Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fjälljakt och utlänningar

Featured Replies

Publicerat

Jeg vet ikke hva brukerne på dette forum har mot normen,men større svammel og flere usannheter tror jeg ikke finnes på trykk noe annet sted.Som svensk i norge stiller dere på lik linje hva gjeller småviltjakt og fiske som en normann.Før den såkalte frie fjelljakten ble innført i sverige,var det faktisk en del svensker som kom til norge for å jakte rype,ute att de ble halshugd av den grunn.Blir heller ikke klok på hvordan dere praktiserer prosentregning,i vesterbottenslen blev det solgt 10.000 jakt døgn i sesongen 2004-2005  hvorav 7.000 til svensker og 3.000 til utlendinger hvordan dette kan bli 80% normen i svenske fjell må noen vere så vennlig å fortelle meg.Når det er sagt så ser også jeg att det er en del normen som ikke holder seg til svensk lov når de som gjester er i sverige å jakter,disse skall selvfølgelig straffes og det hardt.

• Svar 53
  • Visningar 7,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Enkel fråga om man tillåter sig vara spontan, "Guidetvång!"

HAr ingen aning om procenter osv men kan rent erfarenhetsmässigt säga att det blivit oootroligt mycket norrmän i skogarna sista 3 åren. Jagar bara i skog ovan odlingsgränsen samt på kortmarker nära fjällkedjan men där har faktiskt norrmännen dominerat bland de jägare jag mött. Att det sedan verkar röra sig om skillnader i jaktkultur är iallafall min erfarenhet. T.ex har många (inte alla) jag träffat tillämpat "skyttelinje" vare sig de jagar med finnspets eller stående, inte någon "renodlad" hundjakt. Vad är det för fel med detta då? Inget naturligtvis, val av jaktform är valfri MEN jag tror den jaktformen skapar mer avundsjuka(?), irritation(?), misstanke om nonchalerad bag-limit(?) etc bland "svenskarna" än om inte varit så bytesmedvetna.

Att de sedan tillför pengar till inlandsbygderna enligt Daniel H, marginellt, de är mycket mer drivna friluftsmänniskor än oss, de sover i tält i högre utsträckning än svenskar och det är väl tämligen självklart att ett guidetvång skulle innebära större intäkter för jaktturismföretagen i inlandet än om inget guidtvång finns! Du påpekar dessutom att det ej varit problem i BD sista åren, välkommen till AC säger jag!

Publicerat

Jag vet Lilgun att alla Norrmänn inte är som dessa fem ripjägare :(

http://www.nsd.se/index.php?artikel=154774...838161be4aa2bfe

Min personliga åsikt är att ni är varmt välkommna hit efter eran egen rip premiär den 10 september.

I norrbotten är det fler Norska jägare än svenska de första veckorna och det är åt h-v  >:(

Men som sagt detta är min personliga åsikt och den står jag för.

Publicerat

Jeg har ingen problemer med å forstå at folk blir forbannet når man må gå i kø på jakt,man er jo ikke til fjells eller i skogen for å treffe folk.Men det er ikke utlendingene sin feil,i mitt fylke (len) nordland må man søke alerede i mai for å jakte rype med hund de 14 første dagene.Dette fordi man slipper til bare ett visst anntal innom hvert inndelte område for å slippe ett for høyt jaktpress.Tildelningen av disse "eksklusive"jaktkortene foregår ved loddtrekning,noe en svenske stiller på lik linje meg meg.Etter de første 14 dagene er det fritt fram for alle.Jeg jakter selv bare i skogen med finnspetsen og har også merket att det har blitt fler og fler jegere,noe som ikke bare er positift,men det finnes fortsatt områder hvor man kan vere i fred.Det beste middelet for å bli kvitt normenn  på er å innføre guide tvang,tror ikke det er mange som kommer da.Etter mitt skjønn har ikke det noe med jakt å gjøre.

Publicerat

Jaa... >:( :-[

Tjuvfiske i stor skala

20050913 

LULEÅ. Länsstyrelsen har gjort ett stort tillslag mot tjuvfiskare.

