Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grytjakten 07

Featured Replies

Publicerat

Hade idag ett trevligt besök av Roggman66 och hans grythund här hemma hos mej. Vi hade ett par gryt som vi med säkerhet visste att det fanns räv i,och visst fanns det rävar,bara det att idag var dom svårflörtade och ville inte gå ut och bli skjutna ;D

Dom 2 första grytan var det full rulle i,skitkul att höra hund drev under fötterna :D Det var helt ny upplevelse för mej i alla fall ;D

Kändes faktist lite konstigt,hur kan hunden se och röra sej därunder tänkte jag ??? Skoj var också att se jycken ploppa upp från underjorden som en kork,för att fnysa litet samt skaka av sej lite jord och sedan ploppa ner igen i ny grytöppning :D

Gryt nr.3 hittade vi inte :-[

Gryt 4.var tomt för dagen :-

Hur som helst en kul dag och vi provar igen om några veckor ;D :D

Publicerat

Grytjakt är en fantastisk jaktform när man har tillgång till en duktig hund...men kan vara en fantastiskt tråkig jaktform om man har tillgång till en dålig hund.Men så är det väl kanske med alla jaktformer...

Publicerat

Dom hade idag tillgång på en helt värdelös hundras.Dom är rena rama knähundar finns ingen jakt i dom överhuvudtaget ;D ;D ;D  Ps roggman jag menar det inte. Trist att ni inte fick ut dom. På dom igen en annan dag

Publicerat

Jag är faktiskt besviken, eftersom räven inte ploppade ut. Hunden höll rätt god kontakt med räven, men gryten var rätt så stora så jag tror att räven kunde hålla undan för hunden rätt bra. Det gick ibland ca 5 minuter utan att hunden fick kontakt igen, vid kontakt gick det bra och bössan var osäkrad ett par gånger.  ;D

Fast ibland vill det sig inte  >:(

Hur som helst en mycket trevlig dag med en trevlig jaktvärd!  ;D    Tack Telgetok  ;D

MVH Roggman66

Publicerat
Jag är faktiskt besviken, eftersom räven inte ploppade ut. Hunden höll rätt god kontakt med räven, men gryten var rätt så stora så jag tror att räven kunde hålla undan för hunden rätt bra. Det gick ibland ca 5 minuter utan att hunden fick kontakt igen, vid kontakt gick det bra och bössan var osäkrad ett par gånger.  ;D

Fast ibland vill det sig inte  >:(

Hur som helst en mycket trevlig dag med en trevlig jaktvärd!  ;D    Tack Telgetok  ;D

MVH Roggman66

Inte vara besviken inte,så är det med jakten...vi kör snart igen :D Föressten så har vi ett par andra gryt vi inte provat ännu. Chefen ringde mej och frågade hur det hade gått,jag sa bla.att vi inte hittade gryt nr.3,så han skall visa mej på det snarast ;D

Publicerat

Grytjakt är väl som all annan jakt, facit delas ju sällan ut i förhand.  ;)

Påt igen bara.

MVH

Publicerat

Låter ok! Hunden vägrade gå ur bilen, väl hemma gick hon i sängen och där är hon nu  ;D En mycket trött hund  ;D Vi kommer gärna och tar revanch på rävarna. Då ska hunden vara väl utvilad också.

//Roggman66

Publicerat
Låter ok! Hunden vägrade gå ur bilen, väl hemma gick hon i sängen och där är hon nu  ;D En mycket trött hund  ;D Vi kommer gärna och tar revanch på rävarna. Då ska hunden vara väl utvilad också.

//Roggman66

Har du hunden i sängen nu???? Fan då har du bruna lakan imorgon ;D då hon var rätt så dammig ;D

Publicerat

Alltså sin egen plats en större bur. Nää det går inte att ha en sån hund i möblerna  :o Jaa hon jääääkligt skitig nu  ;D

Publicerat

När jag började min jaktresa så spenderade jag mycket tid med en herre som tyvärr gick bort för 10år sedan.. Jag var 10 då!

Han var den enda jägare jag vet som lyckades om å om igen själv sjuta räv för sina egna hundar, på marker han aldrig varit på innan, hade ett riktigt rävöga.

Det jag minns av hans grytjakt predikanden, var att när man jagar räv i gryt skall man aldrig gå fram till grytet utan placera skyttarna på kända stigar eller ut spår, ett femtiotal meter ifrån grytet. Medför att räven lämnar grytet snabbare.. har själv bara varit på ett fåtal grytjakter och har väl inte direkt gjort som han en gång sade, då det mestadels varit kretsjakter..

kan sägas att han aldrig jagade grävling med grythund, hundarna lämnade direkt grytet då grimbert fanns där..

