Hoppa till innehåll

Förbundsstyrelsen fördömer osmakliga påhopp


Dahla

Recommended Posts

19 minutes ago Mad Mike sa:

Intressant att den enda inom hela förbundet som försöker förklara för alla oss som undrar vad som händer och dessutom har ryggrad nog att våga det är kvinna.

Blir jag medlem så vill jag tillhöra Blekinge då Linda är den enda jag har förtroende för!

Mike

Jag är med dej här delvis..

Kan det vara som så, och jag har verkligen inget facit alls här, att Linda är en liten foliehatt/rättshaverist som bitit sig fast vid någon liten detalj som blivit fel och sen jagat Torbjörn Larson för detta över tid? Jag får inte riktigt några sådana vibbar, känslan är att hon är vettig rakt igenom... men jag ville iaf väcka tanken. 

Torbjörn Larsson framstår ju som ett rikspucko om citeringarna stämmer.. han behöver kanske lite genusworkshops? 

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago Hipshot sa:

Jag är med dej här delvis..

Kan det vara som så, och jag har verkligen inget facit alls här, att Linda är en liten foliehatt/rättshaverist som bitit sig fast vid någon liten detalj som blivit fel och sen jagat Torbjörn Larson för detta över tid? Jag får inte riktigt några sådana vibbar, känslan är att hon är vettig rakt igenom... men jag ville iaf väcka tanken. 

Torbjörn Larsson framstår ju som ett rikspucko om citeringarna stämmer.. han behöver kanske lite genusworkshops? 

Ja jag funderade också i de banorna när det gällde Linda. Men samtliga hennes inlägg är faktiskt väldigt väl avvägda. Om det är någon detalj som jag funderar på är det den om att den knappa majoriteten inte brydde sig om att ens försöka förankra sina åsikter med resten. Har man majoritet så behövs det inte men i min värld så försöker man alltid….  
 

sen de ”mothugg” som hon fått är rätt dåliga med rätt svepande formuleringar…

Men det vore intressant att se vilka län som röstade för vad. Vill ju gärna att det ska vara   åtminstone nära där jag jagar… Annars får det bli Blekinge….

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte ens säkert att det är "länen" som röstar... det är förtroendevalda som röstar och det finns nog inget som säger att dom måste rösta som medlemmarna i länet vill... och här kommer väl partiboken väl till pass gissar jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt till Blekinge. Försökte engagera mig i Skåne för ganska många år sen men värre gäng för inbördes beundran har jag aldrig varit med om. Även om Skåne verkar vara på "rätt" sida så känns Blekinge bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Jag är med dej här delvis..

Kan det vara som så, och jag har verkligen inget facit alls här, att Linda är en liten foliehatt/rättshaverist som bitit sig fast vid någon liten detalj som blivit fel och sen jagat Torbjörn Larson för detta över tid? Jag får inte riktigt några sådana vibbar, känslan är att hon är vettig rakt igenom... men jag ville iaf väcka tanken. 

Torbjörn Larsson framstår ju som ett rikspucko om citeringarna stämmer.. han behöver kanske lite genusworkshops? 

Var och en får tro vad den vill, jag kände Linda en gång i tiden ,genomärlig och rak redan som ung, vet att hon även suttit som moderat politiker i Blekinge. 

Uppskattar hennes inlaga mycket, hon uppmanar även till replik men jag tror inte gubbväldet vågar det riktigt😉

Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago Dahla sa:

Det är ju inte ens säkert att det är "länen" som röstar... det är förtroendevalda som röstar och det finns nog inget som säger att dom måste rösta som medlemmarna i länet vill... och här kommer väl partiboken väl till pass gissar jag.

Har läst det specificerat  någonstans vilka län som röstade på vad, men hittar det inte nu!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago Mad Mike sa:

Var och en får tro vad den vill, jag kände Linda en gång i tiden ,genomärlig och rak redan som ung, vet att hon även suttit som moderat politiker i Blekinge. 

Uppskattar hennes inlaga mycket, hon uppmanar även till replik men jag tror inte gubbväldet vågar det riktigt😉

Mike

Ok! 

