Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad gäller egentligen med knivlagen???

Featured Replies

Publicerat
14 hours ago exabit sa:

Som laglydig eller kanske snarare fredlig individ ser man inte problemet med att bära en sabel på öppen gata. Eller min minigun för den delen.

Höjer inte folk ens på ögonbrynen när du kommer med en minigun ?  🤔😉😆

image.png.2777bdb83e19caaccc3e17b7c29decc0.png

• 1 year later...
Publicerat

Idioter, hur ska man kunna ha med kniven till jakt om man inte får frakta den i bilen ?

Knivlagen var väl tänkt för att farbror blå skulle kunna muddra pundare på stickvapen, nu förefaller den användas i politiskt syfte.

Att jägare har kniv och yxa i bilen har väl aldrig varit och kommer väl troligen aldrig att bli ett samhällsproblem.

Publicerat

Såg den där.. väldig nyfiken på vad som faktiskt har hänt.

Visst finns det dårar inom myndigheten dessvärre.. men det måste väl ändå finnas ett mått av självbevarelsedrift i detta, hur f-n kan man lagföra ngn för brott mot knivlagen givet dessa förutsättningar?

Obegripligt.. givet att allt stämmer så blir denne konstapel inte speciellt väl sedd på ön som trots allt är en ganska liten arbetsplats. 

Samtidigt.. jag hoppas att den som vart misstänkt nekat till brott så en anmälan skrivits. Då måste ärendet godkännas av en jourhavande förundersökningsledare och där gallras en del Sen ska det beslutas om att driva det rättsligt..

Å andra sidan.. hur har den misstänkte i detta ärende betett sig emot konstaplarna? Om denne varit direkt dum i huvudet så kan jag förstå att de rapporterar.. de brukar vara rätt bra på att inte bry sig om trista attityder men vad har egentligen hänt här?

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Järven sa:

Idioter, hur ska man kunna ha med kniven till jakt om man inte får frakta den i bilen ?

Knivlagen var väl tänkt för att farbror blå skulle kunna muddra pundare på stickvapen, nu förefaller den användas i politiskt syfte.

Att jägare har kniv och yxa i bilen har väl aldrig varit och kommer väl troligen aldrig att bli ett samhällsproblem.

9 minutes ago Hipshot sa:

Såg den där.. väldig nyfiken på vad som faktiskt har hänt.

Visst finns det dårar inom myndigheten dessvärre.. men det måste väl ändå finnas ett mått av självbevarelsedrift i detta, hur f-n kan man lagföra ngn för brott mot knivlagen givet dessa förutsättningar?

Obegripligt.. givet att allt stämmer så blir denne konstapel inte speciellt väl sedd på ön som trots allt är en ganska liten arbetsplats. 

Samtidigt.. jag hoppas att den som vart misstänkt nekat till brott så en anmälan skrivits. Då måste ärendet godkännas av en jourhavande förundersökningsledare och där gallras en del Sen ska det beslutas om att driva det rättsligt..

Å andra sidan.. hur har den misstänkte i detta ärende betett sig emot konstaplarna? Om denne varit direkt dum i huvudet så kan jag förstå att de rapporterar.. de brukar vara rätt bra på att inte bry sig om trista attityder men vad har egentligen hänt här?

Det är nog rätt många som är nyfikna vad som kommer att hända om det blir rättegång eller hur det kommer att sluta. Jag har ju frågat polisen här i Kalix om vad som gäller och fått till svar att du får ha kniv med till och från jakt, fiske, svampplockning, m. m.

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare
33 minutes ago josc72 sa:

Tycker polisen måste lära sig att gör skillnad på om någon bär kniv i uppsåt att skada eller i syfte att använda kniven till nytta. Jag som är både jägare, ambulans- och narkossyrra och jäkligt laglydig, bär alltid kniv, tillsammans med första förband, tourniquet, tång, peang, blodstoppande förband och lite andra pryttlar. Jag har kniv för att den kompletterar den utrustningen jag har i ryggsäcken. Mitt syfte är att göra gott. Alla med en kniv är inte brottslingar och bär den inte i uppsåt att skada. Jag tänker alla gånger ta den diskusionen och vägrar ge mig.

