Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ut med den rödgröna röran!

Featured Replies

• Svar 3,5k
  • Visningar 225,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Det ska bli intressant att se om regeringen får med sig s i SMR kärnkraften. C vet jag inte. V o mp kan vi ganska säkert glömma. Sedan blir det intressant att se om dom hinner komma igång innan valet -26.

Publicerat
På 2025-08-21 at 20:44 lsjonsson sa:

Det ska bli intressant att se om regeringen får med sig s i SMR kärnkraften. C vet jag inte. V o mp kan vi ganska säkert glömma. Sedan blir det intressant att se om dom hinner komma igång innan valet -26.

Det går mot valår och då är ett gott samarbete med MP säkert högre prioriterat än Sveriges framtida kraftförsörjning......makten framför allt.

Publicerat
5 hours ago Järven sa:

Det går mot valår och då är ett gott samarbete med MP säkert högre prioriterat än Sveriges framtida kraftförsörjning......makten framför allt.

Ja, det gör det, men nya kärnkraftverk skapar sysselsättning för lång tid och det gillar s och regeringen.:thumbsup: Sydsverige ska inte förlita sig på elförsörjning från norr när Stegra kör igång nästa år. 

https://www.sverigesradio.se/artikel/nya-fabriken-fordubblar-norrbottens-elforbrukning--2

Publicerat

Gud så tramsigt.. ända syftet med ngt slags KU förhör är de smaskiga rubrikerna som de politiska motståndarna får. De jävla tramspellarna hade väl 8 år på sig att fixa det.. 

Seriöst så är det faktiskt jävligt märkligt, något har tveklöst hänt ute i orten.. Gissar att vi faktiskt jobbat ned skjutningarna och härjandet, hade mest försök och trams hela sommaren typ.. och så formligen exploderar det. Någon riktigt lättkränkt har uppenbarligen drabbats och gått bananas.. jag tror det är en tillfällig topp tills de skjutit av varandra och resten är inlåsta. 

Publicerat
22 hours ago MagnusN sa:

Blir nog lite slitningar i röran pga S nya linje för invandring. Men kappor har vänts förr… Makten framför allt.

För att inte tala om att Magda öppnat upp för Statligt stöd för ny kärnkraft......lär spricka en ven i pannan på en och annan Miljöpartist.

Socialdemokraterna öppnar för statligt stöd till ny kärnkraft | SVT Nyheter

Samtidigt som jag tycker det är bra av flera skäl än att det är ett finger i röven på MP så har jag svårt att se hennes taktik inför valet.

Vem hoppas hon på att få regera med ?

Tvivlar på att hon har några planer på att krypa i säng med Hamas-sympatisörerna i V....troligen gör hon en pudel i danna fråga för att smeka MP medhårs om det nu skulle gå så långt.

Publicerat
1 hour ago Järven sa:

Inte oväntat kommer MP att göra vad dom kan för att sätta käppar i hjulet.

MP svarar efter S besked om kärnkraft | SVT Nyheter

Jag har läst det. Det förvånar mig inte! Hur ska mp få till mer vindkraft när många kommuner anv. sitt veto.

Det ena större vindkraftprojektet efter det andra verkar havrea o gå i kk.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/haveri-for-grannen-till-markbygden-ett-skulder-pa-8-miljarder

Publicerat

Debatt: Helldén: Inte en chans att ny kärnkraft bär sig | ENERGInyheter.se

https://www.energinyheter.se/20250825/33613/debatt-hellden-inte-en-chans-att-ny-karnkraft-bar-sig

Hur ska mp få ihop ström till svenska folket, industrin, samhället, m. m. när 3 kärnkraftaggregat står stilla och mycket låg vindkraftproduktion. Idag har Sverige fått impotera el till hela landet o elpriset stiger ända upp i omr. 1.:angry:

https://www.sverigesradio.se/artikel/darfor-stiger-elpriset-i-hela-landet-just-nu

Publicerat

Kompetensbrist kan stoppa ny kärnkraft

https://bulletin.nu/kompetensbrist-kan-stoppa-ny-karnkraft

Norge tar första steget i riktning mot små modulära reaktorer | ENERGInyheter.se

https://www.energinyheter.se/20250827/33640/norge-tar-forsta-steget-i-riktning-mot-sma-modulara-reaktorer

Nu kan det bli dragkamp om duktiga kärnkraftstekniker och annat kompetent folk. Vem betalar bäst?

