Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

som en liten dagbok.

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Nu så har jag äntligen nått nirvana i min vapengarderob. Jag svävar som på rosa moln och jag hoppas också att jag kommer fortsätta med det.

Det är så att jag nu äntligen efter väldigt mycket om och men, och många processer fått tag i min efterlängtade 6mmBR byggd på en Tikka M55 låda med en rostfri pipa på (antagligen en Lothar Walter pipa, tror jag, men som sagt, inte säkert att det är det heller)

En väldigt liten och smidig bössa som kommer göra jobbet perfekt åt mig bara den skjuter tillräckligt, men det kommer jag få veta idag, klockan 12 så ska jag iväg och testa lyckan. Skjuter den som jag kräver <25mm/100meter, vilket den antagligen gör, så är lyckan total.

Jag kommer i den här tråden att hålla er uppdaterade om vad som händer med min lilla dröm, jag kommer också att lägga upp mycket bilder på bössa, träffbilder och förhoppningsvis också en del vilt.

Bössan kommer att få en del ändringar under tidens gång vilket kommer att dokumenteras här i form av bilder och text, det som bland annat kommer att göras är, byte av optik en bit frmåt i år och kanske montering av benstöd, för att se om jag skjuter bättre med det, eller om det inte blir bättre (som ett litet test kan man säga)

Jag kommer antagligen att göra diverse ingrepp på den också, bland annat plastbäddning (ifall det inte redan är gjort) och liten annat småfix.

Jag har idag 6 stycken skott att prova den med, jag kommer att montera av mitt Helia 3-10x50 från min Ruger M77 280rem, då jag vet att detta siktet är absolut skottfast, jag kommer då att prova 3stycken 2skotts serier och se ifall den håller skotten. Jag anser att håller den dom 2 första skotten tätt, så är jag nöjd, för det är inte ofta man får chansen att skjuta mer än 2 skott i snabb följd på jakt.

Jag kommer också med tiden att lägga in frågor som jag undrar över och som jag vill ha svar på.

Jag har bland annat en redan nu på gång. och den lyder:

Hur hade ni gjort? hade ni köpt Reddingverktyg till den från Vapex.se eller från E-Bay?

Hoppas att ni ska uppskatta tråden och att ni gillar den!

MVH/Jocke

Publicerat

Då ska andra inlägget i dagboken skrivas nu då 

Tillbaka efter provskjutning så sitter jag här nu med lite gullachsoppa och mjölk.

För att få det att verkligen bli en dagbok om utvecklingen för min nya bössa så tar jag upp allt i denna dagboken, så detta inlägget kommer att bli lång.

Till att börja med så åkte jag och hämtade tjejen när hon hade slutat skolan, in med henne i bilen och iväg mot vapenhandlare, fast innan vi var framme där skulle vi först inom och skruva av mitt Helia 3-10x50 från min Ruger M77. In med kikarsiktet i bilen, haffade skotten jag hade fått tag i i farten och iväg vidare mot vapenaffären.

Väl framme så kom vi in i affären glada som få och skulle låna bössan för några timmars testande. Kommer in i affären och går fram till kassan, då dyker ägarens fru upp på andra sidan, jag frågar snällt "är _ _ _ _ här? Får i svar, "näpp han är iväg på ärende"

Genast tänkte jag, jahopp då blir det inte något test nu då. Men han skulle tydligen komma tillbaka vid klockan 14 redan och nu var klockan 13. Så så länge så tog jag och tjejen och åkte till min praktikplats för att kolla läget. Där stannade vi till klockan var 14.15 och sedan i bilen igen och tillbaka till affären. Jodå nu är han tillbaka, in med kikarsikte och skott. Frågar ifall han vill hjälpa till att sätta på kikarsiktet, men han hade mycket folk i bytiken och så, och då har man ju en fördel att man gjort 3 veckors praktik där 

In i smedjan med bössa och kikarsikte och fästen. Spänner fast bössan och ska börjar att sätta fast fästerna, då upptäcker jag plötsligt det som inte får hända, fästerna är för låga för 50 objektivet, det slår i pipan tack vara en ruggigt lång "övergångskona". Jag vänder och vrider och grejar med fästerna i ren panik, näpp dom passar verkligen inte. Fram med ett par andra fästen och provar igen. Näpp dom fungerar inte dom heller, ut och hämtar ägaren till butiken och frågar vad jag ska göra, han kollar lite på mig och sedan går han fram till bössan, vänder och vrider och grejar med det mesta på bössan, men inget fungerar.

