Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Laika valpen.

Featured Replies

Publicerat
8 hours ago karelsk blandning sa:

Han är på uppfostring hela dagar med mig. Men inte så lätt göra nånting åt att han far efter ren då det bara runt kojan är närmare 100talet gissar jag och flera med skälla och gps.

Ja är mest nöjd att han bara far så där kort och kommer tillbaks direkt. Han är bara drygt 5 månader så lika bra han blir less dem nu.

Han har haft en kämpig dag hunden, först renarna, sen vart fixa ett torn några timmar, efter det svamp span och aktivering. 

Ja, jag vet. Han är inte gammal Ta dom där grundläggande bitarna när han är valp som sitt innan han får mat, o. s. v.

Ja, det är bra att han inte far några längre sträckor eller borta långa stunder.

  • Svar 134
  • Visningar 19,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • karelsk blandning
    karelsk blandning

    Idag fick han använda kontoret iaf. Sköts på en älg och jag var närmast så testade med laikan och först tog han bakspåret så gick tillbaks och började om då gick det lättare hitta rätt för honom och t

  • karelsk blandning
    karelsk blandning

    Lättsam hund på sitt sätt, tror inte det ännu ens hänt en enda olycka inne med honom. Inatt satte han sig skälla vid dörren så var bara kliva upp å släppa ut honom. Han har blivit rumsren eller h

  • De har ju lurat på dig en schäfer!! Men det är ju fina hundar.😁

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Sitta innan mat har jag aldrig haft för dem.

Nöjd om dom kan sitt namn,sitt,ligg, stanna,nej och kom hit typ. Den här han lärde sig ganska omgående och efter en gång att skälla när jag ber honom.

Är spec hunden, idag har inte renarna vart intressanta eller så har han vart trött sen igår ännu. 

Vi ska ta en promenad ni strax och sitta av en timme och se om han är med mig eller tar ut svängarna nånting alls.

Skulle det bli jakthund av honom som jag är nöjd med så var inte ras bytet någon dålig ide.

Publicerat
  • Författare

Efter nån timme igår i skogen och en tur på 450m av honom så blev det sen mest äta blåbär och vara vid mig. Påvägen till bilen tog han en tur på dryga 200m.

När vi kom tillbaks så blev det en hjulings tur med dom andra och då mötte vi en hop ren halvägs där vi vänder, laikan for efter dem 800m sen tillbaka och satte sig vänta vid vägen tills vi kom tillbaks.

Han var trött och då han såg jag eldade bastun så gick han i sängen och la sig. Skogs turen var nog tyngre än motionen efter vägen iaf i huvudet för honom.

Publicerat
  • Författare

Bara han skulle börja söka mer kan det nog bli bra,men hällre lite trång i söket vid 6 månader än som några av jämtarna bara dragit iväg. Upptaget kom ändå på nästan 500m idag.

Hade älgen han hittade idag bara gjort förflyttningen på 200m åt nåt annat håll så den inte kom i min vind hade det nog blivit mer spännande. 

Det blir nog en liten sväng med honom imorgon bitti igen sen blir han stående några dagar. Fortsätter det så här utan några större motgångar så finns chansen iaf att skjuta åt honom i höst.

Påvägen till bilen var han trött å gick vid fötterna men när jag plötsligt började busa med honom blev det fart igen. Kom till bilen hoppade in och däckade direkt.

Publicerat

Har ingen erfarenhet av annat än basset men för dem blev det stor skillnad på det jaktliga intresset efter att de fått igång hormoner runt 7-8månaders ålder eller vad det nu var. Innan dess var de typ ointresserade.

Publicerat
  • Författare
8 hours ago MagnusN sa:

Har ingen erfarenhet av annat än basset men för dem blev det stor skillnad på det jaktliga intresset efter att de fått igång hormoner runt 7-8månaders ålder eller vad det nu var. Innan dess var de typ ointresserade.

Som sagt, jag kommer göra precis tvärt om mot vad jag brukar med den här hunden. Normalt brukar jag vänta lite extra men efter flera försök med andra hundar gör jag nu helt tvärt om.

Sen att den här hunden är mer psykiskt stabil än dom jag testat vänta med gör det mer rätt så tiden får visa om det vart rätt beslut.

