Jump to content

Råd uppskattas

t00l91
 Share

Recommended Posts

Jag har just nu en 9,3x62 cg1900 bössa som jag jagar med som är duglig men jag har börjat få sug på en marlin 45-70 och undrar då således om dens kapacitet.

Om jag enbart skjuter vilt inom 100 meter och med tanke på att de fina marlin bössorna har utkastarport på höger sidan samt weaver baser så man kan ha normala sikten på dessa varianter så vad stoppar mig från att jaga med en 45-70? 

Borde väl vara extremt effektivt på/upp till 100 meter i mitt tycke

Några åsikter elr dylikt uppskattas 

Det finns massor av för och nackdelar och alla har sina egna åsikter om vad som är viktigast. Ammunitionstillgång, kulbana, kvalitet på vapen, rekyl, smidighet osv. Precis som arschlen så har alla en åsikt...

Har du fått ett sug och har ekonomin och möjligheten så kör på, livet är för kort för att man ska dö nyfiken.

(Och leta efter en med "JM" stämplat på pipan närmast lådan)

/Patrik

Det där med JM stämpel tycker jag är töntigt !!!!! Marlin/Remlin eller vad ni vill kalla det är helt ointressant om du inte är samlare!! Samma folk sätter ihop samma bössa under annat namn???? Det finns dom som hävdar att det är annan kvalitet !!!!! Har haft både och ingen skillnad!!! Därimot vill jag slå ett slag för level evelution om man ska ha köp ammo i 45-70 dom andra går helt enkelt för sakta för att göra det dom ska..... (Egen erfarenhet) 

//K

Töntigt eller inte får väl var och en avgöra, jag föredrar dock vapen där man med blotta ögat inte kan se att pipan pekar snett, att sikte och korn är skelögda osv. Det höjer inte förtroendet för resten liksom. Jag har också haft bägge och därför rekommenderar jag att titta efter stämpeln.

Den senaste tidens Rugerägda produktion kan jag däremot inte uttala mig om, kanske rycker dom upp sig igen, det får framtiden utvisa.

Tillbaka till topic tack:D 

Det enda jag egentligen behöver veta är om det är "folk" som har emot allt med marlin 45-70 och därför många snackar strunt om jägare som nyttjar dessa bössorna

Eller om det faktiskt är en kaliber som fungerar att jaga med. 

Jag skjuter bara inom 100m, men säg om jag vill skjuta på maximalt 150m.

Egna åsikter är därför kritiska då jag vill veta om någon här faktiskt jagar med sin marlin elr någon bygel alls i kaliber 45-70 

nu har jag ingen bygel själv så hur de är att jaga kan jag inte uttala mig om. Men en ganska central del för kalibern i fråga, laddar du själv? Om inte så är det nog en god idé att börja om du ska ha en 45-70 då mycket fabriksammo är klass 2…

I övrigt är väl kalibern och Marlies byglar väl beprövade för jakt inom kaliberns begränsningar. Som alltid är det ju viktigt att man känner sitt vapen och ammunition 

@danny.k har skjutet ett större antal grisar med en Marlin .45-70 och min granne Lennart har införskaffat en dylik förra året, och hans grisar blir jättedöda av den.

Känner du att du måste ha en är det bara att köpa.

Det där med handladdning är en vettig ide'

Kommer att tänka på första året vi sköt basic rifle: vi hade skjutet våran månadstävling, men var lite skjutsugna, så vi tog en vända till- med andra vapen: Danne tog hans Marlin .45- 70 och jag tog Jungle Carbin'en.

Vi skulle skjuta speed shooting, liggande på 300 meter. Vi hade solen i ryggen och Danne hade en hel låda nyladdade skott med nya egengjutna blanke tunga blyslugs.

Jag kommer ihåg hur jag såg projektilerna i luften singla ned mot tavlan med kulbana som en regnbåge: jag såg dom klart och tydligt i och med solen lös på bakänden, och jag såg när hans skott slog i tavlan.

Jag kommer också ihåg då han reste på sig efter serien och lyfte på skjortan och tittade på hans högra axel som blödde kraftigt och sa: "jag bryter här för i dag"

• Haha 1

1 hour ago t00l91 sa:

Tillbaka till topic tack:D 

Petig du var då 😜

100 meter är inga konstigheter, ska du längre så måste du "bara" kontrollera drop för aktuell ammunition först. Då skillnaderna i laddtryck för köpeammunition skiljer så mycket så är det viktigt att kontrollera ordentligt. Handladdning är som sagts jäkligt smart. 

Ska du skjuta på rörliga mål så måste du "programmera om" skallen då framförhållning skiljer avsevärt mot mer ordinära kalibrar. En dag på älgbanan är något av en aha-upplevelse för de flesta. Det här är det som i mina ögon mest sätter begränsningarna för avståndet.

Kalibern är väl beprövad och den gör stora hål i saker och sätter du bara skotten så dör det mesta tämligen snällt. 

Rekylen är avsevärt kraftigare än "normala klass 1" och kolvarna är vanligtvis utformade för stående skytte med öppna riktmedel, så bänkskytte och liggandes är inte alls roligt. Man behöver kunna gunga med lite för att det inte ska bli för jobbigt.

Det kommer alltid att finnas folk som ska klanka ner på andras val, sak samma om det är vapen, bilar, hundar, skor, partners osv. I de flesta fall handlar det om antingen okunskap eller avund i min erfarenhet. När jag kom dragandes med en rostfri bygel bland andras mer ordinära bössor för några år sedan var det mest nyfikna frågor och funderingar och inget gnäll. 

Vil DU ha en så tycker jag att du ska ta det beslutet utifrån huruvida du tycker att det är vettigt eller inte. skit i vad andra eventuellt kommer att tänka.