Han hämtar ett par andra fästen och kommer tillbaka, näpp för låga dom också. Så hämtar han ett par till, japp dom stämmde, tyvärr är det millet fästen  Men vad har man att be för, provskjuta det skulle jag i alla fall. På med aluminium skiten och i med kikarsiktet, näpp den ligger fan ändå imot, då får jag tyvärr ta hjälp av pappersbitarna i kartongen  Nu börjar jag bli duktigt sur på att allt krånglar. Och tänker högt att skiten inte kommer hålla, den kommer sprida som en hagelbössa. Men skitsamma skjuta det ska jag i alla fall. Pillar i alla pappersrämsorna och spänner åt fästerna.

Nu så fungerar allt och inget ligger mot och jävlars. Ut med bössan i bilen och tjejen efter. Nu så ska det äntligen provas min nya 6mmBR  Kör som en galning (något över tillåten hastighet, då det börjar skymma). Kommer fram och ska svänga av in till vägen där vi har våran skjutbänk. Vi hinner köra drygt 1 km in på vägen så ser vi första trädet över vägen som "PER" har blåst omkull. Jahopp då är det bara till att gå den sista kilometern in till bänken med en packning som hade gjort en packåsna grön av avund. Börjar att gå och klättra över lite träd. Allt går bra det första trädet, men andra trädet då säger tjejen "näpp nu vill inte jag hoppas över fler träd, jag stannar minsann här." Vad gör man i det läget då? då står man där själv och ska bära: bössa, stöd, måltavla, tejp, hörselskydd och skott. För det fösta så är tavlan lika stor som mig själv, och bössan väger några kilo med en rostfri semimatchpipa på sig och stödet väger ju runt 4 kilo det också. Japp som ni förstår så klarade jag inte av att bära allt detta mer än typ 50 meter innan jag tappade allt i marken.

Efter väldigt mycket fjäsk och bugande och löften så fick jag äntligen tjejen till att ångra sig och hjälpa till att bära skiten till skjutbänken. Ställde mig då och skulle dra upp henne för ett stort träd. Börjar då att dra lite försiktigt och lägger all min vikt bakåt för att få upp henne, och då tappar hon plötsligt greppet med foten och åker med låret före rakt in i granen. Men som tur var så var där inga grenar just där och med ett blåmärke på låret som skavank så hjälpte jag henne upp på ett enklare sätt i stället. Det dröjde inte länge förens vi hittade nästa träd som "PER" hade blåst omkull. Och det var inte dom sista, runt 15-20st träd låg det sammanlagt över vägen som vi var tvugna att hoppa över och krypa under och gå bredvid innan vi kom fram till skjutstolen. Efter diverse utbrott på träden och "PER" så är vi äntligen framme vid skjutbänken och skjutningen kan således ta fort, ett litet minus är dock att det börjar skymma på fort nu.

Jag går fram och ställer upp tavlan på 100meter. Går tillbaka och plockar i ordning stödet, lägger i bössan och gör i ordning inför en trevlig bekantskap med min nya bössa.

Sätter mig till rätta, på med hörselskydden, grovriktar in kikarsiktet och kollar en sista gång så allt är som det ska.

I med två blänkande patroner, med en 70grs Hornady SP på toppen. I med patronen i patronläget, säger åt tjejen att hålla för öronen. Letar upp mitten på Normas inskjutningstavla och kramar av skottet sakta. PANG! Shit, en helt underbar bössa, rekylen knappt märkbar.

Nu till momentet som jag var mest orolig för med denna bössan/kalibern nämligen matningen. Jag öppnar slutstycket och repeterar, gissa om jag skiner upp som en sål när den matar som en våt tonårsdrömm 

PANG! andra skottet går, jodå lika skönt igen, som en smekning mot axeln. Repeterar, jodå som en våt tonårsdrömm denna gången också. Springer fram och markerar, här tröt glädjen. Cirka 4cm mellan skotten 

Tillbaka och sätter mig, i med 2 nya patroner. Siktar denna gången på den stora svarta cirekln längst upp till höger på Norma tavlan. PANG! Lika skönt som sist  repeterar, ååhhh något i hästväg så fint matar den. PANG! Och fram och markerar, denna gången blir jag lite gladere, träffbilden har krympt till drygt 2cm mellan skotten.

