Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ringa runt i sökandet efter jaktmarker?

Featured Replies

Publicerat
14 hours ago Arctic sa:

Jag skulle nog vilja hävda att ni inte är helt okända för markägaren om din fru äger grannfastigheten. 😉

Grattis till marken hur som helst. 

Marken ägs av en stiftelse med ett mycket spritt ägande över Sverige, så som personer är vi helt okända för dem som förvaltar stiftelsen.... Ägandet och förvaltningen är i detta fallet lite komplicerat, men det gick att reda ut via lantmäteriets arkiv där jag även kunde fånga upp stiftelsens stadgar och utnyttja dem till min förmån, kort sagt researcha sin motpart innan man närmar sig...

Publicerat

Oavsett ägandeform så torde det underlätta om det är någon från grannfastigheten frågar om jakträtten.

Ännu mer underlättas det av att frågeställaren är väl påläst och kommer med enkla och rimliga förslag som gör det lätt att tacka ja. 

Jag tror fortfarande att total brist på anknytning till den som ska upplåta jakträtten gör det svårt. I det fallet är det troligtvis en hel del pengar som behöver vara argumentet för att markägaren ska lyssna på just dig. 

Att få tag på jaktmöjlighet handlar om relationer och pengar. På vissa ställen räcker det med bara relationer. På andra behövs det också en del pengar. På de mest "attraktiva" markerna krävs det mycket pengar om relationer saknas. Relationer kan vara mycket. Det kan vara att du äger marken bredvid, det kan var någon som känner någon (även i flera led), etc. 

Publicerat
5 hours ago nuke sa:

Du vill inte delta i den gemensamma jakten och som kompensation vill du betala en mindre (?) summa än de andra och slippa utföra jobbet som krävs av resten? Enda sättet det hade kunnat bli mer fördelaktigt hade varit om du sluppit betala för att du är släkt med någon markägare.

Hade det varit frågan om att du satt ut fågel, byggt pass/gångvägar, skött matning, hållit med hundar och låtit alla i laget vara med vid samtliga jakttillfällen hade jag kanske sett upplägget som en tillgång och funderat på att rösta för det men nu blir du bara en parasit som vill bidra med en symbolisk till det totala arrendet.

/M

i det fallet jag avsåg var jag beredd att betala förhållandevis  jävligt bra för nåt de inte nyttjade och inte ville nyttja, dessutom fågel fanns och  inget behövde sättas ut.

Sen som jag sagt hela tiden, jag ville inte jaga deras klövvilt jag ville jaga nåt de tyckte var " värdelöst "  och inte gav så mycket köttutdelning att det var värt att lägga tid på.

Men nu börjar du kalla mig parasit så då tar ju diskussionen en annan riktning,  men du får ha det så bra !