Publicerat December 1, 20214 yr Verkar som vi i söder ska behöva lida av lappmögel så traktorn lär nog behövas för att skotta lite. Men jag saknar kabel till motorvärmaren vilken är en Calix av äldre modell. Nån som vet var man hittar passande kabel eller man ska behöva byta hela skiten till nåt nyare? sitter på en MF175S för den nyfikne 😉
Publicerat December 1, 20214 yr Hör med bilskrotar. http://www.rksbilservice.se/ https://nbd.se/ Jag iundrar om det inte är samma kablar till dagens nya motorvärmare.
Publicerat December 1, 20214 yr Författare 19 minutes ago lsjonsson sa: Hör med bilskrotar. http://www.rksbilservice.se/ https://nbd.se/ Jag iundrar om det inte är samma kablar till dagens nya motorvärmare. De nya är mycket mindre, en sån har jag nämligen (klarar både calix och defa). Dock slog det mig precis när jag gjort i tråden att fan det sitter ju en sladd lindad runt ventilpaketet till lastaren å visst var det kabeln…. 🤷♂️ 🤪 Dock sett bättre dagar så frågan om var man kan hitta en kvarstår till viss del. Men lite värme och laddning på batteriet så hoppar den förhoppningsvis igång i eftermiddag så jag kan sätta på skopan och skrapa lite vitt mögel….
Publicerat December 1, 20214 yr Var inte de gamla calix-kontakterna öppningsbara så man kunde byta kabel?
Publicerat December 1, 20214 yr Gamla Calix eller Defa var väl samma som till en gammal husvagn vill jag minnas…
Publicerat December 1, 20214 yr 1 hour ago TekDr sa: De nya är mycket mindre, en sån har jag nämligen (klarar både calix och defa). Dock slog det mig precis när jag gjort i tråden att fan det sitter ju en sladd lindad runt ventilpaketet till lastaren å visst var det kabeln…. 🤷♂️ 🤪 Dock sett bättre dagar så frågan om var man kan hitta en kvarstår till viss del. Men lite värme och laddning på batteriet så hoppar den förhoppningsvis igång i eftermiddag så jag kan sätta på skopan och skrapa lite vitt mögel…. Ok! Då är det ju bra! Tuta, kör o ploga då! Har du en actionkamera så kan du ta en liten film på hur en skåning plogar snö och lägga upp den här???
Publicerat December 1, 20214 yr På 60-70talet bytte jag sladd på en som jag tror att det var en Calix så det stämmer att dem var öppningsbara.
Publicerat December 1, 20214 yr Författare Ska snart ge mig ut i stormen och se om traktorn vill starta (nytt batteri får nog i förskaffas om det ska envisas va sånt här väder 😏). Ska spana in kabeln närmare då om kontaktdonet till värmarsidan är öppningsbart då det hade underlättat en hel del att bara kunna byta kabel med stickproppen. snö är ett jävla skit, här flyttar man till skåne så man ska slippa sånt och nog fan ska man plågas ändå 😺
Publicerat December 1, 20214 yr Anslutningskabeln eller bara kontakten som är till husbilar passar. https://campout.se/husvagn-husbil/elektronik/anslutningskablar/cee-kontakteradapters/kontakt-cee-hylsa-230v.php?group=prod_prod_grp-s1%2F10 Men jag har 4 st ligger i garaget. Pröjsar du en postpåse kan jag skicka en.
Publicerat December 1, 20214 yr 2 hours ago TekDr sa: Ska snart ge mig ut i stormen och se om traktorn vill starta (nytt batteri får nog i förskaffas om det ska envisas va sånt här väder 😏). Ska spana in kabeln närmare då om kontaktdonet till värmarsidan är öppningsbart då det hade underlättat en hel del att bara kunna byta kabel med stickproppen. snö är ett jävla skit, här flyttar man till skåne så man ska slippa sånt och nog fan ska man plågas ändå 😺 Självförvållat när man flyttar till den landsändan. Om du nu tänker efter så vet du att det alltid brukar komma minst ett snöbusväder varje vinter där nere. Här uppe bryr vi oss inte om det precis. Det blir betydligt ljusare om man är ute och kör bil på kvällstid.
Publicerat December 1, 20214 yr Författare 16 minutes ago lsjonsson sa: Självförvållat när man flyttar till den landsändan. Om du nu tänker efter så vet du att det alltid brukar komma minst ett snöbusväder varje vinter där nere. Här uppe bryr vi oss inte om det precis. Det blir betydligt ljusare om man är ute och kör bil på kvällstid. Långt från varje år det kommer snö i nån större utsträckning här vid kusten vill jag nog hävda… brukar bli nåt ströår här och där… snö i slutet av nov början dec minns jag inte sist det hände…. 🤔 traktorn startade efter lite lirkande men sen körde jag fast i leran som inte fryst under snön på åkern när jag skulle ut ha tag på skopan 🤬 får rekapitulera en stund så får jag se om jag kan ut och såga lite ris att lägga under för att få fäste i klägget eller skiten får stå till imorgon…. Lär väl bli fortsatt VAB i efterdyningarna av kräksjuka…
Publicerat December 1, 20214 yr 1 hour ago TekDr sa: Långt från varje år det kommer snö i nån större utsträckning här vid kusten vill jag nog hävda… brukar bli nåt ströår här och där… snö i slutet av nov början dec minns jag inte sist det hände…. 🤔 traktorn startade efter lite lirkande men sen körde jag fast i leran som inte fryst under snön på åkern när jag skulle ut ha tag på skopan 🤬 får rekapitulera en stund så får jag se om jag kan ut och såga lite ris att lägga under för att få fäste i klägget eller skiten får stå till imorgon…. Lär väl bli fortsatt VAB i efterdyningarna av kräksjuka… Ja visst är det så att det kommer i varierande kvantitet olika år. Det här är väl extra tidigt för eran del. Snökedjor kanske?