Jag tycker ändå att det känns som om det är riktpunkten aom gör att det inte blir bra, så jag tänker nu gå ner med dom sista två skotten på den minsta svarta fläcken till vänster högst upp. I med dom två sista patronerna i magasinet och i med det i bössan. PANG! repeterar PANG!

Springer fram i lycka för att se hur det ser ut. OJ OJ!  Jag tror knappt mina ögon, kulorna sitter i samma hål! Nästan så man får tolka, men man ser att det gått in 2 skott i det lite större hålet. Nu är jag i extas och helt överlycklig. Utbrister "Denna ska jag bara ha!"

Nu känns det genast mycket enklare att gå tillbaka trotts träden över vägen, lyckan är total.

Bara för att stärka på det hela lite extra så kan jag nämna att det är Stigge här på forumet som pipat bössan. Såg det idag, det stog "sundberg" på pipan och under stog det 6BR 

Så nu så ska det bara skrivas licenspapper sedan så är lyckan total och skåpet är som jag länge velat ha den. Helt enkelt mitt drömskåp.

MVH/Jocke

Publicerat

Hej Jocke, kul att bössan verkar skjuta bra och att du är nöjd!

Ledsen att jag inte kunnat svara i det tempo som jag borde :- men förmodligen känner du redan till skillnaden mellan 6mm BR och 6mm Norma BR (BR står förresten för Benchrest Remington).

Om så inte skulle vara fallet kommer en kort resumé  :P

Remington laddade ursprungligen patronen med lättare kulor 65-70 grains för att kunna konkurrera med 6mmPPC (men denna konkurrens utföll inte till 6mm BR's fördel varför kalibern under många år förde en tynande tillvaro).

1996 var det någon på Norma som slutligen bestämde sig för att patronen lämpade sig väl för det internationella 300m skyttet men för detta krävdes det tyngre kulor med högre BC. Idag finns det ju till och med 115 grains kulor (även om du inte kan skjuta dem med en för patronen "normal" räffelstigning) men den klassen som 6mm Norma BR är byggd för är 105-107 grains kulor. Problemet var att såväl friflykt som övergångskona inte var anpassade för dessa kulor varför de var tvugna att sättas för djupt i hylsan och dessutom bör du ha en annan övergångskona om du skall skjuta VLD kulor , i vart fall för optimalt resultat.

Skillnaderna ligger alltså inte i själva patronläget utan i hur långt ut du kan sätta kulan samt övergångskonans utformning.

För övrigt har jag postat ett paket med färdigladdad ammunition i 9.3x62 och 308 win samt lösa kulor i 338 till dig. Hoppas att du får nytta av det och jag ser fram emot att få ta del av resultatet 8)

//Henrik

Publicerat

Här kommer en uppdatering av dagboken  ;)

Igår var jag och lämnade min 6,5:a och tog och skrev licenspappren och var hos polisen och lämnade dom. Men som vanligt sa damen i luckan "du får nog räkna med mins 3-4veckor". Jag blir så trött på Halmstads poliser ibland  :(

Men men nu har jag dealat till mig bössan och allt är frid och fröjd än så länge  :)

Men sedan får jag nog leva på vatten och bröd när jag ska köpa laddverktyg m.m Räknade ut att verktyg + kulor + hylsor + tändhattar ger ett pris på ungefär 1500kr  :-

Men vad gör man inte för att komma igång och skjuta med sin nya bössa?  :P

Hej Jocke, kul att bössan verkar skjuta bra och att du är nöjd!

Ledsen att jag inte kunnat svara i det tempo som jag borde :- men förmodligen känner du redan till skillnaden mellan 6mm BR och 6mm Norma BR (BR står förresten för Benchrest Remington).

Om så inte skulle vara fallet kommer en kort resumé  :P

Remington laddade ursprungligen patronen med lättare kulor 65-70 grains för att kunna konkurrera med 6mmPPC (men denna konkurrens utföll inte till 6mm BR's fördel varför kalibern under många år förde en tynande tillvaro).

