Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

NVV har släppt info: Information om EU-förbud mot blyhagel i våtmarker

Featured Replies

4 minutes ago KJE81 sa:

Mm, den var tillverkad av Miroku, och jag hade förberett mig för att visa upp diverse artiklar i både engelsk och svensk jaktpress om att den var säker för stålhagel men köparen efterfrågade inget så då fick det vara :) Jag sålde den för att dels finansiera min nya hagelbössa, en sida-sida och förstås även för att få plats för den nya i vapengarderoben, jag tycker helt enkelt bättre om sida-sida och eftersom jag uteslutande använder hagelbössan för jakt och inte på bana (annat än hemma eller på byns trapbana) så behöver jag ingen hagelbock.

Miroku bössor har ju hur bra stål som helst i sina pipor, möjligen lite tjocka och tunga pga tätare stål. 

Jag vägde samtliga olika delar på mina Miroku tillverkade Auto 5  Vs de belgiska med identiska yttermått , jag förutom piporna som synbart var grövre, men lådan tex var flera hekto tyngre .

 

32 minutes ago culot sa:

Miroku bössor har ju hur bra stål som helst i sina pipor, möjligen lite tjocka och tunga pga tätare stål. 

Jag vägde samtliga olika delar på mina Miroku tillverkade Auto 5  Vs de belgiska med identiska yttermått , jag förutom piporna som synbart var grövre, men lådan tex var flera hekto tyngre .

 

Mm, det blev en ordentlig skillnad i vikt, nu är ju sida-sidan i kaliber 20, men jag blev ändå lite förvånad när jag vägde in den på 2,48 kg mot (om jag minns rätt) cirka 3,5 kg på bocken.

Intressant nog så skjuter jag bättre med sida-sidan trots att det är just en sida-sida och dessutom har något kortare pipor (71 cm mot 76 cm) men det beror väl antagligen på att den har mina kolvmått medan bocken hade standardmått.

1 hour ago culot sa:

Dom flesta går att panga med men kanske inte hypersteel 32 g @480 mter  , men man får vara lite om sig och kring sig.

Har ingen lyssnat på vad PMT sagt  ! om hur det gick i Danmark, där öppnade man sina pipor till max 0.50mm  och valde bort  HP patroner, det riktiga skrotet sållades bort vilket säkert var välbehövligt.. 

 

Ja de är klart att de funkar, men ibland är de inte värt att göra de. De kostar snabbt lika mkt som bössan är värd.

6 hours ago HQA1640 sa:

Ja de är klart att de funkar, men ibland är de inte värt att göra de. De kostar snabbt lika mkt som bössan är värd.

Det är väl dem som egentligen borde fasas ut, fast visst är det trist  !   Svärfarsan har en Merkel 8 som inte skjutits många skott med,  och den kostade inte många kronor när han köpte.   Jag tillhör dem som har egen utrustning för att öppna pipor i 12-16-20   och det för att jag gillar gamla bössor som sällan har liljor, sen vad handlarna har för ammo på hyllan behöver jag inte fundera över då  jag producerar min ammo själv under överskådlig framtid.

  

Man trodde ju i sin enfald att alternativ som Bismut skulle bil vanligt förekommande, lite halvtrögt att hitta på hyllan hos handlarna i tex kaliber 16 om man inte bor i en större stad verkar det som.

4 hours ago culot sa:

Det är väl dem som egentligen borde fasas ut, fast visst är det trist  !   Svärfarsan har en Merkel 8 som inte skjutits många skott med,  och den kostade inte många kronor när han köpte.   Jag tillhör dem som har egen utrustning för att öppna pipor i 12-16-20   och det för att jag gillar gamla bössor som sällan har liljor, sen vad handlarna har för ammo på hyllan behöver jag inte fundera över då  jag producerar min ammo själv under överskådlig framtid.

  

Vad för brotchar har du och hur gör du? Kör man framifrån eller bak från patronläget?

Antar att du även har nå styrningar?

14 hours ago Järven sa:

Man trodde ju i sin enfald att alternativ som Bismut skulle bil vanligt förekommande, lite halvtrögt att hitta på hyllan hos handlarna i tex kaliber 16 om man inte bor i en större stad verkar det som.

Det kommer inte att bli vanligare. Bismut är en biprodukt av blyproduktion och bly kommer generellt att fasas ut i EU och förmodligen resten av västvärlden.