Ja jag gillar det hon skrev med.. Finns som jag fattat.. även här.. :whistling: två skolor. Ena tanken, förmodligen förfäktad av trojkan som krånglat fram nuvarande beslut, så ska man nu ena leden alla ska jobba mot samma mål och  fulspelet innan finns öht inte.. alt så ska det tvättas och städas innan man bygger vidare. Jag vet inte, jag skiter som sagt i vilket, men det känns som att om man inte städar ur skiten så kommer alla fina framtida byggen bli lika skeva som det som ledde fram till detta haveri.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Galne sa:

Har läst det specificerat  någonstans vilka län som röstade på vad, men hittar det inte nu!!

Tror jag såg det på grannforumet.. finns inte länk ovan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

SvJf har alltid varit en lydorganisation till sosseriet eller rättare sagt makten, vilket i princip är S. Svensk förvaltning är ju uppbyggd på det sättet att skattebetalarnas pengar fördelas ut till diverse organisationer och som motprestation förväntas lojalitet i någon form. För att säkerställa detta så har man ju också alltid sett till att man placerat åtminstone någon person med rätt åsikt där om inte för att få reda på vad som sägs och vilka som är obekväma. Man har alltid tillåtit lite debattartiklar och annat revolterande under mandatperioden, men när det vankas val så förväntas det om inte lojalitet i alla fall tystnad för att det inte skall bli indragna pengar. Alla statliga intresseorganisationer och myndigheter fungerar så här. Borttagande  av sommarjakten på morkulla var ju ett typiskt exempel på hur det går till. S tvingade igenom det och det muttrades emellanåt i någon debattartikel, men mycket mer än så blev det aldrig då det skulle vändas blad. Nu har det upprepats med ripjakten och vissa verkade vilja gå vidare redan dagen efter. Lägg därtill till alla personstrider som brukar uppstå i intresseorganisationer där ofta ingen vet hur det började och det inte finns något slut annat än när folk lämnar. Det kommer att bli intressant i framtiden då valbasen håller på att förändras för åtminstone S, men även till viss del för M. S har ju fixat det röstmässigt genom att ta in nya väljare från tredje världen, men de kommer inte att ha ett stöd på samma sätt som tidigare från jägarkåren då den del som identifierar sig som arbetarklass i allt större utsträckning röstar på andra partier.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade detta på grannforumet.

21514F36-1139-4251-BE7A-56624D72B20B.thumb.jpeg.33d88a4ee75e2bdc61300ec3874ec33d.jpeg

så då får det Norrbotten eftersom jag i grund och botten är norrlänning 😁...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

 

Ge inte upp lämna inte

Funderar ni på att lämna Sv Jägareförbundet efter helgens lågvattenmärke, gör inte det!

2021-06-07

Nu hakar jag på en mycket god idé. Kampen för jakten kan vi inte ge upp. Funderar ni på att lämna Sv Jägareförbundet efter helgens lågvattenmärke, gör inte det! Ändra ditt medlemskap till någon av de länsföreningar som stod bakom Henry Sténson. Det är gjort med ett enkelt telefonsamtal, mejl till medlemsservice eller på din personliga sida på sv jägareförbundet. På så sätt stödjer du de som jobbar hårt för medlemmarna och jaktens framtid i Sverige och som vill se en ändring till ett starkare förbund. Samtidigt sänder du en tydlig signal till de län som ansvarade för den sandlåde nivå som genomsyrade hela stämman.
 
De län som kämpar hårt och rättvist får fler medlemmar därmed bättre ekonomi och vad viktigare, fler ombud till kommande stämmor då ombud baseras på hur många medlemmar ett län har.
 
Kom igen, ge inte upp 💪🏻
Stöd någon av följande län som ställer upp för medlemmarna, ett starkt förbund även i framtiden och Henry Sténson.
 
