Hoppa till innehåll

alternativ rävhund


first_clas

Recommended Posts

first_clas! Tack för Pm.

Jag ringde givetvis och han tyckte det lät mycket intressant.

Hunden fick ut 2 rävar idag  ;D  ;D  ;D Jag sköt 1 men den gick in i grytet och dog  >:(  >:( Sen började hunden jobba med en ny  ???  ??? Jag höll inte bössan i handen utan spaden och kompisen var inte beredd  ::)

Hur som årets första sprängarbete klart  ;D  ;D

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 135
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • first_clas

    26

  • Foxkiller

    16

  • kettukiller

    14

  • karlsson

    14

Top Posters In This Topic

Posted Images

fan va kul rogga.la några goda ord så du lär väl bli skyldig mig en bra upplagd jakt med rävgaranti ;D ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nja ,vet att en stövare eller inget,men börjar inse att kanske i mitt liv det inte funkar :'( 600h kommer inte hålla i längden,antingen måste man fly denna stad eller skaffa en mindre hund,så jag börjar snegla igen på har hundens hund beagle,för en drever skulle man aldrig få riktigt rådjurs ren tror jag,men en beagle har jag HAR problemet istället,hellre att den är seg på hare i stället för rådjur ::) mer spår säker då??!!men inget att skjuta... :P

vet inte hur man kan riktigt plocka av dom på rätt sätt,dom är juh inga terriers som man kan hålla i handtaget,men en sån hund lär väl bli förstörd för livet om man ryter till som för terriern ??? men skulle vara kul å få första riktigt bra beagle på räv 8) jag har segheten och tålamodet för det,och bra tränning för göra den har/rådjurs ren varje dag, men den kommar aldrig komma i närheten av en stövare

enda pluset är juh storleken och att den kan driva 4-5-6-7 timmar som jag vill.

minus är oxå storleken(gryt) snabbheten,estetiska delen ;) norrlands jakten känns avlägsen för den >:( finns mycket minus men känns som man måste våga testa iaf,för en hund måste jag ha så man kan börja plocka lite räv..

vad tror ni då??är jag ute å seglar??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag TROR både ja och nej (Att du seglar)  ;D Räven går nog inte ner i gryt om den inte känner sig hotad, för att den ska känna sig så bör det vara ett snödjup av lössnö som gör räven långsam, då faller nog Beaglen bort. Alternativt blir då en väldigt snabbsprungen hund, då blir det typ stövare eller varför inte Borsoi? Det är väl en rovdjursskarp vinthund om jag minns rätt. Sen att få hunden intresserad och bara gå på det vilt du vill får du nog räkna med 1-2 säsonger i koppel.

Stövare blir lite av lotteri då en del är väldigt spårnoga = lite långsammare andra snabbare och då kanske inte så spårnoga.

Jag vill poägtera att detta är mina tankar och min ringa erfarenhet av drivande hundar.

Jag har en kompis med en blandis Foxhound/ schiller (tror jag). De dreven blir oftast inte längre än 10 kanske 20 minuter. Han ringde mig idag och hade fått in en räv. En passkytt hade sett hunden efter räven han sa att hunde sprang 50 km/tim och räven då 70 km/tim  :o  :o  ;D Den hunden är snabb plus att terrängen medger mycker skydd i form av många gryt.

Mitt råd blir slutligen: Ta det lungt med hundinköp, läs, studera, tänk. Du är ju inte lastgammal precis så mycket i ditt liv kan komma ändras fort.

Lycka till!

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som vanligt har du poänger ;D Hur i fan skulle det se ut om vi skulle tillåta alla att knalla inpå våra marker mitt under älgjakten.... som hade stövare?

För egen del hade det varit kanon :D Jag jagar fritt,släpper hunden redan i september och hävdar att stövaren driver räv ;D

Fan va bra,skulle i detta läge ha säkert uppåt 10.000 hektar att jaga på :D :D

Jag förstår ironin i ditt svar här men faktum är att väldigt många resosnerar som du gör här ....dom skjuter säkert nmån fågel när dom går in.....skrämmer älgar.....kör sönder vägar....blir vådaskjutna av älgjägare....det sista av argumenten är det enda jag ser som skäligt argument...kan lätt avhjälpas med mobilnummer till jaktledare i älgjaktlaget ifråga.