Sen att jag har dåligt med hundar stressar nog på mig än mer och det är sällan bra.

Publicerat
  • Författare

Mörkläggningsgardinen var uppdragen för fönstret så geniet ställde sig och skällde i fönstret åt sig själv. Smart alltså.

Han åkte även på smisk av jämten när det kom fram gay fasoner. Blev rejält nertryckt men lika fort upp och testa igen.

Publicerat
  • Författare

Kul när det går frammåt med hunden, nu senast 5km förföljande och bra fart. Sen att han passerade genom en hel ren hop med älgen och över tre vägar för att bryta vid en större bäck gjorde mig lite imponerad. Just att han inte bytte till ren.

Så få se när han hittar en älg som är ostörd och står i upptaget ordentligt. Då blir det spännande.

 

Var på sarv slakt igår igen och hunden han sitter bara och tittar på genom fönstret och väntar att nån ska stanna och tala med honom. Hon som var med igår satt hunden titta på genom fönstret och hon frågade om hon fick öppna dörren. Sa att det var en konstig fråga, så där sitter hunden och viftar svansen tills hon öppnar och talar. Han gillar dom flesta personer men man ser att vissa är roligare och då har han ändå inte träffat henne så mycket.

Publicerat
1 hour ago karelsk blandning sa:

Kul när det går frammåt med hunden, nu senast 5km förföljande och bra fart. Sen att han passerade genom en hel ren hop med älgen och över tre vägar för att bryta vid en större bäck gjorde mig lite imponerad. Just att han inte bytte till ren.

Så få se när han hittar en älg som är ostörd och står i upptaget ordentligt. Då blir det spännande.

 

Var på sarv slakt igår igen och hunden han sitter bara och tittar på genom fönstret och väntar att nån ska stanna och tala med honom. Hon som var med igår satt hunden titta på genom fönstret och hon frågade om hon fick öppna dörren. Sa att det var en konstig fråga, så där sitter hunden och viftar svansen tills hon öppnar och talar. Han gillar dom flesta personer men man ser att vissa är roligare och då har han ändå inte träffat henne så mycket.

Det var ett stort framsteg att han inte brydde sig om renarna. Kul!:thumbsup:

Publicerat
  • Författare
11 hours ago lsjonsson sa:

Det var ett stort framsteg att han inte brydde sig om renarna. Kul!:thumbsup:

Nja,han började morgon med ren så helt obrydd om dem är han inte ännu. Borde bli bättre efter man fått skjuta nån älg. Förhoppningsvis iaf.

Men jag blir ändå lite imponerad när en just drygt 6månaders hund håller spåret över 3st vägar och sen genom renarna utan att byta. Sen att förföljandet blir bättre och bättre är jag nöjd över. Dom allra flesta hundar jag haft hade nog måsta se älgen för att göra samma sak, annars hade det fort blivit kaos.

Men just att han här är så van ren och alltid får nej tror jag gjort det lite bättre eller lättare att låta bli.

Publicerat
  • Författare

IMG_20230912_172814.thumb.jpg.33ea84cb1fdcedb97639915ca4d5d973.jpg

Så här har han börjat göra ifall han inte är i buren.

Jag sätter den mot fönstret och inte länge efter så har han tryckt ner den igen.

Publicerat
2 hours ago karelsk blandning sa:

Nja,han började morgon med ren så helt obrydd om dem är han inte ännu. Borde bli bättre efter man fått skjuta nån älg. Förhoppningsvis iaf.

Men jag blir ändå lite imponerad när en just drygt 6månaders hund håller spåret över 3st vägar och sen genom renarna utan att byta. Sen att förföljandet blir bättre och bättre är jag nöjd över. Dom allra flesta hundar jag haft hade nog måsta se älgen för att göra samma sak, annars hade det fort blivit kaos.

Men just att han här är så van ren och alltid får nej tror jag gjort det lite bättre eller lättare att låta bli.

Ok! Där kom det lite mer info. Med tanke på hur ung han är så får man väl ha med det i beräkningen. 

Publicerat
  • Författare

Oj, hade lös hunden på jobbet idag och efter en stund såg jag på pejlen att han dragit iväg lite. Kollade sen på en stund igen och då hade de kommit ett upptag på 980m fågelvägen från oss och i samma veva kom jaktlaget efter vägen.

