Publicerat Januari 14, 200620 yr De finns redan här i trakterna...men de är få..än så länge. Lär nog inte dröja alltför länge innan vi har en hyfsad stam skulle jag tro...Både på gott och ont...men..jag är absolut inte negativ Jo dom har ju många valpar...mellan 5-15 st Mycket vanligt att dom har över tio valpar...
Publicerat Januari 14, 200620 yr Lite skytteträning kanske är att rekommendera , finns inte mycket som överlever en välriktad hagelsvärm på 10 meter.. Har själv fått se från bästa åskådarplats när mårdhunden sprang vidare efter ett skott på max 10 m rakt över ryggen, skjutet bakifrån. trodde det inte var sant, skytten blev med munnen uppe o det andra skottet uteblev. Vi fick den dock efter en mindre språngmarsch. Började definitivt tro att det var fel på patronerna, men efter att ha hört även från andra håll och nu här på forumet att samma sak hänt så får man väl bara tro på att det finns någo som klarar hagelsvärmen på 10 m.
Publicerat Januari 14, 200620 yr Lite skytteträning kanske är att rekommendera , finns inte mycket som överlever en välriktad hagelsvärm på 10 meter..Har själv fått se från bästa åskådarplats när mårdhunden sprang vidare efter ett skott på max 10 m rakt över ryggen, skjutet bakifrån. trodde det inte var sant, skytten blev med munnen uppe o det andra skottet uteblev. Vi fick den dock efter en mindre språngmarsch. Började definitivt tro att det var fel på patronerna, men efter att ha hört även från andra håll och nu här på forumet att samma sak hänt så får man väl bara tro på att det finns någo som klarar hagelsvärmen på 10 m. Jag har oxå upplevt det...min kompis sköt en mårdhund med hagelbössan... mitt i sidan ett stort hål och "sjubben" var död trodde vi... vi bar "sjubben" till bilen ca 1 km...vi satte ner den brevid bilen och skulle packa hundar och bössor i bilen innan vi skulle lägga"sjubben" dit.När vi skulle sätta mårdhunden i bilen var den försvunnen... ??? ut med stövarn som sprang fast den ganska fort så vi fick avliva den på nytt...den hade farit några hundra meter bort. Så lita aldrig på att dom är döda förrän dom fått en kula mellan ögonen...
Publicerat Januari 16, 200620 yr ut med stövarn som sprang fast den ganska fort så vi fick avliva den på nytt... Fick avliva den på nytt??? ;D ;D ;D Mvh Pär
Publicerat Januari 16, 200620 yr Jag har en handfull terriers och en finnstövare som bara väntar ;D ;D ;D ;D
Publicerat Januari 20, 200620 yr Så lita aldrig på att dom är döda förrän dom fått en kula mellan ögonen... Ja dom kan vara sega dom jävlarna, själv sätter jag 2 Lr kulor mellan ögonen, bara för att vara på den säkra sidan... ;D ;D Hoppas bara att några sjubbar klarar livhanken, förbi Norbotten och Västerbotten så att vi även får möta dem härnere Ni kan väl spara ett par stycken iallafall. :- :- Ok, kanske är kul att få en ny art att jaga :- Men skulle nog säga att ni kan vara glada så länge ni slipper odjuren... Mårdhunden är väl inte precis det första man önskar sig på sina jaktmarker... Ni har ju redan mink, räv, grävling mm... Borde ju räcka tycker man.... : : ;)
Publicerat Januari 20, 200620 yr Ja dom kan vara sega dom jävlarna, själv sätter jag 2 Lr kulor mellan ögonen, bara för att vara på den säkra sidan... ;D ;D :- :- Ok, kanske är kul att få en ny art att jaga :- Men skulle nog säga att ni kan vara glada så länge ni slipper odjuren... Mårdhunden är väl inte precis det första man önskar sig på sina jaktmarker... Ni har ju redan mink, räv, grävling mm... Dorde ju räcka tycker man.... : : ;) Första och enda Mårdhunden jag har sett i Sverige var mellan Huskvarna och Gränna efter en grusväg från min dåvarnade fjälla när jag var på väg till arb. på morgonen och hon kom efter i sin bil och såg den också. Det var nov. -86 och lite snö hade Vi redan fått också. Jag/Vi gick igenom allt vad djurböcker heter och kunde inte hitta något annat djur än en mårdhund som detta kunde vara. Sedan vet jag att dom har sett här utanför Kalix närmare bestämt vid Korpikå också. Så visst finns dom här i Sverige och har funnits längre än vad många tror. >