Publicerat December 25, 20205 yr Ntx! Blir bara stofft! Men inte provat i 222rem Men är för lätt. Men men
Publicerat December 26, 20205 yr Författare Detta är en populär post. Här är iaf 3 skott med tnt 50 grs på 80 meters håll. Nu saknas bara räven
Publicerat Augusti 25, 20223 yr Varmint grenade gör slarvslylta av allt man skjuter på. Min Xc formligen sprängde en bäver så skinn och päls bara blev skräp. Fullständigt värdelös om man vill ta till vara något ur viltet.
Publicerat Augusti 25, 20223 yr 1 hour ago fubar sa: Varmint grenade gör slarvslylta av allt man skjuter på. Min Xc formligen sprängde en bäver så skinn och päls bara blev skräp. Fullständigt värdelös om man vill ta till vara något ur viltet. Tänker närmast på Grävling och Räv. Finns den färdigladdad i 6,5×55 !? Jag kanske skall omformulera frågan; Vad/vilken färdigladdad ammunition är mest/bäst lämpad för Räv och Grävling i 6,6×55 !? Jag har inte för avsikt att spara något av det påskjutna djuret. Edit: Aja, jag får köra på med min Lapua Mega för ändamålet, over and out.
Publicerat Augusti 25, 20223 yr 1 hour ago MrT. sa: Tänker närmast på Grävling och Räv. Finns den färdigladdad i 6,5×55 !? Jag kanske skall omformulera frågan; Vad/vilken färdigladdad ammunition är mest/bäst lämpad för Räv och Grävling i 6,6×55 !? Jag har inte för avsikt att spara något av det påskjutna djuret. Edit: Aja, jag får köra på med min Lapua Mega för ändamålet, over and out. Dom dör lika bra med den kulan.
Publicerat Augusti 25, 20223 yr 13 minutes ago Vildand sa: Dom dör lika bra med den kulan. Jo, den Grävlingen jag sköt tidigare i år dog av en Lapua Mega, på plats. Vad jag tänkte att jag skulle ha är något som verkligen exploderar vid träff, så att dom säkert blir kvar på plats. Men ett välriktat skott så blir dom väl kvar ändå, kan jag tänka. Det blev som sagt den Grävlingen jag sköt tidigare i år, men jag tänker mest på Räv, som är något större. Fast det är ju klart, om man kan få in en träff rakt framifrån, lär en Räv inte ta sig så långt. Det gäller som sagt "bara" att få in en bra träff...
Publicerat Augusti 25, 20223 yr 20 minutes ago Vildand sa: Dom dör lika bra med den kulan. Med en bra träff ja... Fabriksladdat i 6,5 vet jag inte vad det skulle kunna vara. Hornady SST 140 grains möjligen, eller lättare kulor om man finner det. Har dåligt koll på det där. Tror Norma fabriksladdade V-Max 95 tidigare? Lite dålig koll på utbudet pga handladdandet.
Publicerat Augusti 25, 20223 yr 18 minutes ago exabit sa: Har dåligt koll på det där. Jag också. Har spånat lite på nätet, men det tycks vara svårt att finna färdig fabriksammo i eftersökta kaliber med "sprängverkan" om man skall försöka sig på att vara lite rolig...Hittade Hornady SST 140 grains på Astrosweden, men de förefaller ha liknande egenskaper som Lapua Mega, d v s det är en expanderande kula. Jag är mer intresserad av en kula som exploderar vid träff, som V-max. Men då förefaller det vara handladdning som gäller.
