Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag är fortfarande inte imponerad av bågjakt

Featured Replies

Publicerat

Undrar hur motsvarande tavla ser ut för kulvapen...

Publicerat

Vad kan man egentligen utläsa här?

* bågskyttar förefaller hålla rätt långt bakom bog för att de är rädd att träffa ben?

* träff i tjockare ben (e.g. Överarmsben) förefaller dåligt?

* bukad hjort= död hjort?

* 2 av 3 träffar i röven ger en död hjort 🤔

Troligtvis hade spridningen i träffar nog inte varit bättre för kulskyttar men i de fall de tagit med sig ”enough gun” lär nog betydligt fler träffar i bog resulterat i död hjort.

Publicerat
  • Författare
51 minutes ago exabit sa:

Undrar hur motsvarande tavla ser ut för kulvapen...

Du kan knappt få "Olle Jägare" med på skjubanan och skjuta godkänd på älgen eller dra några serier på lerduvebanan.

Bågjakt kräver något helt annat- och MYCKET mer av jägaren.

Dom som utvärderas och jämförs i dag inför eventuell bågjakt i Sverige är landets bästa 3-D skyttar.

Jag grämer mig för tanken när Olle Jägare får gå i skogen med en sån "för det är fränt"

Om han inte "hinner" träna med sin Husqvarna- hur ska han då plötsligt få tid att träna med hans Hoyt?

Publicerat

Olle kommer aldrig köpa en så dyr jaktpryl som en båge, det är lugnt.

Bågjakten i USA öppnar längre jakttider, en ickefråga i Sverige så antalet bågjägare lär nog stanna vid promille av det totala antalet jägare. 

Om de då skjuter lika bra eller dåligt som vanliga jägare, vad är bekymret? 

Publicerat
15 minutes ago Dansken sa:

Du kan knappt få "Olle Jägare" med på skjubanan och skjuta godkänd på älgen eller dra några serier på lerduvebanan.

Bågjakt kräver något helt annat- och MYCKET mer av jägaren.

Dom som utvärderas och jämförs i dag inför eventuell bågjakt i Sverige är landets bästa 3-D skyttar.

Jag grämer mig för tanken när Olle Jägare får gå i skogen med en sån "för det är fränt"

Om han inte "hinner" träna med sin Husqvarna- hur ska han då plötsligt få tid att träna med hans Hoyt?

Delar Christians analys ovan.

Tror inte folk orkar skaffa båge utan att göra det ordentligt. Ingen kommer skjuta på 80 meter och få kommer komma tillräckligt nära för att ens skjuta en dålig pil.

Publicerat

För en helt oinsatt; vad anses vara vinsten med att jaga med pilbåge istället för gevär?

Det enda jag kan komma på är att man slipper smällen, men det känns som att nackdelarna helt klart väger tyngre än denna ev. fördel.

MVH

Alias

Publicerat
12 minutes ago alias sa:

För en helt oinsatt; vad anses vara vinsten med att jaga med pilbåge istället för gevär?

Det enda jag kan komma på är att man slipper smällen, men det känns som att nackdelarna helt klart väger tyngre än denna ev. fördel.

MVH

Alias

Största vinsten som jag ser den är utmaningen och då speciellt pyschen på bock efter ett antal bockar med studsaren så känns det mer som avlivning än att man utmana sej till att överlista bytet 

Publicerat
55 minutes ago alias sa:

Blyfritt !?

Publicerat

Närheten, utmaningen att komma nära viltet, jakt som är mer på viltets villkor. 

jag förstår dem som gillar tanken men för egen del har jag inte tiden, förmågan eller viljan. 
Sen är det helt klart så att jakt med båge trots ett högt jakttryck inte alls stressar viltet som annan jakt gör. /C 

Publicerat

Ser inget problem med att man skulle ha rätt till bågjakt. Tror de flesta fall som man oroar sig för skulle lessna på träningen ganska fort, och ändå inte komma nära nog att kunna träffa djuret om de försökte.

Bågjägare i USA, även de bästa, skulle i regel aldrig skjuta på 80 meter heller. Normalt sett är de mycket närmre.

Det är som att folk lätt glömmer bort hur mycket skadeskjutningar och bommar som förekommer med kula när såna här samtal dyker upp..

I USA kunde de ju gott införa så man får använda hundar för att spåra (och där man FÅR, att man då GÖR det). Jäkla fjantfasoner hur de går runt och försöker leka TV-indianer och ska spåra skadeskjutna djur...

En stor fördel med bågjakt är förstås att det inte låter nått, risken för skada på tredje part mycket mindre, osv.