Det finns ett talesätt att en räv är lika med en säck fågel....så alla misunsamma jaktledare som läser detta sluta vara så djävla avundsjuka på dom som vill jaga för det är det de handlar om i grund och botten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nja ,vet att en stövare eller inget,men börjar inse att kanske i mitt liv det inte funkar :'( 600h kommer inte hålla i längden,antingen måste man fly denna stad eller skaffa en mindre hund,så jag börjar snegla igen på har hundens hund beagle,för en drever skulle man aldrig få riktigt rådjurs ren tror jag,men en beagle har jag HAR problemet istället,hellre att den är seg på hare i stället för rådjur ::) mer spår säker då??!!men inget att skjuta... :P

vet inte hur man kan riktigt plocka av dom på rätt sätt,dom är juh inga terriers som man kan hålla i handtaget,men en sån hund lär väl bli förstörd för livet om man ryter till som för terriern ??? men skulle vara kul å få första riktigt bra beagle på räv 8) jag har segheten och tålamodet för det,och bra tränning för göra den har/rådjurs ren varje dag, men den kommar aldrig komma i närheten av en stövare

enda pluset är juh storleken och att den kan driva 4-5-6-7 timmar som jag vill.

minus är oxå storleken(gryt) snabbheten,estetiska delen ;) norrlands jakten känns avlägsen för den >:( finns mycket minus men känns som man måste våga testa iaf,för en hund måste jag ha så man kan börja plocka lite räv..

vad tror ni då??är jag ute å seglar??

Eftersom jag först nu har insett hur mycket lättare det är att få en rävdrivare om man väljer valp undan rävlinjer så är jag skeptiskt till alla hundar som inte har bevisligen rävintresset medfött :-...visst kan du få en hyfsad hund av vilken ras som hellst...men du kommer knappast att få en riktig rävdrivare...för så svårt är det :-...tro mig... jag och andra har försökt.

En sak som jag undrar över  ??? är...om inte räven hålls på 600 ha med en stövare ::) varför skulle räven göra det med en beagel.

Nej... en gps på en stövare så där har du allt du behöver för att minska på rävbeståndet.

Och när det gäller rävjakt speciellt på hösten så behövs inga stor områden för att jaga räv för då buktar dom hellst innom ett litet område.

Det är först då du råkar på gamla rävar som ibland drar iväg långt...men då har du gpsen så du har stenkoll på var hunden är och hinner och bryta innan den gått för långt. ;)

Men om du inte tror att en stövare passar dina marker så prova då med en beagel som har det rätta intresset för räv...och hoppas att det skulle funka.

Det allra värst/sämsta som finns med rävjakt och drivande hund är...när alla är samlade för rävjakt och förväntar sig det :) ...så börjar hunden driva annat villt >:(...sådana hundar går en på nerverna och det är vad man kan få om dom inte har något rävintresse. :-

Så inte är det lätt för dig att välja.Du borde ha någon som kom med någon bra rädrivare och testa på dina marker så du själv skulle se vad för sorts hund du behöver. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ironin i ditt svar här men faktum är att väldigt många resosnerar som du gör här ....dom skjuter säkert nmån fågel när dom går in.....skrämmer älgar.....kör sönder vägar....blir vådaskjutna av älgjägare....det sista av argumenten är det enda jag ser som skäligt argument...kan lätt avhjälpas med mobilnummer till jaktledare i älgjaktlaget ifråga.

Det finns ett talesätt att en räv är lika med en säck fågel....så alla misunsamma jaktledare som läser detta sluta vara så djävla avundsjuka på dom som vill jaga för det är det de handlar om i grund och botten.

Kloka ord och jag säjer inte att du har fel,men det är skillnad på marker i norr och här i syd,ett av skälen är kostnaden för jakten,det andra är storleken på markerna. Här vaktar vi våra gränser med svärd och lasso....ja...du förstår säkert hur jag menar.

Själv har jag inte dessa problem,som fd.jaktledare har jag som stövarjägare redan sett till att i alla fall jag kan knalla och gå som jag vill,bara jag ringer först...OBS ringer först.. Det är inte samma sak som att jag skjuter inne på andras marker,men jag har i alla fall tillstånd att knalla in och koppla hunden MED vapnet på axeln. Alltså behöver jag INTE gräva ner bössan i en mosse innan jag går över nåns gräns

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej... en gps på en stövare så där har du allt du behöver för att minska på rävbeståndet.

Det där fattar jag inte,sen är ju det som så och det vet du oxå,det är inte alltid man startar släppet i markens centrum ???

Fan 600 hektar är ju lixom ingenting,vad jag förstått så buktar hösträvarna fin-fint,men senare då,skall man sluta jaga då?

edit,sen har jag vissa sura erfarenheter om det där med att stoppa hundar i skogen,men det är en helt annan sak,dock bör man kanske tänka på det....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där fattar jag inte,sen är ju det som så och det vet du oxå,det är inte alltid man startar släppet i markens centrum ???

Fan 600 hektar är ju lixom ingenting,vad jag förstått så buktar hösträvarna fin-fint,men senare då,skall man sluta jaga då?

edit,sen har jag vissa sura erfarenheter om det där med att stoppa hundar i skogen,men det är en helt annan sak,dock bör man kanske tänka på det....

