Publicerat Februari 2, 200719 yr ja, alltså, lite spontant och inte helt nyktert kan jag bara säga såhär: SÄLJ!!! Är det verkligen ett överpris så finns det egentligen ingen anledning att tveka. Visst kan man tycka om bössor men ingen av dina är väl nån custom som är unik? Originalbössor finns i det närmaste alltid att få tag på. Priserna på gevär i detta land är så pass låga, man får så mycket för pengarna. Om du seriöst tror att du kan om du vill köpa tillbaka en motsvarande garderob för mindre pengar än du säljer för så finns det ingen anledning att spara på det tycker jag. Hur mycket man än tycker om än bössa så är den original så finns det flera som är exakt likadana. Se det inte som att du förlorar något, utan som en möjlighet, tycker jag. Förstår dig att du tvekar, vetefan om jag skulle sälja min garderob med vinst om jag fick ett högt bud jag heller.
Publicerat Februari 2, 200719 yr Broder ! Jag förstår ditt dilemma. Jag är själv beroende av Sako studsarens härliga tryckoch precision ! Men kom igen nu !!! Du har fyra st Fiberclass... I praktiken behöver du bara 30.06an ;) Låt inte dom andra sako bössorna hindra dig ! Kärleken till en dubbelstudsare kan inte förtigas i det oändliga ;D Jag förutsätter att kärleken gäller en sida-sida..... Sälj tre sako och låt dig förföras ;D Med glad hälsning
Publicerat Februari 2, 200719 yr jag skulle ha sålt hela rasket. min garderob är alltid till salu för överpriser.
Publicerat Februari 2, 200719 yr Håller med Belker sånär som på en sak, som sagt, du behöver bara 30-06an, som jag förstod gällde budet alla eller ingen. Sälj allt och köp en ny 30-06a, eller motsvarande. Tänk att få stå där med en dubbelstudsare mot axeln, piprna liggande bredvid varandra, med onödigt grov mynning, vore det inte fantastiskt! ett överpris betyder att man med lite letande kan hitta en likadan till ett lägre pris, då finns det ingen anledning att spara, glöm inte att räkna med en massa licensansökningar i priset
Publicerat Februari 2, 200719 yr Alltid till salu ??? ??? ??? Herregud har du inga känslor människa ;) Med glad hälsning
Publicerat Februari 2, 200719 yr Visst kan man ha känslor för vapen, den bössan man köpte ny kolv till specialfräst för just min anläggning mm mm. Men en originalbössa ska man skämmas att man älskar så mycket att inte ett rejältöverpris ska få en att släppa taget.
Publicerat Februari 2, 200719 yr Alltid till salu ??? ??? ???Herregud har du inga känslor människa ;) Med glad hälsning ha ha nu är det ju så att chansen är liten att någon bjuder några överpriser för mina vapen. det ska vara bra mycket överpris för att jag ska sälja vissa av dom. tex min browning pump bps stalker tog ett bra tag att hitta har inte sett någon annan till salu i sverige.
Publicerat Februari 2, 200719 yr Sälja kulvapen, javisst, så länge det är något sånär i standardskick. Har man kostat på dem div snickerier i kolv för att få dem att passa optimalt så blir det genast knepigt. Sälja en hagelbössa som man är inskjuten med och som passar??? Noway never!!! Mvh!
Publicerat Februari 2, 200719 yr Sluta med rödblasket, ta konjaken och fira ! Sälj skiten och köp din dubbel ! ;D mvh. Bert
Publicerat Februari 7, 200719 yr Hmm, smaken är ju som baken men jag förstår inte din fabless för Sako bössorna men det kan kvitta. När det gäller att sälja bössor så kan jag förstå om man vill behålla lite udda bössor som kan vara svårt att få tag i igen och då menar jag handbyggda bössor. Jag har själv två bössor som jag nog har svårt att göra av med och det är en handbyggd SbS samt en udda drilling MEN fick jag väldans bra betalt och visste att bössorna gick till en som uppskattade dem lika mycket som jag så sålde jag nog dem. Det finns ju faktiskt ganska mycket ute på marknaden som är kul och unikt.
Publicerat Februari 7, 200719 yr Sälj skiten och köp en dubbel, det hade jag gjort. Det är materiella ting och vem vet, du kanske hittar något som passar dig bättre..............