1996 var det någon på Norma som slutligen bestämde sig för att patronen lämpade sig väl för det internationella 300m skyttet men för detta krävdes det tyngre kulor med högre BC. Idag finns det ju till och med 115 grains kulor (även om du inte kan skjuta dem med en för patronen "normal" räffelstigning) men den klassen som 6mm Norma BR är byggd för är 105-107 grains kulor. Problemet var att såväl friflykt som övergångskona inte var anpassade för dessa kulor varför de var tvugna att sättas för djupt i hylsan och dessutom bör du ha en annan övergångskona om du skall skjuta VLD kulor , i vart fall för optimalt resultat.

Skillnaderna ligger alltså inte i själva patronläget utan i hur långt ut du kan sätta kulan samt övergångskonans utformning.

För övrigt har jag postat ett paket med färdigladdad ammunition i 9.3x62 och 308 win samt lösa kulor i 338 till dig. Hoppas att du får nytta av det och jag ser fram emot att få ta del av resultatet 8)

//Henrik

Hej på dig kamrat!

Det var länge sedan! Skrev till dig igår på msn men precis när jag skrivit till dig så loggade du ut. Men jag har anat att du hafft det stressigt, undrar när ditt goda tempo ska lugnas ned? ;)

Paketet har anlänt :) Det ser väldigt bra ut :)  Men vilka kulor är det i 9,3x62 med grön spets?, dom ser väldigt trvliga ut  8)

Nu så är jag ändå mer insatt i förhållandet mellan 6mm Norma BR och Remington BR :)  Det ska du ha tack för Henrik!

Jodå visst är jag nöjd med bössan, helt underbar är den :)

Ha det så bra så hörs vi snart!

MVH/Jocke

P.S vi får väll ta skyttet senn framåt vårkanten om du fått din 6x45 då? D.S

Publicerat

Hej Jocke,

när tempot lugnar ner sig vete gudarna ;) men det har blivit något lugnare jämfört med innan jul.

Kulorna med grön spets är 250 grains Ballistic Tip laddade till 800 m/s, de andra 9.3x62 patronerna är 250 grains Barnes X laddade till 800 m/s.

När det gäller 308 win har du fått TSX och Scirrocco (gen 1) i båda fallen är det 150 grains kulor laddade till 880-890 m/s dessutom var det några 180 grains oryx laddade till 810 m/s.

Statusen på 6x45:an är att jag fått alla laddverktyg och komponenter (saknar i o f s fortfarande rem 7 1/2 tändhattar och några Hogdon krut som jag tänkt prova). Mallen och kolvämnet är hos Johnny Boberg för kopierfräsning och sist jag pratade med Leif hade han ingen ETA på den men han behöver en månad för att göra färdigt kolven efter det att han fått tillbaka den. Realistiskt kanske bössan är klar i slutet av mars men osvuret är bäst.

Men givetvis skall vi ta skyttet så snart som möjligt! Det kommer att ta en bra stund innan jag är klar med att ta fram laddningarna men det är bara angenäma "problem".

När det gäller din bössa kan jag tipsa om skytteombuden inom frivilliga skytterörelsen där både Normas och Lapuas skytteombud har 6mm Norma BR till lägre pris än vad du hittar i handeln 8)

Lev väl,

Henrik

Publicerat
Hej Jocke,

när tempot lugnar ner sig vete gudarna ;) men det har blivit något lugnare jämfört med innan jul.

Kulorna med grön spets är 250 grains Ballistic Tip laddade till 800 m/s, de andra 9.3x62 patronerna är 250 grains Barnes X laddade till 800 m/s.

När det gäller 308 win har du fått TSX och Scirrocco (gen 1) i båda fallen är det 150 grains kulor laddade till 880-890 m/s dessutom var det några 180 grains oryx laddade till 810 m/s.

Statusen på 6x45:an är att jag fått alla laddverktyg och komponenter (saknar i o f s fortfarande rem 7 1/2 tändhattar och några Hogdon krut som jag tänkt prova). Mallen och kolvämnet är hos Johnny Boberg för kopierfräsning och sist jag pratade med Leif hade han ingen ETA på den men han behöver en månad för att göra färdigt kolven efter det att han fått tillbaka den. Realistiskt kanske bössan är klar i slutet av mars men osvuret är bäst.

Men givetvis skall vi ta skyttet så snart som möjligt! Det kommer att ta en bra stund innan jag är klar med att ta fram laddningarna men det är bara angenäma "problem".

