Publicerat Juni 9, 20233 yr Författare Idag är valpen slutkörd än en stund. En bekant var om och så fräste vi ett potatis land och han hade med sin gamla blandras tik. Det är valpens favorit kompis, ståndskall och helt stört irriterande måste hon tycka valpen är. I timmar kan han trakassera hon, och troligen blir nog den hunden lika trött. Men konstigt nog tycker nog den hunden också det finns nåt nöje i alltihop för annars hade den stannat i bilen. Men oj så han åker på stryk om vartannat, han har redan hunnit få ett ärr på nosen från henne och när det tar ont kommer han till mig typ en minut. Sen på igen å skäller men håller lite längre avstånd en stund och sen är det samma visa igen. Om han är lite trög eller bara tycker det är kul undrar jag ibland. För han åker på rejält med smisk. Men naturligtvis när nån frågar vad som hänt på nosen så säger jag att han jagade upp en järv eller liknande i träd när vi var ut skogsträna.
Publicerat Juni 13, 20233 yr På 2023-06-09 at 08:24 karelsk blandning sa: Idag är valpen slutkörd än en stund. En bekant var om och så fräste vi ett potatis land och han hade med sin gamla blandras tik. Det är valpens favorit kompis, ståndskall och helt stört irriterande måste hon tycka valpen är. I timmar kan han trakassera hon, och troligen blir nog den hunden lika trött. Men konstigt nog tycker nog den hunden också det finns nåt nöje i alltihop för annars hade den stannat i bilen. Men oj så han åker på stryk om vartannat, han har redan hunnit få ett ärr på nosen från henne och när det tar ont kommer han till mig typ en minut. Sen på igen å skäller men håller lite längre avstånd en stund och sen är det samma visa igen. Om han är lite trög eller bara tycker det är kul undrar jag ibland. För han åker på rejält med smisk. Men naturligtvis när nån frågar vad som hänt på nosen så säger jag att han jagade upp en järv eller liknande i träd när vi var ut skogsträna. Min är exakt lika, gammelhunden kan piska på honom ordentligt efter längre ståndskall och nafs och då kommer han till mig och är ledsen för att 30 sekunder senare flyga på gammelhunden igen... Sambon tror att han är trög men jag tror att han gillar det bara 🤣
Publicerat Juni 13, 20233 yr Författare 48 minutes ago rovjagarn sa: Min är exakt lika, gammelhunden kan piska på honom ordentligt efter längre ståndskall och nafs och då kommer han till mig och är ledsen för att 30 sekunder senare flyga på gammelhunden igen... Sambon tror att han är trög men jag tror att han gillar det bara 🤣 Jo, konstiga är att det alltid är på igen och testa på nytt. Normalt dom andra hundarna när dom fått smisk då dom vart små så har det oftast vart bra en längre stund. Förutom yngre jämte där det vart samma och är ännu. Men det är ju en finn hund. Den här när man börjat säga åt han ordentligt när han nu smyger upp på bänkar och bord så skriker han som en gris då man tar han i nack skinnet. Han har troligen lärt sig att då tycker nån synd om honom. Då jag tar honom så säger han oftast ingenting men har nu testat om det fungerar samma på mig. ganska smart och uträknade valp.
Publicerat Juni 14, 20233 yr Författare Blev visst en bitter hund idag då han fick halsbandet på sig. Tvär vägrade allting så han drog på tur några 100m bort och skällde åt vattnet och då han väl kom så åkte han i buren tills det var mat dags för honom. Han gillar verkligen inte att ha på sig halsband och än mindre gå i koppel men det är väl mestadels ägar fel. Nå det kommer säkert när man inte kan ha lös honom. Just nu när man sätter kopplet i halsbandet går han en bit sen hoppar in i benet och lägger sig platt på backen å piper, ser helt sjukt ut. Lyfter upp honom och sen 10-15m bort samma sak, gjorde nog det 4-5gånger och lessnade så bar han till bilen och satte honom i buren. Gjorde säkert saken bättre. Var in och hämtade ut några saker på affärn och öppnade sido dörren så hunden såg ut och då kom det in en äldre tant och frågade vem som äger hunden. Väntade mig gnäll när hunden lämnades i bilen. Men inte hon ville bara säga att det var en av dom finaste och lugnaste hundarna hon sett, att hon varit tala med honom men att han mestadels tittade på henne och att hon hade ingen godis ge honom. Personalen tyckte jag skulle ta in honom. Så var bara tacka och säga att han är väluppfostrad. Som läses högre upp så var det tur eller så var det just att det var en okänd som kom och talade med honom i bilen och han inte var så noga.
