Publicerat April 7, 20233 yr Jag vill minnas att samma skepsis fanns inför beslutet att ersätta ak4 med ak5, bägge har ju bevisat sin funktion över tid. Jag har nog fullt förtroende att fmv inte upphandlar något sämre än vad vi har idag. Dessutom tror jag vi behöver lite finsk sisu i arsenalen😎
Publicerat April 7, 20233 yr Åter till jaktbössorna kanske..... 😜 Nu finns ju inte S20 kvar heller... https://www.sako.global/products#sako-rifles
Publicerat April 7, 20233 yr Just now BigJim sa: Åter till jaktbössorna kanske..... 😜 Nu finns ju inte S20 kvar heller... https://www.sako.global/products#sako-rifles Edit. Jo, om man tittar till höger...
Publicerat April 7, 20233 yr Tror på en "Sako Classic" utan pipbyte och spänntangent, med smak av de gamla..
Publicerat April 7, 20233 yr 1 minute ago BigJim sa: Tror på en "Sako Classic" utan pipbyte och spänntangent, med smak av de gamla.. Ingen som efterfrågar trä längre tyvärr. Bara plastic fantastic. Synd, finns inget som ger en sådan levande känsla i händerna som trä.
Publicerat April 7, 20233 yr 1 hour ago Mad Mike sa: Jag vill minnas att samma skepsis fanns inför beslutet att ersätta ak4 med ak5, bägge har ju bevisat sin funktion över tid. Jag har nog fullt förtroende att fmv inte upphandlar något sämre än vad vi har idag. Dessutom tror jag vi behöver lite finsk sisu i arsenalen😎 Men nog påminner den om en 5a allt? Ingen mp7 direkt. https://cornucopia.se/2023/03/nya-svenska-automatkarbinen-kommer-fran-finska-sako-i-bade-5-56-och-7-62-kalibrar/
Publicerat April 7, 20233 yr De tilltänkta vapnen följer samma recept som H&K 416/417 m.fl. Alltså AR-Style med ”short stroke gas piston”. Fördel mot original AR är mindre skit in i lådan då gaserna aldrig ska dit, nackdelen är att det blir tyngre. En nackdel är att man har en buffertub bak så fällkolv är inte möjligt. Där har Sig MCX (nya XM5/M7 hos jänkarna) en fördel med sina ovanliggande rekylfjädrar vilket medger fällbar kolv. Att man valt Sako till detta är garanterat politiskt då man vill öka samarbetet med Finland men nog även av viss nödvändighet då vad jag hört finns ingen produktionskapacitet över hos H&K, FN eller Colt (SIG är säkert fullsketna också) så där kan man inte köpa. Kvar då är väl typ Berettakoncernen och CZ delen av Colt/CZ. Åter till trådens ämne så får man väl hoppas det kommer nåt mer klassiskt alternativ som ersättare för 85:an. Även lite synd att de inte har nån 22:a i nuläget. T1:an är väl ok och skjuter bra men den har en del brister också.
Publicerat April 8, 20233 yr 18 hours ago TekDr sa: Åter till trådens ämne så får man väl hoppas det kommer nåt mer klassiskt alternativ som ersättare för 85:an. Även lite synd att de inte har nån 22:a i nuläget. T1:an är väl ok och skjuter bra men den har en del brister också. Var lite så jag tänkte. En ny 85:a (102 kanske) som ligger prismässigt mellan 100 och S20. Ett okomplicerat jaktvapen med ett par tre kolvalternativ.
Publicerat Maj 4, 20233 yr Tyvärr har ju även Sako Quad utgått. Nu har alltså sako ingen klass 3-4 studsare längre. Dom ska kanske bara köra Tikka i det segmentet nu...