Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

NVV har släppt info: Information om EU-förbud mot blyhagel i våtmarker

Featured Replies

• 11 months later...
Publicerat

Snart firar förbudet 1 år… 🥳 

Hur har det gått för alla? Jag har inte hört någon som haft problem…

Men jag undrar lite hur det går med inbytespriserna vid köp av bössa, vapenhandlarna kan väl rimligtvis inte erbjuda så mycket mer än vad polisen erbjuder vid skrotning…

Publicerat
40 minutes ago Engelbrekt sa:

Hur har det gått för alla? Jag har inte hört någon som haft problem…

Men jag undrar lite hur det går med inbytespriserna vid köp av bössa, vapenhandlarna kan väl rimligtvis inte erbjuda så mycket mer än vad polisen erbjuder vid skrotning…

Det har gått bra, folk har kanske inte haft några problem. :)

Problemet spökar kanske främst hos EU, trädkramare och Miljötomtar, du vet sådan där som åker elbil till ICA för att köpa långväga importerad Veganmat i stället för att hämta klimatsmart, närproducerad och ekologisk mat i skogen där man bor ? 😁

Publicerat
1 minute ago Järven sa:

Det har gått bra, folk har kanske inte haft några problem. :)

Problemet spökar kanske främst hos EU, trädkramare och Miljötomtar ? 😁

Nä den där karttjänsten hjälpte nog alla att hålla sig på behörigt avstånd till våtmarker, det är ju superbra. Och antalet kontrollanter verkar ha varit begränsat..

Publicerat
1 hour ago Engelbrekt sa:

Nä den där karttjänsten hjälpte nog alla att hålla sig på behörigt avstånd till våtmarker, det är ju superbra. Och antalet kontrollanter verkar ha varit begränsat..

Plus att vi inte har jagat med bly i sumpmarker och grunda vatten tidigare, så vi Svenskar har redan visat ansvar länge.

Publicerat

Jagat med bra stålhagel vid sjön och fåglarna har trillat lika bra om man bara hållt an på avstånden.. :thumbsup:

Publicerat

Ja alla ankjägare har väl haft lite rutin på detta sedan länge… värre för dom som står i granskogen och hör drevern jaga hare och samtidigt ska ha koll på om det diket framför utgör livsmiljö för vattenfåglar…

Publicerat

Hur är de egentligen om man som jag brukar ha med några blyhagel i fickan när man jagar sjöfågel? Brukar ladda bly när jag gå till sjön ifall jag trampar upp nån skogsfågel, men sen laddar ja stål när jag kommer fram. Är de otillåten?

Publicerat
8 hours ago, HQA1640 said:

Hur är de egentligen om man som jag brukar ha med några blyhagel i fickan när man jagar sjöfågel? Brukar ladda bly när jag gå till sjön ifall jag trampar upp nån skogsfågel, men sen laddar ja stål när jag kommer fram. Är de otillåten?

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/jakt-och-vilt/for-jagare/eu-forbud-blyhagel-vatmarker

"Det nya förbudet omfattar även att vid jakt ha med sig blyhagelammunition vid skytte i våtmark eller inom 100 meter från en våtmarks yttre gräns. Eller på väg till eller från sådan skjutning. " 

Publicerat
3 hours ago redtop sa:

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/jakt-och-vilt/for-jagare/eu-forbud-blyhagel-vatmarker

"Det nya förbudet omfattar även att vid jakt ha med sig blyhagelammunition vid skytte i våtmark eller inom 100 meter från en våtmarks yttre gräns. Eller på väg till eller från sådan skjutning. " 

Så de blev alltså inte någon förbättring som dom först sa att de skulle bli..

Publicerat
18 hours ago Engelbrekt sa:

Jag har haft min Win 101 hagelbock kal 20 ute på Blocket ett tag nu. ALLA ställer frågan om den är "godkänd" för stålhagel. Efter att jag svarat att den inte har nån fransk lilja men att den enligt pmt's sida klarar stålhagel så blir det tyst :D Tyst som i att de aldrig hör av sig nåt mer.