Publicerat
2 hours ago, alias said:

Det blir andra möjligheter att jaga inom detaljplanerat område. Skulle öppna nya möjligheter för den som behöver decimera viltbestånd i samhällen.

Publicerat
6 hours ago redtop sa:

Det blir andra möjligheter att jaga inom detaljplanerat område. Skulle öppna nya möjligheter för den som behöver decimera viltbestånd i samhällen.

Tänker rent praktiskt i en jaktsituation eller gällande kravet på skottlossningstillstånd inom DP-område?

MVH

Alias

Publicerat
8 hours ago MrT. sa:

Blyfritt !?

Det kanske kan finnas situationer där det är en fördel, men vad jag kunnat läsa mig till så är de blyfria alternativen till kulammunitionen klart bättre än motsvarande till hagelammunitionen.

MVH

Alias

Publicerat

De där ser ju nästan ut som när jag skjuter.

Från längst bak och frammåt, tycker allt att deras röda och gröna stift är lite konstigt placerat med hur man räknar dödliga skott/pilar.

Publicerat
8 hours ago Christian N sa:

Närheten, utmaningen att komma nära viltet, jakt som är mer på viltets villkor. 

jag förstår dem som gillar tanken men för egen del har jag inte tiden, förmågan eller viljan. 
Sen är det helt klart så att jakt med båge trots ett högt jakttryck inte alls stressar viltet som annan jakt gör. /C 

Ur mitt perspektiv är önskemålet om en större "utmaning" ett symptom på den moderns tidens välfärdssjuka. Under merparten av mänsklighetens historia har det ansetts att positivt när anskaffning av föda, t.ex. via jakt eller jordbruk, blivit enklare, effektivare och/eller mer tillförlitligt.

Jag tänker att om man vill öka svårighetsgraden/utmaningen under t.ex. pyrschen så kan man ju sätta upp egna regler/begränsningar såsom ett kort maximalt skjutavstånd, endast jaga i medvind m.m. Jag ser inte att vapenvalet är avgörande ur denna aspekt.

Bara mina fem ören...

MVH

Alias

Publicerat

Det man borde göra är att tillåta jakt med båge och istället förbjuda jakt med hagel. Finns det något jaktvapen där det är mer accepterat att skadeskjuta eller "bomma"? Med ett eller flera randhagel i viltet men ändå anses det som bom, eftersom det är enklast för alla inblandade att låtsas som att det var en bom.

Att bomma något med hagel är ju precis lika accepterat som att träffa. Många gånger anses det till och med vara en bedrift när man träffar.

På dessa grunder anser jag att jakt med hagel ska förbjudas :tongue: 

Publicerat
10 hours ago redtop sa:

Nja.. Man skjuter ofta från bil och man strävar efter att lägga på plats så nej, båge i byn känns rätt fel. Men jag har inga som helst problem med bågjakt i övrigt, inte alls. De fåtal tillräckligt entusiastiska som kan tänkas ge sig på detta lär sköta det med bravur.

Publicerat

Jag gillar inte att det inte går att ta ett snabbt andraskott så jag lär säga nej om frågan blir aktuell i mitt jaktlag.

/M

Publicerat
11 hours ago exabit sa:

Det man borde göra är att tillåta jakt med båge och istället förbjuda jakt med hagel. Finns det något jaktvapen där det är mer accepterat att skadeskjuta eller "bomma"? Med ett eller flera randhagel i viltet men ändå anses det som bom, eftersom det är enklast för alla inblandade att låtsas som att det var en bom.

Att bomma något med hagel är ju precis lika accepterat som att träffa. Många gånger anses det till och med vara en bedrift när man träffar.

På dessa grunder anser jag att jakt med hagel ska förbjudas :tongue: 

Jag förstår din ironi och lite sanning har du ju i det du skriver.
Det är mer eller mindre omöjligt att hitta ett rådjur eller en hare som endast fått några hagel i sig om dom inte sitter i dom vitala delarna.
Djuret är ju per definition skadeskjutet men omöjligt att hitta.
Hur många gäss har man inte hittat med hagel i sig men ändå lever vidare.
Vad händer om tex en and får ett ben avskjutet?
Går det att göra ett eftersöka på denna and? Nope den flyger vidare som inget hade hänt.

Vid en träff är hagel ruskigt effektivt men som sagt vid "Bommar" så finns ju alltid risken att något hagel ändå har träffat djuret.

Fast det största felet med oss jägare är att för få av oss tränar skytte tillräckligt.
Många tar fram bössan när jaktsäsongen börjar och ställer in den när den slutar.
Det är inte lätt att få med folk ut och skjuta lerduvor fast jag både har egen kastare och ett ställe att ha den på.
Det brukar bli jag och en kompis samt att någon gästspelar någon enstaka gång.

