Publicerat September 19, 200520 yr Nån föreslog guidetvång fr utlänningar..... Varför inte, men nog borde väl även exempelvis en 08 ha guidetvång då eller ?? Kan inte se skillnaden här faktiskt... Förutom medborgarskapet då, men det gör ju inte någon till en bättre jägare... Vad gäller avdelningen "bra jägare" så vill jag påstå att idioter finns det överallt - både på landsbygd, småstad och storstad. Det är inte var man bor eller var man kommer från som avgör om man är en "bra jägare" utan hur man är och agerar. Av det följer att en Tromsöbo, Milanobo, Lulebo, 08:a, skåning, Umebo eller Arjeplogsbo kan vara precis lika dåliga jägare. Och tvärtom lika bra. Men nånstans måste man rimligtvis dra en gräns och det inser säkert du också att den gränsen dras vid medborgarskapet. Som medborgare och skattebetalare i Sverige bör jag ha andra rättigheter och möjligheter i mitt eget land än en utlänning, oavsett om det är en norrman eller italienare. För övrigt känner jag till många i mälardalen och sydsverige som hyr in svenskt folk som guider och hundförare. Men har faktiskt aldrig hört att norrmän har hyrt svensk guide, de kommer istället med egna hundar. Naturligtvis måste det finnas norrmän som hyr svenska guider och hundförare - men jag tror inte det är så många procentuellt sett. Men nån här på forumet har säkert erfarenhet av detta?
Publicerat September 19, 200520 yr Jag har inget emot att Norska jägare kommer hit, men först då deras egen ripjakt börjar 10 sep.Innan detta datum får de också jaga hos oss men då med en guide vid sin sida. 8) Det låter som ett klokt förslag tycker jag. Troligen så skulle många norrmän inte söka sig till Sverige efter 10 September, då dom kan jaga hemma. Och dom som vill jaga i Sverige före den 10:e skulle i.o.m guidetvånget vara tvungna att följa lagen. ....Beror ju förstås också på guiden... Har förstått att samerna kör med egen "guidebisness" redan nu, där pengar är det enda som är viktigt... :- > Sånt borde absolut stoppas, frågan är bara hur....
Publicerat September 19, 200520 yr Är för guidetvång för norrmän, förstår dock inte vissas resonemang att det endast skulle gälla fram till 10:e!? Ett guidetvång skall naturligtvis gälla generellt för utlänningar, en tidsbegränsning av ett guidetvång saknar logik. För de som inte visste det jagar norrmännen i hög utsträckning även efter 10:e DEtta är statistiken för 2004 i AC: 25-31/8 registrerades totalt 7 311 jaktdygn. 48% var Norrmän, 32% Svenskar, 14% Italienare, 6% Övriga nationaliteter. 1-7/9 visar totalt 2 250 jaktdygn. Av dessa var 53% Norrmän, 26% Svenskar, 17% Italienare, 4% Övriga. 8-14/9 visar totalt 1 365 jaktdygn. Av dessa var 52% Norrmän, 31% Svenskar, 14% Italienare, 3% Övriga. 15-21/9 visar totalt 1 092 jaktdygn. Av dessa var 36% Norrmän, 40% Svenskar, 20% Italienare, 4% Övriga.
Publicerat September 19, 200520 yr Guidetvång skall gälla ALL jakt året runt för icke svenskar. Enkelt! Sen skulle det skapa arbetstillfällen och bättre kontroll också.