Då borde du ha koll på hur de ska skjuta i din bössa och borde kunna ösa iväg slika för att kolla att grejerna skjuter. Känns lite menlöst att ösa iväg jaktplugg bara för att kolla grejerna om det går att göra med andra prylar.

Jag laddar ju själv men har helmantel som samskjuter med all jaktplugg så när jag kontrollerar så drar jag iväg en hög helmantlar, stämmer de så en eller tre jaktpilar och man är i mål.

Publicerat

Ligger den på 5cm på 100m och är konsekvent är det  ok. Nog vad man kan begära av en sån bössa med sikte med lägre förstoring. Jag hade provat annan ammunition för att prova krympa. Och inte röra pipan alls

Publicerat

Du var stressad och kastade iväg 3 snabba skott och när sedan inte träffbilden motsvarar dina krav börjar du direkt leta fel på utrustningen?

Jag tror resultatet främst beror på dig, inte bössan.

/Markus

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Dahla sa:

Ja det är möjligt att den är dålig jag har själv inte någon expert och vet inte hur den borde se ut..

Det enda jag vet är att den gick super bra med Lapua Mega när jag först sköt in den.

När jag analyserar skotten så tror jag att precisionen är nästan tillbaka för det skott jag droppade några cm borde hamna precis bredvid det första. Det tredje skottet kändes sådär när jag sköt så det kan var jag som fick det att sprida.
Jag får test skjuta lite mer när det börjar lugna ner sig med allt här hemma, men som jag ser det nu går bössan bra så länge den är ren.

Det som jag nu skulle vilja är att få den att sluta mantla så förbannat.

Publicerat

Har du gjort något riktigt break- in på pipan?

Publicerat
  • Författare
1 hour ago nuke sa:

Du var stressad och kastade iväg 3 snabba skott och när sedan inte träffbilden motsvarar dina krav börjar du direkt leta fel på utrustningen?

Jag tror resultatet främst beror på dig, inte bössan.

/Markus

Jag tror att precisionen är tillbaka det var nog mest jag som slarvade med skotten pga stress.

Posten var inte ämnad åt att klaga på precisionen längre utan att pipan mantlar utav bara fan.

Läste på granforat om bössor som mantlar och tappar precision och jag tror denna pipa är så.
Misstänker att efter en 20 skott eller nått så börjar den sprida men har skjutit för lite med den för att veta.
För den gick riktigt bra när den var sprillans ny.

Och efter bara 3 skott har den mer manel i pipan än vad min 30 år gamla Tikka har.

Publicerat
  • Författare
1 minute ago Dansken sa:

Har du gjort något riktigt break- in på pipan?

Nej det har jag inte.

Jag har i min enfald trott att detta var larv men jag måste kanske börja tänka om.

Satt och googlade om att polera pipan fanns nått som hette fire-lapping kanske kan var nått.

Publicerat

Jag undrar om du skulle få skutet en ny kröning på pipan: På dina förstorade bilder ser den lite "hackig" ut i kanten... Det kan i af inte skada

Publicerat
1 minute ago Droggot sa:

Nej det har jag inte.

Jag har i min enfald trott att detta var larv men jag måste kanske börja tänka om.

Satt och googlade om att polera pipan fanns nått som hette fire-lapping kanske kan var nått.

Jag byggde en sexochenhalva med en ny Lothar Walther pipa för ett tag sen. En standard pipa: inget märkvärdigt. Då bössan vart klar tog jag en heldag med mycket skott, tavlor, läskstänger med lappar och borstar och solvent och tillbringade hela dagen på skjutbanan med en kaffetermos och ett tobakspaket.

Det var kul att se hur träffbilderna kröp ihop vartefter jag fick pipan "smooth"

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Hipshot sa:

Men grejerna har ju funkat tidigare, kröningen lär väl inte förändrats? Och inte heller pluggen..

Detta är ju lite mardröm, tappat förtroendet för grejerna på goda grunder mitt i säsongen.. Lider med dej!

Oavsett vad, lägg inte mer tid på att skrubba pipa.. det är bortkastad tid. Det är en jaktbössa du har inte en lättkränkt bänkskytteracer..

Skaffa ett annat sikte med fästen så du kan bara skifta rätt av? Det behöver inte vara topnotchprylar men nog så bra att de duger för att kolla om bössan skjuter i gott ljus dagtid. Då får du kvitto på att felet inte ligger vid fäste/sikte.. Låna ihop dessa prylar.. Jag kan skickat ett sikte för montering om du vill.. 

Skjutit jaktmatch innan? Då borde du ha koll på hur de ska skjuta i din bössa och borde kunna ösa iväg slika för att kolla att grejerna skjuter. Känns lite menlöst att ösa iväg jaktplugg bara för att kolla grejerna om det går att göra med andra prylar.

Jag laddar ju själv men har helmantel som samskjuter med all jaktplugg så när jag kontrollerar så drar jag iväg en hög helmantlar, stämmer de så en eller tre jaktpilar och man är i mål.

Jag håller med dig.
Detta är en drevjakts bössa så skjuter den under 5 cm på 100 m är det ok. Jag vinglar ju mer än det ändå på frihand ;)

Nu har jag ett Bushnell Elit 1- 6.5 sikte på med picatinny fäste hade varit kul att testa ett sikte med högre förstoring bara för att se lite bättre vad som händer.
Det var super snällt av dig. Jag får höra av mig i så fall när det blir aktuellt just nu så är det jakt på helgerna och familj när man inte jagar så det får nog bli till våren.

Nej jag har inte provat jaktmatch får kanske krypa till korset och köpa en ask.
Jag har nu bara testat med Fiocchi och GGG men båda sprider runt 6-8 cm och har gjort det från början så dom är bara bra o se om jag är inne på rätt tavla o göra hål i pappälgen.
Så gör jag med min 6.5a den sam skjuter med 4 cm skillnad å behöver nästan aldrig dra en jaktplugg för att se hur den går.
Nu kostar det 28 spänn smällen för att kontroll skjuta bössan en så där halvkul kostnad.

Publicerat

Dags att börja handladda ?

Publicerat

Norma's jaktmatch håller jag inte högt längre: Tidigare var det premium grejer, men numera är endast priset premium.