Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förvaring ammunition..

Featured Replies

Publicerat

Har just inhandlat en hel del hagelammo som tar mycket plats. Har försökt hitta vad som gäller, men det verkar som "i säkert förvar" är ledordet. Är det som förr, då det var tillåtet att ha ett låst vapenställ på väggen (enkelt gjort, av trä oftast) som var låst. Men stals vapnen så ansågs det inte vara tillräckligt säker förvaring, eftersom de gick att bryta sönder stället. Räcker ett vanligt plåtskåp med enkelt lås, annars är det ju ett nytt godkänt vapenskåp som gäller, om man vill vara på säkra sidan.

Publicerat

Kortfattat så verkade han ha ammo i en järnbeslagen, tung, låst träkista. Den gick tydligen att "bära med sig" och därför inte lämpligt ställe att ha ammo på? 

Publicerat
12 hours ago, PeterC said:

Bakom betalvägg...

(Önskar ett prenumerationsalternativ där man kan slippa papperstidningen)

Men visst är det så att man inte glasklart kan säga vad som är godkänt med dagens regelskrivning.

Ber om ursäkt för det. Här kommer artikeln i text.

Förbundets jurist om förvaring av ammunition: ”Dagens skrivning öppnar för fri tolkning”

PREMIUM

Vad är det egentligen som gäller vid förvaring av jägarens ammunition?
– Bakom säkert lås eller annat lika betryggande sätt, svarar Ola Wälimaa, förbundsjurist på Svenska Jägareförbundet.

PE5DKUW87L1ZGBH-120x180.jpg

Ola Wälimaa. Foto: Jan Henricson

Den skrivning som Ola Wälimaa hänvisar till är 5:e kapitlet, 2:a paragrafen i Vapenlagen.

Det är den enda som finns att stödja sig på, vilket öppnar för en rad olika tolkningar om hur ammunition ska förvaras.

I fallet med Björn Örtenblads förvaring av ammunition i en tung, järnbeslagen låsbar träkista så menade förvaltningsrätten att den var möjlig att bära med sig och därför inte godkänd.

– Skrivningen ”annat betryggande sätt” kan ju tolkas som att ammunitionen inte ens behöver vara inlåst om man kan förvara den på ”annat betryggande sätt”, säger Ola Wälimaa.

Godkänt av polisen

Björn Örtenblad, som förlorat sina vapen bland annat på grund av sättet han förvarade sin ammunition, berättar att han har kompisar som förvarat ammunition på samma vis – och som fått det godkänt av polisen.

– Polismyndigheten har sedan lång tid tillbaka haft delegation att utfärda föreskrifter om ammunitionsförvaring, men det har man inte gjort. Dagens skrivning öppnar därför för en fri tolkning, säger Ola Wälimaa.

O%CC%88rtenblads-kista.jpg

I den här kistan förvarade Björn Örtenblad sin ammunition. Foto: Privat

Som Svensk Jakt berättat i artikeln om Björn Örtenblad har han begärt prövningstillstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen för att få tillbaka sina vapen. Vapen som beslagtogs i samband med tillslaget som inledde det så kallade Västmanlandsfallet.

Inte längre misstänkt

Efter att Björn Örtenblad avförts från utredningen, som ej längre misstänkt för brott, har polisen nekat honom att få tillbaka de beslagtagna vapnen. Detta eftersom polisen anser att hans ammunitionsförvaring inte var tillräckligt god.

Svensk Jakt har sökt Johan Anderén, jurist vid Polismyndigheten som skrivit yttrandet till förvaltningsrätten i det aktuella ärendet.

Publicerat

Den ammunition jag inte rymmer i vapenskåpet har jag istället i ett så kallat säkerhetsskåp som i likhet med vapenskåpet är fast förankrat i byggnadsstommen (dvs skruvad i väggregel). Säkerhetsskåpet är dock inte klassat som vapenskåpet även om plåten är näsan lika tjock så är den inte lika välarbetad, inte vikt in etc, men i och med att det dels är inlåst i huset och dels i ett separat säkerhetsskåp så borde det, hoppas jag, vara godkänt :)

Publicerat

Förvarar ammon i vapenskåpet, men det börjar bli trångt. Funderar skarpt

på att köpa ett till mindre vapenskåp enbart till ammon.

