Publicerat Februari 17, 200719 yr Ojdå! Inget körkort än, då håller jag definitivt med jonnegone att du ska vänta! Varför så bråttom? Skaffa ingen stövare innan du med ALL säkerhet vet att du kommer att få jaga på stora ytor i åtminsåne 10 år framöver. Lita inte på att andra kan ta hand om hunden! De har också ett liv och kan kanske inte när du vill eller behöver deras hjälp. MVH Roggman66
Publicerat Februari 18, 200719 yr Författare den biten är klar nu igen så ska köpa en bil sen är jag redo skaffa en hund.. sen papper på att vara där jag ska jaga är lite förmycket stockholm för mig med,alla är fifflare och idioter,så jag har en mark nu på g som är större och vars jag är ensam rävjägare på 2500h så får se hur det blir,sen har jag farbrorn med 800h och deras område på 3000h där jag får jaga men inte varit så mycket...men problemet är juh att det inte får finnas allt för stora vägar och så.sen är juh våra isar här bara ett skämt så det ska inte heller få finnas.så det är många marker som är bra till annat att jaga på,men helt klart är att jag ska öka volymen på markerna..
Publicerat Februari 18, 200719 yr Författare tackar nog ska du få vara med å skörda frukten om nått år ;D
Publicerat Februari 18, 200719 yr Författare nä men jag är på spåret iaf,inte fått upp nått än men blir nog till att söka i finland och där får man god hjälp av foxkiller som kan det mesta,så det känns tryggt! men att hitta en kull i sommar tror jag kan bli lite svårt men annars får man åka på schlager/hundhämntar tur till schlager finland
Publicerat Februari 18, 200719 yr Har varit lite frånvarande från datorn ett tag...men ett svar på ditt inlägg Karlsson kommer under veckan....
Publicerat Februari 19, 200719 yr Har varit lite frånvarande från datorn ett tag...men ett svar på ditt inlägg Karlsson kommer under veckan.... lagårdsbyggnationer och fruntimmer! kan inte gärna bli mer upptaget
Publicerat Februari 21, 200719 yr jag tycker mej se stora brister i våra jaktprovs system vad gäller rävstövare, vilken hund som hällst som springer efter en räv och skäller kan ta en jaktprovs etta och anses som en jäkla bra rävhund med hjälp av dagens teknik, men det är skillnad på rävdrev och rävdrev, vilket jag antar att du som många andra har koll på. ett rävdrev som inte buktar kan inte anses som bra i mina ögon oavsett om hunden har väckt på slag eller ej. dom flesta av dom hundar som jag jagar med kan sällan få en räv att bukta som den ska, ungefär lika snävt som en hare. båda mina stövare jagar ordinärt dvs räven håller ut bukterna på kanske en kilometer, och ska även det hård dras så kan väl egäntligen inte en räv som går ut en kilometer och kommer tillbax kallas för en buktning, eller hur man ska uttrycka sej, dessutom nämns aldrig någonting om stövarens fötter vilket jag tycker borde vara nog så viktigt att dokumentera för framtida avel, väl lika viktigt som höftledsfel. spelar ju ingen roll hur bra hunden jagar, om den har dåliga fötter så är det ju ändå bara skit. allting vad gäller renrasiga stövare tycks gå bakåt.båda mina stövare har dåliga fötter, och det är väl ändå inget man vill ha! sedan så tror jag att man väl kan få till en skaplig rävhund direkt ifrån harlinjer om så skulle vara för visst finns det lite rävgener kvar i harhundarna, annars skulle det ju inte finnas några rävlinjer över huvud taget nästan, men visst oddsen att få en stjärna kanske är större om man sattsar på rävlinjer i flera led, i annat fall så fixar ni kanske till en rätt så trång avelsbas vilket brukar resultera i diverse negativa symptom. men det kanske går att lösa med utavel, men ingen av er vill ju ha en blandhund mvh/token. Det där med tassar verkar vara riktigt svårt att komma åt. Pratade med en massör och enligt honom så beror det i många fall på dålig