Publicerat April 4, 20233 yr Verkar som sako 85 Àr ute nu finns ej med pÄ sakos nya websida bara TRG , SAKO 100 och SAKO S20
Publicerat April 4, 20233 yr Detta Ă€r en populĂ€r post. De har lagt sĂ„ mkt resurser pĂ„ de nya modellerna, kladdade pĂ„ S20 med ngn kolfiberkolv.. jĂ€vligt trevlig faktiskt! Men pengarna.. helt galet! Lite trist att sĂ„ pass moderna vapen som 85:orna försvinner.. men jag nöter vidare med min 75:a đ
Publicerat April 4, 20233 yr 2 hours ago Hipshot sa: De har lagt sĂ„ mkt resurser pĂ„ de nya modellerna, kladdade pĂ„ S20 med ngn kolfiberkolv.. jĂ€vligt trevlig faktiskt! Men pengarna.. helt galet! Lite trist att sĂ„ pass moderna vapen som 85:orna försvinner.. men jag nöter vidare med min 75:a đ Jag klĂ€mde ocksĂ„ pĂ„ en S20 hĂ€romdagen, vĂ€ldigt intressant bössa och Ă€ven om den kostar en slant sĂ„ Ă€r det bara hĂ€lften av en blaserđ
Publicerat April 5, 20233 yr 4 hours ago Mad Mike sa: Jag klĂ€mde ocksĂ„ pĂ„ en S20 hĂ€romdagen, vĂ€ldigt intressant bössa och Ă€ven om den kostar en slant sĂ„ Ă€r det bara hĂ€lften av en blaserđ Har de Ă„tgĂ€rdat den knarrande stocken nĂ€r man greppar pistolgreppet? Fick vibbar frĂ„n material kryckor Ă€r gjorda av, och samma grĂ„ fĂ€rg. Gav inte mersmak direktÂ
Publicerat April 5, 20233 yr 3 hours ago exabit sa: Har de ÄtgÀrdat den knarrande stocken nÀr man greppar pistolgreppet? Fick vibbar frÄn material kryckor Àr gjorda av, och samma grÄ fÀrg. Gav inte mersmak direkt Inget jag reagerade pÄ, kolven kÀndes stabil och solid, upplevde den extremt pekbar av alla studsarna jag klÀmde pÄ.
Publicerat April 5, 20233 yr Den bössan jag fick tag pĂ„ kĂ€ndes som en Kvadd viktmĂ€ssig men med vĂ€ldigt mysig kolv.. Inget som stack ut negativt..Â
Publicerat April 5, 20233 yr AngĂ„ende knarret i S20 kolven sĂ„ har jag sett Sako kommentera detta pĂ„ bl.s. Insta med att det ska va ordnat. Vad det innebĂ€r vete fan đ€·ââïž vĂ€rt att notera pĂ„ nya Sakosidan Ă€r att det bara Ă€r 100, S20 och TRG som anges. AlltsĂ„ Ă€r bĂ„de 85 serien och Quad/Finnfire 2 borta. Sen pĂ„ Tikkasidan T3x och T1x. FrĂ„gan Ă€r om de tĂ€nker ersĂ€tta 85:an alls eller de tĂ€nker pusha T3:an istĂ€llet đ€ tisslas och tasslas om en 95:a men det kĂ€nns som att de borde börja hinta om den officiellt nu om de vill skapa nĂ„n hype.