Polisen ser olika på knivlagen i Sverige. Jag har pratat med poliser som jag känner och det är inget problem om man ska åka och jaga, fiska, m. m. bara det är giltigt skäl.

Publicerat

Jag anser att knivlagen som den är nu är skit.

Den borde delas upp i två kategorier.
Har du kriminellt förflutet typ straffad inom 5 år får du inte ha kniv på dig är du ostraffad får du ha kniv på dig.
Jag hade alltid en kniv liggandes i bilen förut. Den var till för att avliva påkört vilt eller hjälpa till vid någon annan typ av olycka.
Kommer jag nu fram till ett skadat djur kan jag inte göra ett skit.

Håller jag på och meckar något hemma och behöver åka väg till en byggfirma behöver jag komma ihåg att lämna kniven hemma.

Knivlagen är en riktig jävla skit lag.

Publicerat

Jag har en fällkniv med olika blad i fickan. Alltid. Det är en reklamkniv från ett tysk rörfirma som jag fick av morsan i 1967. Vi "gik til præst" (gick på konfirmationsutbildning) onsdag förmiddag i missionshuset i Pilegade och när vi cyklade tillbaka till skolan cyklade vi förbi företaget där morsan jobbade- då pinglade jag med cykelklockan och hon vinkade från sitt kontorsfönster.

Denna dag stod hon på trottoaren och vinkade- och jag stannade och sa hej. Då fick jag kniven som som hon hade fått av en försäljare. Den har jag haft på mig/ med mig VARJE DAG sen dess:

Den har varit med på stormar på havet, den har varit med på jobbet, den har varit i Afrika, den har korsat Amerika ett par gånger: t.o.m. blivit taget i nån "pipapparat" vid incheckningen på Kennedy Int'l Airport och stoppat i ett brunt kuvert- "den ska du få när vi landar"

Det var innan terrorister vart uppfunna 🤣

Då vi satt på planet och väntade på att flyga hem kom kaptenen och tittade på mig (jag hade långt hår och långt skägg och en Harley tröja) och sa "jeg har s'gu ikke tid til alt det pjat når vi er landet- du ser s'gu ikke ud som en terrorist, her har du din kniv- god tur" sen skrattade han och gick tillbaka till förarstolen.

Jag har haft MASSOR av knivar som jag har tappat, mist, brytit av, glömt eller slarvat bort- men denna har jag snart haft i 60 år, och ska ha den med när jag ska begravas.

Jag har även en F1 i benfickan, en stickkniv i handskfacket och 2 Gränsfors yxor i bilarna

Och jag har en större knivsamling här hemma.

Och så är det bara

Publicerat

Tänk i dag om en mor skulle stanna sin son och ge honom en kniv på väg till skolan.

Jag ser tidningsöverskrifterna framför mig.

Men hemma hade ALLA kniv:

Man sa att "en fiskare utan kniv är som ett l#der utan f#tta"

Publicerat
På 2025-04-25 at 20:28 josc72 sa:

Tycker polisen måste lära sig att gör skillnad på om någon bär kniv i uppsåt att skada eller i syfte att använda kniven till nytta. Jag som är både jägare, ambulans- och narkossyrra och jäkligt laglydig, bär alltid kniv, tillsammans med första förband, tourniquet, tång, peang, blodstoppande förband och lite andra pryttlar. Jag har kniv för att den kompletterar den utrustningen jag har i ryggsäcken. Mitt syfte är att göra gott. Alla med en kniv är inte brottslingar och bär den inte i uppsåt att skada. Jag tänker alla gånger ta den diskusionen och vägrar ge mig.

Polisen gör skillnad på folk och folk, tror inte du har så mycket att oroa dej för.

