Jump to content

Ringa runt i sökandet efter jaktmarker?

Bonnjohan
 Share

Recommended Posts

Någon som har erfarenhet av att söka och ringa runt till okända markägare i jakten på jaktmarker?

Vet man fastighetsbeteckningarna kan man söka upp ägarna på lantmäteriet.

Någon som gjort detta?

Nej och jag skulle aldrig få för mig att göra det heller.

Jakten är ett kapitel för sig.
Den går genom kontakter och rykten.
Jag har tusen exempel på hur jakten går till den man känner och litar på.
Har laget ett bra rykte kan man få grannmarken oxå bara för att markägarna talat med varandra och markägaren är nöjd med laget som är på hans mark.
Om det inte är en markägare som bara vill tjäna pengar men då kostar arrendet där efter.

• Like 1

Jag skulle inte heller få för mig att göra det. 

Du ska ha gott om pengar i den någorlunda tätbefolkade delen av landet för att det överhuvudtaget ska fungera. 

Längre norrut finns det marker där jakttrycket inte är speciellt högt. Där kan det gå att hitta en markägare som är villig att sälja en jakträtt för en relativt rimlig peng. Med stor sannolikhet mer än vad alla andra i jaktlaget betalar -- men det behöver inte vara dyrt för det. 

Värdet på jakten varierar rejält i vårt avlånga land. Det ger också att du får hitta olika sätt att "hitta" din jaktmark beroende på var du befinner dig och var du vill jaga. 

Prova annons i ägandemedia typ ATL eller dylikt, tror det ger mer än jaktmedia.

Hur man formulerar sig är då viktigt. Att lösa problem är en bra ingång men vet av egen erfarenhet att man måste vara löjligt ödmjuk ändå. Även bönder vill ha kontroll vem som jagar, känner de att inte får bibehållen kontroll vad som sker så åker man. Kommunikation är oerhört viktigt.

Jag är förvisso ny inom den här världen, men jag tror också rätt ordentligt på att det är bäst att gå via kontakter, till kontakter, som går till kontakter..

Om jag inte känner folk i området så skulle jag först börja med att göra allt jag kan för att hitta möjligheter att gästjaga med nån. Det ger andra kontakter, som ger andra - sålänge man sköter sig, hjälper till och beter sig. Det har varit min erfarenhet iaf. Först ska man göra rätt för sig, sen kan möjligheter öppnas..

Det finns en anledning till att markägare inte gärna arrenderar ut till okända och det är tyvärr att vett och etikett har blivit en bristvara. Vi har för närvarande jakträtt utarrenderad till en person utan närmare anknytning för småpengar och man skulle kunna tro att en sådan person verkligen skulle anstränga sig för att hålla markägaren nöjd, men det är snarare så att får man ligga på och nästintill driva in arrendepengarna. Sverige har verkligen förändrats de senaste åren.

3 hours ago edge sa:

Det finns en anledning till att markägare inte gärna arrenderar ut till okända och det är tyvärr att vett och etikett har blivit en bristvara. Vi har för närvarande jakträtt utarrenderad till en person utan närmare anknytning för småpengar och man skulle kunna tro att en sådan person verkligen skulle anstränga sig för att hålla markägaren nöjd, men det är snarare så att får man ligga på och nästintill driva in arrendepengarna. Sverige har verkligen förändrats de senaste åren.

Jag utgår att han inte får sitt arrende förlängt ? 

Jag har försökt föreslå att enbart betala för fågeljakten som 99,9%  av jaktlaget är noll intresserad av. 
Men det faller alltid på att det KAN störa jakten på det heliga klövviltet .

2 hours ago culot sa:

Jag utgår att han inte får sitt arrende förlängt ? 

Det finns en viss risk (sett ur hans synvinkel) att det blir så när arrendekontraktet går ut. 🙂 Jag har själv arrenden på andra marker, både VVO och bolagsmark och man är ju extremt noggrann med uppträdande och att det inte skall finnas något att anmärka på.  Inget förvånar dock längre. Jag hade ett arrende ute på annons ett tag där jag önskade byta till mig ett annat motsvarande arrende i närområdet. Jag fick bl a ett svar av en som bara ville arrendera, men han ville inte betala något för det. 🙂

• Like 1

På 2021-10-25 at 11:48 MKJ sa:

Prova annons i ägandemedia typ ATL eller dylikt, tror det ger mer än jaktmedia.