Hålls dom inte på området med en stövare så hålls dom inte med en beagel heller...det är inte farten på drevt som gör att rävar hålls eller inte på ett område.

Så vad är då allternativet om man vill jaga räv...det är ju frågan  ???

Det är ju förståss svårt att avgöra för mig hur markerna ser ut osv...

Men det är ytterst sällan som våra rävar rör sig på större områden än 600ha under ett drev...det är oftast gammla djur eller rävar som inte hör till området som sticker iväg och då är det ju bara att koppla hund isåfall...hur lätt som hellst med lite lydnad och gps på hunden ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att rävarna inte rör sej på större ytor än 600 hektar under drevet låter ju kanon,men är du då 20 meter från gränsen till grannens då upptaget blir, vad säjer då att du har drevet inom din mark?

Du har stora marker Fox,du har också överenskommelser med dina grannar,kort sagt du har det bra och jäkligt lätt i din jakt i fråga om arealer där din hund kan få jaga... Så är det INTE i Stockholmsområdet :'( Tyvärr är det så.... Folk pröjsar enorma pengar för att jaga gris och hjort älg och rådjur här,inte fan vill dom ha in en stövare med efterhängade hundförare  på sina marker i alla fall,mitt under representationsjakten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tanken är väl att minska rävstammen? eller är det att höra på klingande drev?

Hur som helst... om syftet är att minska rävstammen så borde det ju gå lika bra att söka gryt och släppa in en grythund  :)

Annars tycker jag Foxkiller kom med en bra sak: ta dit någon med rävhund och testa en par gånger... då borde man ju se hur dreven går  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att rävarna inte rör sej på större ytor än 600 hektar under drevet låter ju kanon,men är du då 20 meter från gränsen till grannens då upptaget blir, vad säjer då att du har drevet inom din mark?

Du har stora marker Fox,du har också överenskommelser med dina grannar,kort sagt du har det bra och jäkligt lätt i din jakt i fråga om arealer där din hund kan få jaga... Så är det INTE i Stockholmsområdet :'( Tyvärr är det så.... Folk pröjsar enorma pengar för att jaga gris och hjort älg och rådjur här,inte fan vill dom ha in en stövare med efterhängade hundförare  på sina marker i alla fall,mitt under representationsjakten

Är det faktiskt så ::) ...här finns det vissa jaktföreningar som gett gratis årskort åt rävjägare bara dom kommer dit och håller nere rävstammen för att ha mera av annat ätbart vilt på sina områden. ;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det faktiskt så ::) ...här finns det vissa jaktföreningar som gett gratis årskort åt rävjägare bara dom kommer dit och håller nere rävstammen för att ha mera av annat ätbart vilt på sina områden. ;)

Japp...tyvärr är det faktist så som jag skriver :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tanken är väl att minska rävstammen? eller är det att höra på klingande drev?

Hur som helst... om syftet är att minska rävstammen så borde det ju gå lika bra att söka gryt och släppa in en grythund  :)

Annars tycker jag Foxkiller kom med en bra sak: ta dit någon med rävhund och testa en par gånger... då borde man ju se hur dreven går  :)

Eftersom rävar inte gärna ligger i gryt... om inte en stövar kört ner dom först då.

Så det är inget vidare effektivt sätt att söka rävar i gryten :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom rävar inte gärna ligger i gryt... om inte en stövar kört ner dom först då.

Så det är inget vidare effektivt sätt att söka rävar i gryten :-

Aaa fan... tänkte inte på det... det går bara att söka när det är skitväder då  :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tanken är väl att minska rävstammen? eller är det att höra på klingande drev?

Hur som helst... om syftet är att minska rävstammen så borde det ju gå lika bra att söka gryt och släppa in en grythund  :)

Annars tycker jag Foxkiller kom med en bra sak: ta dit någon med rävhund och testa en par gånger... då borde man ju se hur dreven går  :)

Håller med :D Bara det att det inte finns så många rävstövare att tillgå här i trakten,så vida inte Fox,vill paddla över Kvarken eller Kettu släpper mjölkningen och brassar ner till Stockholm ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvär så har Telgetok rätt. Rävjakten kommer igång när all annan jakt tagit slut. Alla vill ha bort räven få vill jaga den och de som vill får vänta på sin tur....

Foxkiller har också rätt i att det inte är så lätt att hitta räv i gryt då den inte är grytbunden.

Effektivaste borde vara fälla, kombinationen stövare/grythund och rävklapp/grythund vakjakt ej att förglömma nu i parningstider då räven rör på sig mycket.

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvär så har Telgetok rätt. Rävjakten kommer igång när all annan jakt tagit slut. Alla vill ha bort räven få vill jaga den och de som vill får vänta på sin tur....