Publicerat April 5, 20233 yr 9 minutes ago TekDr sa: AngĂ„ende knarret i S20 kolven sĂ„ har jag sett Sako kommentera detta pĂ„ bl.s. Insta med att det ska va ordnat. Vad det innebĂ€r vete fan đ€·ââïž vĂ€rt att notera pĂ„ nya Sakosidan Ă€r att det bara Ă€r 100, S20 och TRG som anges. AlltsĂ„ Ă€r bĂ„de 85 serien och Quad/Finnfire 2 borta. Sen pĂ„ Tikkasidan T3x och T1x. FrĂ„gan Ă€r om de tĂ€nker ersĂ€tta 85:an alls eller de tĂ€nker pusha T3:an istĂ€llet đ€ tisslas och tasslas om en 95:a men det kĂ€nns som att de borde börja hinta om den officiellt nu om de vill skapa nĂ„n hype. VĂ€n av ordning tycker ju att modell 95 borde komma innan 100 SĂ„ jag gissar att modell 95 Ă€r hörsĂ€gen och aldrig blir verklighet*  *jinxat och klart. NĂ„n "smart" individ pĂ„ forumet kommer skadeglatt lĂ€nka till Sakos sida dĂ€r de med buller och bĂ„ng lanserar modell 95
Publicerat April 5, 20233 yr Gissning: De behöver göra som Blaser, fĂ„ ut mer pengar per bössa, sĂ„ man mĂ„ste dĂ„ ta fram en helt "ny" modell.. S20, för att kunna ta mer betalt. Utvecklingen frĂ„n 75 till 85 var vĂ€l mest kosmetisk? Vad nytt kan de hitta pĂ„ som inte Ă€r utvecklat för S20 redan till en ev kommande modell 95? Jag Ă€r beredd att stĂ„ vid skampĂ„len invid ExabitÂ
Publicerat April 5, 20233 yr 4 hours ago Hipshot sa: Vad nytt kan de hitta pĂ„ som inte Ă€r utvecklat för S20 redan till en ev kommande modell 95? Jag Ă€r beredd att stĂ„ vid skampĂ„len invid Exabit Det Ă€r vĂ€ll möjligen pipbytessystemet som det önskats frĂ„n en del ett tag.Â
Publicerat April 5, 20233 yr 26 minutes ago Joacim sa: Det Ă€r vĂ€ll möjligen pipbytessystemet som det önskats frĂ„n en del ett tag. Pipbytessystem fĂ„r man ju i 100 modellen, startpris 59995kr för âsnikvariantenâ. Addera modellunikt kikarfĂ€ste för gissningsvis 4-5000kr pĂ„ det⊠fĂ„r nĂ€stan en bas R8:a att kĂ€nnas billig. Sako hintar dock i kommentarer pĂ„ insta om att det ska komma nĂ„t framöver, fĂ„r vĂ€l se vad det blir. Men som det ser ut saknar de nu en mer klassisk studsare mellan T3:an och 100:an. Risken Ă€r vĂ€l dock att det blir ett ytterliggare kostnadseffektiviserat 85 derivat đ Â
Publicerat April 5, 20233 yr Detta Ă€r en populĂ€r post. 6 minutes ago TekDr sa: Pipbytessystem fĂ„r man ju i 100 modellen, startpris 59995kr för âsnikvariantenâ. Addera modellunikt kikarfĂ€ste för gissningsvis 4-5000kr pĂ„ det⊠fĂ„r nĂ€stan en bas R8:a att kĂ€nnas billig. Sako hintar dock i kommentarer pĂ„ insta om att det ska komma nĂ„t framöver, fĂ„r vĂ€l se vad det blir. Men som det ser ut saknar de nu en mer klassisk studsare mellan T3:an och 100:an. Risken Ă€r vĂ€l dock att det blir ett ytterliggare kostnadseffektiviserat 85 derivat đ  Kanske blir en Sako A7 II - the all anal final chapter!
Publicerat April 5, 20233 yr 7 minutes ago exabit sa: Kanske blir en Sako A7 II - the all anal final chapter! đ±
Publicerat April 5, 20233 yr 2 hours ago TekDr sa: Pipbytessystem fĂ„r man ju i 100 modellen, startpris 59995kr för âsnikvariantenâ. Addera modellunikt kikarfĂ€ste för gissningsvis 4-5000kr pĂ„ det⊠fĂ„r nĂ€stan en bas R8:a att kĂ€nnas billig. Ok, kĂ€nner att Mod100 gĂ„tt mig förbi dĂ„. Men tack för info đ
Publicerat April 5, 20233 yr Jag gick nu pÄ sako Sverige men dÀr verkar det finnas en hem drös med 85or men kanske kollar pÄ fel stÀlle? Inte spekulant men Àr ju intressant vilken typ av köpare som de olika mÀrkena under samma tak verkar rikta sig emot.  Sako och tikka delar vÀl pipor men Àr det flera i koncernen som jobbar ihop?
Publicerat April 5, 20233 yr 11 hours ago JÀrven sa: Var in och tittade pÄ hemsidan, vad fan har gÄtt snett med Sako ? Det skall jag tala om för dig det stavas BERETTA HOLDING..