Någon som har liknande erfarenhet?

Publicerat

Jag ska ut nu om en timme och kolla gryt. Det värsta är att vi är 4 st och då är oddsen sämre att det kommer ut nån räv.

Det får jag leva med eftersom jag dels är ny i gruppen och själv inte hittar gryten. Jag är väl inte heller helt optimistisk till att det ligger nån räv inne heller eftersom vädret är rätt så bra. Rävarna ligger nog ovanpå gryten nu och sticker om man närmar sig. Det är ju inte heller nåt snödjup att tala om. Fast man vet aldrig  ;D  ;D

//Roggman66

Publicerat

Ska hålla tummarna för att ni får er en räv, minst ;)

MVH Anna

Publicerat

Tack för det  ;D

Publicerat

Som jag trodde, gryten (2st) var tomma sånär som på en trolig grävling.  :P  :'( Ska nog låta gryten vila ett par veckor och ta dem vid oväder.

Imorgon ska jag till Telgeland och se om vi hittar det försvunna klippgrytet.  ;D

//Roggman66

Publicerat

Lycka till :D

Publicerat

Tack! Det är ett rätt otacksamt jobb att kolla gryt på måfå. Tacka vet jag att vara avslutare efter stövardrev  ;D  ;D Det blir nog 2 rävjaktsdagar med stövare i småland nästa vecka  ;D

Publicerat

Jajamen,lycka till inte ;D Skit jakt skall det vara :D

Trodde inte att jag skulle ut.men så blir det i alla fall,jag åker till en annan mark,lika bra det då jag tror att ni blir tillräckligt med folk.  Jag känner att jag måste släppa stövaren !!!! Hur många blir ni tror du,och hur dags skall ni träffas?

Vad har Gerra sagt? Vet han var det gömda/hemliga/mytomspunna  grytet finns?

Du vet att jag håller skit tummarna :D

mvh token ;D

Publicerat
Tack! Det är ett rätt otacksamt jobb att kolla gryt på måfå. Tacka vet jag att vara avslutare efter stövardrev  ;D  ;D Det blir nog 2 rävjaktsdagar med stövare i småland nästa vecka  ;D
Joo...bara att hålla med dig där. :- Har man tur så ligger någon inne...men det behövs nog en stövare som driver ner dom...för att det skall bli effektivt!

Skulle behövas snöslask...då är chanserna att lyckas mycket bättre. ;)

Publicerat

Vad jag vet blir vi nog bara 2 imorgon, effektivare då  ;) Han sa att han visste vart grytet ligger.

Till grabbarna jag var med idag sa jag att nästa gång vi går ut ska det vara ett rent ut sagt SKITVÄDER nu har vi i alla fall 6 st "heta" gryt att kolla. Några var betyyyyyydligt större än man tror vid 1:a överblick. I mars vid skitväder så ligger nog mickel väldigt risigt till  ;D

Det troliga är att det blir jag som får skjuta eftersom de jag varit med slappnar av när hunden är uppe  ;D  och eller är tyst  ;D Det är då Roggman66 spänner sig  ;D  ;D

//Roggman66

Publicerat

Inte var jag avslappnad inte,när du och jag stod vid grytet i lärkhägnet ;D ;D Däremot hade jag som du såg rätt taskiga skjutvinklar ;D ;D

Publicerat
Inte var jag avslappnad inte,när du och jag stod vid grytet i lärkhägnet ;D ;D Däremot hade jag som du såg rätt taskiga skjutvinklar ;D ;D
Det är en väldigt bra förklaring dock ingen ursäkt för att bomma en räv. Kostar en pava whisky i Skåne med sådana fadäser ;D
Publicerat

Nää man kan inte slappna av, kanske när hunden jobbar och lever faan, men är det tyst  då kommer den  ;D

Lärkhägnet var helt suveränt om man kapar grenar och ställer sig lite högre upp i backen.  Fast det är svårt att smyga på chipspåsar  ;D Jäkla skarsnö.  ;D

//Roggman66

Publicerat

Ingen bom den kom aldrig ut  ;D >:(

Publicerat

Det är fortfarande +1 grad här :D

Publicerat
Det är en väldigt bra förklaring dock ingen ursäkt för att bomma en räv. Kostar en pava whisky i Skåne med sådana fadäser ;D

Hörru Skeeåne peåågen,ja ee snabb som blixteen,o missar allrii :-*