Publicerat December 30, 20223 yr 3 hours ago karelsk blandning sa: Är det bygget på gång? Har du testat ladda subsonic ännu? Nej ingen låda, och inge lust, Bytt bössa så inte gjort något ännu. Men den nya är 1:11 så vi får se...
Publicerat December 30, 20223 yr Jag hade likt mr... tagit 1/8 twist då den är snabbare och klarar långa tunga koppar kulor och subsonic. Men bästa affären sälj cgn och köp Tikka 338 Federal som jag tipsat om i annan tråd.
Publicerat Januari 1, 20233 yr På 2022-12-30 at 20:05 fubar sa: Jag hade likt mr... tagit 1/8 twist då den är snabbare och klarar långa tunga koppar kulor och subsonic. Men bästa affären sälj cgn och köp Tikka 338 Federal som jag tipsat om i annan tråd. Tyvärr är jag ju vänsterskytt, annars hade jag kanske vågat prova den Tikkan. 😉 Så 1:8 funkar också med kopparkulor? Så då kan jag välja mellan 1:10 och 1:8, antar att 1:9 också skulle vara acceptabelt då? Hur är det med 1:11 eller 1:12, går de bort eller?
Publicerat Januari 1, 20233 yr Är du vänsterskytt och har ett vapen som passar dig i övrigt skulle jag pipa om och inget annat. 1/8 är snabbare än 1/10.
Publicerat Januari 2, 20233 yr Författare Jag skulle absolut, alltid pipa om en gammal välgjord bössa i grymt stål och med snäva toleranser i stället för att köpa en ny och skälslös dussinbössa. En bra pipa i matchkvalitet och smedsjobb är samma pris, och ibland billigare än att köpa en Tikka el liknande.
Publicerat Januari 2, 20233 yr 1 hour ago josc72 sa: Jag skulle absolut, alltid pipa om en gammal välgjord bössa i grymt stål och med snäva toleranser i stället för att köpa en ny och skälslös dussinbössa. En bra pipa i matchkvalitet och smedsjobb är samma pris, och ibland billigare än att köpa en Tikka el liknande. Tack för input! Jag hörde av mig till en smed och han sa att han faktiskt hade en pipa i 308win som var svarvad i originalprofil. Kostnaden skulle gå på 12000 kr inkl moms. Överväger att slå till.
Publicerat Januari 2, 20233 yr 1 hour ago klompdomp sa: Tack för input! Jag hörde av mig till en smed och han sa att han faktiskt hade en pipa i 308win som var svarvad i originalprofil. Kostnaden skulle gå på 12000 kr inkl moms. Överväger att slå till. Vad var det för pipa?
Publicerat Januari 2, 20233 yr Författare Detta är en populär post. Jag har fått hjälp att göra om tre winchester 70, en Husqvarna 1900 och en Sako L579. Ingen har i pris för pipa och smedsjobb kostat mig mer än 11.000 kr. Dyraste bössan i inköp var den korta, brunncoatade Winchestern för 2500 kr. Stockarna från McMillan tillkommer och kostar olika. Billigt när en dollar kostade 6 kronor. Men jag har fått upprätade lådor (blueprint), de profiler jag vill, den längd jag vill, den gänga jag vill och den färg jag velat ha för 11.000 kr. Det är vad en billig dussinbössa kostar. Mina skjuter fantastiskt och jag är så nöjd med hur de ser ut och funkar när jag skjuter och jagar. Kan bara rekommendera att välja ett jobb framför ett nytt jaktaffärpaket. Thöger i Sågmyra har gjort en och Peter Bäcklund i Umeå fyra. Stefan Zelei i Undersåker har också hjälpt mig med en del saker. Alla är de grymma smeder! Ring runt och fråga. Skicka vapen är en sur kostnad som tillkommer. Eller ta en minisemester och träffa smeden. Riktigt kul och man går lätt igång på byggen och coola maskiner. Bössorna är: HQ 1900, Krieger, 284 win Sako L579, Bartlein, 6 XC Winchester, Lothar Walther, 9,3x62 Winchester, Lilja, 284 win Winchester, Bartlein, 6,5 Creedmoor Ha så jäkla kul!!!!!