Publicerat
16 hours ago HQA1640 sa:

Du hamnar säkert i fängelse på vatten och bröd, ekologiskt bröd.  och du lär få  lika många olika svar som du frågar,

det  då detta är typ som att börja diskutera om varaktig  begränsning av magasinkapaciteten på  halvauto  och pump. 

Publicerat
14 minutes ago culot sa:

Du hamnar säkert i fängelse på vatten och bröd, ekologiskt bröd.  och du lär få  lika många olika svar som du frågar,

det  då detta är typ som att börja diskutera om varaktig  begränsning av magasinkapaciteten på  halvauto  och pump. 

Glöm inte att vattnet han får, är blyförgiftad med hans egna hagel 😁

Publicerat
3 hours ago exabit sa:

Jag har haft min Win 101 hagelbock kal 20 ute på Blocket ett tag nu. ALLA ställer frågan om den är "godkänd" för stålhagel. Efter att jag svarat att den inte har nån fransk lilja men att den enligt pmt's sida klarar stålhagel så blir det tyst :D Tyst som i att de aldrig hör av sig nåt mer.

Jag har insett att jag nog bara hade tur som fick sålt min Browning B525 The Crown i somras, den var också utan franska liljan men provtryckt för stål sett till trycket etc.

Publicerat
6 hours ago KJE81 sa:

Jag har insett att jag nog bara hade tur som fick sålt min Browning B525 The Crown i somras, den var också utan franska liljan men provtryckt för stål sett till trycket etc.

Ja jag går ju och hoppas på nån skrotningspremie, för det hade väl varit rimligt att man fick en slant som tack för att man möblerar om i sin garderob för miljöns skull..

Publicerat
18 minutes ago Engelbrekt sa:

Ja jag går ju och hoppas på nån skrotningspremie, för det hade väl varit rimligt att man fick en slant som tack för att man möblerar om i sin garderob för miljöns skull..

Hade inte varit mer än rätt.. nu hade jag tur och lyckades sälja mina gamla spett för de dom Var värda (sa även till köparna att dom inte var för stål). Så nu har jag bara bössor de går skjuta stål i. Sålde även av studsare i kalibrar som blir besvärliga att skjuta koppar i. Så min garderob är nu hyfsat komplett med vapen som kan skjuta alternativ ammunition med utan att jag förlorat pengar på det.

Blyförbudet verkar bara komma närmare hela tiden..

Publicerat
3 minutes ago HQA1640 sa:

Hade inte varit mer än rätt.. nu hade jag tur och lyckades sälja mina gamla spett för de dom Var värda (sa även till köparna att dom inte var för stål). Så nu har jag bara bössor de går skjuta stål i. Sålde även av studsare i kalibrar som blir besvärliga att skjuta koppar i. Så min garderob är nu hyfsat komplett med vapen som kan skjuta alternativ ammunition med utan att jag förlorat pengar på det.

Ja det är mest principen av att man inte ens får en spänn för något kilo järn..

Hade kanske varit en klen tröst för nån med en tjusig drilling att bara få 200kr men för mej hade det åtminstone varit en bra början när man nu måste skrota släktklenoder som inte bara tar plats utan också inte går att panga lagligt med.

Publicerat
10 hours ago HQA1640 sa:

Jag gick lite plus på min affär, men håller helt klart med er om att det borde finnas någon form av ersättning om det fattas beslut som gör att ens saker inte längre går att använda. Har för mig att jag har läst att det finns något åt det hållet i Finland, men kan förstås ha missförstått.

Min nya hagelbössa beställde jag med stålhagelprov, 40 euro extra är ju ingenting att fundera på i sammanhanget, gissar att det är liknande kostnader för svenska importörer av hagelvapen som t ex olika Jaktia- eller Jaguarmodeller, det lär ju bli svårt att sälja bössor utan stålprov i framtiden.