Publicerat Juli 8, 20233 yr Författare Super laikan. Ja det är verkligen en specialare, skäller och pratar mycket och sopborstar har han nån slags fetish för då han drar runt och skäller på dem. Eller så tycker han det är dags städa kanske. Vi var igår sätta ut kamer och kolla på nya hyggen och då vi åkte skulle han inte upp på hjulingen så lät han springa vid. Efter några km såg jag att han ville upp och det tog inte länge så började han skälla åt mig så stannade och han hoppade upp å åkte. Viktigt, kolla hans rosa halsband. Då vi var fiska igår så jagade han nån lill fågel efter stranden fram och åter tills han insåg att det inte blir något av det. Då började skällningen och att han ville ha något göra.
Publicerat Juli 15, 20233 yr Författare Detta är en populär post. Ingen favorit vara i hagen. Han vill vara med och ha koll på vad som händer. En riktig korv hund. Hade bort honom en längre stund igår när vi var kolla i skogen. Men han var nog inte så långt bort gissar jag. Markerade iaf älg vittring, men näsan i luften så få se om det blir en hund som spårar eller vindar.
Publicerat Juli 19, 20233 yr Författare Blir nog en sällsksps hund av han här. Regnar idag och han har bara just vart ner från bron, sen sätter han sig mot dörren och väntar komma in. Men han var allt billig på morgon, vid kl 4 satte han sig vid sängen och skällde i ansiktet. Hade de då vart nå klokt han ville och inte bara upp i sängen. Alltid annars hoppar han upp men inte på morgon. Kan ha vart att han tyckte det var mat dags eller så tyckte han bara att de var tid stiga upp.
Publicerat Juli 21, 20233 yr Författare Igår såg vi en älg och ivrig blev han, lill älgen stod 40m från vägen och vinden låg rätt in i bilen när fönstret var öppet så han kände den nog före han såg vars den stod. Syntes bara huvudet först i snåret före den kom ut och kollade. Tänkte spåra med honom men det blev så regn så tänkte det får bli sen. Är visst en spec hund den här super laikan. Blev ordentligt arg åt honom sent igår kväll då han höll på bita och slita i yngre jämten. Slutade med att laikan blev sur åt mig och sur har han visst vart nästan hela dagen. För en stund sen har det gått över och han kom i samma säng. Annars ska han alltid vara med och ha koll. Så man har nog fått en envis hund som kan vara bitter, kanske vi passar ihop. När jag säger sur så är det mest att han nonchalerar mig mesta möjliga och går lägga sig för sig själv.
Publicerat Juli 29, 20233 yr Författare Haft två sarvar som går kring gården och äter där. Laikan kunde inte hålla sig då vi kom hem och körde förbi och han blev lämnad själv ute. Tog en stund innan jag förstod vars han tagit vägen så gick ditåt och då mötte jag honom och skickade hem han. Inte mer än så och två dagar senare var dom tillbaks, kom efter vägen och gick ut beta. Hunden han satt och kollade på dem och jag stod i fönstret och väntade att han skulle smita, men inte där satt han bara. Tur,lydig hund eller brist på jaktlust eller så har jag fått en sällskapshund. Har lagt mycket tid på just renarna för att vi alltid har massor av dem på markerna under hösten. Så få se om det gjort nån skillnad. Han gjorde faktiskt samma sak igår på koj gården men då var renen så pass nära så han skällde några skall åt den. Smart hund är det sen att han kanske blivit något bortskämd. Vart bila på kvällarna och väntat jag ska se nån älg att testa spåra med honom men det har inte synas nånting alls.
Publicerat Augusti 4, 20232 yr Författare Aktivering av hunden, kasta boll och han hämtar. Brukar kasta den ner för slänten så den far lite längre. Plötsligt stannar hunden och sätter sig lyssna, jag tänkte han hörde en bil som kom men inte det. En ren kommer springande efter vägen mot hund och boll. Hunden blev väldigt sugen så han kröp ihop lite och började smyga närmare. Tänkte att nu smiter han efter renen, räckte att ropa lite försiktigt NEJ och STANNA så stannade han och renen också sen fortsatte den efter vägen men hunden blev kvar. Men jag fick hämta bollen själv och en hund som la sig och surade. Funderingen är om det är brist i jaktlust eller om hunden är lydig. Det sista går iaf mot vad mina brukar vara mer än innomhus och dörren låst. Hmm, ja återstår väl att se.
Publicerat Augusti 8, 20232 yr Jag gissar på smart och lydig Hur går tankarna och planerna om första släpp och injagning nu då? Blir det släpp från 21 augusti och köra på? Hur gammal är han nu?