I helgen ertappades tre norrmän som bedrev olagligt nätfiske efter röding i området kring Råstojaure i Kiruna kommun.

Länsstyrelsens tillsynsmän hittade mängder av nät och 30 kilo rensad röding i det norska tjuvfiskarlägret. foto: länsstyrelsen

I tjuvfiskarnas läger hittade länsstyrelsens tillsynsmän 30 kilo rensad röding.

Dan Blomkvist på länsstyrelsen betecknar tjuvfisket som ovanligt fräckt.

- Dessutom fullständigt obegripligt med tanke på vilken dålig kvalité som rödingen har under sin lektid.

Dan Blomkvist kan samtidigt förstå varför de tre norrmännen valt just den här tiden på året för tjuvfiske på röding.

samlade för lek

- Under hösten samlas rödingen på begränsade ytor för sin lek och då blir det extra lätt att fånga stora mängder.

De tre norrmännen, hemmahörande i Tromsö, hade flugit in med sjöflygplan från finska Kilpisjärvi. Med sig hade de gummibåt, båtmotor och 19 stycken nät. Hela händelsen är ytterst anmärkningsvärd, tycker Dan Blomkvist.

- De fiskar på samiskt undantagsvatten där endast samebymedlemmar får fiska och de har använt stora mängder nät som är ett förbjudet redskap.

dyra efterräkningar

Tjuvfisket är polisanmält och de tre norrmännen kan räkna med dyra efterräkningar.

- År 2004 fick en sportfiskare böta 9 000 kronor på grund av att han saknade fiskekort. Jag bedömer det nu aktuella brottet som betydligt allvarligare, säger Dan Blomkvist.

Han befarar dessutom skador i den aktuella sjön.

- Att fiska med ett stor antal nät i en liten sjö under rödingens lektid kan vara direkt skadligt för fiskbeståndet.

SANDOR BERGLUND

Publicerat

>:(

Hur lessen och arg måste man bli denna dag.. :(

Norrmän igen..

Trist.

Många hederliga Norrmän kommer nog också att drabbas av detta lång tid framöver. :-

Publicerat

Trodde vi diskuterte jakt men ok.Dette var ikke bra,forstår ikke vitsen med å dra til sverige å tjuvfiske,alle fjellvatten i norge på statens mark er opne for allmenheten inklusive svensker.Regner med att det blir en dyr fisk for de involverte og att de blir en erfaring rikere.

Publicerat
Jag vet Lilgun att alla Norrmänn inte är som dessa fem ripjägare :(

http://www.nsd.se/index.php?artikel=154774...838161be4aa2bfe

Min personliga åsikt är att ni är varmt välkommna hit efter eran egen rip premiär den 10 september.

I norrbotten är det fler Norska jägare än svenska de första veckorna och det är åt h-v  >:(

Men som sagt detta är min personliga åsikt och den står jag för.

Håller med! Låt de komma efter deras premiär alt innan med guidetvång.

Inga efterräkningar verkar det bli heller:

http://www.nsd.se/index.php?option=&ar...838161be4aa2bfe

Publicerat

Har ingen problemer med å vente til 10 september,men hva er hensikten?.Dette blir like dumt som att enkelte normenn påstår att utlenningers fritidsfiske i norske havet tømmer det for fisk.Kast avensjukan på havet og gled dere over andres frammgang.Fortsatt god jakt.

Publicerat

kanske missuppfattar dig nu Lilgun... men är verkligen ett jaktbrott (grovt?) något där man skall glädjas åt lyckan?  >:(

Det som jag tror många stör sig på är att det varje år händer något sånthär... (med norrmän), sen vet jag itne hur illa svenskarna själva beter sig.. men guide-tvång tycker jag borde vara självklarhet.. iaf till 10:e september.. om inte annat så borde det bli både bättre med reglerna + att en guide som känner till trakten kan förhöja jaktupplevelsen betydligt ;)

Publicerat

Man blir bara...ja...vad ska man säga, jag finner inga ord för vad jag fick se i NSD på morgonen, norrmännen ligger och sträcker ut sig över ca. 150-200 ripor varav den ena ligger ned och håller en ripa över munnen, likt en druvklase. >:( >:( >:(

NU FÅR DET VARA NOG!!! För det verkar vara mer vanligt än vad man tror!!! INFÖR GUIDE TVÅNG NU!!!