Publicerat
5 minutes ago, Sako_Finnbear said:

Förvarar ammon i vapenskåpet, men det börjar bli trångt. Funderar skarpt

på att köpa ett till mindre vapenskåp enbart till ammon.

Har två vapenskåp. Ett mindre enbart för ammunition, krut och lite värdesaker.

Publicerat

Kör som redtop. Ett mindre skåp för ammunition och ladd komponenter, nere i källaren där även ladd platsen är.

Har sen lite ammunition i stora skåpet där bössorna är så man inte behöver kuta ner i källaren varje gång man skall ut. 

Publicerat

Men VAD gäller ?   man läser det ena skräck reportaget efter det andra,  det verkar juridiskt perfekt/korrekt  att fylla ett 150kg godkänt vapenskåp knökfullt med ammo och toppa med 5kg krut + ex antal 1000 tändhattar  , jag skulle dock inte vilja vara granne om det brinner.

" under lås "  Verkar vara ett töjbart begrepp med oändligt utrymme för fria tolkningar av polisen, ungefär som knivlagen... 

Publicerat
31 minutes ago redtop sa:

Har två vapenskåp. Ett mindre enbart för ammunition, krut och lite värdesaker.

Samma här, mina två är dessutom bultade ihop till en enhet.

Mike

Publicerat
34 minutes ago, culot said:

Men VAD gäller ?   man läser det ena skräck reportaget efter det andra,  det verkar juridiskt perfekt/korrekt  att fylla ett 150kg godkänt vapenskåp knökfullt med ammo och toppa med 5kg krut + ex antal 1000 tändhattar  , jag skulle dock inte vilja vara granne om det brinner.

" under lås "  Verkar vara ett töjbart begrepp med oändligt utrymme för fria tolkningar av polisen, ungefär som knivlagen... 

Det du skriver om är en annan fråga. Man kan så klart ifrågasätta om det är lämpligt med så mycket ammunition och krut i samma skåp men det torde iaf räknas som ”under säkert lås”.  Problemet är bara att ”säkert lås” inte är definierat varför det blir svårt att avgöra hur det enskilda fallet kan komma att tolkas i rätten.

Resonemanget om att kistan inte var säker eftersom den gick att bära med sig är ju lite uppseendeväckande. Om man applicerar det lite bredare så betyder det ju att lättare skåp måste vara fastbultade. Jag som har skaffat ett litet extra kassaskåp för ammunition, men inte skruvat fast detta, gör alltså fel. Det hade jag ingen aning om, tvärtom köpte jag skåpet eftersom jag antog att det räknades som ”säkert lås”. 

Publicerat
6 minutes ago lagerstedt sa:

Det du skriver om är en annan fråga. Man kan så klart ifrågasätta om det är lämpligt med så mycket ammunition och krut i samma skåp men det torde iaf räknas som ”under säkert lås”.  Problemet är bara att ”säkert lås” inte är definierat varför det blir svårt att avgöra hur det enskilda fallet kan komma att tolkas i rätten.

Resonemanget om att kistan inte var säker eftersom den gick att bära med sig är ju lite uppseendeväckande. Om man applicerar det lite bredare så betyder det ju att lättare skåp måste vara fastbultade. Jag som har skaffat ett litet extra kassaskåp för ammunition, men inte skruvat fast detta, gör alltså fel. Det hade jag ingen aning om, tvärtom köpte jag skåpet eftersom jag antog att det räknades som ”säkert lås”. 

" Under lås eller på annat betryggande sätt "   om jag har ytterdörren låst och dörren in till min ammo låst, ska inte det räcka då ?   domarna man läser om är Godtyckliga  och det är fördjävligt. Idioterna propsar på att man ska knöka in krut och tändhattar och ammo i godkända skåp  och förvandla dom till presumtiva bomber ...   visst  JAG har

( till hustruns förtvivlan)   3 Vapenskåp   och funderar på att skaffa ett ytterligare enbart för att jag litar inte ETT SKIT !  på de luddigt tillämpade reglerna, och jag är tillika hantverkare och vågar inte ha en Morakniv i jobbarbrallorna eller i bilens handskfack längre.. 