När det gäller din bössa kan jag tipsa om skytteombuden inom frivilliga skytterörelsen där både Normas och Lapuas skytteombud har 6mm Norma BR till lägre pris än vad du hittar i handeln 8)

Lev väl,

Henrik

Hej igen Henrik!

Anade att det inte hade lugnat ner sig ännu för dig, men bara du inte jobbar ihjäl dig så ;)

Jasså okej ser ballistic tipen ut så till 9,3, det var trevliga saker :)

Scirrocco ska bli mycket trevligt att testa i dom farterna, sägs att dom ska explodera, kan det stämma ???

Okej, men slutet på mars låter ju som den tiden då det är som skönast att sitta på banan, kavla upp skjortarmen och luta sig tillbaka och njuta av att våren slår ut, och vips så blir allt ändå bättre när det ekar en studsarknall över banan. Visst låter det fantastiskt ;)

Laddningarna kan du ju testa när jag är uppåt ju? Det spelar ju ingen roll, bara jag får se skönheten ;)

Vad det gäller skytteombuden, syftar du på hylsor då eller vad är billigare?

Ha det riktigt bra nu och ta väl hand om dig och familjen!

MVH/Jocke

Publicerat

Hej Jocke!

Jag har sådan tur att jag verkligen gillar mitt jobb så det kan ibland bli lite "för mycket av det goda". Å andra sidan trivs jag med att ha fullt upp, den enda nedsidan är att jag inte har tid att sitta och surfa  ;)

Som du förmodligen redan känner till är Ballistic Tip i i kalibrar från 8mm och uppåt avsedda för större vilt en de vad ballistic tip i klenare kalibrar är. Jag skulle tro att du kommer att få restvikter på runt 70 % med den kulan i 800m/s.

Det sägs mycket konstiga saker på Internet men att scirroccon skulle explodera tror jag inte ett ögonblick på, däremot tror jag att den expanderar kraftigt och får en restvikt på runt 70% den också, kanske upp emot 80% eftersom blöta telefonkataloger är ett ganska snällt testmedium. De patronerna som du har fått med Scirrocco är generation 1 och de nuvarande kulorna är generation 2, skillnaden är att generation 2 är en lite hårdare kula.

Du kan vara säker på att det kommer att testas laddningar under hela våren till 6x45:an eftersom det är en ny bekanntskap för mig. Inledningsvis kommer jag att prova 85 grains Sierra HPBT (Gameking) och 85 Grains Partition men även FMJ. Sedan finns det en del andra kulalternativ, allt från Hornady 70 gr SP till 85 grains TSX som skall testas både när det gäller precision och expansion ;D Sedan skall fyra olika krut testas, Norma 201, VV N-130, H332 och H335 som du förstå kommer detta att ta lite tid i anspråk.

Skytteombuden har såväl färdigladdad ammunition som lösa komponenter men bara till sportskyttepatroner d v s 6mm Norma BR, 6.5x55 och 308 win. De kan vara lite luriga att få tag på för de skall inte konkurrera med handlarna. Men det måste nog finnas något skytteombud både för Norma och Lapua någonstans på de halländska leråkrarna.

Vad har du fastnat för på kulfronten till din 6 mm BR?

Ha det!

Henrik

Publicerat
Hej Jocke!

Jag har sådan tur att jag verkligen gillar mitt jobb så det kan ibland bli lite "för mycket av det goda". Å andra sidan trivs jag med att ha fullt upp, den enda nedsidan är att jag inte har tid att sitta och surfa  ;)

Som du förmodligen redan känner till är Ballistic Tip i i kalibrar från 8mm och uppåt avsedda för större vilt en de vad ballistic tip i klenare kalibrar är. Jag skulle tro att du kommer att få restvikter på runt 70 % med den kulan i 800m/s.

Det sägs mycket konstiga saker på Internet men att scirroccon skulle explodera tror jag inte ett ögonblick på, däremot tror jag att den expanderar kraftigt och får en restvikt på runt 70% den också, kanske upp emot 80% eftersom blöta telefonkataloger är ett ganska snällt testmedium. De patronerna som du har fått med Scirrocco är generation 1 och de nuvarande kulorna är generation 2, skillnaden är att generation 2 är en lite hårdare kula.