Blyförbud kommer nog närsomhelst och det är nog inte bara på grund av EU, i t ex USA där man ändå är väldigt försvarande i sina vapenfrågor så verkar det sedan nittiotalet gälla på all federal mark och Storbritannien är på gång trots att man lämnade EU.

Publicerat
10 hours ago KJE81 sa:

Jag gick lite plus på min affär, men håller helt klart med er om att det borde finnas någon form av ersättning om det fattas beslut som gör att ens saker inte längre går att använda. Har för mig att jag har läst att det finns något åt det hållet i Finland, men kan förstås ha missförstått.

Ja, det skulle ju vara på sin plats.

Fast det skulle förmodligen dra med sig annat om staten började betala ut ersättning för äldre bössor vid ett blybegränsning/förbud, tex vill folk ha ersättning för sin gamla Diselbil för att den inte längre får köras i Stockholm innerstad, folk vill ha betalt för sin tvåtakts båtmotor för den inte längre får köras i vissa sjöar osv osv.

Men inte mig emot...dom får gärna skicka 20 för Drillingen och 7 för hagelbocken så skattepengarna för en gångs skull går till något vettigt. 😁

Publicerat

Om man ser till utbudet hos tillverkare så verkar rätt få inom EU jaga i eller nära våtmarker, så även i Sverige om man tittar på vad handlarna har på hyllorna.

Publicerat
På 2024-01-22 at 15:37 KJE81 sa:

Den lär väl vart tillverkad i japan  och med chromestål i pipan ?  hur starka grejer som helst ....  Folk är idioter ! 

Till och med i nojjelandet nr 1   usa så törs dom använda japan till verkade Auto 5 pipor till stål.  

Varför sålde du den bössan ?? 

Publicerat
På 2024-01-22 at 22:22 Engelbrekt sa:

Ja det är mest principen av att man inte ens får en spänn för något kilo järn..

Hade kanske varit en klen tröst för nån med en tjusig drilling att bara få 200kr men för mej hade det åtminstone varit en bra början när man nu måste skrota släktklenoder som inte bara tar plats utan också inte går att panga lagligt med.

Dom flesta går att panga med men kanske inte hypersteel 32 g @480 mter  , men man får vara lite om sig och kring sig.

Har ingen lyssnat på vad PMT sagt  ! om hur det gick i Danmark, där öppnade man sina pipor till max 0.50mm  och valde bort  HP patroner, det riktiga skrotet sållades bort vilket säkert var välbehövligt.. 

Publicerat
15 hours ago Järven sa:

Om man ser till utbudet hos tillverkare så verkar rätt få inom EU jaga i eller nära våtmarker, så även i Sverige om man tittar på vad handlarna har på hyllorna.

Blir väl inte förens  maskrostalibanerna som styr kommenderar  ut varenda tillgänglig polisresurs ut i skog -mark-vatten  för att Muddra de grovt kriminella jägarna .... 

Publicerat

slutade folk dricka brännvin under förbudstiden ?? 

Publicerat
13 minutes ago culot sa:

Den lär väl vart tillverkad i japan  och med chromestål i pipan ?  hur starka grejer som helst ....  Folk är idioter ! 

Till och med i nojjelandet nr 1   usa så törs dom använda japan till verkade Auto 5 pipor till stål.  

Varför sålde du den bössan ?? 

Mm, den var tillverkad av Miroku, och jag hade förberett mig för att visa upp diverse artiklar i både engelsk och svensk jaktpress om att den var säker för stålhagel men köparen efterfrågade inget så då fick det vara :) Jag sålde den för att dels finansiera min nya hagelbössa, en sida-sida och förstås även för att få plats för den nya i vapengarderoben, jag tycker helt enkelt bättre om sida-sida och eftersom jag uteslutande använder hagelbössan för jakt och inte på bana (annat än hemma eller på byns trapbana) så behöver jag ingen hagelbock.