Publicerat Februari 16, 200719 yr Hörru Skeeåne peåågen,ja ee snabb som blixteen,o missar allrii :-*Jag har hört att blixten slår aldrig ner 2 gånger på samma ställe ???
Publicerat Februari 16, 200719 yr Hepp hepp..nu ere leeets deence ;DBlev diskussionen lite obehaglig ??? ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat Februari 17, 200719 yr i dag var jag ut o letade räv men hittade en grävling i stället, bittsi jagade ut den från ladgolvet så jag kunde avsluta med ett skott från 1m i bogen ;D OBS eftersök!!!!!!!! nu förstår jag alla som säger att 5:or duger ;D ;D ;D mvh. samme
Publicerat Februari 17, 200719 yr Det var tråkigt för er. Skall jag komma med mina fetelabbar och köra ner dom till er ??? ;D
Publicerat Februari 17, 200719 yr Gör det,då vet vi alla fall att rävarna är kvar när vi drar ut labbarna i bakbenen efter dom fastnat :-*
Publicerat Februari 17, 200719 yr Gör det,då vet vi alla fall att rävarna är kvar när vi drar ut labbarna i bakbenen efter dom fastnat :-*Sa väl aldrig att labbarna skulle dra ner i gryten heller. Skulle bara hasa sig efter rävarna i makligt tempo. Kul tanke dock att använda fetelabbar som korkar i grytgångarna. Kanske kan bli en affärside´av det ??? ;D :-*
Publicerat Februari 17, 200719 yr ;D ;D ;D Tack för idag Telge, en fin promenad ;D Japp ehh,nu bytte ju Roggman till harjakt under dagen,fråga honom gärna om har jakt är för feta pensionärer med ryggsäckar som bara fikar ;D Snarare är har jakt med Telgetok jakt för elitsoldater....he he ;D Ps,till Rogge...Uffe hann till bolaget och handla en pava,han ringde mej från hissen i huset där han bor och sa skål på telefon,den rackarn krökar i hissen upp/hem bara för att vinna över mej,själv hade jag 5 min.kvar hem....dessa tävlingar ;D skål ta mej fan
Publicerat Februari 17, 200719 yr Sa väl aldrig att labbarna skulle dra ner i gryten heller. Skulle bara hasa sig efter rävarna i makligt tempo. Kul tanke dock att använda fetelabbar som korkar i grytgångarna. Kanske kan bli en affärside´av det ??? ;D :-* Ha ha...får jag vara med som fotograf...skål på dej också ;D
Publicerat Februari 17, 200719 yr Ptchhh (Ölburk) ;D Skål elitsoldaten ;D Höjer glaset och utbringar en skål för min tappre följeslagare i skogen bland de elaka djuren som Bjärven tex.
Publicerat Februari 17, 200719 yr Fan man bor så långt söderut ibland. Er två i skogen måste vara en syn för gudar ;D
Publicerat Februari 17, 200719 yr Det kan nog varit en syn för gudar och nu drickar man gudars nektar också, mycket välförtjänt. Skål ;D
Publicerat Maj 3, 200718 yr jaha då var man klar med sitt konstgryt då. jag handgrävde konstgrytet. konstgrytet gjorde jag av plattor och innermåtten i gångarna är ungefär 22X22 cm. innermåttet på kitteln är 60cm i diameter och är cirka 60 cm hög. konstgrytet är inget proffsbygge, jag byggde som jag själv tyckte ch trodde var bra. det som kanske är mindre bra är att jag bara gjorde ett hål i kitteln, men jag var helt slut efter att jag gjort första hålet så jag orkade inte mer :-[ precis framför kitteln inngång där möts dom båda gångarna. omgivningen runt konstgryet är mestadels skog men 20 meter nedanför grytet ligger det några åkrar,100 meter från grytet ligger det ett viltvatten och 150 meter bort ligger en liten väg som i genomsnitt besöks av 1 person per dag. och vid vägen har jag även en rävfälla. Nästan varje år så föds det minst en räv kull runt dom hära åkrarna ( men jag har inte hittat rävgrytet än)för vi brukar köra med slåtterkrossen på åkrarna och nästan direkt efter så brukar det komma fram några rävungar och leta sork. för mig så spelar det inte så stor roll om det är räv eller grävling i grytet, men jag vill helst att det ska vara räv. jag hoppas att det redan i höst kanske kan bli bebott, men vad tror ni ?? kommer dom vilja bo i mitt konstgryt?? ( kanske redan i höst ???) sen i kitteln lag jag först ett lager torr jord och sedan ett lager sand tror ni det blir bra för räven att ligga på eller skulle jag tagit nått annat ??? hur ska man få inn första räven? jag har tänkt slänga inn lite havre så sorkarna hittar dit sen lägga rävspillning utanför gångarna. sen kanske nån har nått annat förslag? mvh jimboh
Publicerat Maj 3, 200718 yr lägger även inn en bild så ni ser var kittel är. och dom röda sträcken är gångarna.
