April 13, 20233 yr Popular Post Brorsonen hade röjt runt på ett loft på föräldrarnas gård och fann denna lilla skatt 🤩 Det är ett välbevarat handladdnings kit för hagelpatroner som min farfar tydligen höll på med! Tydligt att vissa intressen går i arv 🙂 I burken som ser ut att vara öppnad med slägga så fanns detta, tur att personen inte fortsatte öppna 😎
April 13, 20233 yr Så läckert!! Minns när jag var liten.. typ 40 år sen.. såg sekvens ur någon form av dokumentär. En gammal skraltig farbror som satt och laddade hagelpatroner, har för mej att han petade i någon typ av slug och sen var han ute och sköt gädda på lek. Hur detta kunnat fastna i minnet är obegripligt men det var rätt speciellt. Gjorde stort intryck på en jakt och fisketokig liten snorunge på den tiden. Minns farbrors artrosansatta krokiga fingrar..
April 13, 20233 yr Author Det är egentligen inte ett laddkit med laddverktyg men delarna farfarn satt och laddade fanns där! Exempelvis förladdningar Och någon form av kortade hylsor som jag inte har någon aning om vad han använde dem till! Så mycket mer fanns inte men jag var tvungen att prova krutet för att se om det fanns något 'krut' kvar i det. Satte tändaren till en liten hög krut och inget hände, tills allt hände på en gång!! Jäklar vad torrt krut brinner snabbt 😳 Tummen sved och det luktade grillad päls, lesson learned😁
April 13, 20233 yr Author 1 minute ago Hipshot sa: Så läckert!! Minns när jag var liten.. typ 40 år sen.. såg sekvens ur någon form av dokumentär. En gammal skraltig farbror som satt och laddade hagelpatroner, har för mej att han petade i någon typ av slug och sen var han ute och sköt gädda på lek. Hur detta kunnat fastna i minnet är obegripligt men det var rätt speciellt. Gjorde stort intryck på en jakt och fisketokig liten snorunge på den tiden. Minns farbrors artrosansatta krokiga fingrar.. Jo jag har nog flest minnen av min Farfar när det kommer till de mer spännande sekvenserna 😄
April 13, 20233 yr Author Har fått ett litet förråd med blyhagel i olika storlekar! Ovärderligt i dessa tider 😄 Hoppas han gjöt egna hagel och att det går att hitta utrustningen i gömmorna, så man slipper uppfinna sin egen 😎
April 13, 20233 yr Author 3 minutes ago Mad Mike sa: Coolt! Kan inte dom kortade hyllorna varit krut och eller hagelmått? Tänkte detsamma men det var flera stycken och alla i samma storlek. Tänkte att det i så fall hade funnits ett par olika modeller.
April 13, 20233 yr 44 minutes ago Tjörnbon sa: Tänkte detsamma men det var flera stycken och alla i samma storlek. Tänkte att det i så fall hade funnits ett par olika modeller. Hylsor för reducerade laddningar för ex ekorre?
April 13, 20233 yr Author 4 minutes ago Mad Mike sa: Hylsor för reducerade laddningar för ex ekorre? Känner inte igen att han jagade ekorre men vad vet jag! Den gubben hade många järn i elden 🙂
April 14, 20233 yr 9 hours ago Mad Mike sa: Hylsor för reducerade laddningar för ex ekorre? Kammarammunition kanske så man kan ha en liten skeetbana i vardagsrummet
April 14, 20233 yr Author 1 hour ago lsjonsson sa: Tack för intressant läsning och fina foton! Varsågod! Jag cruisar runt på forumet och har lika stort nöje när jag läser vad ni andra skriver och delar gärna med mig i gengäld ❤️
April 14, 20233 yr Author 1 hour ago exabit sa: Kammarammunition kanske så man kan ha en liten skeetbana i vardagsrummet Intressant tanke 😄
April 14, 20233 yr 2 hours ago Tjörnbon sa: Varsågod! Jag cruisar runt på forumet och har lika stort nöje när jag läser vad ni andra skriver och delar gärna med mig i gengäld ❤️ Alltid kul med lite gammaldags historia. Jag kommer med lite historia snart också! Vad det gäller får ni veta när det blir dags.
April 14, 20233 yr Author 1 hour ago lsjonsson sa: Alltid kul med lite gammaldags historia. Jag kommer med lite historia snart också! Vad det gäller får ni veta när det blir dags. Står stand by och väntar 🙂👍
April 14, 20233 yr 2 hours ago Tjörnbon sa: Står stand by och väntar 🙂👍 Du får vänta tålmodigt om du inte vill att jag ska lägga upp det i flera inlägg.
April 14, 20233 yr Kul grejer, jag har fått en del gammal hagelladdningsutrustning som ligger här och väntar på att jag ska lägga ut bilder och se om det är någon nostalgiker som vill ha till museum,typ.
April 14, 20233 yr 40 minutes ago MarkusR sa: Kul grejer, jag har fått en del gammal hagelladdningsutrustning som ligger här och väntar på att jag ska lägga ut bilder och se om det är någon nostalgiker som vill ha till museum,typ. Nu är det ju bara att du hakar på Markus nu när Tjörnbon har satt bollen i rullning.
April 14, 20233 yr 21 hours ago Mad Mike sa: Coolt! Kan inte dom kortade hyllorna varit krut och eller hagelmått? 👍
April 14, 20233 yr 21 hours ago Tjörnbon sa: Har fått ett litet förråd med blyhagel i olika storlekar! Ovärderligt i dessa tider 😄 Hoppas han gjöt egna hagel och att det går att hitta utrustningen i gömmorna, så man slipper uppfinna sin egen 😎 I gamla tider fanns det utmärkta hagel tillverkade i Sverige , bla från stripa och sundets hagelfabrik
April 14, 20233 yr Author 3 hours ago MarkusR sa: Kul grejer, jag har fått en del gammal hagelladdningsutrustning som ligger här och väntar på att jag ska lägga ut bilder och se om det är någon nostalgiker som vill ha till museum,typ. Du gärna fylla på i tråden om du vill 🙂
April 17, 20233 yr 4 hours ago MarkusR sa: En sådan våg inkl div vikter har jag liggande efter morfar.
April 18, 20233 yr Om det är någon som ser något av intresse på mina bilder kan jag skicka mot portokostnad. Här ligger det bara i en kasse.