Publicerat Augusti 25, 20223 yr 41 minutes ago MrT. sa: Jag också. Har spånat lite på nätet, men det tycks vara svårt att finna färdig fabriksammo i eftersökta kaliber med "sprängverkan" om man skall försöka sig på att vara lite rolig...Hittade Hornady SST 140 grains på Astrosweden, men de förefaller ha liknande egenskaper som Lapua Mega, d v s det är en expanderande kula. Jag är mer intresserad av en kula som exploderar vid träff, som V-max. Men då förefaller det vara handladdning som gäller. SST torde vara mer explosiv än Mega skulle jag säga. Blötare och laddad till högre hastighet= mumma för räven. Norma laddade Nosler Ballistic Tip 120 grains tidigare som skulle vara mitt förstahandsval om jag inte hittade varmintkulor. Annars har de Tipstrike 140 numera men då är SST 140 lika väl lämpad.
Publicerat Augusti 25, 20223 yr 14 minutes ago exabit sa: SST torde vara mer explosiv än Mega skulle jag säga. Blötare och laddad till högre hastighet= mumma för räven. Argumenterar inte emot (bättre vetande), men den infon jag fick fram hos Astro Sweden fick jag intrycket att det var en expanderande kula, snarare än en exploderande. 14 minutes ago exabit sa: Norma laddade Nosler Ballistic Tip 120 grains tidigare som skulle vara mitt förstahandsval om jag inte hittade varmintkulor. Får titta på dessa också, tack för tipset...Hittade Nosler Ballistic hos Torsbo (140 grains), men s*t*n vad dyra de var, 1080:- 20 st.
Publicerat Augusti 25, 20223 yr 10 minutes ago MrT. sa: Argumenterar inte emot (bättre vetande), men den infon jag fick fram hos Astro Sweden fick jag intrycket att det var en expanderande kula, snarare än en exploderande. Får titta på dessa också, tack för tipset...Hittade Nosler Ballistic hos Torsbo (140 grains), men s*t*n vad dyra de var, 1080:- 20 st. Ingen kula "exploderar" väl egentligen utom möjligen varmint grenade. Det är ju fortfarande en blyklump inne i en V-Max exempevis och bara en tunnare mantel som öppnar snabbare. SST = SUPER SHOCK Tipped Jag har ingen erfarnhet av SST vid jakt så här får gärna andra fylla i. 1080 för ett 20-pack ammo är närmast perverst i en standardkaliber. Ännu ett argument för handladdning
Publicerat Augusti 25, 20223 yr Just now exabit sa: Ingen kula "exploderar" väl egentligen utom möjligen varmint grenade. Det är ju fortfarande en blyklump inne i en V-Max exempevis och bara en tunnare mantel som öppnar snabbare. SST = SUPER SHOCK Tipped Men du förstod vad jag menade, och det är det väsentliga. 1 minute ago exabit sa: 1080 för ett 20-pack ammo är närmast perverst i en standardkaliber. Ja, det var ett rätt svettigt pris, måste jag säga. 2 minutes ago exabit sa: Ännu ett argument för handladdning Sant, men då krävs det nästan att jag skjuter (och jagar) betydligt mer än vad jag gör nu, och i detta nu är det inte försvarbart (för mig) att börja handladda utifrån de givna förutsättningarna.
Publicerat Augusti 25, 20223 yr RWS Evo Green, också känd som Norma Evostrike i Sverige, finns fabriksladdad i 93 grains. Splittrande framdel och en bakdel som håller ihop så du lär få genomslag nästan vad du än skjuter med den. Blyfri (tenn).
Publicerat Augusti 25, 20223 yr 2 minutes ago LGH sa: så du lär få genomslag nästan vad du än skjuter med den. Det vill man gärna undvika, ja.
Publicerat Augusti 25, 20223 yr 3 minutes ago, MrT. said: Det vill man gärna undvika, ja. ...men det är något du alltid måste räkna med, oavsett kula, varmint eller ej. Du kan inte ladda en varmintkula och skjuta med hus eller annat i bakgrunden ändå. Vad är problemet?
