Hoppa till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

sako 85 epok slut

Featured Replies

Publicerat

Verkar som sako 85 Àr ute nu finns ej med pÄ sakos nya websida bara TRG , SAKO 100 och SAKO S20

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

De har lagt sÄ mkt resurser pÄ de nya modellerna, kladdade pÄ S20 med ngn kolfiberkolv.. jÀvligt trevlig faktiskt! Men pengarna.. helt galet!

Lite trist att sĂ„ pass moderna vapen som 85:orna försvinner.. men jag nöter vidare med min 75:a 😍

Jag klĂ€mde ocksĂ„ pĂ„ en S20 hĂ€romdagen,  vĂ€ldigt intressant bössa och Ă€ven om den kostar en slant sĂ„ Ă€r det bara hĂ€lften av en blaser😉

Publicerat
4 hours ago Mad Mike sa:

Jag klĂ€mde ocksĂ„ pĂ„ en S20 hĂ€romdagen,  vĂ€ldigt intressant bössa och Ă€ven om den kostar en slant sĂ„ Ă€r det bara hĂ€lften av en blaser😉

Har de ÄtgÀrdat den knarrande stocken nÀr man greppar pistolgreppet? Fick vibbar frÄn material kryckor Àr gjorda av, och samma grÄ fÀrg. Gav inte mersmak direkt :ph34r:

Publicerat

Var in och tittade pÄ hemsidan, vad fan har gÄtt snett med Sako ?

Publicerat
3 hours ago exabit sa:

Har de ÄtgÀrdat den knarrande stocken nÀr man greppar pistolgreppet? Fick vibbar frÄn material kryckor Àr gjorda av, och samma grÄ fÀrg. Gav inte mersmak direkt :ph34r:

Inget jag reagerade pÄ, kolven kÀndes stabil och solid, upplevde den extremt pekbar av alla studsarna jag klÀmde pÄ.

Publicerat

Den bössan jag fick tag pÄ kÀndes som en Kvadd viktmÀssig men med vÀldigt mysig kolv.. Inget som stack ut negativt.. 

Publicerat

AngĂ„ende knarret i S20 kolven sĂ„ har jag sett Sako kommentera detta pĂ„ bl.s. Insta med att det ska va ordnat. Vad det innebĂ€r vete fan đŸ€·â€â™‚ïž

vÀrt att notera pÄ nya Sakosidan Àr att det bara Àr 100, S20 och TRG som anges. AlltsÄ Àr bÄde 85 serien och Quad/Finnfire 2 borta.

Sen pÄ Tikkasidan T3x och T1x.

FrĂ„gan Ă€r om de tĂ€nker ersĂ€tta 85:an alls eller de tĂ€nker pusha T3:an istĂ€llet đŸ€” tisslas och tasslas om en 95:a men det kĂ€nns som att de borde börja hinta om den officiellt nu om de vill skapa nĂ„n hype.

Publicerat
9 minutes ago TekDr sa:

AngĂ„ende knarret i S20 kolven sĂ„ har jag sett Sako kommentera detta pĂ„ bl.s. Insta med att det ska va ordnat. Vad det innebĂ€r vete fan đŸ€·â€â™‚ïž

vÀrt att notera pÄ nya Sakosidan Àr att det bara Àr 100, S20 och TRG som anges. AlltsÄ Àr bÄde 85 serien och Quad/Finnfire 2 borta.

Sen pÄ Tikkasidan T3x och T1x.

FrĂ„gan Ă€r om de tĂ€nker ersĂ€tta 85:an alls eller de tĂ€nker pusha T3:an istĂ€llet đŸ€” tisslas och tasslas om en 95:a men det kĂ€nns som att de borde börja hinta om den officiellt nu om de vill skapa nĂ„n hype.

VÀn av ordning tycker ju att modell 95 borde komma innan 100 :blink:

SÄ jag gissar att modell 95 Àr hörsÀgen och aldrig blir verklighet*

*jinxat och klart. NÄn "smart" individ pÄ forumet kommer skadeglatt lÀnka till Sakos sida dÀr de med buller och bÄng lanserar modell 95

Publicerat

Gissning:

De behöver göra som Blaser, fÄ ut mer pengar per bössa, sÄ man mÄste dÄ ta fram en helt "ny" modell.. S20, för att kunna ta mer betalt. Utvecklingen frÄn 75 till 85 var vÀl mest kosmetisk? Vad nytt kan de hitta pÄ som inte Àr utvecklat för S20 redan till en ev kommande modell 95? Jag Àr beredd att stÄ vid skampÄlen invid Exabit :whistling:

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

Vad nytt kan de hitta pÄ som inte Àr utvecklat för S20 redan till en ev kommande modell 95? Jag Àr beredd att stÄ vid skampÄlen invid Exabit :whistling:

Det Àr vÀll möjligen pipbytessystemet som det önskats frÄn en del ett tag. 

Publicerat
26 minutes ago Joacim sa:

Det Àr vÀll möjligen pipbytessystemet som det önskats frÄn en del ett tag. 

Pipbytessystem fĂ„r man ju i 100 modellen, startpris 59995kr för ”snikvarianten”. Addera modellunikt kikarfĂ€ste för gissningsvis 4-5000kr pĂ„ det
 fĂ„r nĂ€stan en bas R8:a att kĂ€nnas billig.

