Publicerat April 11, 20233 yr Författare Ännu har det inte hänt en enda olycka inne utan han går till dörren och kommer man inte då han ska ut börjar han skälla. Igår var han med på tur och jag väntade att det skulle bli mycket tjorv med att åka skoter men det var inga problem konstigt nog.
Publicerat April 12, 20233 yr Författare Vet inte om valpen är lite korkad eller bara vill testa. Den yngre hunden blev less igår när han låg sov och valpen flög på honom, small ordentligt och valpen skriker till fast det egentligen lät mer än vad som hände. Direkt på och testade samma sak igen, samma sak igen och valpen på igen. Yngre är snäll och gjorde inte mer än lät illa och stötte till så valpen flög iväg, men hade man inte sett det hade jag nog trott det var värre. Vi har haft klo klippning på morgon och det tog dryga timmen fast vi vart på en promenad före och han var trött.
Publicerat April 16, 20233 yr Författare Fick till en riktigt bra bild igår efter sista bilden när hunden ylar och låter mot kameran. Men duktig som man var igår kväll efter några burkar och skulle radera och klippa till försvann den. Hmm, konstigt. Är en intressant hund med rejält med humör då han inte får som han vill. Men han hittar allt äckel som finns under snön och lyckas gräva fram det. Börjar till och med bli lite lydig. Stannade natten i kojan och han har legat och trängts i sängen med äldsta hunden och även där var det nån klyftig person som la i kaminen igår kväll och vaknade av att hundarna gick på golvet utom yngre jämten som låg på övre sängen. 37 grader var det på termometern så bara att öppna dörren och få in lite luft. Konstigt nog var det bara jag som tyckte det var varmt, sen blev det istället jävligt kallt när dörren blev öppen och var -9 ute.
Publicerat April 17, 20233 yr Författare Detta är en populär post. Nu anser han det är mat dags, ståndskall på skålen. När man inte kommer så tar han med sig skålen och kommer till en. Nu dom senaste promenaderna så har han börjar dra iväg en 100m för sig själv men hålls fortfarande på gården själv. Är en riktig äckel hund stundvis, hittar att gräva fram allt som finns under snön. Men är iaf en fördel och det är att han inte rullar sig i det han hittar. Ännu iaf.
Publicerat April 25, 20233 yr Författare Detta är en populär post. Varit på pimpel tur och synd att isen snart går, bra aktivering åt valpen. Helt utslagen blir han efter skotertur och skälla på fisken.
Publicerat April 25, 20233 yr Haha! Det var något nytt för honom! Alltid kul att få se reaktionen på hur han hanterar ett sådant byte.
Publicerat Maj 5, 20233 yr Författare Detta är en populär post. Lättsam hund på sitt sätt, tror inte det ännu ens hänt en enda olycka inne med honom. Inatt satte han sig skälla vid dörren så var bara kliva upp å släppa ut honom. Han har blivit rumsren eller han har vart det sen han kom hem och ändå hade han knappt vart inomhus före han flyttade hit. Valpen är inte rädd för nånting som det ser ut, bra och dåligt. Men han kan vara rejält skeptisk mot vissa människor och gå runt dem. Fast han sett dom flera gånger gör han samma sak, sen vissa vill han upp i knä på och kan sitta där länge. Han har fått se en dö björn som sköts på skyddsjakt och den skällde han bra länge åt och tillslut låg han 20cm från dens nos och skällde. Sen när jag inte ides sitta där mer å se på honom så fortsatte han skälla en stund och tillslut började han gnida sig i den. Bil tycker han om att åka och vill följa överallt, skoter åker han också då vi vart fiska. Konstigt nog brukar hundarna tjorva rätt mycket första gångerna dom åker men han har bara suttit still och spanat. Är kvar lite sparvar sen vinterns matning och dom har han skällning på i buskarna. Sitter under och skäller dom. Inte bra om han ska ha sånt intresse. Den äldre hunden gillar inte valpen och konstigt nog ska valpen hela tiden dit och trakassera honom tills han får en ordentlig smäll så är det lugnt en stund och sen samma sak tills jag avbryter. Den yngre jämten vaktar nämligen valpen och då han skriker till när äldsta säger ifrån blir det kaos. Så är lite passa dem när alla tre är inne för att slippa att jämtarna åker ihop. lite bortskämda kanske hundarna är.