Publicerat Augusti 25, 20223 yr Fanns en firma som hette Millforce som tilverkade 85gr Sierra varmint I 6,5x55, (kulan har tyvärr utgått, men var grymt lättladdad! Och bra effekt, alldeles för mycket faktiskt!Den ladningen jag hade gick i 1047 m/s) Även Hornady laddade V-max 95gr. Har en ask någonstans? Eller om jag skjutit upp den? Den laddas idag I 6,5 creedmoor. S
Publicerat Augusti 25, 20223 yr 2 minutes ago LGH sa: men det är något du alltid måste räkna med, oavsett kula, varmint eller ej. Så kan det kanske vara. 2 minutes ago LGH sa: Du kan inte ladda en varmintkula och skjuta med hus eller annat i bakgrunden ändå. Förvisso. 3 minutes ago LGH sa: Vad är problemet? Rikoschett vid genomslag med en allt för potent patron, tänker jag. Därav en ytterligare anledning till varför jag önskar en kula som "exploderar" vid träff att ett så litet mål som en Räv eller Grävling (även om kulan (Lapua Mega) inte gick igenom Grävlingen jag sköt tidigare i år), 6,5*55 är ju trots allt en klass 1 kaliber. Vet att man kan styra "potensen" genom handladdning, men det är inte aktuellt i mitt fall, i detta nu
Publicerat Augusti 25, 20223 yr 2 minutes ago hs_merkel sa: Även Hornady laddade V-max 95gr. Har en ask någonstans? Eller om jag skjutit upp den? Den laddas idag I 6,5 creedmoor. Just V-max skulle jag gärna köpa om den fanns tillgänglig färdig i 6,5x55. Creedmoor går väl näpperligen att använda i mitt fall !?
Publicerat Augusti 25, 20223 yr 46 minutes ago MrT. sa: Så kan det kanske vara. Förvisso. Rikoschett vid genomslag med en allt för potent patron, tänker jag. Därav en ytterligare anledning till varför jag önskar en kula som "exploderar" vid träff att ett så litet mål som en Räv eller Grävling (även om kulan (Lapua Mega) inte gick igenom Grävlingen jag sköt tidigare i år), 6,5*55 är ju trots allt en klass 1 kaliber. Vet att man kan styra "potensen" genom handladdning, men det är inte aktuellt i mitt fall, i detta nu Då ska du köpa en annan kaliber. Om de är de du är ute efter. Denna kula I 6,5x55 går manteln lätt igenom typ rådjur. Ända ut till 150m. Som sakt bara för man jagar med en varmintkula så försvinner inte den acpecten. Sierra varmint 85gr som jag nyttjade. Så sprängde jag många rävar. Och de flesta hade manteln gått igenom. Kolla med Fondprodukter som importerar, dem kan ha?
Publicerat Augusti 25, 20223 yr 3 hours ago hs_merkel sa: Då ska du köpa en annan kaliber. Tanken har slagit mig 💸💸💸 😭😭😭.
Publicerat September 15, 20223 yr På 2022-08-25 at 16:50 MrT. sa: Just V-max skulle jag gärna köpa om den fanns tillgänglig färdig i 6,5x55. Creedmoor går väl näpperligen att använda i mitt fall !? Du får skaffa dig en jaktkompis som handladdar. Då kan du ladda ett gäng V-Max under handledning av kompisen. Tyvärr, så tror jag inte att det går att köpa varmint ammunition i 6.5x55 på denna sida av pölen, då kalibern är främst klassad som klass 1.
Publicerat September 21, 20223 yr På 2022-09-15 at 12:11 Islänningen sa: Du får skaffa dig en jaktkompis som handladdar. Då kan du ladda ett gäng V-Max under handledning av kompisen. Vill nog inte göra mig beroende av någon annan. På 2022-09-15 at 12:11 Islänningen sa: Tyvärr, så tror jag inte att det går att köpa varmint ammunition i 6.5x55 på denna sida av pölen, då kalibern är främst klassad som klass 1. Aja, det har ju visat sig att det går med en Lapua Mega i 6,5*55 också. Åtminstone dog de senaste grävlingarna per ganska omgående sist dom fick stifta bekantskap med Lapua...