Publicerat
20 hours ago lsjonsson sa:

Debatt: Helldén: Inte en chans att ny kärnkraft bär sig | ENERGInyheter.se

https://www.energinyheter.se/20250825/33613/debatt-hellden-inte-en-chans-att-ny-karnkraft-bar-sig

Hur ska mp få ihop ström till svenska folket, industrin, samhället, m. m. när 3 kärnkraftaggregat står stilla och mycket låg vindkraftproduktion. Idag har Sverige fått impotera el till hela landet o elpriset stiger ända upp i omr. 1.:angry:

https://www.sverigesradio.se/artikel/darfor-stiger-elpriset-i-hela-landet-just-nu

Resonemanget är väl i vanlig ordning kryddat med en del magiskt tänkande typ "det måste gå" och så spelar verkligheten ingen som helst roll.. Om kräken i S+MP inte höjt effektskatten så in i helvete så hade vi inte varit i denna sits. Och kan man plöja ned ett lastbilslass miljarder i ingenting typ Northvolt så kan man göra det samma med kärnkraften som faktiskt producerar el. 

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Resonemanget är väl i vanlig ordning kryddat med en del magiskt tänkande typ "det måste gå" och så spelar verkligheten ingen som helst roll.. Om kräken i S+MP inte höjt effektskatten så in i helvete så hade vi inte varit i denna sits. Och kan man plöja ned ett lastbilslass miljarder i ingenting typ Northvolt så kan man göra det samma med kärnkraften som faktiskt producerar el. 

Ja du hippen, vi får se var detta slutar om det blir en ny regering i sept. -26. mp o v är dom värsta att hantera för en ev. ny statsminister.:angry:

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

Och på just det temat..

Henrik Jönsson

Det är väl snäppet värre i USA där Trumpen sparkar chefen för USA Folkhälsomyndighet för att hon går sin egen väg och inte går Robert F Kennedy till mötes. Jäkla vaccinförnekare.:angry:

Publicerat
På 2025-08-29 at 11:29 lsjonsson sa:

Nu kan det bli dragkamp om duktiga kärnkraftstekniker och annat kompetent folk. Vem betalar bäst?

Tyvärr är det väl så att dom som en gång byggde upp Svensk kärnkraft är döda eller har gått i pension.

Vet folk från min gamla arbetsplats ABB Atom (nu Westinghouse) som mer eller mindre fick bestämma sin egen lön när dom skulle ner och fixa på kärnkraftverken sista åren innan pension.

Publicerat

Ett mkt bra avsnitt av Staffan Mörner.

Trumpadministrationens första klimatrapport: Kommer sanningen äntligen fram?

https://swebbtv.se/w/jPQCCMcMemKPvtvBqRsn6K

Bedöm själv. /P

Publicerat
3 hours ago Järven sa:

Tyvärr är det väl så att dom som en gång byggde upp Svensk kärnkraft är döda eller har gått i pension.

Vet folk från min gamla arbetsplats ABB Atom (nu Westinghouse) som mer eller mindre fick bestämma sin egen lön när dom skulle ner och fixa på kärnkraftverken sista åren innan pension.

Ja visst är det så, men å andra sidan så är det väl mycket ny teknik i de nya SMR-kärnkraften. Jag vet inte hur det ser ut med karnkraftsteknikerutbildningen i Sverige när dom har stängt och håller på att avveckla dom gamla kärnkraften.

Publicerat
27 minutes ago lsjonsson sa:

Ja visst är det så, men å andra sidan så är det väl mycket ny teknik i de nya SMR-kärnkraften. Jag vet inte hur det ser ut med karnkraftsteknikerutbildningen i Sverige när dom har stängt och håller på att avveckla dom gamla kärnkraften.

Visst är det en del ny teknik men grunderna är nog på många sätt lika, i Västerås hade vi en "test kretsanläggning" i miniatyr (hyffsat maffig ändå) där man kunde montera in önskad utrustning och provköra div saker. Tvivlar starkt på att något sådant finns kvar i dag.

Människorna med djupa kunskaper i från atomåldern är inte längre med oss eller i alla fall inte anställningsbara, vi kommer sannolikt att få börja från ruta två och utbilda därifrån eller eventuellt köpa in kompetensen från utlandet.

Publicerat
25 minutes ago Järven sa:

Visst är det en del ny teknik men grunderna är nog på många sätt lika, i Västerås hade vi en "test kretsanläggning" i miniatyr (hyffsat maffig ändå) där man kunde montera in önskad utrustning och provköra div saker. Tvivlar starkt på att något sådant finns kvar i dag.

Människorna med djupa kunskaper i från atomåldern är inte längre med oss eller i alla fall inte anställningsbara, vi kommer sannolikt att få börja från ruta två och utbilda därifrån eller eventuellt köpa in kompetensen från utlandet.

Ja, det är det! Ja, den har jag hört talats om men det är längesedan. 

Ja, dom är gamla o pensionärer numera. Iaf dom flesta av dom.