Publicerat 19 minuter sedan %d min På 2026-07-12 at 11:28 Dr Krall sa:Ok. Känns tryggt att du har kompetensen att bedöma. Vetenskapliga evidensen för att klimatförändringarna är till stor del antropogent drivna är ganska tung. Så pass att det åligger de som hävdar motsatsen att lägga fram evidens för detta. Så, hit me, några bra studier med vetenskaplig signifikans borde du kunna länka till (Youtubeklipp kvalificerar inte dit 😜).Har vi missat något?? Hade de dieselbilar och storindustri för 1000 år sedan??Sveriges årsmedeltemperatur har växlat från den medeltida värmeperioden till Lilla istiden och stiger nu kraftigt i nutid. Det finns inget enskilt exakt medelvärde för hela landet från år 1000 och framåt, men historiska klimatkliv visar stora förändringar.Klimatets utveckling sedan år 1000Medeltida värmeperioden (ca 950–1250): En period med högre temperaturer i Europa och delar av Sverige.Lilla istiden (ca 1400–1800-talet): En kall period med utbredda glaciärer, stränga vintrar och missväxt i Sverige.Uppmätta mätserier (1700-tal till nutid): SMHI har mätserier som startade i Uppsala (1722) och Stockholm (1756), vilka visar hur kylan från Lilla istiden gradvis följdes av en uppvärmning.Nutid och temperaturökning: Sveriges årsmedeltemperatur för perioden 1991–2020 har ökat med 1,9 °C jämfört med referensperioden 1861–1890. Temperaturnivån i landet varierar i dag från 7 till 9 °C i söder till 0 till -2 °C i norra fjällvärlden.
Publicerat 6 minuter sedan %d min 6 minutes ago Islänningen sa:Har vi missat något?? Hade de dieselbilar och storindustri för 1000 år sedan??Sveriges årsmedeltemperatur har växlat från den medeltida värmeperioden till Lilla istiden och stiger nu kraftigt i nutid. Det finns inget enskilt exakt medelvärde för hela landet från år 1000 och framåt, men historiska klimatkliv visar stora förändringar.Klimatets utveckling sedan år 1000Medeltida värmeperioden (ca 950–1250): En period med högre temperaturer i Europa och delar av Sverige.Lilla istiden (ca 1400–1800-talet): En kall period med utbredda glaciärer, stränga vintrar och missväxt i Sverige.Uppmätta mätserier (1700-tal till nutid): SMHI har mätserier som startade i Uppsala (1722) och Stockholm (1756), vilka visar hur kylan från Lilla istiden gradvis följdes av en uppvärmning.Nutid och temperaturökning: Sveriges årsmedeltemperatur för perioden 1991–2020 har ökat med 1,9 °C jämfört med referensperioden 1861–1890. Temperaturnivån i landet varierar i dag från 7 till 9 °C i söder till 0 till -2 °C i norra fjällvärlden.Under min släktforskning så har jag stött på missväxt och till följd många dösfall här uppe på fruns sida och även på min sida söder ut i landet. Men den äldsta personen som jag har träffat på var en kvinna uppe i Tornedalen som var född 1597 och avled 1701. Alltså överlevde hon 3 århundraden. Det skulle vara interessant att lyssna på henne och det hon hade att berätta under sitt levene. Det var många som levde mellan 80-90 år här uppe. Så många har jag inte stött på söder ut. Lilla istiden måste ha slagit olika över landet.