Publicerat Augusti 2, 20233 yr Idag nĂ€r hundarna skulle kuta ut till bilen i högsta fart gjorde Noice sig illa i det framben som Ă€nnu var helt. Han skrek till och visade med all tydlighet att nĂ„got riktigt illa hĂ€nt. Hans andra framben var illa ansatt av artros sĂ„ han skulle i alla fall vandra vidare men fan inte nu. Han haltade pĂ„ vi behandlade artrosen med bĂ„de injektioner och smĂ€rtstillande förhoppningen var att han skulle hĂ€nga med minst en sĂ€song till. Hade artros pĂ„ Zacko tidigare och han hĂ€ngde med bra lĂ€nge tills vi kom till vĂ€gs Ă€nde för honom. Noice var inte alls klar med livet, kroppen hĂ€ngde med och vi medicinerade armbĂ„gen. Men prognosen för honom var svart nĂ€r det verkade som han fĂ„tt en fraktur i armbĂ„gen i det hela frambenet. FörutsĂ€ttningarna för honom att bli bra fanns liksom inte. Han hade inte en chans idag alltsĂ„.. och jag undrar om han inte greppade det? NĂ€r jag kom till honom efter att det hĂ€nt sĂ„ satt han pĂ„ hallmattan med det trasiga benet uppe och sĂ„g bara rĂ€tt och slĂ€tt olycklig ut och sĂ„g klart smĂ€rtpĂ„verkad ut. Vi var vĂ€l medvetna om det inte skulle sluta bra nĂ€r jag bar ut honom till bilen och tills m Madeleine körde in till Albano. Han hade helt klart ont, flĂ„sig och inte alls sĂ„ cool som han alltid varit. Vi hade stoppat i honom rimadyl och en opiat som vi fĂ„tt utskriven till Argo back in the days sĂ„ han lugnade sig, var ganska ok nĂ€r vi kom till veterinĂ€ren. Hon kikade pĂ„ journalen och förstod att hans vĂ€nstra armbĂ„ge var hĂ„rt ansatt av artros, att försöka göra ngt som begrĂ€nsade rörligheten i höger armbĂ„ge var liksom kört. Hon kĂ€nde Ă€ven att nĂ„got var trasigt antingen en sena eller en fraktur pĂ„ ett ben i armbĂ„gen. Det fanns inget att göra. Vi visste det redan egentligen men processen Ă€r sĂ„ galet jĂ€vla vidrig Ă€ndĂ„. Jycken var bara 6 Ă„r.. Han var min favorit jakthund dĂ„ han var den Ă€nda av de vi har igĂ„ng som tog arga fĂ„glar. Han var sĂ„ sjukt kramig, ville vara nĂ€ra sĂ„ mycket som möjligt. I förrgĂ„r nĂ€r jag kom frĂ„n dagpasset och gĂ„tt upp snortidigt sĂ„ gick han och jag och la oss i sĂ€ngen, han korvade alltid upp sig sĂ„ han lĂ„g pĂ„ kudde eller arm sen fick han antingen magen eller svansroten kliad. SÄÄ fridfullt att se honom ligga dĂ€r och snusa och ganska snart somna. I krĂ„kojan kunde han bestĂ€mma sig för att det skulle kramas Ă€ven dĂ€r. Aldrig nĂ€r det var fĂ„gel i gĂ„ng utan nĂ€r det vart lugnt och husse börjar skramla med kaffethermosen. DĂ„ kom han och hoppade upp med tassarna pĂ„ bröstet pĂ„ en varpĂ„ man satte sig pĂ„ huk och fick samma tassar pĂ„ axlarna. DĂ€refter la han huvudet emot mitt huvud och underförstĂ„tt var att jag skulle riva om i svansroten med mina lediga hĂ€nder. Det var sĂ„ sjukt mkt "tycka om" i den hunden.. sĂ„ in i helvete kĂ€rleksfull.. sĂ„ vĂ€ldigt snĂ€ll, lojal, glad och positiv. Snygg med faktiskt, den enda av vĂ„ra jyckar som varit omslagspojke pĂ„ tidningen Svensk Jakt. Inne hos veterinĂ€ren var han ganska flĂ„sig av smĂ€rtan sĂ„ nĂ€r hon gav honom dosen med lugnande sĂ„ var det Ă€ndĂ„ nĂ„gonslags tröst i det svartaste av alla jĂ€vla mörker att kĂ€nna och se att hans andning lugna sig. BĂ„de jag och M var helt förkrossade, lĂ„g sked med Noice nĂ€r han fick sprutorna sĂ„ jag hoppas och tror han kĂ€nde att vi fanns dĂ€r med honom hela tiden Ă€ven efter att han somnat. Hatar verkligen veterinĂ€rer i dessa sammanhang, vill vara sjĂ€lv med hunden i en för oss trygg miljö. Skillnaden med Noice var att han gĂ„tt pĂ„ rehabtrĂ€ning pĂ„ Albano och stĂ€llet var nĂ„got han hade helt igenom positiva erfarenheter av. SĂ„ det vart vĂ€l Ă€ndĂ„ ok.. BĂ„de jag och Madeleine pendlar hejdlöst i sinnesstĂ€mning, det hĂ€r gick för fort vart för jĂ€vla fel.. NĂ€r det Ă€r min tur att lĂ€mna sĂ„ nĂ€r jag en tanke om att jag dĂ„ kommer att fĂ„ trĂ€ffa alla vĂ„ra saknade fyrfotingar.. börjar bli rĂ€tt mĂ„nga nu. Kane, Hamilton, Ella, Wilda, Snaps, Argo, Fimpen, Fancy, Zacko och dĂ„ Noice.. Nu kan han i alla fall kuta sĂ„ mycket som kroppen medger utan att hindras av smĂ€rta. Han lĂ€r sakna oss precis som vi lite granna dog inombords i eftermiddag nĂ€r han lĂ€mnade oss pĂ„ tok för tidigt. Jag hoppas det finns nĂ„gon dĂ€r han Ă€r som förstĂ„r att det Ă€r viktigt att riva om rejĂ€lt i svansroten, knĂ„da runt öronen och se djupt in i de mörka kĂ€rleksfulla ögonen som nu slocknat och inte lĂ€ngre finns i vĂ„r vĂ€rld. Gör denne detta sĂ„ kommer Noice ge sĂ„ ofantligt jĂ€vla mycket tillbaka. Fan vad jag saknar dej!!!!  Förra veckan pĂ„ Berkinge.. M har slitit hĂ„rt med hans artros, det har byggt extra starka band givetvis. Noice pĂ„ Ăland! NĂ€r vi slutat bada och kasta dummys sĂ„ slog han ned hĂ€cken ute i vattnet, ville inte lĂ€gga av. Som vi garvade Ă„t honom!! NĂ„gon av de sĂ€kert nĂ€rmare tusentalet fĂ„glar han hĂ€mtat? Fjollar sig pĂ„ barstol i köket.. Gillade aldrig riktigt sandstranden.. Noice ville hellre vara hemma tills han fick hĂ€nga med till Berkinge. DĂ€r trivdes han. Nedan var liksom hans favvostĂ€lle.. inte just hustruns mage men nĂ€ra, sĂ„ nĂ€ra det gick att komma.  Hittade en bild som M tagit och lagt ut pĂ„ fejjan.. Fy fan vilket vidrigt svart hĂ„l den hĂ€r hunden lĂ€mnar efter sig..
Publicerat Augusti 2, 20233 yr JÀvlars vad trÄkigt. Beklagar förlusten. Han var en mycket vacker hund!
Publicerat Augusti 2, 20233 yr Jag beklagar eran sorg och förlust massor. Jag kÀnner in i magen hur ont det gör- har varit dÀr sjÀlv nÄgra gÄnger.....usch. Lider med er. Ta vÀl hand om varandra.