blodcirkulation. Varför hunden har det kan ju dock bero på ca 1 miljon saker men ofta beror det helt enkelt på hundägaren. Om man bara lägger ner nån minut varje dag på att stretcha hunden så kan man rädda många jaktdagar varje år(om man nu har en hund som har dåliga tassar)... Han gav ett exempel i sin whippet som han fick köpa jättebilligt som 1 åring eller nåt sånt för tassarna höll inte alls (ca 15minuter efter en grusväg sen var det bara vila ne vecka...) Han började med att byta foder å ge en massa konstiga preparat men det gav bara marginella effekter. Tillslut kollade han upp rörligheten på hunden och insåg att den var aningen kort i rörelserna. det var ungefär då han började intressera sig för massage av hundar och efter nån veckas streching och massage var hunden i kanonform och har aldrig haft problem med tassarna efter det. Vann många tävlingar den hunden… Nu kan det ju bero på anlag och foder och allt annat åxå men det är ju helt klart värt att testa... Alla hundar blir ju uthålligare om musklerna kan arbeta som det var tänkt så det skadar ju inte även om det nu inte var det som gjorde tassarna otåliga.. Så karlssson testa, det kan ju vara hela tassar på 2 veckor om du har tur!"!!! Det är skitenkelt att göra åxå,, bakåt å frammåt på varje ben i 40sek men man måste ta på rätt ställen å så när man drar, och framförallt inte dra åt sidorna så man tänjer ut så hunden kan göra som vi människor med armbågarna typ.... Och man bör ta det riktigt försiktigt i början, annars blir hunden less å börjar streta mot å så blir det mer brottningsmatch,, utan börja med att bara hålla upp benen första gångerna å sträck mer och mer för varje gång.... Enklast är om nån kan visa hur man gör så man slipper gissa Det finns säkert nån massör/veterinär i närheten som kan visa.... Nu blev det lite kapning av tråden ursäkta mig!!! :-
Publicerat Februari 21, 200719 yr Jo, jag tror nog att vi strävar åt samma håll när det gäller hundar, vi har dock bara olika sätt att ta oss till de hundar vi vill ha.Vilket som är rätt är ju upp till var och en att avgöra, jag tror på mitt sätt iaf. Tassarna dokumenteras egentligen inte så mkt på jaktprov, det är bara en ruta man ska kryssa i om hunden har skadade tassar eller ej..men så mkt mer kan man inte begära heller. Egentligen kan man göra diskussionen enkel och fråga sig om du tror på statistik och fakta.Gör du det så tycker jag att du ska satsa på renrasiga hundar. Tror du på slumpen så ska du fortsätta med dina blandraser tycker jag. Kan låta kaxigt(eller vad man nu ska säga) men jag tror på min linje... Jag är absolut ingen expert på avel, långtifrån men jag har ett stort intresse iaf....å dessutom gillar jag att diskutera Du har rätt i att "mina" finska stövare härstammar från blandraser...men vilken hundras gör inte det? Tror du att du skulle kunna ha dina blandrasstövare om inte någon för många herrans år sedan försökte homogenisera ett antal hundar genom ett långsiktigt tänkande. För hur konstigt det nu låter så säger ju folk att alla hundar tex stövare, mops och tax härstammar från nån slags varg..och på nåt sätt så stämmer nog detta. Så utan denna långsiktiga avel så finns det inte en chans att du skulle kunna ha de hundar du har nu... När det gäller jaktproven så finns det självklart brister men det ger ändå ett ganska så bra underlag för vad hundarna presterar. Många tror att jaktprovets egentliga syfte är att bedöma hur bra hunden är...men i själva verket är det en bedömning av hur hundens föräldrar nedärver sina egenskaper. Tittar man på statistik på olika hundar så kan man se hur många av deras avkommor som går till pris på jaktprov.Som exempel kan vi ta Blaikens Mikki, där 50,9% av hans avkommor har gått till pris på jaktprov.En annan hund som heter Bäverselets Rikki