Publicerat Februari 6, 200719 yr Jag har ju funderingar på att åka en sväng i år med en budget på ca 15 -17 000:-, men har inte bestämt mig för var och vad jag skall jaga. Funderar på Sikahjort på irland, Kronhjortar i skottland, dovhjort i Polen (?) eller älg i Estland. Enda kravet är väl egentligen att jag ska få nåt någelunda snyggt att hänga på väggen, dock inte bock för det jagar jag hemma. Afrika lockar men det får nog bli nåt annat år eftersom det drar iväg mot 40 000:- med resa, jakt, fällavgifter och trofékostnaden (frakt mm). Kom gärna med andra förslag och gärna då egna erfarenheter.
Publicerat Februari 13, 200719 yr Författare Verkar vara dåligt med folk som rest på detta forum. Själv var jag i Polen förra året med Williams på ett revir strax norr om Stettin. Vi var fyra grabbar (hmm) som skulle jaga brunstande Kronhjort. Mitt mål vara att bräcka svärfar som har skjutet en silverhjort på ca 6,5kg MEN resonerade jag som så att man kanske bara får ett bra läge och då ska man nog ta det om hjorten är någelunda fin. Risken är ju annars att man får åka hem utan hjort. Alla utom en av oss resonerade likadant och ena kompisen sköt en 10-taggare redan första morrgonen medan jag inget såg. På kvällen satte jag mig i ett torn och det dröjde inte läng förrän "sången" av i full gång och enl guiden fanns det en rejäl hjort i skogen inanför oss. Efter att några småhjortar (6-8 taggare) spatserat förbi så närmade sig en hjort fullt brölande och plötsligt såg jag toppen på kronan vaja runt i vassen framför oss. Jag räknade 8 taggar och hoppades att resten var lika fin för då skulle det vara en 14-16 taggare och klart skjutbar. Efter en evighet kom han fram med sitt harem på ca 125 m så jag kunde studera honom i hela hans prakt. Nu blev jag lite besviken eftersom hans krona inte var lika imponerande nerevid men det var dock en 12 taggare. Jag satt en stund och funderade om jag skulle skjuta eller ej för den var inte riktigt lika stor som jag ville. Guide hade hukat i skydd samtidigt som han viskade "shisse, shisse" om och om igen. Då ställer sig hjorten med perfekt bredsida för ett enkelt skott i halsroten och jag tar beslutet att skjuta. Hjorten faller på plats. Efteråt kändes det lite tomt för nu var jakten på hjort slut och nu skulle jag försöka skjuta en galt istället men det var svårare för det var inte rätt period. I september har grisarna mycket att välja på i matväg och de går inte gärna på åtel. Därför är det lite av tillfälligheter som gör om du får skjuta nån gris och det var inte för att det var dåligt med gris för vi såg flera grisar varje dag. Vi purchade runt på markerna och jag var faktiskt ganska nära att få skjuta några gånger men det ville sig inte riktigt men det är ganska spänande att smyga på grisarna. Nästa kompis sköt morgon nr: 3 och nu var det bara kompisen som inte sköt vadsomhels som inte skjutet och det var bara en dag kvar så nu var han och guiden nervösa. De hade sett många hjortar men ingen hade passat kompisen. Sista morrgonen smög de runt och lockade hjort i ett tätt skogsparti och fram kommer en klen, udda 10-taggare och nu small det för nu kunde han inte vänta längre. Så kan det gå om man väntar. Bilden på hans hjort finns på Williams hemsida om nån vill se på den.
Publicerat Februari 13, 200719 yr Kan du länka dit? Eller har jag missat nån länk?www.williamsafaris.se
Publicerat Februari 14, 200719 yr Hallo jägarn! Ska du hålla din budget, i alla fall under 20.000 kr, så anser jag att Skottland är det bästa alternativet. Har varit där ett antal ggr(bockjakt på våren o kronhjort på hösten). Kronhjortsjakten är väldigt fin och spännande. Testa denna och du får minnen + trofeer för livet! RG
Publicerat Februari 15, 200719 yr Författare Hallo jägarn!Ska du hålla din budget, i alla fall under 20.000 kr, så anser jag att Skottland är det bästa alternativet. Har varit där ett antal ggr(bockjakt på våren o kronhjort på hösten). Kronhjortsjakten är väldigt fin och spännande. Testa denna och du får minnen + trofeer för livet! RG Låter bra, jag är dock lite känslig för det dära med att bli anvisad en hjort med pissiga horn. Kan man då vägra att skjuta och bli anvisad en bättre hjort??
