Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

sako 85 epok slut

Featured Replies

Publicerat

Verkar som sako 85 är ute nu finns ej med på sakos nya websida bara TRG , SAKO 100 och SAKO S20

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

De har lagt så mkt resurser på de nya modellerna, kladdade på S20 med ngn kolfiberkolv.. jävligt trevlig faktiskt! Men pengarna.. helt galet!

Lite trist att så pass moderna vapen som 85:orna försvinner.. men jag nöter vidare med min 75:a 😍

Jag klämde också på en S20 häromdagen,  väldigt intressant bössa och även om den kostar en slant så är det bara hälften av en blaser😉

Publicerat
4 hours ago Mad Mike sa:

Jag klämde också på en S20 häromdagen,  väldigt intressant bössa och även om den kostar en slant så är det bara hälften av en blaser😉

Har de åtgärdat den knarrande stocken när man greppar pistolgreppet? Fick vibbar från material kryckor är gjorda av, och samma grå färg. Gav inte mersmak direkt :ph34r:

Publicerat

Var in och tittade på hemsidan, vad fan har gått snett med Sako ?

Publicerat
3 hours ago exabit sa:

Har de åtgärdat den knarrande stocken när man greppar pistolgreppet? Fick vibbar från material kryckor är gjorda av, och samma grå färg. Gav inte mersmak direkt :ph34r:

Inget jag reagerade på, kolven kändes stabil och solid, upplevde den extremt pekbar av alla studsarna jag klämde på.

Publicerat

Den bössan jag fick tag på kändes som en Kvadd viktmässig men med väldigt mysig kolv.. Inget som stack ut negativt.. 

Publicerat

Angående knarret i S20 kolven så har jag sett Sako kommentera detta på bl.s. Insta med att det ska va ordnat. Vad det innebär vete fan 🤷‍♂️

värt att notera på nya Sakosidan är att det bara är 100, S20 och TRG som anges. Alltså är både 85 serien och Quad/Finnfire 2 borta.

Sen på Tikkasidan T3x och T1x.

Frågan är om de tänker ersätta 85:an alls eller de tänker pusha T3:an istället 🤔 tisslas och tasslas om en 95:a men det känns som att de borde börja hinta om den officiellt nu om de vill skapa nån hype.

Publicerat
9 minutes ago TekDr sa:

Angående knarret i S20 kolven så har jag sett Sako kommentera detta på bl.s. Insta med att det ska va ordnat. Vad det innebär vete fan 🤷‍♂️

värt att notera på nya Sakosidan är att det bara är 100, S20 och TRG som anges. Alltså är både 85 serien och Quad/Finnfire 2 borta.

Sen på Tikkasidan T3x och T1x.

Frågan är om de tänker ersätta 85:an alls eller de tänker pusha T3:an istället 🤔 tisslas och tasslas om en 95:a men det känns som att de borde börja hinta om den officiellt nu om de vill skapa nån hype.

Vän av ordning tycker ju att modell 95 borde komma innan 100 :blink:

Så jag gissar att modell 95 är hörsägen och aldrig blir verklighet*

*jinxat och klart. Nån "smart" individ på forumet kommer skadeglatt länka till Sakos sida där de med buller och bång lanserar modell 95

Publicerat

Gissning:

De behöver göra som Blaser, få ut mer pengar per bössa, så man måste då ta fram en helt "ny" modell.. S20, för att kunna ta mer betalt. Utvecklingen från 75 till 85 var väl mest kosmetisk? Vad nytt kan de hitta på som inte är utvecklat för S20 redan till en ev kommande modell 95? Jag är beredd att stå vid skampålen invid Exabit :whistling:

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

Vad nytt kan de hitta på som inte är utvecklat för S20 redan till en ev kommande modell 95? Jag är beredd att stå vid skampålen invid Exabit :whistling:

Det är väll möjligen pipbytessystemet som det önskats från en del ett tag. 

Publicerat
26 minutes ago Joacim sa:

Det är väll möjligen pipbytessystemet som det önskats från en del ett tag. 

Pipbytessystem får man ju i 100 modellen, startpris 59995kr för ”snikvarianten”. Addera modellunikt kikarfäste för gissningsvis 4-5000kr på det… får nästan en bas R8:a att kännas billig.

Sako hintar dock i kommentarer på insta om att det ska komma nåt framöver, får väl se vad det blir. Men som det ser ut saknar de nu en mer klassisk studsare mellan T3:an och 100:an. Risken är väl dock att det blir ett ytterliggare kostnadseffektiviserat 85 derivat 😏

Publicerat
7 minutes ago exabit sa:

Kanske blir en Sako A7 II - the all anal final chapter!

