Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

nytt blyförbud på gång

Featured Replies

Publicerat

Det är en djefla tur att man är så gammal som man är 🤣

Publicerat
7 minutes ago Dansken sa:

Absolut!

Publicerat

Om man förbjuder bly för både jakt och skytte vad händer med skidskytte och luftgevär, bör man bunkra??

Publicerat
18 minutes ago Tjörnbon sa:

Om man förbjuder bly för både jakt och skytte vad händer med skidskytte och luftgevär, bör man bunkra??

Förslaget omfattar förbud mot all ammunition även kantantänd och luftgevär, olympiska grenar föreslås få dispens.

Ett förslag är bara ett förslag, beslut kan se helt annorlunda ut.

Publicerat

Mer bly i skogen.

För mig skulle det bli sämre efterssom jag ännu inte hittat någon bly fri kula som fungerar lika bra.

Publicerat
37 minutes ago Tjörnbon sa:

Vad händer med alla historiska skytte grenar, de som skjuter svartkruts vapen lär få svårt och hitta alternativ till sina blykulor.. :ph34r:

Publicerat
7 minutes ago Galne sa:

Vad händer med alla historiska skytte grenar, de som skjuter svartkruts vapen lär få svårt och hitta alternativ till sina blykulor.. :ph34r:

Förslaget är totalt, allt skytte, alla grenar, alla vapen omfattas.

Publicerat

Detta är ju en omväg för att minska skytte/vapen i samhället. När man inte vill förbjuda vapen/ skyttesporten direkt ger man sig på saker som ammunition, skjutbanor och deras utformning inklusive nya regler för buller. K-pist skyttet är ju på god väg att försvinna, med denna regel blir man ju av med dom farliga svartkrutsskyttarna med, plus dom som skjuter cal22.  Plisen har kommit på den lysande idén att inte förlänga femåringar på revolvrar i 357 magnum då det enligt en ogenomtänkt regeländring endast är tillåtet att skjuta 38 special i en del revolverdicipliner. I en tid där man borde utveckla försvarsförmågan gör man det dyrare och svårare att upprätthålla skjutskickligheten hos allmänheten vilket för inte så länge sedan ansågs gynna totalförsvaret.

Själv har jag använt kopparkulor i en herrans massa år i sådana kalibrar där man kan få det att funka. I övriga kalibrar använder jag bly "ty härtill är jag nödd och tvungen".

Publicerat
21 hours ago Dansken sa:

En riktig Gammeldansk mao. 😂

Publicerat
13 hours ago Mad Mike sa:

Förslaget är totalt, allt skytte, alla grenar, alla vapen omfattas.

Det går så långt att luftgevär / luftpistol ska med i det här förslaget.

Publicerat

Sverige har varit pådrivande i den här frågan för att få ett totalförbud.

Det är en ren katastrof för jakt och skytte .

Publicerat
33 minutes ago 357 mangnum sa:

Skulle inte förvåna mig ett dugg om "bror duktig-landet" är drivande i denna fråga samtidigt som man slår med skattepiskan för att man ska tvingas åka elbil med Litiumbatterier.

EU vill klassa litium som giftigt – industrin rasar | Vi Bilägare (vibilagare.se)

Publicerat
11 hours ago fredde_fmj sa:

Det går så långt att luftgevär / luftpistol ska med i det här förslaget.

Som jag förstår det är förbudet totalt förutom säljakt och fågeljakt med halmantel samt olympiskt skytte med anordningar för insamling av bly.

Nu ska ju detta på remiss först så det kan bli både bättre.. eller sämre...

Våra organisationer har ett jättejobb framför sig sen hänger det slutligen på alla länders regeringar, nu får dom visa vad dom går för.

Publicerat
4 hours ago Järven sa:

Skulle inte förvåna mig ett dugg om "bror duktig-landet" är drivande i denna fråga samtidigt som man slår med skattepiskan för att man ska tvingas åka elbil med Litiumbatterier.

EU vill klassa litium som giftigt – industrin rasar | Vi Bilägare (vibilagare.se)

Det är väl mp som har drivit på s om totalförbjud om jag inte minns fel annars har dom hotat med regeringskris, m. m.

Publicerat

Lite ironiskt att man vill förbjuda bly inom EU när man skickar tonvis med ammo inklusive projektiler med urarmat uran till Ukraina.

Publicerat
På 2023-03-26 at 09:04 357 mangnum sa:

Man måste ge MP att de är duktiga på att jobba långsiktigt... :devil:

Publicerat

"”Domstolen slår fast att termen våtmark är avsedd att omfatta områden som kan fungera som livsmiljöer för vattenfåglar. Termen våtmark omfattar därmed enligt domstolen inte områden som till exempel på grund av sin storlek eller instabilitet sannolikt inte kommer att fungera som livsmiljö för vattenfåglar.”

Det där var väl ändå ngn ljusglimt i mörkret? De vattenfyllda hjulspåren är inte längre våtmark tex.. 

Publicerat
På 2023-03-25 at 07:36 Mad Mike sa:

Förslaget omfattar förbud mot all ammunition även kantantänd och luftgevär, olympiska grenar föreslås få dispens.

Ett förslag är bara ett förslag, beslut kan se helt annorlunda ut.

Ett förslag är illa nog vet vi sedan för en månad sedan .... :wacko:

Publicerat
På 2023-03-25 at 07:54 Galne sa:

Det ligger inte i jakthatarnas intresse att rädda dom .... 

Publicerat
3 minutes ago culot sa:

Ett förslag är illa nog vet vi sedan för en månad sedan .... :wacko:

Helt enig. Vi kan inte alls förlita oss på att "det är bara ett förslag" eller "det är ute på remiss och styrs nog upp". Varje gång detta händer så genomförs grejerna till slut ändå, med större eller mindre fördröjning.

Verkar inte finnas någon i relevant ställning/position som är intresserad av att behålla bly.

Publicerat

.