Sako hintar dock i kommentarer pĂ„ insta om att det ska komma nĂ„t framöver, fĂ„r vĂ€l se vad det blir. Men som det ser ut saknar de nu en mer klassisk studsare mellan T3:an och 100:an. Risken Ă€r vĂ€l dock att det blir ett ytterliggare kostnadseffektiviserat 85 derivat 😏

Publicerat
7 minutes ago exabit sa:

Kanske blir en Sako A7 II - the all anal final chapter!

đŸ˜±

Publicerat
2 hours ago TekDr sa:

Pipbytessystem fĂ„r man ju i 100 modellen, startpris 59995kr för ”snikvarianten”. Addera modellunikt kikarfĂ€ste för gissningsvis 4-5000kr pĂ„ det
 fĂ„r nĂ€stan en bas R8:a att kĂ€nnas billig.

Ok, kĂ€nner att Mod100 gĂ„tt mig förbi dĂ„. Men tack för info 🙏

Publicerat

Jag gick nu pÄ sako Sverige men dÀr verkar det finnas en hem drös med 85or men kanske kollar pÄ fel stÀlle? Inte spekulant men Àr ju intressant vilken typ av köpare som de olika mÀrkena under samma tak verkar rikta sig emot.

Sako och tikka delar vÀl pipor men Àr det flera i koncernen som jobbar ihop?

Publicerat
11 hours ago JĂ€rven sa:

Var in och tittade pÄ hemsidan, vad fan har gÄtt snett med Sako ?

Det skall jag tala om för dig det stavas BERETTA HOLDING..

Publicerat
1 hour ago Blaser66 sa:

Det skall jag tala om för dig det stavas BERETTA HOLDING..

Tack, men nej tack

Hellre en Sako Finnbear med budget för en kolvmakare och ny blÄnering om man vill ha en fin Finnbössa.

Publicerat
15 hours ago Freiman sa:

Jag gick nu pÄ sako Sverige men dÀr verkar det finnas en hem drös med 85or men kanske kollar pÄ fel stÀlle? Inte spekulant men Àr ju intressant vilken typ av köpare som de olika mÀrkena under samma tak verkar rikta sig emot.

Sako och tikka delar vÀl pipor men Àr det flera i koncernen som jobbar ihop?

sako.fi Àr det som gÀller.

Publicerat
39 minutes ago exabit sa:

sako.fi Àr det som gÀller.

Ja dÀr var det lite mera avskalat..

Publicerat

Man kanske behöver linjer att tillverka krigsmateriel pÄ nu nÀr man fÄtt en order? 

Publicerat

Vilka traditioner har egentligen sako att tillverka krigsmaterial typ karbinerna de nu skall hÄlla sverige och finland med?

Har sjÀlv provat AK5D nu, en riktig trevlig bössa som Àr mycket kortare och smidigare Àn gamla a,b,c. Sako Àr kvalité men i jmf med FN kÀnns deras miltÀrerfarenhet ringa?

Publicerat
10 hours ago MKJ sa:

Vilka traditioner har egentligen sako att tillverka krigsmaterial typ karbinerna de nu skall hÄlla sverige och finland med?

Har sjÀlv provat AK5D nu, en riktig trevlig bössa som Àr mycket kortare och smidigare Àn gamla a,b,c. Sako Àr kvalité men i jmf med FN kÀnns deras miltÀrerfarenhet ringa?

Precis min frÄga pÄ grannforumet. Ingen har lyckats svara pÄ den frÄgan. HÄkan skrev att Sako inte har nÄgon tillverkning av automatvapen i egen regi. SÄ vilka vapen har testats i utvÀrderingarna? Genuint nyfiken pÄ det svaret men Àr vÀl bara att glömma nÄgot konkret utan det blir bara killgissningar som vanligt.

Vet inte hur en upphandling av militĂ€r materiel gĂ„r till men rimligen borde det finnas krav pĂ„ dokumenterad förmĂ„ga till detta, kvalitetskrav, volymer, etc. Inte ”hĂ€r Ă€r en 3D-printad bössa. Vi ska snart bygga en lina för detta i RiihimĂ€ki”.

Eller Àr det kanske Beretta som blir faktisk tillverkare. De har ju tillverkning av aktuella vapentyper sen ett bra tag.

Publicerat

Som jag förstÄr det Àr det bara Sako Trg m10 i 338 lapua som Àr testat och klart för införande under 2024.

För övrig produktion Àr tester pÄgÄende.

Och varför tror man inte att sako skulle vara kapabla att producera dessa i absolut toppklass?

Ak5 Àr Ätminstone jag inte överdrivet imponerad av anno 2023, utvecklingen har gÄtt framÄt. 

Alla modeller kommer levereras med ase utra borelock och ljuddÀmpare, för dessa ÀndamÄl finns inget starkare eller bÀttre.

Publicerat

NÀ att de klarar kvalitén rÄder det nog inga betÀnkligheter omkring. Men en ny modell, varför nÀr det finns sÄ mycket beprövat i vÀst med erfarenhet av bÄde sand, kyla och vÀta? Krig Àr ju sÀllan hochsitz i solnedgÄng, klickar det sÄ försöker vi i morgon.

Jag hade aldrig ett klick och tusan om nÄn annan hade det heller pÄ 12 mÄnader med AK5, de blev testade i kyla och skit och de levererade. PÄlitlighet hos primÀrvapnet kommer först, sen ingenting följt av... ingenting.

Den kortare modellen AK5D kÀnns hyfsat modern.

Att Sverige vÀljer Finland Àr nog politik primÀrt, Finland köper vÀldigt mycket miltÀr utrustning av oss i retur.

Kanske bli bra.