Publicerat April 15, 20224 yr Gjordes de gamla, svenska CG 1900 i olika längder på lådorna beroende på om det var 308 win eller 6,5x55? Eller, är det bara en längd på lådan?
Publicerat April 15, 20224 yr Lådan är alltid en längd men kortare patroner har ett kortare magasin och tidigare stopp för slutstycket på samma sätt många nyare konstruktioner ex Tikka t3
Publicerat April 16, 20224 yr Författare Perfekt! Hade för.mig att det var så, men var tvungen gen att fråga. Ny affär på stock är på gång.
Publicerat December 27, 20223 yr Lånar denna tråden lite, då jag har ett relaterat ärende. Pipan i min CG1900 i kaliber 308win är slut. Dock har jag bemödat mig att plastbädda kolven och byta ut bakkappan så kolven passar mig riktigt bra, varför det vore trist att behöva göra mig av med den. Så det jag grubblar över är om jag kan behålla kolven, men byta hela systemet? Det går ju att komma över prisvärda cg1900 i t.ex 6,5 eller 9,3 har jag upptäckt. Skulle jag kunna sätta ner hela systemet från en 6,5x55 i min nuvarande kolv (nuvarande system är i 308 som sagt) utan problem, eller kommer kanske plastbäddningen ställa till det för mig?
Publicerat December 27, 20223 yr Varför inte bara byta pipa? Slipper jidder med licenser fram och åter? Eller varför inte pipa om till 338 Federal eller 358 Win om du känner att du vill ha mer att åka med?
Publicerat December 27, 20223 yr Köp en pipa och byt. Då har du en ny bössa, givetvis så söker du bara på pipan, och hänvisar att det är en pipbytare, 320:-+ ämne och kostnad vid smed. Ett bergara ämne dryga 3000.
Publicerat December 27, 20223 yr 6 hours ago klompdomp sa: Lånar denna tråden lite, då jag har ett relaterat ärende. Pipan i min CG1900 i kaliber 308win är slut. Dock har jag bemödat mig att plastbädda kolven och byta ut bakkappan så kolven passar mig riktigt bra, varför det vore trist att behöva göra mig av med den. Så det jag grubblar över är om jag kan behålla kolven, men byta hela systemet? Det går ju att komma över prisvärda cg1900 i t.ex 6,5 eller 9,3 har jag upptäckt. Skulle jag kunna sätta ner hela systemet från en 6,5x55 i min nuvarande kolv (nuvarande system är i 308 som sagt) utan problem, eller kommer kanske plastbäddningen ställa till det för mig? Borde väl fungera är inte dom samma lådlängd?
Publicerat December 27, 20223 yr Hur tusan går det till att göra ett pipbyte då? Jag kan noll och nada om sånt här. Jag fattar att en vapensmed gör jobbet, men sen då? Köper jag pipämnet och ger till smeden, köper han pipämnet och fakturerar mig för det? Och om jag ska köpa det, var får jag tag i ett? Jag har googlat lite nu och sett smeder som anger timpris för att byta pipa, men hur många timmar tar ett sånt jobb? Om jag förstått @hs_merkel rätt så gör jag en licensansökan på bara pipämnet och hävdar att bössan är en pipbytare? Är pipan blånerad från fabrik eller måste jag betala smeden för det med? Skulle ju inte se klokt ut med en rostfri pipa och blånerad låda… Förstår ni nu varför jag känner mig mer bekväm med att köpa en annan cg1900 och bara flytta över systemet? 😅
Publicerat December 27, 20223 yr 27 minutes ago klompdomp sa: Hur tusan går det till att göra ett pipbyte då? Jag kan noll och nada om sånt här. Jag fattar att en vapensmed gör jobbet, men sen då? Köper jag pipämnet och ger till smeden, köper han pipämnet och fakturerar mig för det? Och om jag ska köpa det, var får jag tag i ett? Jag har googlat lite nu och sett smeder som anger timpris för att byta pipa, men hur många timmar tar ett sånt jobb? Om jag förstått @hs_merkel rätt så gör jag en licensansökan på bara pipämnet och hävdar att bössan är en pipbytare? Är pipan blånerad från fabrik eller måste jag betala smeden för det med? Skulle ju inte se klokt ut med en rostfri pipa och blånerad låda… Förstår ni nu varför jag känner mig mer bekväm med att köpa en annan cg1900 och bara flytta över systemet? 😅 Svart låda och rostfri pipa ser inte sämre ut än nånting annat. Om du ska byta pipa så kolla med den som ska göra jobbet hur ni lägger upp det och vad ni ska bygga för nånting. Antar att den gamla pipan skrotas efterssom den är slut. Min svarta pipa blev att skicka iväg på blånering när bössan var klar och det är väl en sån grej som är enkelt med en rostfri. Jag själv kommer nog inte låta montera nånting annat än rostfri när det blir byte framöver. Vad vill du ha för kaliber och vad används bössan mest till?