Publicerat Maj 3, 200718 yr Jag tycker det ser bra ut, men den nackdel jag ser är just att det bara finns en in/utgång från kitteln. Kommer hunden in så kommer de ovilkorligen att mötas i kitteln med en kanske onödig strid till följd. Räv och eller grävling kommer du nog få in nu när du även åtlar för sorken ;D Lycka till! //Roggman66
Publicerat Maj 3, 200718 yr jo du har rätt där med grythunden. men jag har inte tänkt andvända mig av någon gryt hund, för jag har läst att grythundens lukt kan sitta kvar i gångarn i minst två veckor. sen läste jag i en svensk jakt nummer 9 år 2003 , där stog det om en som jagade i konstgryt och då när räven låg inne. så lag han för gångarna med stenar så räven inte kom ut. sen så öppnade en kittelnluckan och låg beredd med bössa och en annan låg vid grytinngången och körde inn en ståltråd så räven backade tillbaka till kitteln. och då om han fick något bra läge så sköt han med bössan. det andra alltenativet är att om man vet att det ligger en inne så ställer man ut skyttar vid gångarna och sen öppnar man eller slår på kitteltaket så räven går ut. men om räven ligger och trycket i gången så är det bara att gräva upp taket på gången och försöka skjuta därifrån för jag har ju somsagt byggt av plattor. men jag är en värdelös hagelskytt, så jag vill nog ta alltenativ 1. men då tycket jag att jag är riktig feg , för då har räven inte någon chans alls :-
Publicerat Maj 3, 200718 yr Intressant , skriv gärna framöver hur det framskrider !! "men jag är en värdelös hagelskytt, så jag vill nog ta alltenativ 1." -- > ÖVA ÖVA
Publicerat Maj 3, 200718 yr de där med lukten är lite så där med,värre med DOM SATANS IDIOT HAN HUNDARNA som revir pinkar vid gryt,det förstör mycket,men låter jobbigt,skaffa ett rens band med en pet flaska som du kan trycka in om det kommer in nått,men 22a är att föredra vid när strider sen locka in en räv tror jag tar sin tid,det är bara under vintern/våren dom använder gryten,specielt under parningen då är det fart i gryten,men du lär nog få skjuta lite grävling ett tag,,åtla helt enkelt in dom.. sen mycket bra å göra gryt som man kan kika av rätt smidigt,man ska alltid vid varje grävning tänka på nästa gång å göra det rätt lätt för nästa gång sen är det bara skaffa en gryt hund nu,, ;D
Publicerat Maj 3, 200718 yr Det såg ju bra, berätta gärna hur det går senare.....är faktiskt själv sugen på å bygga ett konstgryt.
Publicerat Maj 4, 200718 yr Det såg ju bra, berätta gärna hur det går senare.....är faktiskt själv sugen på å bygga ett konstgryt. japp, jag ska berätta hur det går. foxstrott, jag tycket att du ska bygga ett konstgryt. jag tyckte faktist att det var väldigt kul och bygga. och sen kommer det bli intresant sen när man vittjar grytet. men jag grävde för hand och ni ser vell hur långt ner grytet kom i marken. men om du vill ha ännu längre ner så tycket jag att du ska låta en maskin göra grävjobbet. mvh jimboh