Publicerat Mars 17, 200719 yr Men alltså, när du skriver ditt inlägg, kryssar du då i fler alternativ och sedan bläddra?? Se nedan
Publicerat Mars 18, 200719 yr Nu har jag nog lärt mig, hoppas jag :-[ Tackar Mickel! Här kommer lite fler bilder då MVH/Jocke
Publicerat Mars 22, 200719 yr Hejsan! Var i förrgår (tisdag) och hämtade mina laddverktyg och kulor på posten. Glad i hågen kom jag hem, dock beställde jag inga tändhattar då frakten blir bra mycket dyrare då. Så jag kunde ej ladda skotten, men jag kunde på kvällen där prova att kalibrarera några hylsor. Gjorde så och allt gick hur fint som helst Nästa dag, igår Onsdag så åkte jag och köpte tändhattar, när jag kom hem så satte jag mig ner direkt och började ladda. Jag skulle ladda en "stege" som började på 31 grs Norma 202 och som slutade på 32,5grs Norma 202. Gjorde stegen ganska så snabbt och sedan bar det iväg till banan. Dock började det skymma och innan jag kom till banan så var klockan runt 18.00. Så jag tänkte att jag får nog ta testet med en nypa salt. Satte mig i skjutbänken, dock glömde jag säckarna hemma : :- Men men jag tog en ryggsäck i bilen och lade under kolven och sedan drog jag iväg 31grs serien. Gick fram och kollade. Till min stora förvåning så sitter skotten så tätt ihop som runt 20mm Kanske inte låter så tätt men med tanke på att jag inte exprimenterat med friflyckt, inte byttat tändhattar, inte exprimenterat med olika krut osv så känns det rätt så bra som första träffbild. Sedan tog jag och stoppade i pillren med 31,5grs och skjöt de tre skotten mot tavlan. Men detta resultatet var inte lika kul cirka 35mm. 32,0 grs serien därimot var riktigt trevligt. När jag sköt den så hade det börjat skymma på rejält, och tyvärr så råkade jag rycka av ett av skotten, men trotts det så blev träffbilden runt 30mm, hade nog gått att krympa den till runt 20mm den också om jag inte hade råkat att dra av skotten tack vare stressen för att mörkret skulle lägga sig. 32,5grs är då maxladdning enligt Norma, så det var med darrande hand som jag pillrade i dessa skotten då jag aldrig laddat en max laddning innan. Jag tog sikte på tavlan och sköt. Denna träffbilden blev dock den sämsta denna kvällen med sin 50mm, trotts det så var dom tre laddningarna innan helt klart så att jag skulle kunna ha med dom på rådjurs jakten. Dock är detta inte möjligt då dessa kulor jag köpte är Speer TNT 70grs. Jag har dock tänkt köpa Hornady SP och prova till rådjuren framöver, får hoppas på att jag hittar en trevlig laddning med dem också. Nu har jag i alla fall bytat krut till Norma 201 och gjort en ministege. 3 skott med 31grs och 3 skott med 31,5grs, ska se hur träffbilderna blir med det krutet. Har också laddat upp 20st Speer med 31grs 202 då den slog klart inponerande. Den kan helt klart andvändas på kråkor och gäss på ut till 150meter, med optimalt stöd. Bilder på träffbilderna har jag tagit (på dom två bästa) och jag kommer att lägga in dom så snart jag får in dom på datorn (dom ligger på mobilen just nu) MVH/Jocke som ger klart gokänt till sin nya bössa.