Publicerat December 27, 20223 yr Författare 1 hour ago klompdomp sa: Hur tusan går det till att göra ett pipbyte då? Jag kan noll och nada om sånt här. Jag fattar att en vapensmed gör jobbet, men sen då? Köper jag pipämnet och ger till smeden, köper han pipämnet och fakturerar mig för det? Och om jag ska köpa det, var får jag tag i ett? Jag har googlat lite nu och sett smeder som anger timpris för att byta pipa, men hur många timmar tar ett sånt jobb? Om jag förstått @hs_merkel rätt så gör jag en licensansökan på bara pipämnet och hävdar att bössan är en pipbytare? Är pipan blånerad från fabrik eller måste jag betala smeden för det med? Skulle ju inte se klokt ut med en rostfri pipa och blånerad låda… Förstår ni nu varför jag känner mig mer bekväm med att köpa en annan cg1900 och bara flytta över systemet? 😅 Om man enbart vill byta pipa söker man bara en licens på den nya pipan. Smeden skrotar den gamla och präglar in samma nummer som på lådan -1 på nya pipan. Du bestämmer bara om du vill ha samma kaliber eller en ny. Det fixar smeden. Vill du ha en blånerad så köper du en sådan från början. Eller så lägger smeden på en coating i den färg du vill. Svart om du gillar svart eller någon annan färg på hela systemet. Pipbyten är enkelt och kul. Kan bli en ful olat 😉 Jag har kvar den gamla pipan i 9,3x62 och den nya i 284 win sitter på. Smeden har passat in båda mot lådan så jag kan byta om jag vill.
Publicerat December 28, 20223 yr 9 hours ago klompdomp sa: Hur tusan går det till att göra ett pipbyte då? Jag kan noll och nada om sånt här. Jag fattar att en vapensmed gör jobbet, men sen då? Köper jag pipämnet och ger till smeden, köper han pipämnet och fakturerar mig för det? Och om jag ska köpa det, var får jag tag i ett? Jag har googlat lite nu och sett smeder som anger timpris för att byta pipa, men hur många timmar tar ett sånt jobb? Om jag förstått @hs_merkel rätt så gör jag en licensansökan på bara pipämnet och hävdar att bössan är en pipbytare? Är pipan blånerad från fabrik eller måste jag betala smeden för det med? Skulle ju inte se klokt ut med en rostfri pipa och blånerad låda… Förstår ni nu varför jag känner mig mer bekväm med att köpa en annan cg1900 och bara flytta över systemet? 😅 När jag byggde min xc så sökte jag en ny licens på befintligt vapen, alltså byte av kaliber på en i mitt fall 308 win. Jag bestämde pipprofil och twist samt piplängd och inte minst tillverkare av pipa, detta är inget som har med licensen att göra annat än piplängd. Byter du bara pipa och behåller kaliber så ombesörjer smeden allt (om denne har pipor och möjlighet att skrota) och du behöver inte ansöka om ny licens, eller så var det när jag byggde iaf. Varför ska du spara på en pipa som du anser vara slut? Skrot är skrot även med läppstift. Ska du ansöka om fler vapen (som det blir om du köper ett annat system) så har du ju upptagit en plats till. Finns väl flera duktiga smeder både här på jaktsidan och på robsoft. Mr Robsoft byggde åt mig och lämnade inget övrigt att önska, otroligt fint och precist bygge. Enda som kostade på extra var skickandet av vapen då han bor i söder och jag i Norr, men summa summarum LÄTT värt dom extra pengarna. Och är hur snyggt som helst med som jag gjorde, matt blånerad låda och glasblästrad rostfri pipa.
Publicerat December 28, 20223 yr Först vill jag bara säga TACK till alla er som svarat! Det betyder otroligt mycket att få den här hjälpen. 🙏 @karelsk blandning Jag tänker att enklast är att fortsätta med kaliber 308win. De närmaste fem åren ser jag mig inte ha möjlighet att gå ner i handladdningsträsket och jag vill därför ha en kaliber som är lätt att få tag i hos handlarna. Har varit nöjd med 308win hittills. Jag tänker också att det blir minst krångel om jag har kvar samma kaliber, annars måste väl lådan modifieras för att passa en ny kaliber? Bössan används till vanliga drevjakter framförallt, men blir även en och annan rådjurspürsch med den. @josc72 Tack för infon och bilderna, ser ju faktiskt inte helt galet ut med rostfri pipa mot en svart låda. @fubar Tack för kloka ord! Har ni förslag på hur jag ska tänka kring pipprofil, piplängd och twist? Tanken är som sagt att fortsätta med 308win, och bössan ska primärt vara en drevjaktsbössa. Måhända att jag framöver vill gänga pipan för att kunna sätta på ljuddämpare eller mynningsbroms, om det påverkar val av piplängd? Jag bor i Östergötland, på Google hittar jag följande vapensmeder: Hallkvist Vapen Kvarnbackens Vapenservice Skytte-Service i Linköping Jägarhjälpen Vapenbolaget Johansson & co Någon som kan rekommendera någon av dem?