Du kan vara säker på att det kommer att testas laddningar under hela våren till 6x45:an eftersom det är en ny bekanntskap för mig. Inledningsvis kommer jag att prova 85 grains Sierra HPBT (Gameking) och 85 Grains Partition men även FMJ. Sedan finns det en del andra kulalternativ, allt från Hornady 70 gr SP till 85 grains TSX som skall testas både när det gäller precision och expansion ;D Sedan skall fyra olika krut testas, Norma 201, VV N-130, H332 och H335 som du förstå kommer detta att ta lite tid i anspråk.

Skytteombuden har såväl färdigladdad ammunition som lösa komponenter men bara till sportskyttepatroner d v s 6mm Norma BR, 6.5x55 och 308 win. De kan vara lite luriga att få tag på för de skall inte konkurrera med handlarna. Men det måste nog finnas något skytteombud både för Norma och Lapua någonstans på de halländska leråkrarna.

Vad har du fastnat för på kulfronten till din 6 mm BR?

Ha det!

Henrik

Hejsan Henrik!

Okej så du tillhör dom ovanliga då Henrik? ;) (syftar på att du verkligen gillar ditt jobb)

Jo det känner jag till att BST över 8mm är till för lite hårdare djur :)

Hmmm jo det har du rätt i, det sägs en hel del skummt, detta tror jag att jag sett på tv facktiskt, men även där sägs och sker det en del skummt.

Låter som lite trevliga kulkombinationer du tänkt prova, även jag är inne på att testa dessa nu. För just TSX och Partition verkar intresanta till denna kalibern.

Ska kolla upp det där med skytteombuden. Just Hylsor är ju för djävlar dyrt i affärerna.

Kulorna jag mer och mer börjat snöa in på är 85grs kulor, vet dock inte ifall min pipa stabiliserar dom. Men det lär man ju märka, 85grs är ju inte så tungt för att vara 6mm, så dom borde stabiliseras. Dom kulorna jag kollat mest på är 70grs Hornady SP, 85grs Barnes TSX, 85grs Hornady Interbond, 85grs Nosler Partition.

Ha det bra!

MVH/Jocke

Publicerat

Jocke,

har du kollat räffelstigningen på bössan?

Precis som du har jag fastnat för 85 grains kulor och räknar med att kunna ge dem 850 m/s.  I de farterna funkar även vanliga blöta kulor rätt bra, jag har fått kontinuerliga och översvallande lovord om sierras HPBT i dessa farter från min forne knektkollega på de brittiska öarna. Han har tagit ett 100 tal rådjur och ett icke oansenligt antal dovvilt av daga med denna kula skjuten i en 6x45:a. Däremot tror jag att resultatet inte skulle bli det samma om hastigheten stressas upp till +900 m/s men det är bara spekulationer från min sida. Partition är ju alltid ett säkert kort och den funkar även de högre hastigheter som kan bli aktuella i din 6mmBR.

TSX:en i klenare kalibrar som t ex 6mm kräver enligt min erfarenhet hastigheter upp emot 900m/s i utgångshastighet för att effekten skall bli fullgod, så även den bör vara ett bra alternativ i din bössa. Dock är det en ganska lång kula varför du kan få problem om din räffelstigning inte är tillräckligt snabb. När det sedan gäller Interbond var det en nyhet för mig att denna finns i en 6mm variant, är du säker på det? Annars kan jag tillägga att det finns en 90 grains Scirrocco som borde kunna var ett alternativ likaså finns det en 75 grains rhino som helt säkert stabiliseras i din bössa.

När det gäller TSX, Partition, Scirrocco och Sierra kulan kanske jag kan stå till tjänst med några "samples" då dessa ligger hemma i hyllan.

Lev väl,

Henrik

Publicerat
Jocke,

har du kollat räffelstigningen på bössan?

Precis som du har jag fastnat för 85 grains kulor och räknar med att kunna ge dem 850 m/s.  I de farterna funkar även vanliga blöta kulor rätt bra, jag har fått kontinuerliga och översvallande lovord om sierras HPBT i dessa farter från min forne knektkollega på de brittiska öarna. Han har tagit ett 100 tal rådjur och ett icke oansenligt antal dovvilt av daga med denna kula skjuten i en 6x45:a. Däremot tror jag att resultatet inte skulle bli det samma om hastigheten stressas upp till +900 m/s men det är bara spekulationer från min sida. Partition är ju alltid ett säkert kort och den funkar även de högre hastigheter som kan bli aktuella i din 6mmBR.