/P

Nu när man googlat runt så verkar marlin 450 vara bättre för köpesammo för klass 1 medans 45-70 är bättre för handladdare.

https://www.fondprodukter.se/skytte/ammunition/kulammunition/109903-hornady-leverevolution®-ammunition-450-marlin-325-gr-ftx®-20-box

100 m - Hastighet
566 m/s
100 m - Anslagsenergi
3368 Joule

150 m - Hastighet
513 m/s
150 m - Anslagsenergi
2772 Joule

Denna ammunition verkar vara duglig. Håller klass 1 med råga. Håller även klass 1 på 150 meter så blir o lagra denna ammo om jag hittar en 450 marlin bygel att köpa

Är det bygel eller kaliber 45 du vill ha?

Jag hade själv velat ha en Winchester 70 med kontrollerad matning i 458wm typ 50cm pipa och dämpare, tror det hade varit effektivt på älgarna. Men 9,3an fungerar förträffligt så har inte ännu känt ett måste och byta.

Båda, såklart. Marlin 450 eller Kaliber 450M, samma sak. 

Dock så verkar det ovanligt att hitta en...Kollat i 2 vapenbutiker och varken någon av dem visste att det fanns då alla enbart vet vad 45-70 är. 

OK, opinions are like assholes, everybody's got one. Men vad ska du jaga med denna kaliber? Kraftig rekyl, verkar vara litet knepig ammunition som inte finns på hyllorna, etc... Varför inte hålla dig till 9,3x57, 9,3x62, 8x57 eller liknande "gubbkalibrar". Dom fäller allt inom jägarmässiga skotthåll, inget krångel med ammunition utan den finns på hyllorna, acceptabel rekyl. Kort och gott: inget krångel. 

• Like 1

1 hour ago Fläskfia sa:

OK, opinions are like assholes, everybody's got one. Men vad ska du jaga med denna kaliber? Kraftig rekyl, verkar vara litet knepig ammunition som inte finns på hyllorna, etc... Varför inte hålla dig till 9,3x57, 9,3x62, 8x57 eller liknande "gubbkalibrar". Dom fäller allt inom jägarmässiga skotthåll, inget krångel med ammunition utan den finns på hyllorna, acceptabel rekyl. Kort och gott: inget krångel. 

X62an fungerar på nära håll åt hunden utan vinklingar av kulan och längre hygges skott med en 250gr accubond. 

Finns ju tyngre kulor över 300gr till 9,3 men tyckte inte dom gav mer effekt än en north fork 250gr som expanderar stort och blir platta fram.

Jag jagar med en Marlin 444 och det tycker jag fungerar bra. När jag köpte den var jag egentligen ute efter en 45-70 men min handlare hade ingen inne då så jag slog till på 444:an och är supernöjd. Ett antal svin och älg har fallit för den under åren.

Trivdes bra med min Marlin Guide Gun-- efter en kolvkamshöjning och ett tryckjobb. Jag hade haft den kvar om inte garderoben hade funnits. Kul slit och slängbössa med utmärkt effekt i vilt, det har ju tagits mängder med buffel med den på tiden det begav sig så det duger till våra viltarter med, från björn till rå. En liten varning är dock på sin plats, kolla vart pipan pekar innan köp. Skulle sätta på en Helia CSX för grisvak och fick inte justeringen i höjd att räcka till på 90m. Det löste sig dock med en annan kikare som jag hade liggande. Kuldiametern är ju 458 om jag inte missminner mig så det går nog att hitta FMJ utan större bekymmer om man nu inte har någon bana i närheten som har pappälgen kvar.

am 007.jpg

45-70 002.jpg

6 hours ago sidelock sa:

Kan bli svårt att få öva älgbana med den.

Jag fick skjuta på den lokala pappälgen, men det knorrades lite om att det gick åt tre klisterlappar per hål ;)

38 minutes ago Patrik L sa:

Jag fick skjuta på den lokala pappälgen, men det knorrades lite om att det gick åt tre klisterlappar per hål

Kan nog bli värre om det är elektronisk markering.

28 minutes ago karelsk blandning sa:

Kan nog bli värre om det är elektronisk markering.

Jo, man får nog välja sina strider.

2 hours ago Luger6 sa:

45-70 002.jpg

Det fattas skruvar i Warne ringarna

3 hours ago Luger6 sa:

Trivdes bra med min Marlin Guide Gun-- efter en kolvkamshöjning och ett tryckjobb. Jag hade haft den kvar om inte garderoben hade funnits. Kul slit och slängbössa med utmärkt effekt i vilt, det har ju tagits mängder med buffel med den på tiden det begav sig så det duger till våra viltarter med, från björn till rå. En liten varning är dock på sin plats, kolla vart pipan pekar innan köp. Skulle sätta på en Helia CSX för grisvak och fick inte justeringen i höjd att räcka till på 90m. Det löste sig dock med en annan kikare som jag hade liggande. Kuldiametern är ju 458 om jag inte missminner mig så det går nog att hitta FMJ utan större bekymmer om man nu inte har någon bana i närheten som har pappälgen kvar.

am 007.jpg

45-70 002.jpg

Diametern är för stor för de flesta banor oavsett kula.

Inte för att riva upp himmel och jord!

Skulle varit kul att se effekten av kulan? för jag har Aldrig! Varit med om någon som träffat med kalibern! Leder min eftersökslista över kalibrar. Närmaste var taggutskottet och den grisen drunknade.

Har provat och lätt skjuten är den inte. 

Kanske lätt att bära men sen så är det stopp.

Och efter ha hjälpt en kompis skjuta in en som gick tillbaka till handlaren är jag ännu mer skeptisk.

S

• Haha 1