Publicerat Februari 23, 200719 yr Tjena igen! Mycket av detta ligger i dialogen med jaktledaren/stalkern. Men på en jakt med 2 hjortar brukar man kunna räkna med åtminstone ett bra exemplar(8-12 points). I den rätta veckan(tror det är 42) är skottchanserna oftast mkt goda och du kan alltid framföra dina åsikter till guiden, i vart fall under seriösa omständigheter. Satsa på Skottland, vecka 42, denna vecka brukar det vara gott om skotchanser/valmöjligheter! Ps. Ofta går det sedan att köpa till en hjort extra för mellan 2,500-3000 kronor. Förför dej om detta innan. MVH/ RG
Publicerat Februari 23, 200719 yr Författare Tjena igen!Mycket av detta ligger i dialogen med jaktledaren/stalkern. Men på en jakt med 2 hjortar brukar man kunna räkna med åtminstone ett bra exemplar(8-12 points). I den rätta veckan(tror det är 42) är skottchanserna oftast mkt goda och du kan alltid framföra dina åsikter till guiden, i vart fall under seriösa omständigheter. Satsa på Skottland, vecka 42, denna vecka brukar det vara gott om skotchanser/valmöjligheter! Ps. Ofta går det sedan att köpa till en hjort extra för mellan 2,500-3000 kronor. Förför dej om detta innan. MVH/ RG Tack för infon, den är värdefull. Jag har redan förhört mig om pris på resa där hjortarna ska hålla minst 10 taggar. Vem skulle jag förföra menar du???
Publicerat Februari 23, 200719 yr Hmm... jag mailade Diana jaktresor igår för att se om de kunde ordna en trevlig jakt i Skottland efter kronhjort. Sedan är det ju ett plus med Skottland att man kan åka till ngt distilleri och köpa en trevlig Whisky för konsumering vid lämpliga tillfällen! Har du ressällskap?
Publicerat Februari 23, 200719 yr Ja du, vi får hoppas att det är en kvinnlig stalker som är av intresse för dig:-) Annars kan det bli nog så kämpigt! Men om du är i Skottland så testa gärna att ta "Malt Whisky trail", följer du denna passerar du en stor del både kända och mindre kända destillerier.. Om man är beredd att lägga en hundring drygt brukar rundvisning o provsmakning ingå - jkligt trevligt! (Förutsatt att man gillar whisky alltså!) Jag tror nog att detta kan stämma bra, 10 taggar är nor något högst rimligt att räkna med. Vikt på trofeeer brukar ligga någonstans kring strax under tre kilo till uppåt fyra. Födan är som bekant lite knaper/mager i höglandsmarkerna. Ett tips är att kolla Williams Safaris och jag tror att de heter Nordic hunting tuors, lite osäker. Eva på W.S har många intressanta alternativ i Skottland och har garanterat koll på var man kan förväntas få lite bättre trofekvalite - hon har varit på de flesta ställen och jagat själv. Lycka till! RG
Publicerat Februari 23, 200719 yr Författare Men om du är i Skottland så testa gärna att ta "Malt Whisky trail", följer du denna passerar du en stor del både kända och mindre kända destillerier.. Om man är beredd att lägga en hundring drygt brukar rundvisning o provsmakning ingå - jkligt trevligt! (Förutsatt att man gillar whisky alltså!)Jag tror nog att detta kan stämma bra, 10 taggar är nor något högst rimligt att räkna med. Vikt på trofeeer brukar ligga någonstans kring strax under tre kilo till uppåt fyra. Födan är som bekant lite knaper/mager i höglandsmarkerna. Ett tips är att kolla Williams Safaris och jag tror att de heter Nordic hunting tuors, lite osäker. Eva på W.S har många intressanta alternativ i Skottland och har garanterat koll på var man kan förväntas få lite bättre trofekvalite - hon har varit på de flesta ställen och jagat själv. Lycka till! RG Jag åkte med Eva (eller egentligen Sven men han dö ju) förra året till Polen och jag bor i närheten så det är ett givet alternativ. Hon har dock ökat upp priserna några % så hon är bland de dyraste. Därför kollar jag runt innan nåt blir bestämt. Att kolla runt på brännerier är nästan givet...
