Publicerat Februari 21, 200719 yr jag har sett valparna och jätte fin kull Nu blir jag avundsjuk! Jag väntar på bilder från Jan på hivlingens Har du också tänkt ta valp eller är du en bekant till Jan? Kanske har jagat med föräldrarna?
Publicerat Februari 22, 200719 yr ja jag jagar mycket med jan så jag har jagat med båda hundarna Vad tycker du om Espe och Zack? Både rent jaktmässigt och hur dom är hemma?
Publicerat Februari 22, 200719 yr Espe är en bra grythund och Zack är en bra kortdrivare och en rolig och bra gryt hund med jätte mycke skärpa har varit med och tagit ett par grävlingar med han
Publicerat Mars 11, 200719 yr Gott e De!! För några dagar sedan vart de bestämt. Nu i veckan skall äntligen all tid i rovdjursspåren ge en trevlig hund tillbaka.. Polar´n åker å hämtar tiken, rasen är en Redbone och jagar allt med vassa tänder! Borde väl inte längta till 21 aug då man har en hel del kråkjakt att sköta men satan vilken höst de kommer att bli!!
Publicerat Mars 11, 200719 yr Tiken är 4 år och 3/4 Redbone Coonhound och 1/4 finnstövare....driver räv, ställt lo å björn samt grävling, hon har en gedigen lista.. Denna tiken har två ägare en norsk, och en svensk som säkert nån skulle känna igen om den fick reda på namnet.. hur som så har både herrarna tre hundar var och vill inte lämna ifrån sig möjlighetetn att bla jaga med henne, så jag och en polare tar över tiken och ger henne ännu mer tid i skogen. har inga bilder på tiken men skall ta några så fort hon anländer.. en länk på allmän info.. för de som inte orkar söka på google http://www.treehound.com/html/redbone.html
Publicerat Mars 11, 200719 yr Tack för info ;D Jag sökte på Eniro men fann inget på Redbone, kanske om jag vetat redbone COONHOUND MVH Roggman66
Publicerat Mars 12, 200719 yr Författare MrVince dom är ju sk "packhounds" .... har ni fler som ni släpper sammtidigt? hur jobbar hon? tar kalla spår? hänger i länge?
Publicerat Mars 13, 200719 yr MrVincedom är ju sk "packhounds" .... har ni fler som ni släpper sammtidigt? hur jobbar hon? tar kalla spår? hänger i länge? Jag tror att den 1/4 finnstövare som finns i tiken räcker för att kunna driva ensam.
Publicerat Mars 13, 200719 yr Foxkiller har en poäng där.... nä men bara för att dem är packhounds så betyder det ju inte att dem är helt värdelösa på att jobba själva utan det är ingen skillnad emot andra raser.. som med allt igger det i individen och miljön(uppfostran, injagning mm) jo..när dem jagade in sina första unghundar så fanns det inte direkt några rutinerade packhounds att släppa med utan där fick dem jobba själva, och med annan ras eller unghund.. Det är ju klart en fördel att vid injagning på björn och lo att släppa dem med en rutinerad hund, då passar man ju på att dra nytta av ”packhounds”, unghunden lär sig det lilla "extra" vid avslut med en rutinerad.. men vid räv och grävlingjakt är det bara ensamt arbete som gäller! Om man jämför denna redbone tiken med en av de andra som är en ren treeing walker så är den sist nämnda mer skarp och väldigt snabb, hon ställer lo på kortare tid efter upptag m.m. men ser man till räv å grävling är redbone ”bättre” beror ju på vad man som husse tycker, men hon får oftare räven att begå misstag och grävlingen kan husse oftare avsluta... Släpper dem nästan aldrig ensamma under jakt efter lo, är oftast två, brukar bli bättre tryck, även fast redbone tiken klarar att ställa lo själv, hon är väldigt bra på räv och grävling, tar gamla slag på räv. hon är skarp, snabb och noggrann, bra kontakt, inte lös på kalla slag och ligger i regel väldigt nära räven..
Publicerat Mars 13, 200719 yr Författare verkar vara en bra hund du lagtvantarna på å jag vet att man inte måste jaga i pack! och att det beror på injagning. (har en szhnauser som är grymm på räv! ) jag var nyfiken på hur ni gjorde och hur hon fungerade. kul med ovanliga hundar som fungerar bra Lycka till med henne
Publicerat Mars 13, 200719 yr Tack.... jodå skall lägga riktigt mycket tid på tiken nu under våren, se till så att allt runt omkring sitter som berget! Är de något mer du undrar så var inte blyg.. Gott, det är aldrig fel med en bra rävhund!
Publicerat Mars 19, 200719 yr Då så var det väl dags att presentera tiken! Är en sjukt dålig bild, dock den första och enda då jag missat att batteriet vart helt slut... Efter bara 2minter inomhus vart de ståndskall inne i vardagsrummet på den uppstoppade räven, som tur vad stod han upp i bokhyllan precis utom räckhåll, så han fick ta plats i gaderoben, och nu gäller det att se till så inte grannens nyfikna katt tar sig för mycket frihet, å kommer för nära..
Publicerat Mars 19, 200719 yr Författare hon vat ju jätte fin! ser väldigt stövarlik ut jag har åxå fått hem ett monster till! ;D hon ligger just nu å tuggar på jämtens huvud å öron ....
Publicerat Mars 19, 200719 yr ser väldigt stövarlik ut Jepp.. är väl igetligen bara huvudet å öronen man kan se dragen av coonhound.. Aha.. en tjt, goa allaround hundar å fulla av liv de där=aldrig en lung stund.. ;D!
Publicerat Mars 22, 200719 yr Jepp.. är väl igetligen bara huvudet å öronen man kan se dragen av coonhound..Aha.. en tjt, goa allaround hundar å fulla av liv de där=aldrig en lung stund.. ;D! du har nog hafft en väldans tur som fick tag på en av dom hundarna den härstamar väl irån norska statens projekthundar om jag tror rätt, och då är det definetivt inget skräp! blir intressant att höra mer om den hunden!