Publicerat Mars 22, 200719 yr Hej, kul du är nöjd, den ser fin ut även om jag ej går igång kemiska legeringar och rostfritt Ut och banka lite gäss nu, har du fri avskjutning eller licens på ett fast antal? Och du, rengör linserna på kikarsiktet ;D ;D MVH
Publicerat Mars 22, 200719 yr Hej, kul du är nöjd, den ser fin ut även om jag ej går igång kemiska legeringar och rostfritt Ut och banka lite gäss nu, har du fri avskjutning eller licens på ett fast antal? Och du, rengör linserna på kikarsiktet ;D ;D MVH Hejsan! Nja jag är väll inte heller så förtjust i rostfritt, men det går ej att komma ifrån att om det är rätt stål så tjänar man mycket arbete efter en dag i skogen när man är helt slut, så slipper man sätta sig och torka, olja osv. Men jag kan väll villigt erkänna att jag kommer så snart jag får jobb och en stadig ekonomi att blånera det rostfria stålet. Så att det ser vettigt ut. Sedan ska profilen på pipan svarvas ned och en trästock ska på. Ja du har säkert läst min andra tråd angående min tripppel, det ska på lite kolvhalssäkring osv. Vad det beträffar jakten så är det fri avskjutning Japp linserna ska puttsas på den, har sätt det själv också :-[ MVH/Jocke
Publicerat Mars 25, 200719 yr 23/3 2006. ;D Jaha då har jag precis kommit hem från banan. Nu kommer jag nog få en del hugg mot mig, men men jag tål det Det är så att jag har det väldigt dåligt ställt med ekonomin för tillfället Så jag har ej hafft råd att köpa Dewy stången som jag fått erbjudande om att köpa. Så rengöring har det inte blivit av bössan sedan jag började skjuta med den och nu 38st skott senare så börjar det märkas att rengöringen uteblivit Så jag kommer nu att hålla uppe ett tag tills jag fått råd med stången och en flaska hoppas no:9, vad behöver jag mer? Jagg m.m ingår till stången, men vilka medel behövs för att bort mycket lagring? Jag har trotts det presterat hyffsade träffbilder, men det märks att rengöringen uteblivit som sagt. Jag har ju i och för sig inte exprimenterat så där oerhört mycket med laddning osv heller så att jag kanske inte ska vara så skeptisk ännu. Presterade i alla fall en ny träffbild idag på runt 20mm, och några 4skottare på runt 30 - 35mm vilket får anses som godkänt när bössan inte är rengjort och laddningarna ej är putsade. Avståndet är 100 meter. Men som sagt jag får nog ta mig i kragen och lägga undan lite pengar till lite rengöringsateraljer. MVH/Jocke
Publicerat April 11, 200719 yr Börjar bli dags att uppdatera min "dagbok" igen tycker jag. Har i och för sig inte hänt så mycket med min blivande favorit i skåpet. Men det är det lilla som gör det Skyttet har legat på is ett tag nu då jag bara måste få tag i en stång så jag får rent pipan. Har en Dewey stång på gång som ska köpas i slutet på veckan här, förhoppningsvis. Annars är det som hänt att jag fått hem ett par nya fästen till den idag, ett par lynx snabbfästen, köpa av Diddas. En mycket bra affär skulle jag vilja påstå, 450kr kostade dom och dom sitter som en smäck på bössan. Fick i och för sig ha dom så långt fram det bara gick på baserna och kikaren så långt fram det bara gick i ringarna för att objektivet ej skulle slå i konan på pipan. Har cirka 1-2mm fritt mellan konan och objektivet nu, ser mycket trevligt ut. Ska försöka få tag i en bra kamera så att jag kan ta lite bilder och lägga ut här. MVH/Jocke
Publicerat Maj 8, 200719 yr Hej igen. Tänkte att jag skulle uppdatera lite nu när jag har fått till en skaplig bild på "favoriten" och det har också hänt lite mer saker sedan sist jag skrev här. Jag har nu inhandlat en Deweystång, kopparlösare, krutlösare, ny jagg, draglappar m.m för att kunna få till en ren och fin pipa. Köpte saker utifrån "international Mats rengöringsguide" på robsoft. Allltså en solvent som heter Barnes CR-10 och en krutlösare vid namn SHOOTERS'S CHOICE. Jag ska ikväll sätta igång med att gnugga och gno för att få pipan helt och hållet ren. Jag har också skjutit upp 100stycken Speer TNT nu och har därför köpt mig 100 nya kulor. Det blev denna gången något lite tyngre kulor, närmare bestämt 75grs V-max som jag petat i 31,3grs N202 i. Med Speer kulorna så fick jag bästa träffbilden på runt 20mm, men jag vill helst ha bössan till att prestera under 20mm/100meter. Och det ska nog inte vara något problem när den är helt och hållet rengjord Här är en bild på skönheten med laddverktyg, kulor och laddade patroner och allt. MVH/Jocke