har ett resultat på 17,9%. Vilken hund skulle du välja en valp ifrån??? Visst bör man ha i beaktande att det inte är alla som startar sina hundar på jaktprov..och alla hundar duger naturligtvis inte..inte ens om dom är renrasiga Som sagt var så är nackdelen att inte alla avkommor startas på jaktprov...därför har endel rasföreningar under en period använt sig av något som kallas för Unghundsgranskning. Där får ägarna själva bedöma hur deras unghundar (tror det är upp till 24månader) har fungerat. Det är 3 moment som bedöms(upptag, drev och tapptarbete). Kan tyckas konstigt att ägarna själva ska bedöma sina hundar men jag är övertygad om att merparten är ärliga, medan vissa håller upp sin hund så håller andra ner sin hund för att inte verka skrytsam. Fördelen med denna bedömning är att man snabbare får en liten fingervisning om hundens arv eftersom inte miljön har hunnit påverka under alltför lång tid. Det är ganska så stor % som svarar på dessa enkäter så säkerheten blir större och större...och faktum är att de kullar som är positivt utvärderade i denna granskning har också bättre resultat på jaktprov. Jag tror väldigt mkt på dessa fakta, inte bara för stövare utan för avel i helhet.Eftersom jag oxå har några kor så blir det ju endel avel även här..och här finns det nog ännu mera statistik på vad tjurarna lämnar för avkommor. Gå in på www.svavel.se klicka sedan på tex Holstein, välj sedan Aktuella tjurar, titta sedan på tex Ligö och sedan Nolgård....jämför deras olika tabeller(eller vad man nu kallar det). Som du ser så är det oerhört stor skillnad på hur deras avkommor i snitt blir. Självklart finns det avvikelser...endel avkommor blir inte alls som tabellerna säger...men i genomsnitt så stämmer det. Så...vad vill jag då ha fram av denna diskussion..jo, jag tror att man med hjälp av prov, statistik och annan fakta kan få en ganska bra bild av vad våra djur nedärver.När vi då vet vad våra djur nedärver så kan vi sedan välja vilka djur vi ska para. Alla våra djur har ju någon brist...och då kanske man hittar en partner som kan väga upp denna brist...förhoppningsvis ialla fall.Har man ingen fakta så får man förlita sig på slumpen. Till sist så inbjuder jag till en utmaning.Jag avlar renrasigt i 4 generationer och du avlar på korsningar i lika många generationer.Du får endast para med nya raser....dvs finne/hamilton får ej paras med finne eller hamilton...utan bara tex, schiller, smålandsstövare, rysstövare osv. Dina utvalda djur får ej ha föräldrar med avkommor som startat på jaktprov, de får ej heller själva ha startat på jaktprov...du ska alltså bara enbart gå på hörsägen...alternativt jaga med dessa hundar själv. När vi sedan har våran 4:e generation så låter vi 5 jägare och 5 jaktprovsdomare följa med alla dessa avkommor i skogen under 5 jaktdagar för att bedöma dessa. Vad säger du? När det gäller rävlinjer så finns det fortfarande rena rävlinjer.Unghunden jag tagit från Finland har enligt mig en imponerande rävstam bakom sig, likaså Foxkillers tik. Det vore intressant om andra hade åsikter i denna fråga. Det har väl iofs kommit ifrån det direkta ämnet "alternativ rävhund"...men jag tycker det är oerhört intressant...och man blir aldrig dummare av andras åsikter.Det finns säkert de som har väldigt mkt kunskap om avel som sitter tysta och skrattar åt oss glada amatörer som tycker till. Foxkiller...du har ju rätt bra koll på avel....tyck till. Du har ju lyckats att avla fram en hel rävstam som inte springer ifrån hunden och inte heller i gryt...