Jump to content

Handkikare, förstoring/storlek?

sexfemåtta
 Share

Recommended Posts

6 hours ago Dansken sa:

Ni som säger att era kikare blir skakiga.

Har ni prövat att böja lätt på knäna? Det är ett gammalt djungelknep från då jag jobbade på fiskebåt och vi seglade och letade efter fiske redskap (laxgarn och långlinefiskeri). Böj knäna sa skepparn- då "fjädrar" kroppen.

Det tog bort skaket i däcket från tändkulemotorn  och ojämnheterna på vattenytan och gjorde att man kunde se klart i kikaren.

Jag använder fortfarande knepet på land när jag ska kikarspana fristående på land.

Måste prova!!!

Just now, Droggot said:

Måste prova!!!

Systemkamera med lagom optik och BILDSTABILISATOR är bra för skakiga gåbbar ;)

1 hour ago Droggot sa:

Måste prova!!!

Funkar nog bättre om man är på sjön alternativt bakis :D

• 2 weeks later...

Fyller på en fråga i tråden.. Hustruns kikare klarade inte fukten och "kylan" på bockpremiären.. Jag letar då efter en ny åt henne, siktar på julklapp typ då hon får låna min reservkikare vid behov.

Lite inne på Helian som länkats ovan men samtidigt, hon använder den en gång om året typ.. inte helt säker på att det känns motiverat. 

Förslag? Siktar på 8x40 ish.. tror Nikon hade ngn 8,5x42.. jag har en Nikon som jag är nöjd med iofs. Men lite nyfiken, förslag?

27 minutes ago Hipshot sa:

Fyller på en fråga i tråden.. Hustruns kikare klarade inte fukten och "kylan" på bockpremiären.. Jag letar då efter en ny åt henne, siktar på julklapp typ då hon får låna min reservkikare vid behov.

Lite inne på Helian som länkats ovan men samtidigt, hon använder den en gång om året typ.. inte helt säker på att det känns motiverat. 

Förslag? Siktar på 8x40 ish.. tror Nikon hade ngn 8,5x42.. jag har en Nikon som jag är nöjd med iofs. Men lite nyfiken, förslag?

Åk hem till @Ken1 och hämta ev samlingspatroner och kika i hans någon av hand Delta Forrest så tror jag att du inser att det blir gott nog för att användas en ggr/år! :thumbsup:

• Like 1

2 hours ago Galne sa:

Åk hem till @Ken1 och hämta ev samlingspatroner och kika i hans någon av hand Delta Forrest så tror jag att du inser att det blir gott nog för att användas en ggr/år! 

Min 10x42 är still going strong. Användes så sent som idag samt i måndags. Klockren :yes: 

4 hours ago Hipshot sa:

Jag har också Delta Forest II, en 10X56 och en 8X42. De är svårslagna när det gäller bang/buck. 8X42 har otroligt stort synfält, slår många premiumkikare på fingrarna när det gäller det.  När man jämför så är det guld värt med stort synfält när man ska fånga upp en fågel i lykten eller spana av ett fält/hygge. Kom gärna förbi och provspana i mina ;) 

Jag röstar således på Delta forest II 8X42.

• Haha 1

Själv rullar jag runt på en Leica 10X25 till älg- och toppjakt samt till vak en Swarovski Habicht 7X42 och en Optolyth Alpin 7X50. Sistnämnda kom jag över ytterst billigt på eBay från England..

• Like 1