Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Noice

Featured Replies

Publicerat

Idag när hundarna skulle kuta ut till bilen i högsta fart gjorde Noice sig illa i det framben som ännu var helt. Han skrek till och visade med all tydlighet att något riktigt illa hänt. Hans andra framben var illa ansatt av artros så han skulle i alla fall vandra vidare men fan inte nu.

Han haltade på vi behandlade artrosen med både injektioner och smärtstillande förhoppningen var att han skulle hänga med minst en säsong till. Hade artros på Zacko tidigare och han hängde med bra länge tills vi kom till vägs ände för honom.

Noice var inte alls klar med livet, kroppen hängde med och vi medicinerade armbågen. Men prognosen för honom var svart när det verkade som han fått en fraktur i armbågen i det hela frambenet. Förutsättningarna för honom att bli bra fanns liksom inte. Han hade inte en chans idag alltså.. och jag undrar om han inte greppade det? När jag kom till honom efter att det hänt så satt han på hallmattan med det trasiga benet uppe och såg bara rätt och slätt olycklig ut och såg klart smärtpåverkad ut.

Vi var väl medvetna om det inte skulle sluta bra när jag bar ut honom till bilen och tills m Madeleine körde in till Albano. Han hade helt klart ont, flåsig och inte alls så cool som han alltid varit. Vi hade stoppat i honom rimadyl och en opiat som vi fått utskriven till Argo back in the days så han lugnade sig, var ganska ok när vi kom till veterinären. Hon kikade på journalen och förstod att hans vänstra armbåge var hårt ansatt av artros, att försöka göra ngt som begränsade rörligheten i höger armbåge var liksom kört. Hon kände även att något var trasigt antingen en sena eller en fraktur på ett ben i armbågen.

Det fanns inget att göra.

Vi visste det redan egentligen men processen är så galet jävla vidrig ändå. Jycken var bara 6 år..

Han var min favorit jakthund då han var den ända av de vi har igång som tog arga fåglar. Han var så sjukt kramig, ville vara nära så mycket som möjligt. I förrgår när jag kom från dagpasset och gått upp snortidigt så gick han och jag och la oss i sängen, han korvade alltid upp sig så han låg på kudde eller arm sen fick han antingen magen eller svansroten kliad. Såå fridfullt att se honom ligga där och snusa och ganska snart somna.

I kråkojan kunde han bestämma sig för att det skulle kramas även där. Aldrig när det var fågel i gång utan när det vart lugnt och husse börjar skramla med kaffethermosen. Då kom han och hoppade upp med tassarna på bröstet på en varpå man satte sig på huk och fick samma tassar på axlarna. Därefter la han huvudet emot mitt huvud och underförstått var att jag skulle riva om i svansroten med mina lediga händer. Det var så sjukt mkt "tycka om" i den hunden.. så in i helvete kärleksfull.. så väldigt snäll, lojal, glad och positiv. Snygg med faktiskt, den enda av våra jyckar som varit omslagspojke på tidningen Svensk Jakt. 

Inne hos veterinären var han ganska flåsig av smärtan så när hon gav honom dosen med lugnande så var det ändå någonslags tröst i det svartaste av alla jävla mörker att känna och se att hans andning lugna sig. Både jag och M var helt förkrossade, låg sked med Noice när han fick sprutorna så jag hoppas och tror han kände att vi fanns där med honom hela tiden även efter att han somnat. 

Hatar verkligen veterinärer i dessa sammanhang, vill vara själv med hunden i en för oss trygg miljö. Skillnaden med Noice var att han gått på rehabträning på Albano och stället var något han hade helt igenom positiva erfarenheter av. Så det vart väl ändå ok.. 

Både jag och Madeleine pendlar hejdlöst i sinnesstämning, det här gick för fort vart för jävla fel.. 

När det är min tur att lämna så när jag en tanke om att jag då kommer att få träffa alla våra saknade fyrfotingar.. börjar bli rätt många nu. Kane, Hamilton, Ella, Wilda, Snaps, Argo, Fimpen, Fancy, Zacko och då Noice.. 

Nu kan han i alla fall kuta så mycket som kroppen medger utan att hindras av smärta. Han lär sakna oss precis som vi lite granna dog inombords i eftermiddag när han lämnade oss på tok för tidigt. Jag hoppas det finns någon där han är som förstår att det är viktigt att riva om rejält i svansroten, knåda runt öronen och se djupt in i de mörka kärleksfulla ögonen som nu slocknat och inte längre finns i vår värld. Gör denne detta så kommer Noice ge så ofantligt jävla mycket tillbaka. Fan vad jag saknar dej!!!! 

Förra veckan på Berkinge.. M har slitit hårt med hans artros, det har byggt extra starka band givetvis. 

IMG_2657.png

Noice på Öland! När vi slutat bada och kasta dummys så slog han ned häcken ute i vattnet, ville inte lägga av. Som vi garvade åt honom!!

IMG_2658.png

Någon av de säkert närmare tusentalet fåglar han hämtat?

IMG_2659.png

Fjollar sig på barstol i köket..

IMG_2660.png

Gillade aldrig riktigt sandstranden.. Noice ville hellre vara hemma tills han fick hänga med till Berkinge. Där trivdes han.

IMG_2661.png

IMG_2663.png

Nedan var liksom hans favvoställe.. inte just hustruns mage men nära, så nära det gick att komma.