å det är ju inte fy skam ;D ;D ;D ;D Oj oj...nu är de dags att sluta..... jag tror nog att egäntligen strävar vi åt samma håll vad gäller rävhundar, med viss oväsentlig variation efter smak och tycke, bra fötter är ju egäntligen en förutsättning för att hunden ska kunna jaga fullt ut. att sedan hundarnas fötter dokumenteras hadde jag ingen aning om, men jag vet att det förekom under 30-40 talet. att inte jag hadde koll på det beror helt på att jag inte är intresserad av jaktprov och det som hör dit (kanske beror det på att jag har dåliga hundar själv ) , dessutom verkar exteriörer anses som viktigare än andra egenskaper tex som du själv nämnde om att markera gryt, men ändå är slagarbetet viktigare än grytmarkering som du åkså skrivit. vad beträffar att ta en harhund och jaga räv med så köpte jag schillern ifrån rena harlinjer och jag tycker mej se stora framsteg på slutklämmen även om jag hafft lite älgbekymmer, harhunden i fråga har ett enormt rävintresse och har markerat gryt sedan första gången han kom fram till ett, trodde inte mina ögon för det var inte riktigt vad jag räknat med, kalla slag ser inte häller ut att bli något problem förutom när det gäller älg. självklart är det så att om inte hunden har det minsta intresse för räv så är det ju kört att få den till rävhund, och om man tittar lite objektivt på det så finns det ju stövare undan rävlinjer som inte heller intresserar sej för räv, jag tror även att man kan ta en stövare undan rävlinjer och få en harhund om man jobbar lite på det. något snuskigt fel som gör att jag inte kan citera din text men här klipps en snutt in. Sen Karlsson...dina blandrashundar som du förespråkar...vad härstammar de ifrån?Kan det vara så att de kommer från många generationers genomtänkt renrasig avel? Utan dessa hemska renrasiga hundar som är föräldrar till dina hundar skulle du knappast ha de hundar du har. Tror du att du skulle kunna hålla samma kvalite på hundarna om du korsar dem hit och dit med andra raser...som du defenitivt inte kan hitta i något jaktprovprotokoll och få en viss uppfattning om hur de jagar?Tänk dig 5-6 generationer framåt med korsningarna...var är vi då? Blandrashundar i en generation..okej...men i längden tror jag att det blir knepigare att behålla kvaliten...Jag kan iofs ha fel... ............................... om vi går tillbax lite granna i tiden och kollar vad dessa renrasiga hundar är komna ifrån exempelvis finnen (den som söker skola finna) så hittar vi en salig blandning innan den serut som den gör idag troligtvis mestadels engelsk foxhound, om jag fattat rätt. vet inte hur länge sedan det var som finnstövaren godtogs som ras, och man kan ju undra om rasen har gjort så stora framsteg vad beträffar jaktliga egenskaper sedan dess, givetvis menar jag inte heller att rasen gått bakåt. men finnstövaren gick nog bra även innan den ansågs som en ras. och visst är mina blandhundar tagna ifrån renrasiga hundar från olika antal generationer tillbax. vore ju dumt att förneka det, men dom renrasiga kommer långt tillbax ifrån olika blandrackor som folk har avlatfram efter jaktliga egenskaper och inget annat. kanske bör jag poängtera att jag inte tror att en blandhund kan bli varken bättre eller sämre än en renrasig, men visst att korsain en spetsras i en stövare så kan man ju ana att det blir lite B över hundens jaktliga egenskaper lite beroende på vad man tänkt ha hunden till. vad beträffar rävlinjerna som diskuteras mycket så är det så klart ett steg i rätt riktning och någon gång i framtiden kanske det går att kategorisera in rävhundar och harhundar, men som jag fattat det så är vi inte där än. vill åkså passapå att påstå att rävlinjerna som kanske finns bara är spillror av vad som funnits, rävskabben gjorde att rävjakten tog ett rejält steg tillbaka och troligtvis hadde vi hafft ett mycket bredare utbud av rävhundar om det inte varit för skabben. ska för övrigt ringa vet nu och beställa tid för höftledsrönkning på schillern, mest för att jag lovat uppfödaren en hel radda med i mina ögon konstiga löften mvh.