Publicerat December 28, 20223 yr Författare Jag har byggt alla mina vapen, bytt stockar, plastat stockar ochbytt underbeslag. Fått gå på nitar och haft lååånga diskussioner med polisen om vad som är rätt och fel. De har ingen aning. Ring mig om du vill fråga mer. Lättare än att hålla på och skriva. 0706401972
Publicerat December 28, 20223 yr 1 hour ago klompdomp sa: Jag bor i Östergötland, på Google hittar jag följande vapensmeder: Hallkvist Vapen Kvarnbackens Vapenservice Skytte-Service i Linköping Jägarhjälpen Vapenbolaget Johansson & co Någon som kan rekommendera någon av dem? Hallkvist håller inte på med vapen senast jag kollade, köpte en KKC av honom för några år sen. /Markus
Publicerat December 28, 20223 yr 1 hour ago klompdomp sa: @fubar Tack för kloka ord! Har ni förslag på hur jag ska tänka kring pipprofil, piplängd och twist? Tanken är som sagt att fortsätta med 308win, och bössan ska primärt vara en drevjaktsbössa. Måhända att jag framöver vill gänga pipan för att kunna sätta på ljuddämpare eller mynningsbroms, om det påverkar val av piplängd? Med tanke på att blykulor förmodligen kommer försvinna hade jag valt twist i samråd med smed, men jag personligen hade valt en snabbare stigning än dom flesta "fabriksvapen" har idag. Sen val av smed beror nog på vad du vill uppnå och dina krav, "tävlings smeder" om man nu kan skriva så är mitt val. Funderar du på ljuddämpare så gör det direkt påverkar allt i ett bygge eller ompipning, men det är mitt tycke och smak. Balansen är allt för bra skytte. Kikar du runt i nämnda forum så finns herrar som kan och är djävulskt duktiga på precision. Mr robsoft är definitivt en av dom, om han har tid.
Publicerat December 29, 20223 yr Enklast är när du vill behålla samma kaliber som du haft, då byter smeden och skrotar gamla och troligtvis behöver du inte söka nån licens alls. Om jag kommer ihåg rätt. Mitt tips är iaf att om du vart nöjd med vikten och liknande saker att inte gå upp jätte mycket i pip profil för det blir fort tyngre. Själv gjort det och bössan används inte lika mycket sen dess.
Publicerat December 29, 20223 yr Hade tagit 308win 1:8 52cm pipa std profil och en lätt dämpare, Ack så tråkigt men fungerande.
Publicerat December 29, 20223 yr 1 hour ago hs_merkel sa: Hade tagit 308win 1:8 52cm pipa std profil och en lätt dämpare, Ack så tråkigt men fungerande. 1:8 stigning i en 308Win? Varför så tvär stigning?
Publicerat December 29, 20223 yr Jag hade nog hellre valt 1:10 om tanken är långa kopparkulor i framtiden.
Publicerat December 29, 20223 yr 6 hours ago PeterC sa: 1:8 stigning i en 308Win? Varför så tvär stigning? Då det står en pipa jury ämne till noll pengar. Och subsonic
Publicerat December 29, 20223 yr Tanken är att köra blyfritt i bössan. Har provat hornady Gmx fabriksladdat och det har funkat bra tycker jag. Så ska jag sikta på en twist rate på 1:10? Är 1:8 en högre twist rate än 1:10, eller är det en lägre? 😅
Publicerat December 29, 20223 yr 3 minutes ago klompdomp sa: Tanken är att köra blyfritt i bössan. Har provat hornady Gmx fabriksladdat och det har funkat bra tycker jag. Så ska jag sikta på en twist rate på 1:10? Är 1:8 en högre twist rate än 1:10, eller är det en lägre? 😅 1:8 är högre än 1:10 Siffrorna anger längden i tum för ett varv på räfflingen. Så 1:8 ger 1 varv per 8 tum.
Publicerat December 30, 20223 yr Vad brukar 308 ha för stigning? https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.1781.22170/jury-custom-barrel-pipamne https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.1781.37260/bergara-pipamne Där har du två rätt billiga pipor ifall du ska köpa och låta smeden montera, den övre blir nog inte billigare i slutändan. Den åker man troligen på att profil svarva och kapa. Jag själv har funderat att testa ett bergara ämne när det blir något projekt.
Publicerat December 30, 20223 yr 15 hours ago hs_merkel sa: Då det står en pipa jury ämne till noll pengar. Och subsonic Är det bygget på gång? Har du testat ladda subsonic ännu?
Publicerat December 30, 20223 yr 14 hours ago klompdomp sa: Tanken är att köra blyfritt i bössan. Har provat hornady Gmx fabriksladdat och det har funkat bra tycker jag. Så ska jag sikta på en twist rate på 1:10? Är 1:8 en högre twist rate än 1:10, eller är det en lägre? 😅 Om du ska byta pipa och har ekonomi nu så skulle nog jag köpt en rostfri bergara pipa så är det färdigt hemma när du hittar någon som gör jobbet.