Ripslakten på internet

20050916 

KIRUNA. Bilder av jakttroféer i form av hundratals ripor visas nu upp på internet av norska jägare. Men den svenska baglimit-gränsen legitimerar fångsten.

- Rent teoretiskt kan det vara lagligt och vi kan inte bevisa att det är en överskjutning, säger Jan-Olov Westerberg, chef för miljöavdelningen på länsstyrelsen.

Enligt uppgift från John Arvid Grande, en av jägarna, pågick ripjakten under en veckas tid i Arjeplogsfjällen hösten 2002. Förutom honom själv deltog ytterligare tre jägare i jakten.

På internetsidan beskrivs de nordsvenska fjällen som ett ”eldorado” för ripjakt

- Vi har åkt till de svenska fjällen i fyra års tid. Det är ett bra ställe för oss eftersom vi kan vara ensamma på fjället och samtidigt träna våra hundar, säger John Arvid Grande.

”osmakligt”

Jan-Olov Westerberg upplever bilderna som ”starkt provocerande”.

- De hanterar viltet på ett sätt som känns direkt osmakligt, säger Westerberg och refererar till en av bilderna där en av jägarna sträcker sig över ripfångsten.

- Ripjakt ska ske på ett sätt som är långsiktigt hållbart. Man ska jaga med måtta och hänsyn, säger Westerberg.

Själv säger Grande att de vid varje jakttillfälle har hållt sig inom den så kallade baglimit-gränsen, där högst åtta ripor per dag får skjutas.

- Vi har inget behov av att skjuta allt vi kommer åt och vi använder fångsten enbart till oss själva, säger han.

Kurt Edin, ordförande för Kiruna Jakt- och fiske, kommenterar bilderna.

- Jag kan inte säga säkert men jag tror att det handlar om överskjutning. När man jagar åker man sällan ut mer än tre-fyra dagar i sträck eftersom hundarna inte klarar mer. De orkar inte springa så länge och tassarna håller inte, säger han.

”provocerande”

Även Torsten Nilsson, jakthandläggare på länsstyrelsen, upprörs över bilderna.

- Men vi vet inte så mycket om det här i dagsläget. Med ett snabbt överslag kan man dock konstatera att om man är ett antal jägare som följer baglimit-begränsningen under ett antal dagar så kan antalet ripor på bilderna vara inom ramen för vad som är lagligt. Däremot är mängden fåglar och sättet de presenteras på ägnat att provocera, säger Nilsson.

Men varken polisen eller länsstyrelsen kan göra någonting åt den alltmer infekterade ripjaktsituationen i de svenska fjällen.

- Spontant känner jag att man bör diskutera frågan i bred samverkan med länsstyrelsen och jägareförbunden så att man kommer fram till en lösning när det gäller ripjakt, säger Lage Woutilainen, närpolischef.

Han får medhåll av Westerberg.

- Vi kan se till att regelverken skärps men även att informationen om jakten ök

Publicerat
:P
Publicerat

Är det någon som vet vilken Norsk sida det handlar om ?

Kanske någon som har Norska jaktlänkar, skulle vara intressant och se vad som skrivs på Norska forum om fjälljakten i Sverige. 8)

Publicerat

http://www.teamarvas.com/

Men dom har haft storstädning hela dagen  ::)

Publicerat

Nån som har tagit kopia på bilderna och kan lägga upp dem nånstans?

Jag tror inte länsstyrelsen kommer tordas sätta guidetvång och/eller tidsbegränsningar för dem.

Normännen skrattar oss rakt i ansiktet.

Publicerat

Jaktbevakare tagen för otillåten jakt

18:52:27, 

LULEÅ. I förra veckan togs fem norska jägare för en masslakt av ripor i ett område norr om Kiruna som var stängt för jakt. Nu avslöjar Radio Norrbotten att också länsstyrelsens egen jakt- och fiskebevakare jagade utan tillstånd vid samma tillfälle.

