Hoppa till innehåll

Råd uppskattas


t00l91

Recommended Posts

Lite svårt att svara på då det finns rätt mycket olika kulor, dom flesta jaktkulor ligger väl mellan 300gr till 405gr. Använde själv mest 350gr hornady och var impad av effekt och avsaknaden av köttförstöring. Vad det gäller älgbana får man hoppas på att klubbarna har förstånd att besiktiga för grova kalibrar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Luger6 sa:

Vad det gäller älgbana får man hoppas på att klubbarna har förstånd att besiktiga för grova kalibrar.

Banorna besiktas och godkänns för klass ett, varken mer eller mindre. 

Förbud mot grova kalibrar och expanderande kulor är föreningens egna regler, oftast för att minska slitaget på målmateriel. En gummiduk till älgbanan är svinigt dyr. 

Kul bössa dock 👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-07-17 at 05:26 sidelock sa:

Inga hinder för att jaga med 45-70.

Kan bli svårt att få öva älgbana med den.

Helmantlade kulor är svårt till 45-70, jag har iallafall inte haft lyckan med mig. Med endast kända electronälgar i Stockholm trakterna blir det ingen sådant skytte.

 

Men det finns andra utmaningar att träna på med 45-70 skytte.

Björnpass

Viltmål typ 30 meter torn och skjuta på en rörlig pappgris

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago fredde_fmj sa:

Helmantlade kulor är svårt till 45-70, jag har iallafall inte haft lyckan med mig. Med endast kända electronälgar i Stockholm trakterna blir det ingen sådant skytte.

 

Men det finns andra utmaningar att träna på med 45-70 skytte.

Björnpass

Viltmål typ 30 meter torn och skjuta på en rörlig pappgris

 

 

H&N gör en 350gr FMJ flatnos. Kostade ca 3kr/st då när jag hade min bysse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Luger6 sa:

H&N gör en 350gr FMJ flatnos. Kostade ca 3kr/st då när jag hade min bysse.

Det här området är utforskat på lokala klubben, jag har också trubbnosiga patroner men med minsta gemensamma nämnaren så sa de nej till att få använda dessa på electronälgen.

Trubbnosiga kulor river upp duken onödigt mycket på electronälgen.

Det ska vara helmantlade kulor med spets för minsta slitage.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så om man skulle skaffa sig en 45-70...Finns det någon ammunition ATT KÖPA som faktiskt ligger på 2700 joule eller mer vid 100 meter? ALLA jag har kollat på ligger under...

Om ni vet någon så snälla kolla datan först så att det faktiskt är så att det är så att ammunition klassas som klass 1.

Om det finns så kommer jag springa till närmsta jaktbutik och inskaffa mig en 45-70 på direkten.

Jag känner inte direkt för att hålla på o handladda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago t00l91 sa:

Så om man skulle skaffa sig en 45-70...Finns det någon ammunition ATT KÖPA som faktiskt ligger på 2700 joule eller mer vid 100 meter? ALLA jag har kollat på ligger under...

Om ni vet någon så snälla kolla datan först så att det faktiskt är så att det är så att ammunition klassas som klass 1.

Om det finns så kommer jag springa till närmsta jaktbutik och inskaffa mig en 45-70 på direkten.

Jag känner inte direkt för att hålla på o handladda.

Räcker med 2000J då kulan väger mer än 10gram…

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago, TekDr said:

Räcker med 2000J då kulan väger mer än 10gram…

Oj...Trodde det gällde 2700 joule oavsett vad. 

 

Så då är

https://www.fondprodukter.se/skytte/ammunition/kulammunition/109902-hornady-leverevolution®-ammunition-45-70-govt-325-gr-ftx®-20-box

HORNADY LEVEREVOLUTION® AMMUNITION 45-70 GOVT 325 GR FTX® 20/BOX 

klass 1 med stor råga? 325grains = 21.05965 gram

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om någon kan konfirmera att detta stämmer så ska jag skriva på ansökan imorgon på en 45-70 för att sedan inhandla 20 st askar med denna ammunition

 

/Robin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago t00l91 sa:

Oj...Trodde det gällde 2700 joule oavsett vad. 

 

Så då är

https://www.fondprodukter.se/skytte/ammunition/kulammunition/109902-hornady-leverevolution®-ammunition-45-70-govt-325-gr-ftx®-20-box

HORNADY LEVEREVOLUTION® AMMUNITION 45-70 GOVT 325 GR FTX® 20/BOX 

klass 1 med stor råga? 325grains = 21.05965 gram

Håller den över 2000J på 100 m enligt tillverkarens data är det klass ett. Sen ska den ju dock skjuta bra i tänkt vapen vilket inte är någon garanti.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now, t00l91 said:

Om någon kan konfirmera att detta stämmer så ska jag skriva på ansökan imorgon på en 45-70 för att sedan inhandla 20 st askar med denna ammunition när jag får licens

 

/Robin

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, TekDr said:

Håller den över 2000J på 100 m enligt tillverkarens data är det klass ett. Sen ska den ju dock skjuta bra i tänkt vapen vilket inte är någon garanti.

Det är förvisso sant. Vet du någon annan ammo som erhåller klass 1 så man har mer än ett alternativ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den här hysterin vad det gäller att "Skjuta sönder den svindyra gummiduken" har nog mer att göra med att man inte vill göra underhåll av anläggningen. Under dom tre åren jag var chef för en elektonikbana lät jag folk med udda kalibrar skjuta då det var relativt sällan någon med tex en 375HH, 416Rigby eller en DS i 470NE dristade sig till att fråga om dom fick skjuta en serie eller två. Vad man då fick göra var att snurra på den "ändlösa gummiduken" som kostar 1795kr en extra gång. Dom andra dukarna kostar ca 2500kr för två så det är väl heller ingen större kostnad. Men snurreduken är ju smidigast och räckte drygt en halv säsong på våran bana. Hellre att folk får skjuta några serier med bössan dom ska jaga med än att racka ner på alla som inte kommer till älgbanan med en halvsjua eller trettiofjollsex.

För övrigt kan det vara mycket dumt att använda något annat än flatnosar i bössor med tubmagasin om det inte är typ evulution med en mjuk plastspets.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med, men det gör inte alla i styrelsen här. 🙄

Jag har inte engagerat mig i älgbanan men det pratades om att en duk kostar 15000spänn och pallar ungefär lika många skott. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, Luger6 said:

Tavla S110 | SIUS | Markeringssystem för jakt- och sportskytte | Sverige

Har förresten ändrat mig, skulle jag köpa en bygel i cal 45 igen skulle det bli en sådan här.

WWG Co-Pilot » Wild West Guns

Fy fan vad snygg bössa!!!  

"Starting at $5,000*"

 

Dock dyr som in i helvete xD :D

 

Jag har nu skickat in ansökan till polisen om en Marlin 1895. Borde vara lätt att motivera en marlin som femte(5te) vapen då det är en hundförarebössa (i regel) och jag inte har någonting likt en hundförarebössa nu. 

Bara drygt att vänta 7-10 veckor...suck.....

 

:) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...