Publicerat

Jag skulle nog säga att en anka med hagel i sig landar rätt snart efter skott och är fullt möjlig att jaga tag på med fungerande hundar. Ser tidvis änder som får något enstaka hagel i sig, de släpper ned den doja som gör ont och går in för landning.. 

Publicerat
1 minute ago Hipshot sa:

Jag skulle nog säga att en anka med hagel i sig landar rätt snart efter skott och är fullt möjlig att jaga tag på med fungerande hundar. Ser tidvis änder som får något enstaka hagel i sig, de släpper ned den doja som gör ont och går in för landning.. 

Skulle säga att det beror på.
Är änderna utsatta så kommer dom gå ner i vattnet dom stöttes förr eller senare och dom går att avliva.
Är det ute i kusten med endast vilda änder så skulle jag säga att kan dom flyga vidare så gör dom det.
Oftast så går dom ned vid en träff bara haglet tar ok.
Då ett hagel är rätt stort för en and så dom går ned även fast det sitter i magen, men ryker endast ett ben och inget annat då har man problem.
Sen ute vid kusten så kommer en skadad and ganska snart bli mat till en örn.
Jag har varit med om att örnen har snott fågel bara för vi inte tillräckligt snabbt fått dit hunden.

Problemet med hagel i gäss så är nog att dom skjutits på för långa håll.
Jäkligt lätt att tro att gåsen är nära bara för den är så stor.

Publicerat

Har ingen personlig erfarenhet av bågjakt men jag har jagat ihop med en del bågjägare utomlands. Den första jag träffade var en amerikan som efter fem minuters bekantskap berättade att han gärna skulle dra runt Obama med en kedja kring benen efter sin pickup tills bara kedjan var kvar. Efter 40 timmar flygresa skulle han naturligtvis ut och jaga med sin båge och mycket riktigt fick dom ju syn på ett gäng springbockar. Första pilen gick över, andra pilen under. Sedan steg det fram ytterligare en bock på närmare håll, då hände något med hans avtryckare och pilen hoppade iväg ca fem meter. Fjärde pilen gick in i halsen och bocken hoppade iväg för att aldrig mera ses igen.

Senare har jag jagat med entusiastiska bågjägare, bägge var PHs som hade jagat allt upp till Lejon med framgång.

Jag kan väl se några risker med bågjakt, vad jag förstår blir det aldrig samma knall och fall effekt som det blir av kula eller hagel, djuren kan susa iväg en bra bit innan dom blöder ut. Sedan hinner en del djur reagera på ljudet från bågsträngen och skygga när pilen lossas. Att ett djur kan gå rätt långt med en decimeter pil i buken eller skinkan och leva ett par dagar är ju ingen omöjlighet, vid ett bukskott eller ett skott i röva ställer en klass 1 till betydligt mer skada en en pil som har lossats på lite för långt håll.

Bild på gömsle för bågskyttar i sydafrika.

Afrik0512 002.jpg

Publicerat
2 hours ago Droggot sa:

Fast det största felet med oss jägare är att för få av oss tränar skytte tillräckligt.
Många tar fram bössan när jaktsäsongen börjar och ställer in den när den slutar.
Det är inte lätt att få med folk ut och skjuta lerduvor fast jag både har egen kastare och ett ställe att ha den på.
Det brukar bli jag och en kompis samt att någon gästspelar någon enstaka gång.

Ja, och detta är pudelns kärna. Vi kan lagstifta hit och dit gällande utrustning, men problemet är i princip ALLTID personen som håller i grejerna. Det gäller pilbågar, enhandsvapen och rattar i bilar.

Det finns idioter som jagar med kulvapen, det finns idioter med hagelvapen, det finns idioter med båge och det finns mängder med idioter i trafiken.

Publicerat

Har en bekant som åker runt lite överallt och jagar med båge. Och han tränar mycket! Har provat att skjuta med hans båge och skulle jag prova att jaga med pil skulle jag välja armborst, inget man bara ger sig ut med, rätt hårda prov i dem länderna han varit och jagat. Och dem skjuter sällan över 20m

Inge jag själv är intresserad av, eller gillar. Men dem som jagar med det är jäkligt duktiga jägare! 

Beträffande hagel och skadeskjutning, är för att folk envisas med öppna choker, skjuter aldrig med öppnare än 3/4 och blir lite 50/50 träff eller bom. Är de inne i svärmen kommer de åka i backen. Och täckning. Skjuter endast US6 och US4. Om man håller sig inom rimliga håll.