Norrbotten Jägareförbundet Norrbotten 
Dalarna Jägareförbundet Dalarna 
Värmland Jägareförbundet Värmland 
Örebro Jägareförbundet Örebro 
Jönköping Jägareförbundet Jönköpings Län  
Blekinge Jägareförbundet Blekinge 
Kronoberg Jägareförbundet Kronoberg 
Kalmar Jägareförbundet Kalmar län 
Skåne Jägareförbundet Skåne 
Halland Jägareförbundet Halland 
Södra Älvsborg Svenska Jägareförbundet Södra Älvsborg

https://jagareforbundet.se/syd/blekinge-lan/jagareforbundet-blekinge/nyheter-blekinge/20212/06/ge-inte-upp-lamna-inte/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här stycket är precis vad som borde ha gjorts och visar att det nog behövs en rockad i styrelsen och kanske på fler platser.

"Det självklara resultatet av alla avhopp borde ha varit att bordlägga frågan och påkalla extrastämma. Detta för att alla, inklusive valberedning, kunde få chansen att bedöma kandidaterna och genomföra den kanske viktigaste processen för framtiden på ett seriöst sätt.

Nu blev reserven för reserven vald till ordförande. Han säger sig inte veta vad problemet består i, och han har suttit i förbundsstyrelsen i tio år."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mig för att bli medlem i Blekinge och stötta Linda, hemsidan suger dock getpung då den med en dåres envishet påstår att mitt personnummer är fel:D

Blir ju rätt trassligt att bli medlem då liksom.......

Mike

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skrev ett mail till medlemsservice här i månadsskiftet maj/ juni att jag ville gå ur förbundet och få mina pengar tillbaka då det var en månad kvar till jaktåret började. Jag avslutade något med en ankdamm.

Jag fick svar i dag att jag kunde visst gå ur förbundet, men några pengar tillbaka blev det inte tal om i mitt fall.

Snyggt jobbat P G

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske det är dags att rensa ut lite i toppen på SJF.

Dom som hellre sätter sina egna intressen och maktkamper före jaktens ve och väl bör väl kanske bäras ut först 

Så vitt jag förstår så ska väl förtroendevalda i ett förbund sätta medlemmarnas intressen (dvs jakten) främst ?

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I stället för att byta län eller gå ur helt, vore det inte bättre att gå på kretsmöten och välja företrädaren som är dugliga eller varför inte själv kandidera?

Förr så gick man på möten i de sammanslutningar man var medlem i och framförde sin åsikt. Nu betalar man avgiften och låter andra bestämma. Och när de tar "fel" beslut gnäller man och eller slutar betala. 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det hjälper ju inte att gå på möten när ombudet väljer att rösta efter eget intresse och helt negligerar vad övriga i styrelsen kommit fram till.

I min värld är det några få runtom med partiboken i handen som på given signal har röstat bort alla kandidater som inte är av rätt färg.

Ordern lär ju ha kommit från maktens korridorer med hot om helt uteslutna medel från viltvårdsfonden om man inte ser till att hålla pöbeln tyst när blyförbud, vargfrågan eller andra obekväma beslut kommer på dagordningen. Politik alltså.

Ett förbund som till 100% levde på medlemmarnas avgifter hade nog till 100% även i alla lägen jobbat för medlemmarnas intressen. Blir man beroende av offergåvor utifrån lär man få räkna med att styras av piska och morot tills endast döden är vägen framåt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dahla sa:

Det hjälper ju inte att gå på möten när ombudet väljer att rösta efter eget intresse och helt negligerar vad övriga i styrelsen kommit fram till.

 Då har man valt fel ombud..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dahla sa:

I 11 län...

Om fler hade gått på möten kanske det röstats fram ombud som bättre speglar medlemmarnas tyckande.

Med att byta län åstadkommer man ingenting förutom att man frånsäger sig möjligheten att påverka det man lämnar till det bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I princip så har ni rätt. Man borde engagera sig… Men man hinner inte/orkar inte.  Tror benhårt på att det är en god idé att vara medlem. Och som oengerad medlem kvarstår man oftast till man tappar förtroendet för organisationen. Och det sätt som de 11 starka körde på är väl ett typiskt sätt som påverkar mitt förtroende. Så valet blev att gå ur eller byta länstillhörighet. Nu tillhör jag Arjeplog JVK i Norrbotten.  Så Stockholm -1 och Norrbotten +1

Om de 11 varit tydliga med varför Stenson var en dålig kandidat och varför han var otänkbar så hade jag antagligen inte brytt mig. Nu känns det som anledningen inte tål dagsljus…

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...