Publicerat Februari 21, 200719 yr Författare Tittar man på statistik på olika hundar så kan man se hur många av deras avkommor som går till pris på jaktprov.Som exempel kan vi ta Blaikens Mikki, där 50,9% av hans avkommor har gått till pris på jaktprov.En annan hund som heter Bäverselets Rikki har ett resultat på 17,9%. Vilken hund skulle du välja en valp ifrån??? en liten grej jag hittat som jag inte gillar med vissa hundägare är.att man startar hunden många gånger får allt från 0a till 1a och slår man snitt blire en 3a vad jag lite lätt kikat..man ska inte stirra sig blind på att hunden har priser utan hur många starter är mer intressant än just bara veta priset..jojo :-*
Publicerat Februari 21, 200719 yr en liten grej jag hittat som jag inte gillar med vissa hundägare är.att man startar hunden många gånger får allt från 0a till 1a och slår man snitt blire en 3a vad jag lite lätt kikat..man ska inte stirra sig blind på att hunden har priser utan hur många starter är mer intressant än just bara veta priset..jojo :-*När jag bedömmer en hund så tittar jag också på gemnheten på resultaten.Men jag vill hellre att en hund har mycket höga poäng än allt för låga poäng.Att en hund har riktigt dåligt resultat någon gång spelar inte så stor roll ...för alla hundar kan ha dåliga dagar samt otur.Men höga poäng så visar ju att hunden kan prestera då det gäller. Jag håller nog i stort med dig Kettu om aveln...det finns inga genvägar till en bra hund. Och jag är rätt övertygad om att det lönar sig i längden att få så mycket rävgener/intresse i stövarna om man vill göra livet enklare för sig och hunden att driva räv
Publicerat Februari 22, 200719 yr en liten grej jag hittat som jag inte gillar med vissa hundägare är.att man startar hunden många gånger får allt från 0a till 1a och slår man snitt blire en 3a vad jag lite lätt kikat..man ska inte stirra sig blind på att hunden har priser utan hur många starter är mer intressant än just bara veta priset..jojo :-* På sätt å vis har du rätt. Allt för ojämna resultat ser inte bra ut men startar man hunden på många prov så blir det förr eller senare några sämre resultat.Man måste också lära sig att tolka jaktproven rätt...om vi nu tar tex rävprov så kan det nog stå under övriga upplysningar: Släpp 1.Räven låg i gryt.Släpp 2.Räven gick i gryt efter 17 minuter.Släpp 3. Räven låg i gryt. Vad säger man...hunden får en 0:a.Den har gjort det den ska....men rävarna är inte samarbetsvilliga. Sen bör man också se tex på hur långa slagarbetena är för att få en hyfsad bild om rävintresset. 10 minuters slagarbete på 3 olika rävar säger inte så mkt mer än att det är förjäkligt gott om räv på marken. 3 längre slagarbeten...och det sista slagarbetet framemot kl 14..ja, då får du en lite bättre bild om rävintresset och viljan att ta an kalla slag tycker jag.
Publicerat Februari 22, 200719 yr På sätt å vis har du rätt. Allt för ojämna resultat ser inte bra ut men startar man hunden på många prov så blir det förr eller senare några sämre resultat.Man måste också lära sig att tolka jaktproven rätt...om vi nu tar tex rävprov så kan det nog stå under övriga upplysningar: Släpp 1.Räven låg i gryt.Släpp 2.Räven gick i gryt efter 17 minuter.Släpp 3. Räven låg i gryt. Vad säger man...hunden får en 0:a.Den har gjort det den ska....men rävarna är inte samarbetsvilliga. Sen bör man också se tex på hur långa slagarbetena är för att få en hyfsad bild om rävintresset. 10 minuters slagarbete på 3 olika rävar säger inte så mkt mer än att det är förjäkligt gott om räv på marken. 3 längre slagarbeten...och det sista slagarbetet framemot kl 14..ja, då får du en lite bättre bild om rävintresset och viljan att ta an kalla slag tycker jag.Precis så skall rävhundarnas resultat tolkas...därför skall man vara extra försiktig när man tolkar andra hundars resultat innan man gör en slutbedömning. Det allra bästa är ju att själv se med egna ögon hur en hund arbetar i skogen...därför har "kettukiller" och andra domare en bättre koll på hundar som dom dömt!Ett viktigt moment då det gäller att se/kolla hundarnas rävintresse är att se dom gå på nattspår.Hur bra dom klarar alla hinder och hur långa sträckor dom söker utan att tappa fockus på räven. För alla stövare som söker bra.. driver också räven tillräckligt bra för att anses som en bra rävhund då den fått upp. Ps...det är hunden som skall söka räven i skogen själv...inte ägaren vilket man ser allt för mycket av.Sen säger dom efteråt att nog gjorde hunden det bra idag...och kan nu kallas för en bra rävhund :-............
