Publicerat Oktober 13, 20232 yr Författare Han tog ett spår på vinden idag och sen spårade han ungefär 7km och bröt vid ett större vatten. Tillbaka gång rätt snabbt och genade sina spår så. Imponerad av valpen blir jag. Nu är det bara skällning och skjutning kvar.
Publicerat Oktober 14, 20232 yr Författare Man kan allt bli något less, ser ut att bli helt misär redan. Hörde att det var mellan 30-40cm på markerna, kanske lite överdrivet men blir inte alls förvånad om det är närmare 30 och dessutom fyller på. Så 14 oktober ser den riktiga jakten ut att vara över för i år. Helt övertygad att jag hade skjutit åt laikan ifall jag fått jaga några gånger till. Han har fått en spec grej för sig. Har rådjur vid gården och på dagarna bryr han sig inte om dem men när det blir mörkt då är det plötsligt intressant.
Publicerat Oktober 14, 20232 yr Vi har fått en laikavalp I laget nu. 8 mån. gammal. Kommer från mellan Göteborg-Dalsland någonstans.
Publicerat Oktober 16, 20232 yr 10 hours ago karelsk blandning sa: Skjutet älg åt hans syster idag. Kommer din valp där nerifrån också? V. jaktledaren sköt en kalv för valpen igår.
Publicerat Oktober 16, 20232 yr Författare 10 hours ago lsjonsson sa: Kommer din valp där nerifrån också? V. jaktledaren sköt en kalv för valpen igår. Nej min är från Arvidsjaur. Nymånens kennel. Sköts en älg åt systern till min hund igår som blev kvar hos uppfödaren.
Publicerat Oktober 16, 20232 yr 1 hour ago karelsk blandning sa: Nej min är från Arvidsjaur. Nymånens kennel. Sköts en älg åt systern till min hund igår som blev kvar hos uppfödaren. Ok!
Publicerat Oktober 17, 20232 yr Författare Nu var det skjutet åt bägge tik valparna från kullen. Så det låter ut lovande med kullen.
Publicerat November 3, 20232 yr Författare Detta är en populär post. Var på tur och körde iväg slakt rens från gården. Släppte ut hunden på rastning när jag packade ryggsäcken i lådan och hade bort honom. Så kollade på pejlen att han var drygt 1km ifrån mig så väntade att nåt skulle hända men var lite orolig han skulle hitta nånting då det körde grusbilar. Han höll på rota och snurra runt så förstod han var i några spår. Ser att det kommer mot vägen så skyndade fram dit. När han hade rett ut allt och kom i spåren jag stod vänta på gick det lite dryga 20km/h så bra tempo. Han blev allt lite bitter att jag stod på spåren och plockade honom.
Publicerat November 4, 20232 yr Författare 5 hours ago Hipshot sa: Var det inte för mkt snö för att jaga? Ja,jo,nä. Tryckte ihop den när det var kallt och nere mot älven på området var snön mellan 10-25cm så det gick men är inte perfekta förhållanden om man säger så. Gick men var mest orolig för tassarna då det var rejält skarpt fläckvis men hel hund men syns att han sprungit relativt mycket i föret. Nu är han garanterat parkerad för i år.
Publicerat November 5, 20232 yr Författare 18 hours ago Hipshot sa: Var det inte för mkt snö för att jaga? Själva snö djupet var ingen fara igår ännu men nu börjar det nog vara kört med det som fyllt på. Största problemet var att det var relativt packad snö och så ett hårt lager typ i mitten. Men efterssom han höll ihop då han smet så tänkte jag chansa att det gick. Han var öm i tassarna men inget trasigt fast det blev en hel del springa igår för honom. Enda fördelen med älgen igår var att det var en vuxen och inte en kalv. Jag inbillar mig att vissa hundar börjar välja ko,kalv om det skjuts mycket kalv i början åt dem.
Publicerat November 17, 20232 yr Författare Haft en finnspets tidigare men nog är den här ryss hunden än mer till att prata och låta illa. Han har så sjukt störande skall inne när han vill nånting eller tror nån kommer. Idag har han fått bo i hagen med yngre jämten. Konstigt nog har det vart lugnare där än väntat, till och med tyst. Äldre jämte fick vara kvar inne och det är nyss han först velat gå ut och då har han nästan vart inne ett dygn. Laikan är lustigt, äldre jämten är inte alls noga i honom men ändå ska laikan alltid helst ligga på honom.
Publicerat November 18, 20232 yr Författare Inte nog med att man legat med migrän hela dagen och bara skulle släppa ut hunden före vi gick i säng. Så vart att vara vaken och vänta tills han kom hem. Slutade med att han vart borta 6 timmar och precis kom in genom dörren. Måttligt kul då jag inte ides sätta pejlen på honom och sen att de är -24 just nu. Så isig som han var i ansiktet gissar jag att han hittat nånting skälla på men var kanske inte så kul då det var mörkt och ingen kom dit. Hunden hemma så resten var inte så noga och nu kan man gå i säng.
Publicerat December 7, 20232 yr Författare Detta är en populär post. Var trampa spår och motionerade laikan samtidigt igår, springa kan han och fort går det. En latare hund hade sprungit på skoterspåret vi höll på bredda och inte utanför i ospårat. Men gillar han det så valfritt för mig. Efter några km ville han åka skoter men insåg att det gick rätt lätt springa på hårda spår så han fortsatte. Var nån ute med såna där små varelser/hundar som såg ut bitter då hunden sprang vid skotern. Tur var väl att jag hade fast honom och inte lös som brukligt för då hade dom fått besök av en som ville leka. Gissar att det hade vart ännu surare då.