Publicerat

Frågan hur de högkonsumerande Skeet skyttarna som köper en pall  hagel ammo löser sitt förvaringsproblem ?

Tillgången på  övningshagel just nu är i vart fall i sthlm dålig och höga priser gör det värt att åka en bit ifall man vill köpa kanske  5-6000 plugg,  om man då inte är innehavare av en stor  kasun  edyl alternativt 4-5 vapenskåp som är en inredningsarkitekts mardröm.... 

Publicerat
45 minutes ago Mad Mike sa:

Samma här, mina två är dessutom bultade ihop till en enhet.

Mike

Hade jag utrymmet så hade jag svetsat ihop mina 3 ,   risken är väl att dom brakar igenom golvet :huh:

Publicerat
3 minutes ago, culot said:

" Under lås eller på annat betryggande sätt "   om jag har ytterdörren låst och dörren in till min ammo låst, ska inte det räcka då ?   domarna man läser om är Godtyckliga  och det är fördjävligt. Idioterna propsar på att man ska knöka in krut och tändhattar och ammo i godkända skåp  och förvandla dom till presumtiva bomber ...   visst  JAG har

( till hustruns förtvivlan)   3 Vapenskåp   och funderar på att skaffa ett ytterligare enbart för att jag litar inte ETT SKIT !  på de luddigt tillämpade reglerna, och jag är tillika hantverkare och vågar inte ha en Morakniv i jobbarbrallorna eller i bilens handskfack längre.. 

Vi får väl anta att kistan förvarades inne i bostaden. Med denna tolkning får vi dra slutsatsen att vanlig ytterdörr inte är tillräcklig. Nu är ju detta inte prövat av högsta instans så vi får väl se hur det blir med HFD innan vi vet. 

Knivlagen är ett under av klarhet i jämförelse.  För att det ska räknas som ett brott att ha kniv måste det vara obefogat att ha kniv. Är du hantverkar är det definitivt  befogat är bära morakniv. Att ha kniv liggande i bilen är eventuellt mer problematiskt men jag bedömer sannolikheten att åka fast för det som extremt liten om man är skötsam i övrigt.  De ”skräckexempel” man läser om handlar nog ytterst sällan om människor med god vandel. 

Publicerat
2 hours ago lagerstedt sa:

Vi får väl anta att kistan förvarades inne i bostaden. Med denna tolkning får vi dra slutsatsen att vanlig ytterdörr inte är tillräcklig. Nu är ju detta inte prövat av högsta instans så vi får väl se hur det blir med HFD innan vi vet. 

Knivlagen är ett under av klarhet i jämförelse.  För att det ska räknas som ett brott att ha kniv måste det vara obefogat att ha kniv. Är du hantverkar är det definitivt  befogat är bära morakniv. Att ha kniv liggande i bilen är eventuellt mer problematiskt men jag bedömer sannolikheten att åka fast för det som extremt liten om man är skötsam i övrigt.  De ”skräckexempel” man läser om handlar nog ytterst sällan om människor med god vandel. 

Men då är man tyvärr inte lika inför lagen och är utlämnad åt dagsformen på konstaplarna. Jag riskerar inte längre att en stissig Väktare elr polis börjar ifrågasätta min morakniv i jobbtöjet, än mindre när jag snackar med min svägerska som är byling.

Publicerat
2 hours ago lagerstedt sa:

Det är rätt svårt att avliva ett rådjur med en ” bälteskniv”  min äldsta dotter lånar ofta vår extra Bil ut till sin häst, till min fasa hade hon lagt en morakniv mellan sätena för att kapa snören på höbalar vid utfodring .., Jag kastade ut den  när jag såg polisen stå och vinka in länge fram .... Sen undra dottern vart hennes morakniv var och vart skitsur när jag kastat ut den i diket. 