Publicerat Juli 19, 200719 yr jaha och då har man fått ett nytt kikarsikte till bössan direkt från USA. Kikarsiktet var jätte fint och trevligt att kolla i och jag älskar det. Enda fram tills att allt började jävlas. Som tur var så var det i alla fall inte kikarsiktets fel utan bössans. Denna bössan har inte gjort annat än att krångla vad det gäller fästen enda sedan jag fick den. Patronlägeskonan på pipan är på tok för lång, förstår inte varför den är gjord på detta viset, men men. I alla fall så var Burris FF 4,5-14x42 siktet större i ytterdiameter än vad jag trodde och passade inte den heller på bössan, Burris var faktiskt lika stor utvändigt som min Helia 3-10x50 (tror jag, det ser så ut på fästerna). I vilket fall som helst så verkar det ju inte gå att få detta alls till att fungera, men jag tänker ju inte ge upp nu när jag fått en ny fin och prima kikare till bössan, så jag kommer att sätta på ett par Weaver klackar på de integrerade klackarna så länge, det är fult men det får det vara värt. Bockjakten står ju för dörren som vi alla vet. Har ni några förslag på ringar passande Weaverklackar som jag kan inhandla för ett lagom pris? För övrigt så fick jag också mina 100 hylsor till 6mmBR:en och jag fick också 200st färska Hornady SP 70grs inför jakten. Ja just det, höll ju på att glömma motljusskyddet till kikarsiktet, som är riktigt gediget det också Smile Jag är glad som ett barn på julafton, men man kunde ju hafft en bättre dag. Om fästerna hade passat till exempel, då hade allt varit på topp Smile MVH/Jocke
Publicerat Juli 22, 200719 yr kan nu tillägga i min dagbok att jag har fått tag på fästen till min bössa. Det fick bli ett par Weaver klackar och ett par Warne fästen, och nu är det runt 0,5cm fritt mellan pipa och objektiv. Jag har tackvare det fått lägga på en kolvkamsförhöjare. Den är än så länge bara tejpad, men jag funderar på ifall det inte går att köpa en sådant där "sock" som man trär över kolven och som man kan förvara patroner på sidan av. Det hade ju varit lite snyggare än vit eltejp i alla fall. Har också provat fram en trevlig bockjaktsladdning till bössan igår vilket fick bli 70grs Hornady SP med 32grs N202 bakom. Den slog 5 skott inom en ruta på 2x2cm på 100meter vilket borde räcka. Ska börja exprimentera med friflykt och dyligt senare, men just nu tog jag bara första bästa laddning som gick hyffsat i bössan. Den borde kunna prestera inom 5-6cm på 200meter och det är vad jag kräver för att jag ska kunna skjuta rådjur på detta avståndet. Ska prova 200meters vallen också någon gång nu innan jakten börjar hade jag tänkt. MVH/jocke
Publicerat September 1, 200718 yr Jaha och en uppdatering i dagboken borde väll sitta bra. De första vilten är nedlagda med bössan i form av 3 rävar och 1 råbock modell större. men så är det också ett stort MEN med i bilden och det är kulorna det handlar om. Jag andvänder nu Remington Core-locked 80grs vilka ger fina träffbilder på både 100 och 200meter. Men så är det så att på den sista räven jag sköt nu så var utgångshålet i storlek med en handboll ungefär Och då träffade jag ett snett halsskott, skottet gick in ungefär mitt i halsen också gick kulan snett ner och i framkant på bogen hade den gott ut, och som sagt så var utgången i storlek med en handboll ungefär. Även råbocken var bra mörbultad av kulan, visst kulan hade inte träffat perfekt, men jag kan lova er att spenatsoppan var serverad, rejält också. Men nu så har jag köpt med en låda med 85grs Hornady interbond i stället, har fått för mig att dom bör fungera bättre. Det kan ju knappast bli sämre i alla fall. Men nästa problem är ju att hålla tummarna för att denna kulan stabiliserar i min pipa med 1/12" stigning. Dom är ju långa som jag vet inte vad dom här interbond kulorna. Men i morgon skall det testas och ses ifall det fungerar. Vidare så har jag idag också fixat och rengjort pipan, har ju Bore-guide och hela paketet nu så det var riktigt roligt att rengöra bössan med nya grejerna idag Smile Det var väll allt för idag så kommer det en ny uppdatering i morgon efter provskjutningen av Interbonden. MVH/Jocke
Publicerat September 1, 200718 yr Hemkommen från skjutbanan och tja, det gick åt helvete. Bössan är omöjlig att få till att stabilisera 85grs kulor... Jag ger upp, nästa lön kommer jag inhandla alla 80grs kulor jag får tag på och fixa en massa telekataloger sen skall det testas. Fan att man aldrig kan ha lite tur med vapen, det skall alltid krångla. man kan aldrig få det till att fungera tillfredsställande direkt, onej! jaja, skit samma nu är det ju som det är och altenativet är att pipa om, men då kan man nog lika gärna leva med att bara skjuta 80grs.... MVH/Jocke