TSX:en i klenare kalibrar som t ex 6mm kräver enligt min erfarenhet hastigheter upp emot 900m/s i utgångshastighet för att effekten skall bli fullgod, så även den bör vara ett bra alternativ i din bössa. Dock är det en ganska lång kula varför du kan få problem om din räffelstigning inte är tillräckligt snabb. När det sedan gäller Interbond var det en nyhet för mig att denna finns i en 6mm variant, är du säker på det? Annars kan jag tillägga att det finns en 90 grains Scirrocco som borde kunna var ett alternativ likaså finns det en 75 grains rhino som helt säkert stabiliseras i din bössa.

När det gäller TSX, Partition, Scirrocco och Sierra kulan kanske jag kan stå till tjänst med några "samples" då dessa ligger hemma i hyllan.

Lev väl,

Henrik

Hej Henrik!

Räffelstigningen är inte noggrant kollad ännu  :-[

Har inte lagt ner tid på det, borde kanske göra det, men har man tur och får lite "samples" av dig så behöver jag inte kolla för då ser jag om den stabiliserar någon av kulorna och då blir det den kulan jag trivs bäst med :)

I min 6mmBR borde jag komma upp i runt 900m/s men senn vill jag nog stanna skulle jag tro, i alla fall till rådjuren, lite elakt kan det bli med mer fart. Därimot till räv och skadedjur kommer jag trissa upp varmintkulorna rejält.

Vad det beträffar Interbonden, så finns den faktiskt med på Vapex hemsida, men inte på Hornadys egen hemsida  ::)  ???

75grs Rhino låter ju bra, dock är dessa dyrare än dyrast + att jag är osäker på ifall jag kan skjuta moly och "vanligt" blandat, fast och andra sidan finns det gott om moly helmantel till just 6mm så jag kanske kommer köra molykonsept på även denna bössan, precis som jag gör i min 280rem.

Jag tar gladeligen imot några "samples" av dig Henrik! Det hade varit väldigt snällt.

Bara en liten fråga också, varför andvänder inte du Rhino?

Jag personligen håller Rhinos kulor väldigt högt rankade, dom är underbart fina och dom fungerar väldigt väldigt bra.

Ha det så bra!

MVH/Jocke

Publicerat

Och nu så ska dagboken uppdateras!

Ingen licens i lådan ännu :(

Men man får väll vara tålmodig antar jag  ::)

Äntligen så har jag fixat lite jobb på sportlovet = V.8

Ringde mamma idag och frågade om hon inte behövde hjälp att röjja i skogen på sin mark, Och det behövdes ju göras så jag sa till henne att om jag får hylsor + verktyg av henne till nya bössan så röjer jag också upp på marken :)

Känns som ett smart drag då det är frågan om en ½ vecka och 4-5 timmar /dag.

Så om 2,5 veckor kommer det att beställas ett styck Redding 6mmBR FL set. Och 100st Lapua 6mmBR Norma hylsor. Och jag ska se ifall jag inte kan fjäska till mig 100st 75grs V-Max Moly av henne också, ifall jag gör det riktigt fint så borde jag få det också ju   ;)

MVH/Jocke

• 2 weeks later...
Publicerat

Ibland så blir man glad som bara F*N på dessa licensflickor. 3.5 veckor har gott och jag har ej sätt skymten av någon licens i lådan! ibland bor man i jävligt fel kommun! 

Men bilder och uppföljande information kommer i denna tråden så fort jag får hämtat bössan. Hylsor är fixat, och laddverktyg ska beställas. Ska bara jobba denna veckan som kommer nu på sportlovet så jag får råd att lösa ut Hylsorna av en vänlig själ på robsoft och laddverktyget ska tas från vapex.

MVH/Jocke

• 3 weeks later...
Publicerat

Och nu har jag änteligen varit och hämtat bössan. Eller jag har rättare sagt varit för lat för att uppdatera, för det var 1 vecka sedan jag var och hämtade den  :-[

Men nu står den änteligen i skåpet, dock är det sorgligt att jag har tappat bort min kamera så kan ej ta några kort på bössan  :( 

Men så fort jag hittar en kamera som jag kan låna eller min egen så kommer det bilder!