Tillsammans med tre andra jägare var uppsyningsmannen ute på en jakttur när han ertappades av länsstyrelsens jakthandläggare som landade med helikopter. Uppsyningsmannen hävdar att han på olika sätt, bland annat på länsstyrelsens hemsida, kollat om området var stängt för jakt. Han säger sig dock inte ha funnit någon sådan information. (TT)

http://www.nsd.se/index.php?mitt=tt&tt...&artikel=19

http://www.edgeflyfishing.com/forum/index....25761#msg425761

Tja vad säger man...

Publicerat

Her er en lenk til ett norskt jakt og skytte forumhttp://www.sluttstykket.com/forum/

Publicerat

Tack för länkarna Micke och Lilgun  :-*

Publicerat

Undrar om inte denna hets mot norska (utländska) jägare är en aning överdriven... ??? :-[  dom länkar Ni bifogat berättar ju endast om extremfall, och förhoppningsvis får dessa marodörer ett rejält straff... Synd bara om det även drabbar seriösa och laglydiga utländska jägare...

Misstänker att det finns lika många, om inte fler rötägg bland svenska jägare som bland utlänningarna. Gissar att media är mer interesserad av rubriken "Norrmän sköt 100 ripor på två dagar på svensk mark" än "ortsbo åtalad för jaktbrott..."  eller har jag fel? ;) :-

Som jämförelse,Finnarna har ju inom fiskekretsarna ett rykte om att  att flyga in i Sverige och rovfiska/skräpa ner och förstöra allt i deras väg....  Här gäller samma sak, visst förekommer det  :'( :'( , men garanterat är det lika stor del svenskar som inte kan sköta sig...

Nån föreslog guidetvång fr utlänningar..... Varför inte, men nog borde väl även exempelvis en 08 ha guidetvång då eller ?? Kan inte se skillnaden här faktiskt... Förutom medborgarskapet då, men det gör ju inte någon till en bättre jägare...

Förstå mig inte fel, tycker det är lika jävligt att läsa/se dessa bilder som Er, men är nog knappast endast dessa få  norrmän som beter sig som svin? 

Mvh.

Anders  (som aldrig jagat utomlands ...)

Intressant tråd, fortsätt att skriva... :)

Publicerat

Du har helt rätt Anders, det finns med all säkerhet en massa Svenskar som beter sig som svin >:(

Svin som inte skulle få vistas i skog och mark med gevär.

Det som upprör oss svenskar som jagar i fjällen är denna invation av Norska jägare de första veckorna.

Dom tar helt enkelt över stora delar av fjällkedjan och skjuter då bort mängder med fågel.

Kring bla. Vassijaur och Pulsujärvi är det så många norska jägare att svenskar slutat åka dit kring premiären och de som trots allt jagar där får gå bakom norrmänens skyttelinjer och jaga det dom troligen bommat på >:(

Jag har inget emot att Norska jägare kommer hit, men först då deras egen ripjakt börjar 10 sep.

Innan detta datum får de också jaga hos oss men då med en guide vid sin sida. 8)

Publicerat

Kiruna kommun

Alla parkeringsplatser efter vägar med fjäll inom gångavstånd (dagstur), som jag har besökt, har varit fyllda med norska bilar och det har jagats friskt på fjället och det har till och med funnits tältläger vid några parkeringar efter vägen.

Så har det sett ut fram till 7-8 september.

En sak som jag ej sett tidigare år är att norska jägare har med sig båt.

Publicerat
Undrar om inte denna hets mot norska (utländska) jägare är en aning överdriven...    dom länkar Ni bifogat berättar ju endast om extremfall, och förhoppningsvis får dessa marodörer ett rejält straff...

Jag trodde tidigare att det kanske bara var någon Norrman som jagade på detta vis, men...nu tror jag det är betydligt fler som "jagar" på detta vis. Alltså betydligt ÖVER baglimit.

Publicerat

Många man pratar med önskar att det inte skulle vara tillåtet före 10 sep för utländska jägare, samt att alla icke svenskar skulle ha guidetvång.

Jag är beredd att hålla med.

Publicerat

Samma här!!!