Hur man formulerar sig är då viktigt. Att lösa problem är en bra ingång men vet av egen erfarenhet att man måste vara löjligt ödmjuk ändå. Även bönder vill ha kontroll vem som jagar, känner de att inte får bibehållen kontroll vad som sker så åker man. Kommunikation är oerhört viktigt.

Provade att annonser i Land o Atl för några år sedan. En trevlig lite radannons.  Fick 1 svar, men han var ute efter mest pengar

On 10/30/2021 at 10:59 PM, culot said:

Jag har försökt föreslå att enbart betala för fågeljakten som 99,9%  av jaktlaget är noll intresserad av. 
Men det faller alltid på att det KAN störa jakten på det heliga klövviltet .

Jäkla synd det där! Jag undrar om det verkligen kan vara så? För det måste ju finnas många jaktmarker där man jagar både fågel, klöv, mm..

35 minutes ago sexfemåtta sa:

Jäkla synd det där! Jag undrar om det verkligen kan vara så?

Inte nödvändigtvis men du bör alltid se till att du förtjänat räkmackan först innan du frågar.

/M

1 minute ago, nuke said:

Du måste förtjäna räkmackan först innan du frågar.

/M

Förstår inte riktigt vad du menar?

5 minutes ago sexfemåtta sa:

Förstår inte riktigt vad du menar?

Att förvänta sig att folk ska ge plats åt dig till reducerat pris och få sköta dig själv utan att behöva delta i övriga aktiviteter som passröjning mm kräver förtroende vilket behöver förtjänas.

/Markus 

På 2021-10-23 at 20:53 Bonnjohan sa:

Någon som har erfarenhet av att söka och ringa runt till okända markägare i jakten på jaktmarker?

Vet man fastighetsbeteckningarna kan man söka upp ägarna på lantmäteriet.

Någon som gjort detta?

Ja, jag har gjort ungefär så. Jag tog reda på allt jag kunde om marken och markägaren och serverade dem ett färdigt förslag på upplägg samt ett förslag på arrendekontrakt. Fick tillbaka det med vändande post, påskrivet enda tillägget de gjorde var att de villa ha årlig avskjutningsstatistik. Men nu råkade jag känna till att marken var ojagad sedan 1960-talet och att de över huvud taget inte hade tänkt i termer av jakt som intäkt på marken då det var en ö med en mindre stam av rådjur som enda klövvilt. Såhär 10 år senare är både de och jag fortfarande nöjda med upplägget.

Kort sagt, researcha din tilltänkta markägare innan du närmar dig. Och var ödmjuk. 

• Like 1

59 minutes ago, nuke said:

Att förvänta sig att folk ska ge plats åt dig till reducerat pris och få sköta dig själv utan att behöva delta i övriga aktiviteter som passröjning mm kräver förtroende vilket behöver förtjänas.

/Markus 

Nått sånt hade iaf jag aldrig tänkt mig, så blev osäker på varför du skrev det till mig? Personligen deltar jag gärna i allt ovanstående. Vet heller inte vad du menar med "reducerat pris" ?

12 minutes ago Arctic sa:

Var det en helt okänd markägare -- eller visste de vem du var?

Ja, helt okänd markägare. Typ. Bosatt 50 mil bort, den aktuella (obebygda) marken gränsar till en fritidsfastighet hustrun och hennes systrar ärvt. 

Jag var väldigt noga med att presentera mig som mycket seriös och ute efter en långsiktig lösning.