Publicerat Augusti 8, 20232 yr Författare 32 minutes ago rovjagarn sa: Jag gissar på smart och lydig Hur går tankarna och planerna om första släpp och injagning nu då? Blir det släpp från 21 augusti och köra på? Hur gammal är han nu? Han är ju lös varje dag vi är i skogen, sen att han inte gör så mycket ännu. Hittar han nånting får han skälla eller inte de är hans val. Har fortfarande inte hittat nån älg att testa spåra med honom men tänkte nästan ta helg imorgon kväll ifall det är hund väder och åka till skogen med honom. Hmm, undra om han blivit 6 månader nu i augusti. Hämtade han 1april så blir det inte så? Blir väl inte så mycket mer än hänga på pejlen och sen sitta av nån timme så han får söka själv just för att försöka få sök i hunden.
Publicerat Augusti 8, 20232 yr Då förstår jag! Ja din är väl 2 veckor yngre än min så det borde stämma Har inte kunnat ha min lös i skogen sedan i maj då han drar om han får ett spår eller något i nosen
Publicerat Augusti 8, 20232 yr 6 hours ago karelsk blandning sa: Han är ju lös varje dag vi är i skogen, sen att han inte gör så mycket ännu. Hittar han nånting får han skälla eller inte de är hans val. Har fortfarande inte hittat nån älg att testa spåra med honom men tänkte nästan ta helg imorgon kväll ifall det är hund väder och åka till skogen med honom. Hmm, undra om han blivit 6 månader nu i augusti. Hämtade han 1april så blir det inte så? Blir väl inte så mycket mer än hänga på pejlen och sen sitta av nån timme så han får söka själv just för att försöka få sök i hunden. Vänta tills han når trotsåldern då ska du få se på andra bullar.
Publicerat Augusti 9, 20232 yr Författare 17 hours ago rovjagarn sa: Då förstår jag! Ja din är väl 2 veckor yngre än min så det borde stämma Har inte kunnat ha min lös i skogen sedan i maj då han drar om han får ett spår eller något i nosen I skogen när vi vart ut är han kanske 2-300m som längst bort, är nu först jag börjat sätta pejlaren på honom. Här har inte funnits mycket till djur, nån enstaka älg på kameran och lite fågel han skällt. Nu har det börjat komma ren söderut i massor så ska försöka få honom att inte vara intresserad av dem. Ska nu när jag far till skogen med honom börja vara där vi kanske kan hitta nånting om det finns, annars blir det träna söket om man säger. Hade vart kul om det blivit jakthund av honom och det ändå skulle gå ha han lös på gården.
Publicerat Augusti 9, 20232 yr Författare 13 hours ago lsjonsson sa: Vänta tills han når trotsåldern då ska du få se på andra bullar. De har han vart från och till sen han kommit, men det syns direkt då vi vart osams. Då är han sur halva dagen och inte bryr sig om mig alls.
Publicerat Augusti 9, 20232 yr Författare Hjälpa till och vara med ska han, helst framför och ivägen. Sen såg han att det gick äta bären där med som hallonen. Hjortron gillade han inte.
Publicerat Augusti 9, 20232 yr 33 minutes ago karelsk blandning sa: De har han vart från och till sen han kommit, men det syns direkt då vi vart osams. Då är han sur halva dagen och inte bryr sig om mig alls. Kompisen har 2 eng. settrar och unghunden är drygt 1 år nu och ibland går dressyren bra. Tjurskalle!
Publicerat Augusti 10, 20232 yr Författare Kom en äldre gubbe om igår som jag jobbat med tidigare, han är lite spec eller rätt mycket. Många hade svårt komma överens och jobba med honom men jag tyckte det gick bra. Nå hur som helst,när han klev ur bilen ropade han va fan jag gör och varför jag aldrig stannar och hälsar på ungefär. Han är bara sån. Då såg jag på hunden att han blev rätt konstig och han trodde nog gubben var sur. Från att vara glad och springa runt bilen kom han och satte sig vid mig och länge tog det innan hunden gick fram. Hunden trodde säkert han var sur på riktigt och han avvaktade vad som skulle hända men tillslut gick det bra. Jämtarna hade inte brytt sig det minsta utan bara farit fram så nog är det skillnad på hund och hund. Få se om det kommer visa sig några vakt tendenser i hunden eller om det bara var att han blev avvaktande vad som hände. Men jag känner igen det där sättet från karelaren när han vaktade mig. Skillnaden är bara att laikan är snäll och glad åt allt normalt.
Publicerat Augusti 11, 20232 yr Författare Inser mer och mer att fast jag inte skulle ha någon valp året hör så var det nog ändå nånting som blev rätt. Äldsta hunden är mer eller mindre slut så få se om det inte är sista året han är med, han.är ändå bara Just 9 om jag minns rätt. Yngre jämte är fortfarande tyst med älgarna gissar jag så vi ska i älghängn å se om det går trissa igång han att öppna käften. För skälla kan han hela dagar hemma åt allt från löv,ekorrar fåglar och älgar från hagen. Men inte i skogen fast han står där med dem. Laikan då det är iaf en smart hund som troligen har mer koll på grejer än mig. Han som jag eldar tjära med ville tända på igår så vi gjorde det och han har en äldre hund alltid med som laikan tjorvar med. Nå det var klart och dom hade åkt hem, vi var i kojan å laikan lös men så efter jag eldar vatten började jag fundera vars han var. Jo han hade vart kolla om dom var kvar å elda eller inte och efter det var han som vanligt en sällskaps hund lös på gården. Få se vad han tänkt pyssla med idag då jag ska å flytta en saltsten, eller rättare sagt sätta en ny och se om jag får med ett torn på hjulings vagnen därifrån samtidigt.
