Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Laika valpen.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Han tog ett spår på vinden idag och sen spårade han ungefär 7km och bröt vid ett större vatten.

Tillbaka gång rätt snabbt och genade sina spår så.

Imponerad av valpen blir jag.

Nu är det bara skällning och skjutning kvar.

  • Svar 134
  • Visningar 19,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • karelsk blandning
    karelsk blandning

    Idag fick han använda kontoret iaf. Sköts på en älg och jag var närmast så testade med laikan och först tog han bakspåret så gick tillbaks och började om då gick det lättare hitta rätt för honom och t

  • karelsk blandning
    karelsk blandning

    Lättsam hund på sitt sätt, tror inte det ännu ens hänt en enda olycka inne med honom. Inatt satte han sig skälla vid dörren så var bara kliva upp å släppa ut honom. Han har blivit rumsren eller h

  • De har ju lurat på dig en schäfer!! Men det är ju fina hundar.😁

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Man kan allt bli något less, ser ut att bli helt misär redan.

Hörde att det var mellan 30-40cm på markerna, kanske lite överdrivet men blir inte alls förvånad om det är närmare 30 och dessutom fyller på.

Så 14 oktober ser den riktiga jakten ut att vara över för i år. Helt övertygad att jag hade skjutit åt laikan ifall jag fått jaga några gånger till.

Han har fått en spec grej för sig. Har rådjur vid gården och på dagarna bryr han sig inte om dem men när det blir mörkt då är det plötsligt intressant.

Publicerat

Vi har fått en laikavalp I laget nu. 8 mån. gammal. Kommer från mellan Göteborg-Dalsland någonstans.

IMG_20231014_133507295_HDR.thumb.jpg.ad43b12960712460f6af2f59a06f4577.jpg

Publicerat
  • Författare

Skjutet älg åt hans syster idag.

Publicerat
10 hours ago karelsk blandning sa:

Skjutet älg åt hans syster idag.

Kommer din valp där nerifrån också?

V. jaktledaren sköt en kalv för valpen igår.

Publicerat
  • Författare
10 hours ago lsjonsson sa:

Kommer din valp där nerifrån också?

V. jaktledaren sköt en kalv för valpen igår.

Nej min är från Arvidsjaur.

Nymånens kennel.

Sköts en älg åt systern till min hund igår som blev kvar hos uppfödaren.

Publicerat
1 hour ago karelsk blandning sa:

Nej min är från Arvidsjaur.

Nymånens kennel.

Sköts en älg åt systern till min hund igår som blev kvar hos uppfödaren.

Ok!:thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Nu var det skjutet åt bägge tik valparna från kullen.

Så det låter ut lovande med kullen.

  • 3 weeks later...
Publicerat

Var det inte för mkt snö för att jaga? 

Publicerat
  • Författare
5 hours ago Hipshot sa:

Var det inte för mkt snö för att jaga? 

Ja,jo,nä. Tryckte ihop den när det var kallt och nere mot älven på området var snön mellan 10-25cm så det gick men är inte perfekta förhållanden om man säger så.

Gick men var mest orolig för tassarna då det var rejält skarpt fläckvis men hel hund men syns att han sprungit relativt mycket i föret.

Nu är han garanterat parkerad för i år.

 

Publicerat
  • Författare
18 hours ago Hipshot sa:

Var det inte för mkt snö för att jaga? 

Själva snö djupet var ingen fara igår ännu men nu börjar det nog vara kört med det som fyllt på.

Största problemet var att det var relativt packad snö och så ett hårt lager typ i mitten. 

Men efterssom han höll ihop då han smet så tänkte jag chansa att det gick. Han var öm i tassarna men inget trasigt fast det blev en hel del springa igår för honom.

Enda fördelen med älgen igår var att det var en vuxen och inte en kalv. Jag inbillar mig att vissa hundar börjar välja ko,kalv om det skjuts mycket kalv i början åt dem.

  • 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Haft en finnspets tidigare men nog är den här ryss hunden än mer till att prata och låta illa.