Publicerat Februari 8, 200719 yr Käre Jim, s om du vet brinner vapenintresset med en konstant låga men föremålet för denna ömma låga varierar över tiden . Eftersom vi är begåvade med en vapengarderob sprungen ur ett öststatstänkande innebär detta att de gamla förälskelserna ibland måste ge vika för nya passioner och det är något man helt enkelt måste acceptera även om det svider i hjärteroten :'( Du har ju skaffat dig en samling snarare än en vapengarderob :-* vilket gör att jag tror att det skulle göra dig gott med lite variation i livet. Om det sedan blir i form av dubbelstudsare, dubbelstudsardrillingar, kipplaufs eller safaristudsare är omöjligt att ge dig råd om, men du kan vara trygg i förvissningen att vad du än väljer kommer vi att försöka pracka på dig våra egna uppfattningar (dock paketerade som vore de den objektiva sanningen). Själv funderar jag på att avyttra min dubbelstudsare då suget efter en prickskyttebössa börjar närma sig gränsen för vad en gammal knekt klarar av , det har till och med gått så långt att jag funderar på att pressa in den bössan innan 375:an dyker upp men vi får väl se... Ofta är det resan som är mödan värd, när du sedan nått dina drömmars mål (i dett fall ett vapenskåp fullt av fiberclass) så söker sig drömmarna nya vägar. Det enda min karriär som bössägare har lärt mig är att den resan finns det inget slut på om man väl är biten av ett brinnande vapenintresse. 10-4 //Henrik
Publicerat Februari 9, 200719 yr Problemet är just nu att jag har egentligen inget jaktligt behov av en dubbelstudsare om jag bor kvar här i Norge. Hmmm, vad gör egentligen en 6,5: som en 30-06 inte klarar av eller som en 9,3: inte klarar av eller som en 375:a inte klarar av. Som jag ser det har du bössor som har användningsområde som överlappar varandra. Möjligen är de två ytterligheterna (6,5 & 375) lite för långt från varandra så man kan anse att de kompleterar varandra specielt om man kör med en lätt, snabb kula på 6,5:an och en tung, långsam kula til 375:an. Därför tycker jag att du skall sälja de andra två och skaffa nåt annat kul. En dubbelstudsare är alltid kul, särskilt om det är en sidolåsare byggd innan 2ww i nån obskyr kaliber som knappt det finns ammo till längre.
Publicerat Februari 9, 200719 yr RW!Du har helt rätt!! Men bara nästan! Alla är ju klass ett och jag kan skjuta allt jaktbart vilt med allihop. Det är sant. Jag använder min 6,5:a till träning och till bockjakt i augusti-september plus till de småvilt som dyker upp. 30-06:an är min allround med en 1,5-6x42. Den följer med nästan jämt när det kan dyka upp vad som helst framför mynningen. 9,3;an med kort pipa är tänkt som en drevjaktspang med lämpligt sikte(har inte bestämt mig!) och den är inne på make-over hos bössmakaren nu. Klart nästa vecka kanske!! 8) 375:an är passbössa på älgjakten och vildsvinsjakten med lågförstorande sikte. Så alla bössorna har sitt eget bruksområde med därför avsett kikarsikte och även om alla är klass ett och kan användas till samma vilt så skjuter jag hellre älg med .375 än med 6,5!! MVH Jim Det känns som att du själv skapar dina behov och visst får du göra det!! ;DDet finns nåt som heter hakmontage/vridmontage/QR som gör att man kan byta glugg efter aktuell jakt. Skämt å sido, jag har själv en 308:a och en 9,3:a och använder enbart 9,3:an därför att den gör allt en 308:a kan göra och lite till. Din 375:a kan göra allt vad dina övriga bössor gör och med snabbfäste kan du verkligen göra det. Däremot kan jag förstå att det kan kännas som att skjuta sparv med kanon med en 375:a på bockjakten så därför förstår jag "behovet" av 6,5:an och då med en kula anpassad efter lite klenare vilt på lite längre avstånd. Jag har faktiskt en kompis som har just en 6,5:a och 375:a och han använder faktiskt bara 375:an till all kul-jakt, men det är han det. Att du hellre skjuter älg med 375:an framför 6,5:an förstår jag mycket väl eftersom 6,5:an är väldigt klen för att vara en klass 1 kaliber. Många klarar ju defakto inte ens kraven för klass 1 i verkligheten.
Publicerat Februari 9, 200719 yr :o :oVa???? Finns det??????? ;D Har kikare i QR montage idag! Men du har en bra poäng i det du säger och jag kommer kanske att sälja 6,5:an och .375:an! Så får vi se om det blir en dubbel eller drilling eller en Sako Safari i .375 H&H. Safarin blir ju då en finstudsare att tas fram vid speciella tillfällen! Kvar blir i så fall min allround 30-06:an med rostfri pipa och 1,5-6x42 och ekstra vit kolv för vintern plus min 9,3:a Battue Fiberclass. Sistnämnda blir en drevjakts- och älgjaktsbössa med kikarsikte i QR-montage. Faktiskt! Väntar spänt på hur den ser ut när den kommer från bösmakaren!! MVH Jim Ska du nu köpa en Safaribössa och har en 9,3:a kan du ju lika bra gå upp ytterligare ett steg till 404/416/458. Skillnaden mellan 9,3 och 375 finns men är inte jättestor och funderar du på att åka och skjuta buffel/elefant/noshörning sä är ju ändå 375 i klenaste laget. Till allt övrigt räcker 9,3:an fint.För att lämna kaliberfunderingarna lite så tror jag att man skall fundera på vilket system som du har bäst nytta av. Om du nu kommer att jaga mer drevjakt framöver så tänker man främst då på svin. Till svin behövs det en någelunda grov kaliber och möjligheten att skjuta fler skott snabbt. Även om man är världmästare på att ladda om så blir man inte lika snabb som en automat eller en dubbelstudsare. Vänder man på det så gör det sällan nåt om möjligheten till fler skott finns även om de inte behövs t ex vid älgjakt. Kunde det därför inte vara intresant att fundera på om en dubbelstudsare i kaliber 9,3X74R med hakmontage (m Varipoint 1,5-6X42) kunde vara nåt tillsammans då med 30-06:an och en Safaristudsare i 416 Rigby???
Publicerat Februari 20, 200719 yr Jimbo, du vet väl att det är straffbart att tala om kommande nyförvärv utan bilder!!! Men det är klart om du köpt en optimistjolle till ungarna förstår jag din tveksamhet till att prata öppet om det. //Henrik