Jag har sett att det har börjat dyka upp alternativhagel i koppar åtminstone i kaliber 12 och 20, finns det någon fördel ballistiskt/skjutmässigt med det mot stål? Gissar att det om inte annat borde vara snällare mot piporna.

https://www.frisport.se/search?action=search&q=sweet+copper&pos=306

2 hours ago KJE81 sa:

Jag har sett att det har börjat dyka upp alternativhagel i koppar åtminstone i kaliber 12 och 20, finns det någon fördel ballistiskt/skjutmässigt med det mot stål? Gissar att det om inte annat borde vara snällare mot piporna.

https://www.frisport.se/search?action=search&q=sweet+copper&pos=306

Koppar är ju om jag har fattat det rätt någonstans mellan bly och stål i densitet, nu är jag ingen expert på området men jag har fasat ut alla bly hagel/kulor och kör nu mera enbart med stål/koppar. Stål där man inte precis behöver fundera över rikoschetter och koppar i skogen det är ju aningen mjukare än stål har jag fått för mig och kanske mindre risk för rikoschetter där.

36 minutes ago Svenstorparn sa:

Koppar är ju om jag har fattat det rätt någonstans mellan bly och stål i densitet, nu är jag ingen expert på området men jag har fasat ut alla bly hagel/kulor och kör nu mera enbart med stål/koppar. Stål där man inte precis behöver fundera över rikoschetter och koppar i skogen det är ju aningen mjukare än stål har jag fått för mig och kanske mindre risk för rikoschetter där.

Korrekt:

Bly: 11,3
Koppar: 9,0
Stål: 7,8-8,1

4 hours ago exabit sa:

Korrekt:

Bly: 11,3
Koppar: 9,0
Stål: 7,8-8,1

Har du koll vart Vismut/Bismut hamnar i jämförelsen ?

58 minutes ago Järven sa:

Har du koll vart Vismut/Bismut hamnar i jämförelsen ?

9,78

Googlade ”vismut densitet” ;) 

3 hours ago exabit sa:

9,78

Googlade ”vismut densitet” ;) 

Typ bäst skottverkan efter bly då. 👍

3 minutes ago Järven sa:

Typ bäst skottverkan efter bly då. 👍

Förutom Volfram/Tungsten men det är väl å andra sidan ännu värre än stål när det gäller slitage på choker.

9 hours ago KJE81 sa:

Förutom Volfram/Tungsten men det är väl å andra sidan ännu värre än stål när det gäller slitage på choker.

Visst fan, det fanns ju sådana med.

Man får väl fortsätta snoka om det går att hitta Bismut eller tungsten i 16.

 

På 2024-01-25 at 19:26 Järven sa:

Man trodde ju i sin enfald att alternativ som Bismut skulle bil vanligt förekommande, lite halvtrögt att hitta på hyllan hos handlarna i tex kaliber 16 om man inte bor i en större stad verkar det som.

För dyrt  tror benhårt på att så simpelt är det , kolla Danmark 

På 2024-01-25 at 21:03 HQA1640 sa:

Vad för brotchar har du och hur gör du? Kör man framifrån eller bak från patronläget?

Antar att du även har nå styrningar?

Gilchrist brotchar med dubbla styrningar ,  och jag kör bakifrån patronläget , tror det ska finnas i min hageltråd lite bilder ,  tar 12-16- och en del mått m kal 20 

41 minutes ago culot sa:

Gilchrist brotchar med dubbla styrningar ,  och jag kör bakifrån patronläget , tror det ska finnas i min hageltråd lite bilder ,  tar 12-16- och en del mått m kal 20 

Okej! Får titta in i den tråden då 😁

On 1/27/2024 at 7:04 AM, Järven said:

Man får väl fortsätta snoka om det går att hitta Bismut eller tungsten i 16.

Kent Bismuth Upland finns i 16. Rottweil, Gamebore, Fiocchi, mfl har stål. Det knepiga med kaliber 16 och stål är att det bara finns standardtryck, inga magnum eller så. Hevishot har jag aldrig sett säljas i Sverige, men de har en del blyfritt även för våra smäckra kaliber 16-pipor.

1 hour ago LGH sa:

Kent Bismuth Upland finns i 16. Rottweil, Gamebore, Fiocchi, mfl har stål. Det knepiga med kaliber 16 och stål är att det bara finns standardtryck, inga magnum eller så. Hevishot har jag aldrig sett säljas i Sverige, men de har en del blyfritt även för våra smäckra kaliber 16-pipor.

Jo, jag har sett att en del tillverkare har.

Men att hitta hos handlare och köpa över disk verkar värre om man bor i Västmanland.

Någon som vet vad frakten går på för ett par askar mellan tumme och pekfinger ?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.