Publicerat
1 hour ago KJE81 sa:

Man skulle ju förstås kunna köpa t ex ett sånt där billigt smalt vapenskåp för ammunitionen, men jag vet inte hur man i såna fall ska lösa hyllorna?

https://www.hylte-lantman.com/genzo-vapenskap-sakerhetsskap-solidsafe-80kg-nyckellas?gclid=Cj0KCQjwhr2FBhDbARIsACjwLo2hkt0dZCJdxuO1r1vp6lCd0uMBXr3QheOb6juDtBgrqd2Wg5KMw8kaAt5eEALw_wcB

Då är du tillbaka att du måste bulta den , så det är rena moment 22

Publicerat
29 minutes ago culot sa:

Då är du tillbaka att du måste bulta den , så det är rena moment 22

Fast jag har redan säkerhetsskåpet bultat bredvid vapenskåpet i klädkammaren jag har till mina jaktgrejer, så jag tänkte (om det skulle vara otillräckligt) helt enkelt byta ut det mot ett sånt där enkelt vapenskåp. Men om det ska stå synligt så blir det förstås mer problematiskt.

Publicerat

Vore man lite konspiratoriskt lagd så skulle man kunna anta att luddigheten i reglerna är medvetna just för att ha möjligheten att jävlas med någon om man skulle vilja....

När det gäller ammunitionsförvaring så skulle det inte funka för oss, jag och sambon, att ha klassade vapenskåp som förvaring av ammo då vi i så fall skulle bli tvungna att ha flera stora skåp för bara det, (funka skulle det väl i teorin göra men hiskeligt dyrt och skrymmande blev det). Nu har vi istället ett stort låsbart verktygsskåp i plåt, storlek fullstor garderob, med några hyllor var för att hålla reda på vems som är vems. 

...men visst är det väl jävligt lustigt att Polisen inte är tvungna lämna tillbaks bössorna till gubben i artikeln när alla misstankar är avskrivna??!!??

Publicerat
14 minutes ago simnil sa:

Vore man lite konspiratoriskt lagd så skulle man kunna anta att luddigheten i reglerna är medvetna just för att ha möjligheten att jävlas med någon om man skulle vilja....

När det gäller ammunitionsförvaring så skulle det inte funka för oss, jag och sambon, att ha klassade vapenskåp som förvaring av ammo då vi i så fall skulle bli tvungna att ha flera stora skåp för bara det, (funka skulle det väl i teorin göra men hiskeligt dyrt och skrymmande blev det). Nu har vi istället ett stort låsbart verktygsskåp i plåt, storlek fullstor garderob, med några hyllor var för att hålla reda på vems som är vems. 

...men visst är det väl jävligt lustigt att Polisen inte är tvungna lämna tillbaks bössorna till gubben i artikeln när alla misstankar är avskrivna??!!??

Är väl som med Hedin att dom ska jävlas ända in i kaklet.....  Synd,  för det blir svårt med förtroendet Folket gentemot PM 

Publicerat

Man kan få hem PM av andra anledningar än egenförvållade, tex att en anhörig strulat till det för sig och att PM 

Fått för sig att denna förvarar saker hos dig,  Jag tror inte NÅN vill ha dryga personer från PM rotande hemma. 

Ulf Kristersson klarade sig hyfsat när han glömde låsa vapenskåpet  jmf med Han med ammon i kistan.... 

Publicerat
22 hours ago, KJE81 said:

Man skulle ju förstås kunna köpa t ex ett sånt där billigt smalt vapenskåp för ammunitionen, men jag vet inte hur man i såna fall ska lösa hyllorna?

https://www.hylte-lantman.com/genzo-vapenskap-sakerhetsskap-solidsafe-80kg-nyckellas?gclid=Cj0KCQjwhr2FBhDbARIsACjwLo2hkt0dZCJdxuO1r1vp6lCd0uMBXr3QheOb6juDtBgrqd2Wg5KMw8kaAt5eEALw_wcB

Jag har ett liknande skåp. Har byggt hyllor genom att sätta två stående MDF-skivor på vardera insidan med hål för såna hyllbärarstift som brukar vara i köksskåp. Sen sågade jag till hyllplan som är precis i storlek så de spänner ut de stående MDF-skivorna på insidan skåpet.  Det funkar väldigt bra och man kan flytta runt hyllplanen om man vill.

Ska försöka ta en bild ikväll.