Så nu har jag köpt in 200st hylsor. Har för övrigt skaffat en bra kontakt som jag pratat en del om att han ska fortsätta att leverera hylsor till mig, får dom för ett grymmt pris, och det är oskjutna. Så tog 100stycken från honom, sedan beställde jag 100st från Claes J på Robsoft.

Sedan ringde jag till Vapex i torsdags förra veckan och beställde ett Redding verktygsset till 6mmBR och 100st 70grs Hornady SP och jag beställde också 100st Sierra HPBT 70grs, detta borde vara en bra början på skyttet med nya bössan :)

Jag har suttit och spanat på laddata dag ut och dag in för att få lite kött på benen när det ska till att börja ladda den. Jo just det, sedan glömde jag nämna det trista i kråksången  :-  Det är 3 veckors leverenstid på Redding verktygen och på Hornady kulorna  :(    Så det kommer bli en lång väntan det här!

Men snart så drar skytte sessongen igång och då måste jag ju ha laddat upp 100st Sierra i alla fall :)

Men nu är jag i alla fall väldigt glad och nöjd med inköpet, ville bara skriva det!

MVH/Jocke

Publicerat

Nu så känns en liten uppdatering här befogad.

Med min vanliga otur så sitter jag här nu igen, jag har nyss varit i kontkat med Vapex och leveransen med mitt Reddingverktyg i har strulat! Verktyget, var ej med i orderlistan från deras leverantör  :o

Så nu sitter man här och solen skiner, vädret är perfekt för att komma igång att skjuta, skyddsjakten på gässen är bokad, och bössan ska då invigas, var det tänkt, men det ser ut som om planerna blir ändrade tyvärr  :(

Surt sa räven. Inte kul när sådant här händer. Men men, kan ju inte skylla Vapex för det precis.

MVH/Jocke

Publicerat

Och nu har jag äntligen fått tag i en kamera, jag har beylst bössan ganska så bra och fått vissa bilder som känns acceptabla! så tänkte lägga in dom här, säkert en del av er som väntat på att få se på den.

Men vilken sida ska jag ladda upp dom på först? Finns det någon kategori på jaktbilder.se som heter "vapen" eller är man hänvisad till en annan sida?

MVH/Jocke

Publicerat

Är det ingen som kan säga vart dom brukar lägga upp sina bilder för att kunna länka in en länk för att kunna infoga IMG:n här?

MVH/Jocke

Publicerat

Hejsan igen! en liten sanbb uppdatering igen är väll befogad då jag i går ringde och avbeställde mina grejer hos Vapex då Redding hade strulat till det. Ringde till MidwaySverige i stället och kolade ifall dom hade hemma, och visst hade dom det fast till priset av 200kr mer och då får jag 100kulor mindre än när jag beställde från Vapex, alltså cirka 400kr dyrare för samma saker på Midway  :-

Men men, skyddsjakten på gäss är ju igång och då behöver jag bössan, verktyg och kulor tills dess så paniken har inget pris  ;)

Och bilder får vänta för ingen vill ju lägga ut någon länk dit jag kan lägga upp bilderna så att det går att infoga bilderna här.

MVH/Jocke

Publicerat

Stressläste igenom detta, var nyfiken på bilder.. Kan du inte lägga dem direkt i tråden?? Är ju skitenkelt faktiskt.. är de för stora eller?

Mvh!

Publicerat

Jag ser inget? ???

Publicerat

nop inte jag heller  :'(

Publicerat

..och inte jag heller. :( ???

Publicerat

Det var konstigt!

Jag själv ser ju och den sidan som är på Robsoft syns dom ju på  :-

kommer det upp rutor med röda kryss i eller  ???

Detta var märkligt  :(

MVH/Jocke

Publicerat
kommer det upp rutor med röda kryss i eller  ???

MVH/Jocke

Små rutor med röda kryss. :(

Publicerat

hmmmm  :(

Att ingenting kan fungera när man lägger ner tid och energi på skiten, här har man suttit en hel dag och förminskat och pillat och hållt på med bilderna också funkar skiten inte  >:(

Ska lägga upp en bild i taget och se om det funkar, är du med och skriver om det funkar eller ej då?  ;)

MVH/Jocke