Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mårdhundar

Featured Replies

Publicerat

Har av två relativt säkra källor hört att det är skjutet 2 mårdhundar i Skellefteåtrakten, den ena i vid Skellefteåälven och den andra ute på isen några mil söder om Skellefteå.

Nån annan som hört om detta eller vet av att det är skjutet nån mårdhund här i Sverige nyligen? Vore intressant å höra om dom är på gång här i Sverige oxå...

Publicerat

Jodå, jag har hört samma historia, av en som (tror jag) hette Alfred... ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Hmm...jag skulle inte lita på karln om ja va du...jag känner till honom...mkt suspekt filur..hehe..

Publicerat

Det låg en överkörd mårdhund på E4:an mellan Skellefteå och Kåge i höstas. Tänkte ta reda på den till flugbindning men den var så "grisig" att det fick vara. Att det verkligen var en mårdhund råder det inget tvivel om eftersom jag såg den på nära håll.

Publicerat
  • Författare

Det låter ju mkt intressant...å särskilt med tanke på att det gränsar till mina jaktmarker....torde väl inte dröja alltför länge innan man får skjuta en sådan då....

Publicerat
Det låter ju mkt intressant...å särskilt med tanke på att det gränsar till mina jaktmarker....torde väl inte dröja alltför länge innan man får skjuta en sådan då....

Efter vad jag har förstått ska man vara glad så länge de håller sig borta från ens marker. Även om jag också skulle vilja prova laikan på de små liven. ;)

Publicerat

Jodå, mårdhunden är en knepig varelse..  :) var på gräsandspass i höstas, hörde plötsligt ett prassel...  :o tror det är en mink så ja höjer bössan och ut kommer en mårdhund ( en årsunge). Skjuter den på 10 meters håll och den lägger sig på ryggen å sprallar för att få komma på rätt köl pånytt.... seglivad typ.. >:( känner en som sköt en för sin spets. Han band fast den i bakbenen å la repet på axeln å började gå, efter en stund började det rycka och mårdhunden var på benen... ett skott mot den och sen började han gå pånytt.... gissa om den levde ännu..... :o:D totalt 3 skott på nära håll blev summan. Visserligen är mårdhunden rolig att jaga ibland, men det ändrar snabbt till en negativt attityd allt eftersom det blir mindre fågel...... ;)

Publicerat
  • Författare

Eftersom jag nästan uteslutande jagar rovvilt så är jag inte alltför negativ till mårdhunden...

Publicerat

Då är det ju en helt annan sak... vi har ju alla olika smak och tycke... jag själv tycker mer om "ätbart" vilt...

• 2 weeks later...
Publicerat

I senast Svensk jakt så skrevs det om en Malåbo som sköt en mårdhund vid säljakt i drivisen utanför Skelleftehamn nu i vår, verkar vara små tuffa djur det där >:( >:(

Publicerat
  • Författare

Jo, jag såg oxå artikeln... och fick även igår bekräftat det andra fallet med mårdhund här i Skelleftetrakten.....

• 1 month later...
Publicerat

Medans jag bodde i Huskvarna så såg jag och f. d. fjällan en mårdhund mellan Huskvarna och Gränna en morgon när Vi for till våra arb. och detta var våren -87. Det finns inget annat liknade djur så det är inga diskusioner om det. Jag har kikat i det mesta men inte hittat något som liknar det som Vi såg än mårdhund.

Publicerat
Eftersom jag nästan uteslutande jagar rovvilt så är jag inte alltför negativ till mårdhunden...

Men snälla - varför kan man tycka att mårdhund hör hemma i Sverige????? Om man tycker om att jaga rovvilt så kan jag tänka mig många andra vilt som du kan hålla efter!