Publicerat Februari 23, 200719 yr Författare Hmm... jag mailade Diana jaktresor igår för att se om de kunde ordna en trevlig jakt i Skottland efter kronhjort. Sedan är det ju ett plus med Skottland att man kan åka till ngt distilleri och köpa en trevlig Whisky för konsumering vid lämpliga tillfällen! Har du ressällskap?Diana kör bara med avskjutningsjakter som jag förstått. Är du intresserad av att följa med så hör jag av mig när jag bestämt mig och vi är några st so kommer att åka ihop men det finns säkert plats för en (Sakofantast) till...
Publicerat Februari 24, 200719 yr Titta på länken och jaktresor. Där finns flera arangörer. http://www.nollkoll.tk/
Publicerat Februari 26, 200719 yr Författare Jag kan ju ta en Krieghoff i värsta fall... Krieghoff gör fina bössor, har själv en Super Dural från -58...
Publicerat Mars 13, 200719 yr Författare Hmm... jag mailade Diana jaktresor igår för att se om de kunde ordna en trevlig jakt i Skottland efter kronhjort. Sedan är det ju ett plus med Skottland att man kan åka till ngt distilleri och köpa en trevlig Whisky för konsumering vid lämpliga tillfällen! Har du ressällskap?verkar bli Polen eftersom de stora hjortarna inte skall skjutas i Skottland, åtminstonde vill inte Stalkern att jag skjuter dem så det blir inte Skottland i år i a f.
Publicerat Mars 13, 200719 yr verkar bli Polen eftersom de stora hjortarna inte skall skjutas i Skottland, åtminstonde vill inte Stalkern att jag skjuter dem så det blir inte Skottland i år i a f. Ska du mula en kronis till??? Trodde det var en dov som gällde i år?
Publicerat Mars 13, 200719 yr Författare Ska du mula en kronis till??? Trodde det var en dov som gällde i år?Kan bli både och... 8)
Publicerat Mars 13, 200719 yr Kan bli både och... 8) Löneökning då ni slipper danskarna? Trodde du skulle satsa på att utöka med en fårskalle och lite sånt...
Publicerat Mars 14, 200719 yr Jag har ju funderingar på att åka en sväng i år med en budget på ca 15 -17 000:-, men har inte bestämt mig för var och vad jag skall jaga. Funderar på Sikahjort på irland, Kronhjortar i skottland, dovhjort i Polen (?) eller älg i Estland. Enda kravet är väl egentligen att jag ska få nåt någelunda snyggt att hänga på väggen, dock inte bock för det jagar jag hemma. Afrika lockar men det får nog bli nåt annat år eftersom det drar iväg mot 40 000:- med resa, jakt, fällavgifter och trofékostnaden (frakt mm). Kom gärna med andra förslag och gärna då egna erfarenheter. Om Du har funderingar på Ryssland så kan Du fråga hulken som rumsterar här också. Trevlig kille! Han kommer därifrån och sedan har Du en rysk tolk också.
Publicerat Mars 14, 200719 yr Författare Om Du har funderingar på Ryssland så kan Du fråga hulken som rumsterar här också. Trevlig kille! Han kommer därifrån och sedan har Du en rysk tolk också. Ryssland låter spännande för en älgjakt eller nåt men i år blir det nog en resa till Polen (igen) för kronhjortsjakt under brunsten.
Publicerat Mars 14, 200719 yr Skjuta en stor kroning?? Då ska nu ta Bulgarien, prisbild ca 27.000 inkl en hjort på 6-7 kilo.. Också kan du jaga annat ocksp:-)! Kolla williams safaris, dem har ett erbjudande på denna front just nu! MVH/ RG