IMG_2664.png

Hittade en bild som M tagit och lagt ut på fejjan.. Fy fan vilket vidrigt svart hål den här hunden lämnar efter sig..

IMG_2665.jpeg

Publicerat

Jävlars vad tråkigt. Beklagar förlusten.

Han var en mycket vacker hund!

Publicerat

Jag beklagar eran sorg och förlust massor. Jag känner in i magen hur ont det gör- har varit där själv några gånger.....usch.

Lider med er. Ta väl hand om varandra.

Publicerat

Usch, Hippen! Riktigt bedrövliga nyheter. Lider med er. Väldigt fint skrivet av dig, tack för att du delar med dig! Krama Madeleine lite extra! 

Publicerat

Trist som fan med hundarna när den dagen är kommen.

Tyvärr många gånger går det fortare med dom där speciella hundarna eller dom som har för mycket jakt i sig. Så känns det iaf.

Vet hur det är, har haft samma med yngre och äldre hundar, men är just dom där som är i yngre ålder som känns värst.

Publicerat

Beklagar sorgen!:sad:

Publicerat

Beklagar! Verkar varit en av de där speciella jyckarna som gör ett extra starkt intryck.

Publicerat

Beklagar sorgen😔

Publicerat
  • Författare

Grejen är att Noice var kung på att just kramas stillsamt.. just exakt DET behövs nu i massor och så är han inte här? Det lär ta ett tag att fatta detta.. precis drogat hustrun så hon åtminstone får ngr timmars sömn stackarn.. 

Publicerat

Fy fan vad trist.  Beklagar verkligen. 

Publicerat

Otroligt tråkigt att läsa, ta hand om er❤️

Publicerat

Beklagar :unsure: Fint skrivet.

Publicerat

Hundarna ger så oerhört, tyvärr tar dom med en bit av ens själ när dom går vidare. Jag har erfarenhet av er situation och beklagar de inträffade. 

Publicerat

Beklagar er förlust! Det river i känslorna att läsa :(

Minns några av jyckarna, och särskilt Snaps! En väldigt trevlig hund som gärna klappades lite i gömslet när det var lugnt under uven, och som förstod min grötiga skånska tillräckligt för att apportera fåglar jag petade ner ur skyn ❤️ Minns fortfarande morgonen när jag riggade uv. Han satt så lugnt och fint under uvträdet, och väntade på mig, i säkert tjugo minuter tills jag samlat tillräckligt med mod för att våga klättra ner igen... 

Ta hand om er!

/M

Publicerat

Beklagar det djupaste, det är ingen lätt stund när den kommer. Jag med många fler vet hur det känns. Det är en jobbig tid innan såren läks någorlunda. River i ens egen själ när det händer och jobbiga minnen kommer fram. Ta hand om er och när man väl kommer fram så man ser ljuset i tunneln så finns det många fina minnen att komma ihåg. Men det är en del tårar som trillar innan man är där.

//Mats

Publicerat

Beklagar sorgen!

Publicerat

Beklagar vet hur tungt de är och mista en hund som man älskar

Publicerat

Surt, och som sagts vissa hundar är mer speciella än andra. Oftast dom man väntar mer med än andra att just ta det beslutet.

Som jag med karelaren opererade honom två gånger då han ätit sten, men nån av dom andra hade det enbart blivit för att det var riktiga jakthundar. Han var inte spec bra så sett men ändå en mycket speciell hund. Men tredje gången så insåg jag på vägen dit med honom att det inte blir nån fler operation om han ätit sten. Så där blev det att åka hem utan hunden som alltid satt fram och spanade då vi var själv i bilen.

Trodde aldrig jag skulle få nån liknande hund igen men nu har jag en Laika istället som inte är så olik honom ändå. Allt utom vaktande av mig påminner han om just karelaren och det är troligen därför han är mer bortskämd än dom andra. Dom är mera jakthundar.

Låter iaf som att ni har några till så det lindrar väl lite ändå än att bli helt utan hund. Är inte mycket annat än att ta en till om ni behöver.

Publicerat

Fy och usch, beklagar verkligen. Tycker bara det blir värre med ökad ålder själv.

Publicerat
  • Författare
18 hours ago MKJ sa:

Fy och usch, beklagar verkligen. Tycker bara det blir värre med ökad ålder själv.

Helt klart finns ett samband där.. 

Stillat sig en smula nu i alla fall. Jobbade igår och hade fullt upp med spräningar och skjutningar. Man var lite frånvarande mellan varven men tja det fungerade bra. Informerat turlaget om förutsättningarna för måendet.. genererade en massa kramar :wub:

Vi har som vanligt massa omsättning i turlaget och på radion som helhet. Nu fick vi några riktigt bra besked igår på utsättningen.. riktigt bra faktiskt.. och detta skickade in en i en känslomässig bergodalbana. 

Det var i alla fall skönt att gå ut från gropen, ut på altanen ensam mitt i natten och umgås med Noice i minnena.. han saknas här hemma helt klart men man tar sig igenom skiten i alla fall och tragglar på. Noice är en av de som alltid kommer att hänga med känslomässigt. Noice och Argo, båda tvingades vi skiljas från i förtid.

Publicerat

Dom gudarna älskar dör unga!

• 1 year later...