Blev bara ett upptag och sen 4,8km förföljande före han bröt och började komma tillbaks. 

Så nu har han både börjat fara själv på sök och hålla i lite mer så nu är det bara skällningen kvar. Var ett rätt stort ensammet djur som passerat vägen.

Var nog lite tur att jaktlaget redan skjutit en älg och skulle och hämta den så dom sa inte desto mer.

Publicerat
  • Författare

Var på ett annat jaktområde och arbetade idag och där sa jag åt laget att jag brukar ha lös hunden på arbetet men att han dragit iväg sist men att han inte far spec långt normalt. De gjorde inget om han var lös och ifall han for och skällde eller hittade älg var det bara söka rätt på nån där ifall dom jagade och jag ville det skulle skjutas. Bra folk alltså, han jag talade med visade vars hans far bodde ifall ingen var jaga.

Släppte lös honom då jag var själv och såg på ny snön att det inte var något folk i skogen. Var just vid mig men så fort jag började arbeta drog han iväg. Då han var 500m bort ungefär gick jag efter vägen och ropade in honom. Så nu börjar det bara slut med att ha honom lös på arbetet utan uppsikt. Hemma hålls han på gården förutom natten han var jaga räv men då fick han vara och sova på bron.

IMG_20230920_094929.thumb.jpg.51c810f6ab21811ec8e6de22154153c8.jpgIMG_20230920_094922_1.thumb.jpg.373d613a16b6bac8974946121c6f4452.jpg

Tur nån gillar snön.

talade med en Laika ägare idag som haft några st tidigare och han hade hört att jag hade ett ämne och med lite tur får en hund av honom. När jag berättade om hunden och hur det gick i skogen så blev han så intresserad att han skulle komma se hunden och att jag skulle skicka stamtavlan.

Publicerat

Spårsnö även om den är lite blöt!:wub::thumbsup:

Uppehåll i Kalix just nu, men det har regnat mer eller mindre hela förmiddagen.:sad:

Publicerat
  • Författare

Idag vart det som väntat ingenting, hade med honom på lock på morgon så gick en sväng som blev ca 6km för mig och närmare 2mil för honom.

Men med vädret som vart så blev det fågel på fågel han höll på med och enda egentliga bra idag var att han inte rullade sig i brunst gropen vi gick förbi.

Så hoppas på bättre väder imorgon.

Publicerat
  • Författare

Tydligen är räv rätt intressant eller så är det bara för att den är på gården. Två kvällar har han vart på räv tur, igår kväll åkte jag och hämtade honom då det körde lite bilar.

Blir nog så att räven måste skjutas när den är tjorva så hunden inte hålls på gården.

Publicerat
  • Författare

Mätte honom lite snabbt på morgon och fick det runt 63cm så nu börjar han vara normal stor för mina hundar.

Publicerat
  • Författare

Är lite skillnad på laikan och jämtarna som vart vid en dö älg.

 

Laikan skäller lite åt älgen sen slickar han blod tills man säger. Efter det ser han på vad man gör och sen lägger sig. 

Hade yngre jämte och hetsade lite vid dö älgen och han sliter,sliter och sliter hår helt febrilt så han håller på svälja ihjäl sig. Alla jämtar jag haft har vart mer eller mindre till att ragga hår.

Publicerat
  • Författare

Han fick dryga timmen skällnig på ett ensammet djur idag.

120skall i minuten direkt vid upptag så man behöver inte fundera om det är fågel eller älg mer. Gångstång om vartannat i dryga 2km och en gång såg jag älgen men hunden var lite väl nära. Tog undan några 100m och sen fortsatte det att gå och stå.

När det var nära vägen så skulle passaren som var där bara just köra och spåra vägen så det inte redan passerat med resultatet att det blev sken och hunden bröt. Kom tillbaks till mig så vi gick dit igen och han tog spåret ytterligare 2,5km.

Så hade hund ägaren inte vart så svår tryckt och väntat det skulle bli ett bra läge hade det vart en älg för honom idag. Kunde skjutit nästan rakt bakifrån men det kommer kanske fler lägen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.