Publicerat Maj 5, 20233 yr 19 minutes ago karelsk blandning sa: Lättsam hund på sitt sätt, tror inte det ännu ens hänt en enda olycka inne med honom. Inatt satte han sig skälla vid dörren så var bara kliva upp å släppa ut honom. Han har blivit rumsren eller han har vart det sen han kom hem och ändå hade han knappt vart inomhus före han flyttade hit. Valpen är inte rädd för nånting som det ser ut, bra och dåligt. Men han kan vara rejält skeptisk mot vissa människor och gå runt dem. Fast han sett dom flera gånger gör han samma sak, sen vissa vill han upp i knä på och kan sitta där länge. Han har fått se en dö björn som sköts på skyddsjakt och den skällde han bra länge åt och tillslut låg han 20cm från dens nos och skällde. Sen när jag inte ides sitta där mer å se på honom så fortsatte han skälla en stund och tillslut började han gnida sig i den. Bil tycker han om att åka och vill följa överallt, skoter åker han också då vi vart fiska. Konstigt nog brukar hundarna tjorva rätt mycket första gångerna dom åker men han har bara suttit still och spanat. Är kvar lite sparvar sen vinterns matning och dom har han skällning på i buskarna. Sitter under och skäller dom. Inte bra om han ska ha sånt intresse. Den äldre hunden gillar inte valpen och konstigt nog ska valpen hela tiden dit och trakassera honom tills han får en ordentlig smäll så är det lugnt en stund och sen samma sak tills jag avbryter. Den yngre jämten vaktar nämligen valpen och då han skriker till när äldsta säger ifrån blir det kaos. Så är lite passa dem när alla tre är inne för att slippa att jämtarna åker ihop. lite bortskämda kanske hundarna är. Han verkar ha mycket dådkraft sett till hur han hanterade björnkontakten.
Publicerat Maj 5, 20233 yr Författare 8 minutes ago KJE81 sa: Han verkar ha mycket dådkraft sett till hur han hanterade björnkontakten. Jo intresse såg det ut finnas efterssom han inte var rädd. Sett betydligt äldre hundar och såna som ägarna menar skäller björn som inte vågat fram överhuvudtaget. Många hundar har väldig respekt för dom djuren. Just att han vågade fram själv utan stöd av mig tycker jag är nånting bra, sen om det blir något av det är osett ändå. Kan inte bli sämre av chansen att se och lukta på björnen.
Publicerat Maj 7, 20233 yr Författare Detta är en populär post. Jäkligt skönt att hunden ännu hålls på gården själv, bara öppna dörren så får han gå ut. Men sent igår kväll var han sjukt billig. Jag somnade på soffan en stund och det stod två påsar med blomjord i köket. Jo vad hittar valpen på? River sönder dem och gnider ut jorden i precis hela köket och river sönder plasten i 100tals bitar, sen kommer valpen i soffan och väcker mig, då skulle han minsann vila. Kan inte förstå vars han gräver upp alla gamla ben i slänten, kommer inte ens ihåg att jag kastat så mycket här hemma,men det har väl blivit nåt varje år och byggt på antalet. Valpen har en hel samling vid bron som han meckar på med. Tur iaf att han är fin.
Publicerat Maj 7, 20233 yr Författare 5 minutes ago Dansken sa: Det är en väldigt fin hund du har 🤗 Jo han har blivit riktigt fin nu när han växt till sig lite. Få se vad dom bättre vetande säger om han då han blir större och ska på nån utställning.
Publicerat Maj 7, 20233 yr 2 minutes ago karelsk blandning sa: Få se vad dom bättre vetande säger om han då han blir större och ska på nån utställning. Ska du ha utställningskläder och sånt på då? Rosa kolt och lågskor- och springa runt och larva dig? 🤣 Det är noga med sånt i utställningkretsar- sitta i ett tält längs "ringside" och distrahera andra tävlande och snacka skit om dom och deras hundar......