😱

Publicerat
2 hours ago TekDr sa:

Pipbytessystem får man ju i 100 modellen, startpris 59995kr för ”snikvarianten”. Addera modellunikt kikarfäste för gissningsvis 4-5000kr på det… får nästan en bas R8:a att kännas billig.

Ok, känner att Mod100 gått mig förbi då. Men tack för info 🙏

Publicerat

Jag gick nu på sako Sverige men där verkar det finnas en hem drös med 85or men kanske kollar på fel ställe? Inte spekulant men är ju intressant vilken typ av köpare som de olika märkena under samma tak verkar rikta sig emot.

Sako och tikka delar väl pipor men är det flera i koncernen som jobbar ihop?

Publicerat
11 hours ago Järven sa:

Var in och tittade på hemsidan, vad fan har gått snett med Sako ?

Det skall jag tala om för dig det stavas BERETTA HOLDING..

Publicerat
1 hour ago Blaser66 sa:

Det skall jag tala om för dig det stavas BERETTA HOLDING..

Tack, men nej tack

Hellre en Sako Finnbear med budget för en kolvmakare och ny blånering om man vill ha en fin Finnbössa.

Publicerat
15 hours ago Freiman sa:

Jag gick nu på sako Sverige men där verkar det finnas en hem drös med 85or men kanske kollar på fel ställe? Inte spekulant men är ju intressant vilken typ av köpare som de olika märkena under samma tak verkar rikta sig emot.

Sako och tikka delar väl pipor men är det flera i koncernen som jobbar ihop?

sako.fi är det som gäller.

Publicerat
39 minutes ago exabit sa:

sako.fi är det som gäller.

Ja där var det lite mera avskalat..

Publicerat

Man kanske behöver linjer att tillverka krigsmateriel på nu när man fått en order? 

Publicerat

Vilka traditioner har egentligen sako att tillverka krigsmaterial typ karbinerna de nu skall hålla sverige och finland med?

Har själv provat AK5D nu, en riktig trevlig bössa som är mycket kortare och smidigare än gamla a,b,c. Sako är kvalité men i jmf med FN känns deras miltärerfarenhet ringa?

Publicerat
10 hours ago MKJ sa:

Vilka traditioner har egentligen sako att tillverka krigsmaterial typ karbinerna de nu skall hålla sverige och finland med?

Har själv provat AK5D nu, en riktig trevlig bössa som är mycket kortare och smidigare än gamla a,b,c. Sako är kvalité men i jmf med FN känns deras miltärerfarenhet ringa?

Precis min fråga på grannforumet. Ingen har lyckats svara på den frågan. Håkan skrev att Sako inte har någon tillverkning av automatvapen i egen regi. Så vilka vapen har testats i utvärderingarna? Genuint nyfiken på det svaret men är väl bara att glömma något konkret utan det blir bara killgissningar som vanligt.

Vet inte hur en upphandling av militär materiel går till men rimligen borde det finnas krav på dokumenterad förmåga till detta, kvalitetskrav, volymer, etc. Inte ”här är en 3D-printad bössa. Vi ska snart bygga en lina för detta i Riihimäki”.

Eller är det kanske Beretta som blir faktisk tillverkare. De har ju tillverkning av aktuella vapentyper sen ett bra tag.

Publicerat

Som jag förstår det är det bara Sako Trg m10 i 338 lapua som är testat och klart för införande under 2024.

För övrig produktion är tester pågående.

Och varför tror man inte att sako skulle vara kapabla att producera dessa i absolut toppklass?

Ak5 är åtminstone jag inte överdrivet imponerad av anno 2023, utvecklingen har gått framåt. 

Alla modeller kommer levereras med ase utra borelock och ljuddämpare, för dessa ändamål finns inget starkare eller bättre.

Publicerat

Nä att de klarar kvalitén råder det nog inga betänkligheter omkring. Men en ny modell, varför när det finns så mycket beprövat i väst med erfarenhet av både sand, kyla och väta? Krig är ju sällan hochsitz i solnedgång, klickar det så försöker vi i morgon.

Jag hade aldrig ett klick och tusan om nån annan hade det heller på 12 månader med AK5, de blev testade i kyla och skit och de levererade. Pålitlighet hos primärvapnet kommer först, sen ingenting följt av... ingenting.

Den kortare modellen AK5D känns hyfsat modern.

Att Sverige väljer Finland är nog politik primärt, Finland köper väldigt mycket miltär utrustning av oss i retur.

Kanske bli bra.