Publicerat December 1, 20214 yr Författare 5 minutes ago lsjonsson sa: Ja visst är det så att det kommer i varierande kvantitet olika år. Det här är väl extra tidigt för eran del. Snökedjor kanske? Jo jag har kedjor, men inte på traktorn 🤷♂️. Men jag tror knappt de skulle hjälpa här för när det skär igenom leran så fyller det effektivt mönstret i däcken och sen snurrar det bara. Den springer ingenstans iallafall utan jag får se till att få dit lite ris och annat som bär så ska den nog komma loss. Det komiska var att jag höll på att fastna på vägen till där jag hade skopan men lyckades ”gunga” mig loss och tänkte då att jag kör över den biten av åkern jag inte körde upp med kultivatorn i somras för där borde ju grästäcket bära bättre…. 🤡🤡🤡
Publicerat December 1, 20214 yr 6 hours ago Galne sa: Gamla Calix eller Defa var väl samma som till en gammal husvagn vill jag minnas… Har för mig samma
Publicerat December 1, 20214 yr 1 hour ago TekDr sa: Jo jag har kedjor, men inte på traktorn 🤷♂️. Men jag tror knappt de skulle hjälpa här för när det skär igenom leran så fyller det effektivt mönstret i däcken och sen snurrar det bara. Den springer ingenstans iallafall utan jag får se till att få dit lite ris och annat som bär så ska den nog komma loss. Det komiska var att jag höll på att fastna på vägen till där jag hade skopan men lyckades ”gunga” mig loss och tänkte då att jag kör över den biten av åkern jag inte körde upp med kultivatorn i somras för där borde ju grästäcket bära bättre…. 🤡🤡🤡 Nej, det lär väl knappast vara till någon hjälp med kedjor i lera.
Publicerat December 1, 20214 yr 28 minutes ago lsjonsson sa: Nej, det lär väl knappast vara till någon hjälp med kedjor i lera. Jo då gäller att dom är lösa nog så slår dom ur leran precis som med snö men gäller våga gasa sej ur med och att dom sitter på innan man hiver sej ut
Publicerat December 1, 20214 yr 19 minutes ago killer_mouse sa: Jo då gäller att dom är lösa nog så slår dom ur leran precis som med snö men gäller våga gasa sej ur med och att dom sitter på innan man hiver sej ut Ja visst är det så!
Publicerat December 1, 20214 yr Går alltid att hitta begagnat och skruva på en sladd om du den du hittade fungerar. Äldre motorvärmarkontakt | Köp på Tradera (514553113)
Publicerat December 1, 20214 yr 1 hour ago Järven sa: Går alltid att hitta begagnat och skruva på en sladd om du den du hittade fungerar. Äldre motorvärmarkontakt | Köp på Tradera (514553113) Ja, det gör det och det finns även på bilskrotar.
Publicerat December 1, 20214 yr 4 hours ago TekDr sa: Jo jag har kedjor, men inte på traktorn 🤷♂️. Men jag tror knappt de skulle hjälpa här för när det skär igenom leran så fyller det effektivt mönstret i däcken och sen snurrar det bara. Den springer ingenstans iallafall utan jag får se till att få dit lite ris och annat som bär så ska den nog komma loss. Det komiska var att jag höll på att fastna på vägen till där jag hade skopan men lyckades ”gunga” mig loss och tänkte då att jag kör över den biten av åkern jag inte körde upp med kultivatorn i somras för där borde ju grästäcket bära bättre…. 🤡🤡🤡 Du vet väl att en stock av lämplig storlek som du sätter fast på däcken kan lyfta upp traktorn. Ganska bökigt eftersom man måste lossa/sätta fast stocken många gånger men upp kommer traktorn.
Publicerat December 1, 20214 yr 9 minutes ago kkjon sa: Du vet väl att en stock av lämplig storlek som du sätter fast på däcken kan lyfta upp traktorn. Ganska bökigt eftersom man måste lossa/sätta fast stocken många gånger men upp kommer traktorn. Även kraftigt rep som man knyter runt däcket och sen vidare till en ankarpunkt kan användas vinsch om man är modig nog och måste upp
Publicerat December 1, 20214 yr Författare Finns många sätt att flå en katt 😺 ska nog komma loss, det är inte så mycket den grävt ner sig. Lite lugn och ro att skotta bort överflödig snö och lite ris så det bär så ska den nog klättra upp. Annars kör vi ett par rejäla reglar på bakdäcken. Bökigaste blir väl att få fart på den när den är kall och batteriet trött 🤷♂️
Publicerat December 2, 20214 yr Är det nån som kan köra fast med en traktor på plan mark så är det fan en skåning 😂 - Jag ska ut och ploga lite. Eeh, vänta lite jag ångrade mig.
Publicerat December 2, 20214 yr Har du stängt av traktorn??? Det var vågat! Men det klart, tack vare MP är det dyrt att ha den gåendes på tomgång.
Publicerat December 2, 20214 yr Författare 15 minutes ago exabit sa: Är det nån som kan köra fast med en traktor på plan mark så är det fan en skåning 😂 - Jag ska ut och ploga lite. Eeh, vänta lite jag ångrade mig. Du är välkommen att köra en repa med bmw:n på leråkern så får vi se om du fastnar 🤷♂️