Han har så sjukt störande skall inne när han vill nånting eller tror nån kommer. Idag har han fått bo i hagen med yngre jämten. Konstigt nog har det vart lugnare där än väntat, till och med tyst.

Äldre jämte fick vara kvar inne och det är nyss han först velat gå ut och då har han nästan vart inne ett dygn.

Laikan är lustigt, äldre jämten är inte alls noga i honom men ändå ska laikan alltid helst ligga på honom.

Publicerat
  • Författare

Inte nog med att man legat med migrän hela dagen och bara skulle släppa ut hunden före vi gick i säng. Så vart att vara vaken och vänta tills han kom hem.

Slutade med att han vart borta 6 timmar och precis kom in genom dörren. Måttligt kul då jag inte ides sätta pejlen på honom och sen att de är -24 just nu.

Så isig som han var i ansiktet gissar jag att han hittat nånting skälla på men var kanske inte så kul då det var mörkt och ingen kom dit.

Hunden hemma så resten var inte så noga och nu kan man gå i säng.

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Bortskämd som han är så har han fått ett gammalt älg ben efter vi kom hem från skoter körningen och tittat på lite ren.

Konstigt lugn då han är i buren och renarna går runt bilen. 

Klok hund måste jag ändå tycka fast han låter sjukt illa då han vill eller inte får som han vill.

  • 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Släppte lös laikan då vi var skotta tak i kojan igår och han är rätt smart.

Gick lite tungt då inte spåren bar honom helt, när han sprang framför skotern stannade han hela tiden och skulle åka. När han blev bakom gick det bättre att springa.

Var lite eljest släppa hunden utan att pejlen fungerade men samtidigt slapp han inte spec långt utanför spåren.

  • 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Kul springa var det visst, nästan 40 var han uppe i då jag tog bilden.

Stannade för att det flög grejer från pulkan, hunden stannade längre fram men tänkte inte komma till mig före jag blev bitter. Trodde nog helt enkelt att det var kopplet som skulle på. Fortsatte fram till korsningen vid kojan och började vela om han skulle rakt eller vänster. Ropade vänster två gånger och hunden for upp till kojan och in i hagen sin som stod öppen.IMG_20240309_091406_20.thumb.jpg.bc84df0ec9bc2d7170076b922b9661a5.jpgIMG_20240309_091227.thumb.jpg.1deb0effcd2947f6dd050a0019ab6f14.jpg

inte lika kul med stopp på vägen och försöker nonchalera mig totalt.

IMG_20240307_144346.thumb.jpg.7cb915e4b817722110117a1989407ffc.jpg

där framme i hygges kanten började han skälla 16 pinnaren på sista släppet hösten som var.

spännande blir det då det blir hund träning för form och kondition har han å jag inbillar mig att det finns lite lydnad i honom ändå. 

  • 2 weeks later...
Publicerat

Kompisens äldre setter drog fram husses stekpanna fast han hade ställt den längst in på spisen men han hade glömt att rengöra efter middagen. Efter middagen hade husse farit på stan ett ärende och när han kom hem så hade hunden lyckats dra fram stekpannan till kanten på spisen och sedan slickat ren den invändigt.

Tur att stekpannan inte var varm!:thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Hände en sjuk sak igår kväll.

Skulle på en tur med dem men efterssom jag har så dåligt i sidan tjorvade det i starten och laikan drog halsbandet över huvudet.

Full fart ner mot älven och där vi brukar köra, en skoter kommer efter leden och 30 talet meter framför dem flyger hunden över och far ställa sig på åteln å väntar.

Skotern stannade och folket klev av och ställde sig kolla som att dom aldrig sett en hund förut.

Sa bara stanna när vi kom fram för han tänkte springa lös men stod bara och väntade tills kopplet var på och vi kunde fortsätta.

Körde ospårat en extra sväng och där ser man verkligt att laikan tycker det är kul och jämten har inte en chans att hålla den fart laikan gör. Är det halv hårda spår är det tvärt om och verklig panik för laikan för han ska alltid vara först.

 

Undra vad skoter folket tänkte att det var för något som flög över framför dem?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.