Publicerat Maj 7, 20233 yr Författare 17 minutes ago Dansken sa: Ska du ha utställningskläder och sånt på då? Rosa kolt och lågskor- och springa runt och larva dig? 🤣 Det är noga med sånt i utställningkretsar- sitta i ett tält längs "ringside" och distrahera andra tävlande och snacka skit om dom och deras hundar...... Nja, brukar försöka få nån att ställa ut hunden åt mig. Helst nån som ser bra ut har jag hört ska hjälpa. Tyvärr måste man ställa ut hundarna ifall som ska på jaktprov.
Publicerat Maj 15, 20233 yr Författare Detta är en populär post. Få se om man har lite tur med hunden här eller vad som händer. Psyke nånting har han och envis väldigt men ändå smart, när det tar ont eller inte går som tänkt så är det att försöka på något annat sätt om det fungerar bättre. Snäll,stabil och relativt lydig men lätt lärd de han vill. Men väldigt bitsk är han, därför kallas han av mig för grimling. Finns väl något som kallades gremling och efterssom hunden heter Grim på pappret så passar det bra. Yngre jämten har börjat gömma sig i sängen efterssom valpen inte slipper upp där ännu. Valpen hade tappat en tand och en lös här under helgen, antingen i kopplet eller då han hänger i andra hunden då dom busar. Första dagen vi var på arbetet idag och onödigt varmt var det. Han får väl följa med nån vecka till ännu tills jag får upp en hage till och medan han får mat 3gånger om dagen.
Publicerat Maj 20, 20233 yr Författare Detta är en populär post. Vilken skillnad när vi kom till kojan, full fart hela tiden. Här sticker han några 100m iaf på tur och fort går det. Hemma gör han nu mer inte så långa utsvävningar efterssom han blir inkallad direkt han far längre bort. Men här i skogen var det annat och just farten han har, kul se och nu när all snö snart är borta och vattnet minskar ska vi ta nån riktig tur i skogen. Ska se om jag får fast hundburen på hjulingen så kan han följa då man är på tur med dom andra. Hoppas på lite tur och flyt med hunden här så kanske det går bra redan senare i höst.
Publicerat Maj 24, 20233 yr Författare Detta är en populär post. En rätt rolig hund ha med sig och han följer överallt. Höll på såga och köra ved igår vid gården och han var med och sprang brevid hjulingen. Hela kvällen var han med men hjälpte kanske inte till så mycket mer än var ivägen stund vis. Men när jag for längre från gården så stannade hunden och kollade på mig som att får jag verkligen följa med, för normalt när han lämnat gården så lockas han alltid in och det ser ut att fungera bättre än väntat hemma. Än så länge. Ryggen krachade igår kväll och pensionärerna som skulle komma hjälpa och klyva ved en stund fick en rejäl utskällning och han gick inte dit före jag följde med fast han träffat dom flera gånger. Hjälpte inte att dom försökte muta med godis. Söndag kväll blev det lite kaos inne då jag höll på göra mat åt allihopa, han trakasserar yngre jämte. Från det han kommer in tills jämten hoppar över grinden in i sovrummet. Men den äldre är inte lika imponerad av valpen, valpen tror jag tog fel jämthund för normalt låter han äldre vara. Nå hur som helst äldre stod vid mig vänta på maten och valpen kommer full fart och hoppar in i sidan med öppen mun och biter, äldre hunden blev rädd och säkert less så det small till direkt och valpen flög iväg en bit och gnissla till, troligen blev han lika chokad som den han bet när det var fel hund. Yngre jämten kom som en raket då han hörde att den lilla fick sig en tillsägning och skrek till så då vart det slagsmål igen. Länge sen sist och räckte med att plocka isär dem å sätta yngre hunden att ligga och höja rösten åt den äldre så pös han till soffan. Fast valpen trakasserar och härjar med yngre jämte så han är less så vaktar han valpen. Räcker att han piper till så kommer han direkt och kollar till valpen. Få se hur länge det håller i sig. Hade lös super laikan på jobbet och hade ett kortare ståndskall på en tjäder men jag brydde mig inte att gå dit utan gick åt andra hållet och lämnade honom så var inte länge innan han kom till mig. Ekorren som bor på gården låter han däremot konstigt nog vara ifred, fast den springer på gården och ekorren är i buskarna å låter åt valpen så sitter han bara och kollar på den.