Publicerat Februari 4, 20242 yr Författare Bortskämd som han är så har han fått ett gammalt älg ben efter vi kom hem från skoter körningen och tittat på lite ren. Konstigt lugn då han är i buren och renarna går runt bilen. Klok hund måste jag ändå tycka fast han låter sjukt illa då han vill eller inte får som han vill.
Publicerat Februari 19, 20242 yr Författare Släppte lös laikan då vi var skotta tak i kojan igår och han är rätt smart. Gick lite tungt då inte spåren bar honom helt, när han sprang framför skotern stannade han hela tiden och skulle åka. När han blev bakom gick det bättre att springa. Var lite eljest släppa hunden utan att pejlen fungerade men samtidigt slapp han inte spec långt utanför spåren.
Publicerat Mars 6, 20242 yr Författare Detta är en populär post. Blev ändå en rätt klok hund men han har sina egenheter och läten. Visst han var rätt billig då han väckte mig klockan fyra igår morse bara för att. Vi var tända på röken idag och med föret det var fick han vara lös endel, men lämnade honom i hagen då jag åkte hämta en älgskalle i skogen som blivit kvar. Bitter när jag kom tillbaks kan man säga han var. När vi kom hem var det sura en stund men det gick över efter lite mat och då hans kompis kom in. Enda gångerna han är liten är då han rullar ihop sig eller ska vara i sin lilla bur i bilen. Även om de nu skulle sluta med att det inte blir någon super hund av honom så är det nog ett av dom bättre köp man gjort ändå.
Publicerat Mars 9, 20242 yr Författare Kul springa var det visst, nästan 40 var han uppe i då jag tog bilden. Stannade för att det flög grejer från pulkan, hunden stannade längre fram men tänkte inte komma till mig före jag blev bitter. Trodde nog helt enkelt att det var kopplet som skulle på. Fortsatte fram till korsningen vid kojan och började vela om han skulle rakt eller vänster. Ropade vänster två gånger och hunden for upp till kojan och in i hagen sin som stod öppen. inte lika kul med stopp på vägen och försöker nonchalera mig totalt. där framme i hygges kanten började han skälla 16 pinnaren på sista släppet hösten som var. spännande blir det då det blir hund träning för form och kondition har han å jag inbillar mig att det finns lite lydnad i honom ändå.
Publicerat Mars 9, 20242 yr Författare Detta är en populär post. Han har en väldigt egen sak för sig hemma vid bordet, jämten brukar försöka stjäla om det går å nosen på bordet direkt man tittar bort. Laikan är inte för att sno från bordet och han förstår iaf vad man säger. Så när dom är inne och jämten försöker smyga sig i bordet så kommer laikan med munnen öppen och stöter i honom. Precis som att han säger att du får inte göra sådär. Jämten kan bli lite sur men ännu har det inte blivit nånting allvarligt för jämten vaktar laikan och verkligt håller koll på honom. Han tror nog fortfarande att det är hans lilla hundvalp. Ser allt lite lustigt ut och av storleken att drömma borde det vara tvärt om.
Publicerat Mars 23, 20242 yr Författare Detta är en populär post. Är visst en orginal hund det här. Här om dagen när han var inne så hade jag rökt kött på bordet och inget rördes på hela dagen fast han var inne själv. Tog in dom andra och yngre jämte är till att stjäla när han har chansen. Glömde bort att det låg där och hämtade ved vid bron och hörde att det blev tjorv med dem inne. Då står laikan med en bit i käften och jämten hade pyst till soffan. Så som jag tror det gick var att jämten for på bordet och laikan blev sur som han brukar, men efterssom jämten stulit det från bordet redan så gick det bra att ta det av honom och på det sättet bli oskyldig själv. När jag öppnade dörren och kom in så släppte han köttbiten och gick iväg och skämdes.
Publicerat Mars 23, 20242 yr Kompisens äldre setter drog fram husses stekpanna fast han hade ställt den längst in på spisen men han hade glömt att rengöra efter middagen. Efter middagen hade husse farit på stan ett ärende och när han kom hem så hade hunden lyckats dra fram stekpannan till kanten på spisen och sedan slickat ren den invändigt. Tur att stekpannan inte var varm!
Publicerat Mars 25, 20242 yr Detta är en populär post. Sputnik hade ALDRIG rört något på köksbänken tidigare. Jag höll på att laga mat- hade stekt några köttbitar och redde stekejärnet av med lite grädde. Var tvungen att springa ned i källaren och hämta något. Då jag kom upp igen låg Sputnik på köksgolvet med tassarna ovanpå nosen och ojjade sig och kved. I såsen var det "slickmärken" och såsdroppar hade skvättits ut över hela spisen. Snacka om korrigering i exakt rätt ögonblick. Det var synd om honom någon dag tyckte han.... MEN HAN RÖRDE ALDRIG NÅGOT PÅ BORDET SEN HELLER.....
Publicerat Mars 30, 20242 yr Författare Hände en sjuk sak igår kväll. Skulle på en tur med dem men efterssom jag har så dåligt i sidan tjorvade det i starten och laikan drog halsbandet över huvudet. Full fart ner mot älven och där vi brukar köra, en skoter kommer efter leden och 30 talet meter framför dem flyger hunden över och far ställa sig på åteln å väntar. Skotern stannade och folket klev av och ställde sig kolla som att dom aldrig sett en hund förut. Sa bara stanna när vi kom fram för han tänkte springa lös men stod bara och väntade tills kopplet var på och vi kunde fortsätta. Körde ospårat en extra sväng och där ser man verkligt att laikan tycker det är kul och jämten har inte en chans att hålla den fart laikan gör. Är det halv hårda spår är det tvärt om och verklig panik för laikan för han ska alltid vara först. Undra vad skoter folket tänkte att det var för något som flög över framför dem?