Foxkiller har också rätt i att det inte är så lätt att hitta räv i gryt då den inte är grytbunden.

Effektivaste borde vara fälla, kombinationen stövare/grythund och rävklapp/grythund vakjakt ej att förglömma nu i parningstider då räven rör på sig mycket.

//Roggman66

Eller en finnstövare som min kompis hade...10-15 minuters drev och rävarna fick gå i gryt!

Kompisen tyckte det var en skithund som drev ner rävarna så fort...och han hade då ingen grythund :-....men effektivt i kombination med en grythund skulle en sådan stövare vara ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller en finnstövare som min kopis hade...10-15 minuters drev och rävarna fick gå i gryt!

Kompisen tyckte det var en skithund som drev ner rävarna så fort...och han hade då ingen grythund :-....men effektivt i kombination med en grythund skulle en sådan stövare vara ;)

Låter kanon,en sån stövare skulle passa här :D Samtidigt kan jag säja att jag har en stövare till salu,tiken jagar ca,.....dygnet runt om så är,fast så klart hon är rävren....nja,hon drev en räv i en minut förra veckan ;D

Dock vill inte jag ha en sån stövare,men jakttider runt ett par timmar per drevdjur räcker mer än väl för mej ;D

Inte 12 eller 14 timmar,omöjligt att passa så länge,man måste hem och skita ibland också

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter kanon,en sån stövare skulle passa här :D Samtidigt kan jag säja att jag har en stövare till salu,tiken jagar ca,.....dygnet runt om så är,fast så klart hon är rävren....nja,hon drev en räv i en minut förra veckan ;D

rävren ??? usch! hadde hon varit långhårig hadde du ju kunnat gjort en mössa av skinnet ;):D ;D

lite grovt skämtat kanske, men kunde inte låtabli ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag vet faktiskt inte heller själv varför jag har valt att nervärdera mig med att tänka på en beagle eller drev som räv hund,men sitter nu å tittar och inte ett ljus och juh mer jag tänker på saken desto mer inser jag min iver kan sluta i en riktig skit hund!! :-..

men i jaktlaget fanns förut några rävjägare med stövare och det gick fint,sedan ska vi inte glömma att en i jaktlaget håller på att jaga in sin hund på räv å vildsvin med framgång,

men jag känner det är dax å bestämma sig vad man vill göra av sitt liv

sitta och vara avhängd av vädret,kompisars hundar osv funkar inte,jag vill ha en egen hund och höra 2 timmars drev tills dom går i gryt,å jag låter min terrier jobba.

att skjuta många rävar är inte mitt mål utan få bra hundar och stå å bara le när jag hör drevet komma eller gå...blire så till våren att jag tar en hund så känns det dumt å kasta bort 13-15år på en harhund som jag inte får till eller får en 50/50 hund...men kanske äre så att om hunden bara är van vid bo i lägenhet så kanske den inte saknar hungårn att stå å gaffla i, lite så att bättre nu än sen,för det vet man aldrig när det är,nu man har tiden energin,viljan ,kanske inte kunskapen riktigt än men kan bara bli bättre ;)

fan måste tack dig foxkiller du gör så jag sover dåligt om nätterna för det här.

sen ska jag tillägga jaktlagen runt om skulle inte hindra mig att kliva in på en gräns om jag hör med dom eller att dom skjuter om så,vi har väldigt goda kontakter med våra grannar,sen jagar vi 3-4 dagar älg resten med åt småviltet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer faktist inte ihåg hur många dagar vi har älgjakt,men det brukar börja i oktober och sluta i antigen december eller januari,jag jagar på olika marker ....kan inte hålla isär alla detaljer. det normala är i alla fall att man jagar älg nästan hela säsongen...skitkul... >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

i gällivare på hemanet så jagas det älg och inget annat 2 veckor innan älg jakten och 2 veckor efter alltså hela sesongen haha ,tvärtemot vi jagar här så lite älg som bara möjligt sedan börjar vi jaga på riktigt,3 dagar i fjol tog det å blir KLAR :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter kanon,en sån stövare skulle passa här :D Samtidigt kan jag säja att jag har en stövare till salu,tiken jagar ca,.....dygnet runt om så är,fast så klart hon är rävren....nja,hon drev en räv i en minut förra veckan ;D

Dock vill inte jag ha en sån stövare,men jakttider runt ett par timmar per drevdjur räcker mer än väl för mej ;D

Inte 12 eller 14 timmar,omöjligt att passa så länge,man måste hem och skita ibland också

Hur var det nu? Man skulle kräva att en topphund skulle vara rådjursren...å det befäste man med lydnad och kontroll...visst?

Jag har nästan aldrig misslyckats att kalla in min äldre hund på fullt drev...men kan inte få honom 100% rådjursren.

Hur blir de här nu egentligen tokiga Telge????? ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...