Publicerat Maj 24, 20233 yr Författare Detta är en populär post. Skulle aldrig skrivit nånting om ekorren, undra vad som hände då han gick ut efter det. Jo han satt under trädet och skällde åt den i 20 minuter före jag gick och hämtade in honom. Så det gick fort ändra på den saken.
Publicerat Maj 24, 20233 yr 21 minutes ago karelsk blandning sa: Skulle aldrig skrivit nånting om ekorren, undra vad som hände då han gick ut efter det. Jo han satt under trädet och skällde åt den i 20 minuter före jag gick och hämtade in honom. Så det gick fort ändra på den saken. Så kan det gå!
Publicerat Maj 24, 20233 yr Detta är en populär post. På 2023-05-20 at 09:59 karelsk blandning sa: Vilken skillnad när vi kom till kojan, full fart hela tiden. Här sticker han några 100m iaf på tur och fort går det. Hemma gör han nu mer inte så långa utsvävningar efterssom han blir inkallad direkt han far längre bort. Men här i skogen var det annat och just farten han har, kul se och nu när all snö snart är borta och vattnet minskar ska vi ta nån riktig tur i skogen. Ska se om jag får fast hundburen på hjulingen så kan han följa då man är på tur med dom andra. Hoppas på lite tur och flyt med hunden här så kanske det går bra redan senare i höst. De har ju lurat på dig en schäfer!! Men det är ju fina hundar.😁
Publicerat Maj 24, 20233 yr Författare 1 hour ago MKJ sa: De har ju lurat på dig en schäfer!! Men det är ju fina hundar.😁 Flera som trott att det är en blandning med nånting liknande, utan stamtavlan kunde man tro det. Kanske gjorde det mer när han blivit mörkare i färgen också.
Publicerat Juni 5, 20233 yr Författare Vi var sätta ut en saltsten och kamera i helgen och så satt jag och meckade i en kniv medan han var lös. Var mestadels kring fötterna men sen tog super laikan en tur och började skälla en fågel igen. Undra om det är nån form av småviltshund jag fått.
Publicerat Juni 5, 20233 yr 58 minutes ago karelsk blandning sa: Vi var sätta ut en saltsten och kamera i helgen och så satt jag och meckade i en kniv medan han var lös. Var mestadels kring fötterna men sen tog super laikan en tur och började skälla en fågel igen. Undra om det är nån form av småviltshund jag fått. Du får väl se till hösten eller nästa höst vad det är för typ av hund du har fått.
Publicerat Juni 7, 20233 yr Författare Träffade en gubbe idag som också var på bolaget, eller egentligen två st. Han som var jaktledare i större laget förra året men skulle avgå just för att han tyckte folk var knepiga och klagade på allting sins mellan men sa inte ett ord då han frågar vad problemet var. Ja du sa jag det kan då inte vara mig du menar för har jag nånting säga så säger jag det och passar det inte får dom andra bli sur. Han skrattade och s skulle det vara så lätt att dom sa vad det var så skulle saker gå ändra på. Hur som helst så gillade han hunden och tyckte det var en stabil valp och om jag vart till skogen ännu. Sen om det är nån skillnad mot dom jag haft tidigare och om jag inte kunde övertala tanten hans att dom behövde en hund igen. Trist att han slutat, vart lätt bästa jaktledaren i det laget genom alla år och jakten bedrivits bättre. Andra gubben är en specialare, ibland hälsar han och oftast inte men idag var han på bra humör och kom tala och relativt länge. Intresserad av valpen var han och berättade om laikan han haft för drygt 20år sen. Även han hade inte trott att jag skulle testa en super Laika fast jag sagt det tidigare så nu hoppades han att det skulle bli bra och lyckas med hunden. Men nästa gång kan det låta annorlunda. Valpen gillar dom flesta och då han är i bilen så ligger han mest och kollar in vad det är för typer som passerar.