Publicerat April 5, 20233 yr 1 hour ago Blaser66 sa: Det skall jag tala om för dig det stavas BERETTA HOLDING.. Tack, men nej tack Hellre en Sako Finnbear med budget för en kolvmakare och ny blÄnering om man vill ha en fin Finnbössa.
Publicerat April 6, 20233 yr 15 hours ago Freiman sa: Jag gick nu pÄ sako Sverige men dÀr verkar det finnas en hem drös med 85or men kanske kollar pÄ fel stÀlle? Inte spekulant men Àr ju intressant vilken typ av köpare som de olika mÀrkena under samma tak verkar rikta sig emot.  Sako och tikka delar vÀl pipor men Àr det flera i koncernen som jobbar ihop? sako.fi Àr det som gÀller.
Publicerat April 6, 20233 yr 39 minutes ago exabit sa: sako.fi Àr det som gÀller. Ja dÀr var det lite mera avskalat..
Publicerat April 6, 20233 yr Man kanske behöver linjer att tillverka krigsmateriel pĂ„ nu nĂ€r man fĂ„tt en order?Â
Publicerat April 6, 20233 yr Vilka traditioner har egentligen sako att tillverka krigsmaterial typ karbinerna de nu skall hÄlla sverige och finland med? Har sjÀlv provat AK5D nu, en riktig trevlig bössa som Àr mycket kortare och smidigare Àn gamla a,b,c. Sako Àr kvalité men i jmf med FN kÀnns deras miltÀrerfarenhet ringa?
Publicerat April 7, 20233 yr 10 hours ago MKJ sa: Vilka traditioner har egentligen sako att tillverka krigsmaterial typ karbinerna de nu skall hĂ„lla sverige och finland med? Har sjĂ€lv provat AK5D nu, en riktig trevlig bössa som Ă€r mycket kortare och smidigare Ă€n gamla a,b,c. Sako Ă€r kvalitĂ© men i jmf med FN kĂ€nns deras miltĂ€rerfarenhet ringa? Precis min frĂ„ga pĂ„ grannforumet. Ingen har lyckats svara pĂ„ den frĂ„gan. HĂ„kan skrev att Sako inte har nĂ„gon tillverkning av automatvapen i egen regi. SĂ„ vilka vapen har testats i utvĂ€rderingarna? Genuint nyfiken pĂ„ det svaret men Ă€r vĂ€l bara att glömma nĂ„got konkret utan det blir bara killgissningar som vanligt. Vet inte hur en upphandling av militĂ€r materiel gĂ„r till men rimligen borde det finnas krav pĂ„ dokumenterad förmĂ„ga till detta, kvalitetskrav, volymer, etc. Inte âhĂ€r Ă€r en 3D-printad bössa. Vi ska snart bygga en lina för detta i RiihimĂ€kiâ. Eller Ă€r det kanske Beretta som blir faktisk tillverkare. De har ju tillverkning av aktuella vapentyper sen ett bra tag.
Publicerat April 7, 20233 yr Som jag förstÄr det Àr det bara Sako Trg m10 i 338 lapua som Àr testat och klart för införande under 2024. För övrig produktion Àr tester pÄgÄende. Och varför tror man inte att sako skulle vara kapabla att producera dessa i absolut toppklass? Ak5 Àr Ätminstone jag inte överdrivet imponerad av anno 2023, utvecklingen har gÄtt framÄt. Alla modeller kommer levereras med ase utra borelock och ljuddÀmpare, för dessa ÀndamÄl finns inget starkare eller bÀttre.
Publicerat April 7, 20233 yr NÀ att de klarar kvalitén rÄder det nog inga betÀnkligheter omkring. Men en ny modell, varför nÀr det finns sÄ mycket beprövat i vÀst med erfarenhet av bÄde sand, kyla och vÀta? Krig Àr ju sÀllan hochsitz i solnedgÄng, klickar det sÄ försöker vi i morgon. Jag hade aldrig ett klick och tusan om nÄn annan hade det heller pÄ 12 mÄnader med AK5, de blev testade i kyla och skit och de levererade. PÄlitlighet hos primÀrvapnet kommer först, sen ingenting följt av... ingenting. Den kortare modellen AK5D kÀnns hyfsat modern. Att Sverige vÀljer Finland Àr nog politik primÀrt, Finland köper vÀldigt mycket miltÀr utrustning av oss i retur. Kanske bli bra.