Publicerat Februari 21, 20224 yr Ena bonden där jag jagar hatar naturligtvis allt som går och står på hans åkrar. Jag har personligen ingenting att säga till om men det är mej dom andra ringer när frågor dyker upp. Nu har bonden ringt en av gubbarna och säger att han pratat med "folk" att det är ok att skjuta svan om dom är fler än 5st och uppehåller sig på sådda fält. Vad jag kan läsa mej till gäller detta jaktbara vilt (grå och kanadagås) inte vitkindad sångsvan eller trana. Har jag fel???
Publicerat Februari 21, 20224 yr Hur populära ni blir i lokalblaskan om någon ser er är en annan fråga😉
Publicerat Februari 21, 20224 yr Jaktförordningen bilaga 4 punkt 21: 21) Sångsvan som uppträder i flock om minst fem individer får jagas vid fält med oskördad gröda om det behövs för att förebygga skada den 1 okt.-31 mars. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jaktforordning-1987905_sfs-1987-905
Publicerat Februari 21, 20224 yr Författare Se där.. tack för snabba svar. Ja det är väldigt öppet så om någon ser oss kommer nog farbror blå blixtsnabbt !!!!!!
Publicerat Februari 21, 20224 yr 1 hour ago Ken1 sa: Se där.. tack för snabba svar. Ja det är väldigt öppet så om någon ser oss kommer nog farbror blå blixtsnabbt !!!!!! Såvida inte rätt person tar samtalet... 😎 Ett hett tips från Coachen.. ring 0105640700 innan ni skjuter svan..vilket jag tycker ni ska göra om det ser ut att behövas.. och meddela vilka ni är och att ni har föravsikt att skjuta en svan eller två. Det besparar oss väldigt mkt jobb
Publicerat Februari 22, 20224 yr 9 hours ago, Hipshot said: Såvida inte rätt person tar samtalet... 😎 Ett hett tips från Coachen.. ring 0105640700 innan ni skjuter svan..vilket jag tycker ni ska göra om det ser ut att behövas.. och meddela vilka ni är och att ni har föravsikt att skjuta en svan eller två. Det besparar oss väldigt mkt jobb Vart kommer man om man ringer det numret?
Publicerat Februari 22, 20224 yr RLC Stockholms reception. Tror iofs de har ett speciellt nr för detta men jag har ingen koll på just det.
Publicerat Februari 22, 20224 yr 5 hours ago Hipshot sa: RLC Stockholms reception. Tror iofs de har ett speciellt nr för detta men jag har ingen koll på just det. "Du är placerad i kö vi tar imot ditt samtal så fort vi kan, du har plats 785 i kön" 😉
Publicerat Februari 22, 20224 yr Mmm om det är upptaget så hamnar man nog i talsvaret slog det mej.. Men jag har ett annat bättre nr för viltvårdare och andra. Pma mej så fixar jag!
Publicerat Februari 22, 20224 yr Det är väldigt sällan man ser fler än 3 sångsvanar i grupp, har jag konstaterat. Ibland kan det sitta ett par grupper om 3 på samma åker. Är lite sugen på att äta svan.
Publicerat Februari 22, 20224 yr Författare När jag åkte förbi i dag satt det 13st sångsvanar men dom hade flyttat lite på sig från igår. Va även 5st i luften...
Publicerat Februari 23, 20224 yr 8 hours ago MagnusN sa: Det är väldigt sällan man ser fler än 3 sångsvanar i grupp, har jag konstaterat. Ibland kan det sitta ett par grupper om 3 på samma åker. Är lite sugen på att äta svan. Lägg i mjölk, smakar tran ordentligt har jag läst på internet..
Publicerat Februari 23, 20224 yr 15 minutes ago hs_merkel sa: Lägg i mjölk, smakar tran ordentligt har jag läst på internet.. En kompis som är charkmästare säger att det inte är någon större skillnad på svan och gås, men jag har inte testat själv.
Publicerat Februari 23, 20224 yr 31 minutes ago MarkusR sa: En kompis som är charkmästare säger att det inte är någon större skillnad på svan och gås, men jag har inte testat själv. Sekunderar detta, behöver inte nödvändigtvis ligga i mjölk eller utsättas för annat hokus pokus.☺️
Publicerat Februari 23, 20224 yr Har bara ätit svart svan, den tillagades ungefär som gås med tillägg av extra fett (det är en mager pippi). Vi gjorde burgare av bröst- och lårköttet. Jag kan inte beskriva smaken riktigt, det smakade vilt iallafall och jag slapp gå hungrig. Raggarö
Publicerat Februari 23, 20224 yr 10 hours ago, MagnusN said: Det är väldigt sällan man ser fler än 3 sångsvanar i grupp, har jag konstaterat. Ibland kan det sitta ett par grupper om 3 på samma åker. Är lite sugen på att äta svan. I fredags åkte jag ut till marken för att kolla till lite. På väg ut finns en åker där det ofta är sångsvan. Det var nog ett hundratal där iallfall i fredags.
Publicerat Februari 23, 20224 yr Kan inte tänka mig att svan skulle smaka tran. Transmaken kommer från djur som äter fisk.
Publicerat Februari 23, 20224 yr Finns bara ett sätt att ta reda på vad svan smakar. Även trana ska utforskas om jag hittar en skyddsjakt.
Publicerat Februari 23, 20224 yr Har ätit rökt svan, det fungerar det med, var helt ok men då rätt hårt rökt, inte matigt, mer som öl tilltugg. /C
Publicerat Februari 24, 20242 yr Författare Detta är en populär post. Vad säger man, Trådlyft 🤣 Det sköts ingen svan förra året det blev ett 10tal gäss,men nu är det dax igen. Ska ut i kväll med 223an. Tack Hippen för hjälpen 😉😉
Publicerat Februari 24, 20242 yr Författare För i tiden var svan endast mat för kungen,vill ju inte ta maten ur munnen på honom 😁 men man vet aldrig får se vad vmaxen lämnar kvar 🙄
Publicerat Februari 24, 20242 yr Författare Detta är en populär post. Tog en sån här istället. Satt ett 40tal där.