Publicerat
Jodå, mårdhunden är en knepig varelse..  :) var på gräsandspass i höstas, hörde plötsligt ett prassel...  :o tror det är en mink så ja höjer bössan och ut kommer en mårdhund ( en årsunge). Skjuter den på 10 meters håll och den lägger sig på ryggen å sprallar för att få komma på rätt köl pånytt.... seglivad typ.. >:( känner en som sköt en för sin spets. Han band fast den i bakbenen å la repet på axeln å började gå, efter en stund började det rycka och mårdhunden var på benen... ett skott mot den och sen började han gå pånytt.... gissa om den levde ännu..... :o:D totalt 3 skott på nära håll blev summan. Visserligen är mårdhunden rolig att jaga ibland, men det ändrar snabbt till en negativt attityd allt eftersom det blir mindre fågel...... ;)

Lite skytteträning kanske är att rekommendera ;) , finns inte mycket som överlever en välriktad hagelsvärm på 10 meter..

Publicerat
  • Författare

Men snälla - varför kan man tycka att mårdhund hör hemma i Sverige????? Om man tycker om att jaga rovvilt så kan jag tänka mig många andra vilt som du kan hålla efter!

Var i mitt inlägg står att läsa att jag tycker att mårdhunden hör hemma i Sverige? Men bara för att den kanske inte hör hemma i Sverige gör inte att jag inte skulle uppskatta jakten...

Ni "köttjägare" vill ju alltid ha mer att jaga....fler harar, rådjur,vildsvin,hjorta,älgar...det blir aldrig nog...så nog tusan anser jag mig få önska lite mer rovvilt att jaga. Men det är klart...fick jag välja skulle jag nog ta en större rävstam framför mårdhunden...

Publicerat

Knappast att det finns något som överlever en hagelsvärm på 10 m.

Lite skytteträning kanske är att rekommendera ;) , finns inte mycket som överlever en välriktad hagelsvärm på 10 meter..

Publicerat

;D haha... jodu.. så trodde jag också, mitt i knoppen på så kort håll, slog volt bakåt och landade på ryggen. Benen gick som några propellrar på den. Kanske bara dödsryckningar, men jag bedömde det som att det behövdes ett skott till. Vid närmare eftertankar så tror jag att det var jyst de där j*vla sellior belliot patronerna.... skyller dock inte allt på dem... det var ju vass i vägen också...  hur som helst... tror han är död nu.  ;D och en "värdig" begravning fick han bredvid en sten.  ;)

Publicerat

En död mårdhund är en bra mårdhund.

:D

• 4 months later...
Publicerat

Här har ni en bild på en livs levande Mårdhund (finnsjubb)...så ifall ni ser någon bör ni inte längre fundera på vad ni såg...  ;)  :D

post-438-1133630388_thumb.jpg

Publicerat

Och här är en bild på mårdhundsskinn...skjuten nu i höst!  ;)

post-438-1133797527_thumb.jpg

• 1 month later...
Publicerat

Jag såg mårdhund vid efter vägen vid måttsundsbyn strax före jul. Jag har bara sett spår efter dom tidigare.

Ännu en ny predator i den svenska faunan som kommit för att stanna.

Publicerat

Grattis !!!  ;) Jag hoppas  att dom sprider sig i sverige också...så kettukiller,Partys,Rävdräparn,Musköt,Karlsson och alla andra predator jägare får ett mycket roligt och nytt jaktobjekt.................... ;). :D :D :D ;D

Publicerat
  • Författare
Grattis !!!  ;) Jag hoppas  att dom sprider sig i sverige också...så kettukiller,Partys,Rävdräparn,Musköt,Karlsson och alla andra predator jägare får ett mycket roligt och nytt jaktobjekt.................... ;). :D :D :D ;D

De finns redan här i trakterna...men de är få..än så länge. Lär nog inte dröja alltför länge innan vi har en hyfsad stam skulle jag tro...Både på gott och ont...men..jag är absolut inte negativ :D

Publicerat

nja, va fan, kommer de för att stanna så får man väl på nåt sätt se dem som en ny jaktbar art...jag jagar ju inte för köttets skull, mer för fina skinn, skallar och upplevelser och gemenskap.jag har lika trevligt på en kårkfågeljakt som på en rådjursjakt.

Publicerat

Hoppas bara att några sjubbar klarar livhanken, förbi Norbotten och Västerbotten så att vi även får möta dem härnere ;) Ni kan väl spara ett par stycken iallafall.