Publicerat Mars 23, 200719 yr Inte ett ljud från Karlsson numera i detta ämne...vadan denna tystnad?Dödtappt? ;D
Publicerat Mars 23, 200719 yr orkeslöshet räcker det? dessutom lär det ändå inte gå att banka in vett i skallen på dej
Publicerat Mars 23, 200719 yr Författare jag tror karlsson har skaffat sig en fjälla jo sant vad ni skriver om resultatet, men räknas åka kolla spår å ta det bästa som fusk eller när vi talar ut sök och så.. ;D
Publicerat Mars 23, 200719 yr jag tror karlsson har skaffat sig en fjälla om det ändå vore så väl jo sant vad ni skriver om resultatet, men räknas åka kolla spår å ta det bästa som fusk eller när vi talar ut sök och så.. ;D både söket och slagarbetet är väl sånt som kommer automatiskt om hunden har intresse för att jaga räv, men jag gillar tankegången under jaktprov. ett barmarksprov på räv skulle tilltala mej väldigt mycket mer än en start på snö, då det skulle säjja mycket mer om den startande hundens jaktliga kapacitet.
Publicerat Mars 23, 200719 yr jag tror karlsson har skaffat sig en fjälla jo sant vad ni skriver om resultatet, men räknas åka kolla spår å ta det bästa som fusk eller när vi talar ut sök och så.. ;D Om vi pratar praktiskt jakt så får du upp räven fortare om du kollar spåren nogat innan du släpper...men på rävprov så får du bättre poäng om du inte släpper rakt på spåret utan hunden får söka efter spåret självt.Och du förstör lätt en hund genom att hela tiden släppa på för nya spår....bättre i längden att låta hunden söka räven själv och inte tvärt om
Publicerat Mars 23, 200719 yr jag tror karlsson har skaffat sig en fjälla Förmodligen inte en helsvensk..utan ett blatte...för inget renrasigt kommer ju in i hans hus ;D Obs...för alla som tror att jag är rasist eller nåt sånt..glöm det.Bara ett lite halvkonstigt skämt från min sida.Folk med lite humor förstår...kanske...
Publicerat Mars 23, 200719 yr Författare ;D ;D med tanke på tassarna så måste hon vara från burträsk(ni som inte vet kallas burträskare för folk med hår under fötterna) ;D ;D :-*
Publicerat Mars 24, 200719 yr Förmodligen inte en helsvensk..utan ett blatte...för inget renrasigt kommer ju in i hans hus ;DObs...för alla som tror att jag är rasist eller nåt sånt..glöm det.Bara ett lite halvkonstigt skämt från min sida.Folk med lite humor förstår...kanske... ja kanske en mulatt vore att föredra 8)
Publicerat Mars 24, 200719 yr ;D ;Dmed tanke på tassarna så måste hon vara från burträsk(ni som inte vet kallas burträskare för folk med hår under fötterna) ;D ;D :-* häldre en med hår under fötterna än en med generande hårväxt i ansiktet
Publicerat Juli 11, 200719 yr Läste en intressant undersökning som gjordes på finnstövare för länge sen.Och av 97 rävdrevschampions (kxx) från 1979-1993 var 74 st hanar och 24 st tikar...något att tänka på för han som vill ha en bra rävhund. ... dock inget nytt för mig...för det hade jag redan klurat ut. ...men alltid kul att få papper på det man redan visste. ;D