Och btw.. om jag dör och blir satt på jorden igen så hoppas jag att förutsättningarna finns för att bli en josc72.2.. Inne i en period där jag tröskar youtube klipp Ambulance AU tex.. Så sjukt kul! Men jag kommer nog inte närmare än HLR-instruktör och SMS-livräddare i detta livet :D

1 hour ago Droggot sa:

Jag anser att knivlagen som den är nu är skit.

Den borde delas upp i två kategorier.
Har du kriminellt förflutet typ straffad inom 5 år får du inte ha kniv på dig är du ostraffad får du ha kniv på dig.
Jag hade alltid en kniv liggandes i bilen förut. Den var till för att avliva påkört vilt eller hjälpa till vid någon annan typ av olycka.
Kommer jag nu fram till ett skadat djur kan jag inte göra ett skit.

Håller jag på och meckar något hemma och behöver åka väg till en byggfirma behöver jag komma ihåg att lämna kniven hemma.

Knivlagen är en riktig jävla skit lag.

I torsdags tror jag det var skickade jag en bil till ankomsthallen Arlanda, där stod skyddsvakt med en hantverkare som påväg hem från jobbet stannat till för att hämta upp ngn anhörig. Han var "välhängd" avseende knivar... Det vart inte ett skit av detta, hantverkaren var vettig och hans story var helt trolig. Alltså ingen åtgärd alls. Mest störande att skyddvaktseländet (på väg hem från jobbet och således inte i tjänst) inte hade vett nog att dra den slutsatsen själv.. men å andra sidan så får han inte det så det var väl inga problem egentligen)

Dock.. hade den där hantverkaren haft en pissig attityd och varit rätt och slätt dum så hade det kunnat landa annorlunda.

18 minutes ago Dansken sa:

Jag har en fällkniv med olika blad i fickan. Alltid. Det är en reklamkniv från ett tysk rörfirma som jag fick av morsan i 1967. Vi "gik til præst" (gick på konfirmationsutbildning) onsdag förmiddag i missionshuset i Pilegade och när vi cyklade tillbaka till skolan cyklade vi förbi företaget där morsan jobbade- då pinglade jag med cykelklockan och hon vinkade från sitt kontorsfönster.

Denna dag stod hon på trottoaren och vinkade- och jag stannade och sa hej. Då fick jag kniven som som hon hade fått av en försäljare. Den har jag haft på mig/ med mig VARJE DAG sen dess:

Den har varit med på stormar på havet, den har varit med på jobbet, den har varit i Afrika, den har korsat Amerika ett par gånger: t.o.m. blivit taget i nån "pipapparat" vid incheckningen på Kennedy Int'l Airport och stoppat i ett brunt kuvert- "den ska du få när vi landar"

Det var innan terrorister vart uppfunna 🤣

Då vi satt på planet och väntade på att flyga hem kom kaptenen och tittade på mig (jag hade långt hår och långt skägg och en Harley tröja) och sa "jeg har s'gu ikke tid til alt det pjat når vi er landet- du ser s'gu ikke ud som en terrorist, her har du din kniv- god tur" sen skrattade han och gick tillbaka till förarstolen.

Jag har haft MASSOR av knivar som jag har tappat, mist, brytit av, glömt eller slarvat bort- men denna har jag snart haft i 60 år, och ska ha den med när jag ska begravas.

Jag har även en F1 i benfickan, en stickkniv i handskfacket och 2 Gränsfors yxor i bilarna

Och jag har en större knivsamling här hemma.

Och så är det bara

Du satsar på jordbegravning va? Tror krematoriet lär gnälla annars. Div plåthöfter och titanknän funkar men jag tvivlar på att de vill ha knivar skramlande i ungen.. :thumbsup:

Publicerat
57 minutes ago Hipshot sa:

Du satsar på jordbegravning va? Tror krematoriet lär gnälla annars. Div plåthöfter och titanknän funkar men jag tvivlar på att de vill ha knivar skramlande i ungen.. :thumbsup:

Annars får dom väl göra en brasa utanför.

Jag, kniven och en säck fodermajs- då är det popcorn till alla. Ska se till att set finns nån bira 😉