Jag har ringt markägare ett par gånger på vinst och förlust. Presenterat mig och framfört mitt ärende på ett vänligt och trevligt sätt. Det har inte gett något, men ingen markägare har varit sur eller otrevlig. Nån ville ha möjligheten att gå ut och jaga själv, utan att andra sprang omkring på marken och nån annan hade arrenderat ut, även om det aldrig jagades där ändå. Men som sagt inga sura miner någonstans. Alla gånger har det varit mark som jag liksom har haft goda skäl att vara intresserad i. En mark var exempelvis grannmark till egen jaktmark och skulle innebära fint tillskott. En annan gång var det mark som gränsade till en åker där jag jagade gäss, och den aktuella marken hade underlättat jakten för mig. Jag skulle aldrig få för mig att ringa runt till varenda markägare i trakten, men just om det är någon mark som av olika skäl är extra intressant så skulle jag inte dra mig för att ringa. 

6 hours ago Älgflugornas Herre sa:

Ja, helt okänd markägare. Typ. Bosatt 50 mil bort, den aktuella (obebygda) marken gränsar till en fritidsfastighet hustrun och hennes systrar ärvt. 

Jag var väldigt noga med att presentera mig som mycket seriös och ute efter en långsiktig lösning.

Jag skulle nog vilja hävda att ni inte är helt okända för markägaren om din fru äger grannfastigheten. 😉

Grattis till marken hur som helst. 

Den främsta anledningen till att markägare tvekar till att arrendera ut till en okänd person är att om denne ställer till med något som ens gränsar till problem så får man höra det av andra markägare och boenden i området under lång tid. Allt negativt som uppstår projiceras på markägaren. Då arrendena på mark som ingår i VVO ligger på så låg nivå så är inte de ekonomiska incitamenten till att arrendera ut så höga. Man avstår i princip de där hundralapparna för att slippa eventuella problem. Bara för att man får ett arrende betyder det inte att man kan göra vad man vill och då tänker jag inte nödvändigtvis på regler och lagar utan snarare sådant som är oskrivet och var självklart för 15 år sedan. I grunden undrar man hur länge det kommer att fungera att ha kvar allemansrätten. Bara en sådan sak som att få folk att lösa fiskekort för vatten inom FVO verkar vara svårt numera.

9 hours ago nuke sa:

/Markus 

Jag är inte intresserad av deras klövvilt  och dom nyttjar inte fågeljakten, men jag ska röja deras pass ??  Jag vet inte om det kallas räkmacka… 

8 hours ago sexfemåtta sa:

Nått sånt hade iaf jag aldrig tänkt mig, så blev osäker på varför du skrev det till mig? Personligen deltar jag gärna i allt ovanstående. Vet heller inte vad du menar med "reducerat pris" ?

Var nog till mig han menade …  Min tanke var att nåt som de ändå inte nyttjar och ” värdet ” i jaktmarken är den goda tillgången på hårvilt  som jag defacto inte vill ha och då heller inte vill betala för. 

10 hours ago sexfemåtta sa:

Jäkla synd det där! Jag undrar om det verkligen kan vara så? För det måste ju finnas många jaktmarker där man jagar både fågel, klöv, mm..

Nej jag har bara frågar där de enbart jagar hårvilt, men har man fört det på tal så säger dom ” vi har funderat på att börja jaga fågel ”  frågar man 3 år senare så har dom fortfarande inte börjat. Har mest frågat i i Stockholm och Mälardalen och bort mot Strängnäs 

• Like 1

8 hours ago culot sa:

Jag är inte intresserad av deras klövvilt  och dom nyttjar inte fågeljakten, men jag ska röja deras pass ??  Jag vet inte om det kallas räkmacka… 

Du vill inte delta i den gemensamma jakten och som kompensation vill du betala en mindre (?) summa än de andra och slippa utföra jobbet som krävs av resten? Enda sättet det hade kunnat bli mer fördelaktigt hade varit om du sluppit betala för att du är släkt med någon markägare.

Hade det varit frågan om att du satt ut fågel, byggt pass/gångvägar, skött matning, hållit med hundar och låtit alla i laget vara med vid samtliga jakttillfällen hade jag kanske sett upplägget som en tillgång och funderat på att rösta för det men nu blir du bara en parasit som vill bidra med en symbolisk till det totala arrendet.

/M

• Confused 1