Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varmintkula?!

Featured Replies

Publicerat

Vilken varmintkula är den absolut blötaste av alla därute? Ska användas till räv är det tänkt. Släng ut alla förslag!!?

Publicerat

Kaliber?

Publicerat
  • Författare

222 rem 

Publicerat
  • Författare
8 minutes ago tecno sa:

Kaliber?

222 rem

Publicerat

Utan att veta så borde en lätt v-max vara bra till det, jag har tänkt testa det iaf.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago karelsk blandning sa:

Utan att veta så borde en lätt v-max vara bra till det, jag har tänkt testa det iaf.

Det använder alla nuförtiden ?

Publicerat

Finns lite olika varmint kulor att välja på från 30gr och uppåt.

Publicerat

40gr sierra är svårslagen.

Publicerat

denna skulle jag tro kvalar in:

https://www.barnesbullets.com/bullets/varmint-grenade/

jag har köpt den till min 6 br men inte hunnit ladda upp några skott än. 

vectan hade publicerade laddningar på 1300m/s...

Publicerat
59 minutes ago knappåsarn sa:

denna skulle jag tro kvalar in:

https://www.barnesbullets.com/bullets/varmint-grenade/

jag har köpt den till min 6 br men inte hunnit ladda upp några skott än. 

vectan hade publicerade laddningar på 1300m/s...

Rivig som fan men jobbig av ett par anledningar. Den är lång pga materialet och att spetsen är ihålig så den går sällan bra i just 222rem. Andra anledningen är att den har en extremt skarp flat base dvs den är svår att få i hylsan utan att skada denna. Man kan självklart skaffa nån sorts flaring tool som blyskyttarna gör, men det är ett arbetsmoment extra och det finns mer lättladdade projektiler. Detta är nu bara min erfarenhet från dagarna då maximalt riv var det jag sökte efter, jag menar inte att vara jävlig mitt i julfriden. ?

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago sidelock sa:

Rivig som fan men jobbig av ett par anledningar. Den är lång pga materialet och att spetsen är ihålig så den går sällan bra i just 222rem. Andra anledningen är att den har en extremt skarp flat base dvs den är svår att få i hylsan utan att skada denna. Man kan självklart skaffa nån sorts flaring tool som blyskyttarna gör, men det är ett arbetsmoment extra och det finns mer lättladdade projektiler. Detta är nu bara min erfarenhet från dagarna då maximalt riv var det jag sökte efter, jag menar inte att vara jävlig mitt i julfriden. ?

Hur står sig Speer tnt mot tex vMax?

Publicerat
43 minutes ago Freddy sa:

Hur står sig Speer tnt mot tex vMax?

Inte provat den, men baserat på vad jag läst så är det just den jag hade köpt om jag velat ha maximalt riv idag.

Publicerat
  • Författare
9 minutes ago sidelock sa:

Inte provat den, men baserat på vad jag läst så är det just den jag hade köpt om jag velat ha maximalt riv idag.

Jag har precis införskaffat tnt 50 grs som ska testas. Har också hört gott om den. Folk som skjutit räv med 90 grs kula utan genomslag. Låter otroligt enligt mig men...

Publicerat
  • Författare
2 hours ago karelsk blandning sa:

Finns lite olika varmint kulor att välja på från 30gr och uppåt.

Jo jag vet att det finns en del. Men letar efter den värsta av dem alla. Har du nåt tips på det?

Publicerat

Är ju tnt varmint grenade samt v max som är dom "värsta" på marknaden frågan är ju mer vad får du att gå bra i bössan i hög fart  jag själv har skjutit en del mickel med 50 gr vmax i bra fart utan genomslag 

Publicerat
  • Författare
27 minutes ago killer_mouse sa:

Är ju tnt varmint grenade samt v max som är dom "värsta" på marknaden frågan är ju mer vad får du att gå bra i bössan i hög fart  jag själv har skjutit en del mickel med 50 gr vmax i bra fart utan genomslag 

Är det kanske så att när kulan kommer upp i för hög fart så gör det att det lättare blir genomslag. Så därför kanske det kan vara bättre med aningens tyngre och långsammare kula?

Publicerat
53 minutes ago, Freddy said:

Jag har precis införskaffat tnt 50 grs som ska testas. Har också hört gott om den. Folk som skjutit räv med 90 grs kula utan genomslag. Låter otroligt enligt mig men...

222r brukar väl ha 1:14 twist? Kan bli svårt att få 50gr att stabilisera. Mät vad du har för twist. Är lätt gjort med en läskstång med borste på.

Publicerat
  • Författare
15 minutes ago redtop sa:

222r brukar väl ha 1:14 twist? Kan bli svårt att få 50gr att stabilisera. Mät vad du har för twist. Är lätt gjort med en läskstång med borste på.

Jag har skjutit med 50 grs silver tip med gott resultat. 

Publicerat
51 minutes ago Freddy sa:

Är det kanske så att när kulan kommer upp i för hög fart så gör det att det lättare blir genomslag. Så därför kanske det kan vara bättre med aningens tyngre och långsammare kula?

Exakt tvärs om snabbare kula får relativt hårdare motstånd  som gör att kulan expanderar snabbare experimentdags fyll en hink med torr siktad sand helt upp nu tryck handen ner i sanden du kommer ner en liten bit sen prova att slå ner handen i sanden  skriv ner resultatet med andra handen 

Publicerat

Då måste jag rekomendera Noslers Varmageddon. Många rävar och grävlingar har blivit till mysslie utan genomslag med den?.

Publicerat
16 hours ago sidelock sa:

aha, där ser man.

ja jag har som sagt inte laddat med den än men fick bra pris när walter borg sålde ut resterande lager så nått måste jag fundera ut för att skjuta upp de jag har.

kanske ett sådant där vld chamfer tool kunde vara nått för hylshalsen.

Publicerat
  • Författare
15 hours ago killer_mouse sa:

Exakt tvärs om snabbare kula får relativt hårdare motstånd  som gör att kulan expanderar snabbare experimentdags fyll en hink med torr siktad sand helt upp nu tryck handen ner i sanden du kommer ner en liten bit sen prova att slå ner handen i sanden  skriv ner resultatet med andra handen 

Varför upplever en del att de får lättare genomskott om de skjuter på för nära håll isf? Borde ju vara tvärtom IOM högre hastighet på närmre håll?

Publicerat
4 hours ago faxe sa:

Då måste jag rekomendera Noslers Varmageddon. Många rävar och grävlingar har blivit till mysslie utan genomslag med den?.

Vikt på dom?

Publicerat
28 minutes ago karelsk blandning sa:

Vikt på dom?

50 gr är jag rätt säker på.. 

Tycker genomslagsfrågan är knepig, säkrast är att skjuta framifrån då blir kulorna kvar i rävarna annars hittar de ibland ut. 

Publicerat
1 hour ago karelsk blandning sa:

Vikt på dom?

Jag använder 55 gr i min 22-250 R.