Publicerat Augusti 12, 20232 yr Författare Hade ren provisering av hunden idag och det gick sämre gången här. Släppte ut laikan då en ren var påväg mot och han smög närmare och närmare där den stod kolla när dom andra skällde i hagen och när jag ropade stanna så satte sig hunden och renen kollade en stund och sen började den springa. Blev för kul för hunden så han tittade på mig och så smet han. Var borta en 10min typ före han kom tillbaks. Haft pejlen på honom på kvällarna så det går tända lampan så han kanske syns bättre. Han gillar den inte så efter ren turen åkte den på. Hade vart lite kul se hur långt han var efter. Men nu surar han. Frågade när han kom vars han varit och han skämdes lite.
Publicerat Augusti 18, 20232 yr Författare Kom till skogen igår kväll och hörde en skälla ganska nära så satte pejlen på honom, tog inte så länge så kommer renen närmare och närmare och tillslut ser han den. Sa bara nej och stanna, han satt en bra stund och kollade på den men när telefon ringde och jag tittade bort några sekunder var han halvägs framme redan. For nästan 1,5km och passerade en väg men släppte 300m på andra sidan och tillbakagången gick fort då han tog vägen till mig. Hunden kommer tillbaks och jag frågar bara vad han gjort hunden, han går 20m ifrån mig och lägger sig och tittar bort från mig. Där ligger han och surar länge. Idag for han bara 600m efter samma djur men gången här var dom nästan utanför dörren då jag släppte ut honom så ides inte ens dividera med honom. Men tillbaka genade han rakt över och ganska samma uppförande som igår kväll tills maten kom fram. Han vet att han gör fel men kan inte låta bli alltid.
Publicerat Augusti 18, 20232 yr 5 hours ago karelsk blandning sa: Kom till skogen igår kväll och hörde en skälla ganska nära så satte pejlen på honom, tog inte så länge så kommer renen närmare och närmare och tillslut ser han den. Sa bara nej och stanna, han satt en bra stund och kollade på den men när telefon ringde och jag tittade bort några sekunder var han halvägs framme redan. For nästan 1,5km och passerade en väg men släppte 300m på andra sidan och tillbakagången gick fort då han tog vägen till mig. Hunden kommer tillbaks och jag frågar bara vad han gjort hunden, han går 20m ifrån mig och lägger sig och tittar bort från mig. Där ligger han och surar länge. Idag for han bara 600m efter samma djur men gången här var dom nästan utanför dörren då jag släppte ut honom så ides inte ens dividera med honom. Men tillbaka genade han rakt över och ganska samma uppförande som igår kväll tills maten kom fram. Han vet att han gör fel men kan inte låta bli alltid. Han skulle kanske behöva gå på uppfostringsanstalt för älghundar. Kompisen är på sin tredje uppfos6ringsanstalt nere i Piteå o försöker lära unghunden att appotera och göra rätt, och jag är hundvakt åty den andra hunden. Det är en 2-dagarskurs o kommer hem imorgon.
Publicerat Augusti 18, 20232 yr Författare 39 minutes ago lsjonsson sa: Han skulle kanske behöva gå på uppfostringsanstalt för älghundar. Kompisen är på sin tredje uppfos6ringsanstalt nere i Piteå o försöker lära unghunden att appotera och göra rätt, och jag är hundvakt åty den andra hunden. Det är en 2-dagarskurs o kommer hem imorgon. Han är på uppfostring hela dagar med mig. Men inte så lätt göra nånting åt att han far efter ren då det bara runt kojan är närmare 100talet gissar jag och flera med skälla och gps. Ja är mest nöjd att han bara far så där kort och kommer tillbaks direkt. Han är bara drygt 5 månader så lika bra han blir less dem nu. Han har haft en kämpig dag hunden, först renarna, sen vart fixa ett torn några timmar, efter det svamp span och aktivering.
Publicerat Augusti 18, 20232 yr Författare Skickade åt ren ägaren att hunden motionerat hennes ren då han for efter dom. Talade med hon ikväll och då undrade hon om hunden for långt, kolla pejlaren så ser du sa jag. Ja men det syns inte före imorgon då det sänder,smart kolla hunden sa jag. Ja just jag ser ju dina hundar.