Publicerat Augusti 2, 20233 yr Usch, Hippen! Riktigt bedrövliga nyheter. Lider med er. VĂ€ldigt fint skrivet av dig, tack för att du delar med dig! Krama Madeleine lite extra!Â
Publicerat Augusti 2, 20233 yr Trist som fan med hundarna nÀr den dagen Àr kommen. TyvÀrr mÄnga gÄnger gÄr det fortare med dom dÀr speciella hundarna eller dom som har för mycket jakt i sig. SÄ kÀnns det iaf. Vet hur det Àr, har haft samma med yngre och Àldre hundar, men Àr just dom dÀr som Àr i yngre Älder som kÀnns vÀrst.
Publicerat Augusti 2, 20233 yr Beklagar! Verkar varit en av de dÀr speciella jyckarna som gör ett extra starkt intryck.
Publicerat Augusti 2, 20233 yr Författare Grejen Ă€r att Noice var kung pĂ„ att just kramas stillsamt.. just exakt DET behövs nu i massor och sĂ„ Ă€r han inte hĂ€r? Det lĂ€r ta ett tag att fatta detta.. precis drogat hustrun sĂ„ hon Ă„tminstone fĂ„r ngr timmars sömn stackarn.. Â
Publicerat Augusti 2, 20233 yr Hundarna ger sĂ„ oerhört, tyvĂ€rr tar dom med en bit av ens sjĂ€l nĂ€r dom gĂ„r vidare. Jag har erfarenhet av er situation och beklagar de intrĂ€ffade. Â
Publicerat Augusti 2, 20233 yr Beklagar er förlust! Det river i kĂ€nslorna att lĂ€sa Minns nĂ„gra av jyckarna, och sĂ€rskilt Snaps! En vĂ€ldigt trevlig hund som gĂ€rna klappades lite i gömslet nĂ€r det var lugnt under uven, och som förstod min grötiga skĂ„nska tillrĂ€ckligt för att apportera fĂ„glar jag petade ner ur skyn â€ïžÂ Minns fortfarande morgonen nĂ€r jag riggade uv. Han satt sĂ„ lugnt och fint under uvtrĂ€det, och vĂ€ntade pĂ„ mig, i sĂ€kert tjugo minuter tills jag samlat tillrĂ€ckligt med mod för att vĂ„ga klĂ€ttra ner igen... Ta hand om er! /M
Publicerat Augusti 3, 20233 yr Beklagar det djupaste, det Àr ingen lÀtt stund nÀr den kommer. Jag med mÄnga fler vet hur det kÀnns. Det Àr en jobbig tid innan sÄren lÀks nÄgorlunda. River i ens egen sjÀl nÀr det hÀnder och jobbiga minnen kommer fram. Ta hand om er och nÀr man vÀl kommer fram sÄ man ser ljuset i tunneln sÄ finns det mÄnga fina minnen att komma ihÄg. Men det Àr en del tÄrar som trillar innan man Àr dÀr. //Mats
Publicerat Augusti 4, 20233 yr Författare Detta Ă€r en populĂ€r post. Tack för alla tankar... Sjukt detta att en hund med trots allt en ganska lĂ„g profil hemma kan ta sĂ„dant enormt utrymme i sjĂ€len.. Han var inte den extroverta uttrycksfulla hunden jĂ€mfört med andra, igĂ„r tex nĂ€r jag kom hem frĂ„n fisket.. (nĂ„gra timmar med Anton och Olle i bĂ„ten och kanske framför allt deras KONSTANTA tjaffsande sinsemellan var som balsam för sjĂ€len) iaf igĂ„r stod jag och M och surrade i köket. Klockan var vĂ€l strax efter 22. Tjack, unglabben tar dĂ„ sin jucknalle (precis vad han anvĂ€nder den till bokastavligen) och sitter vid dörren och gruffar lite samtidigt som han tittar pĂ„ oss. Sen reser han sig och gĂ„r in i sovrummet. Han hoppar upp hör vi sen dröjer det ngr minuter.. sen kommer en radda lĂ„gmĂ€lda skall. Tjack tyckte det var dags att gĂ„ och lĂ€gga sig. Proceduren innebĂ€r att sĂ„fort jag kryper ned under tĂ€cket anfaller han just tĂ€cket och biter i det tills jag greppar honom och antingen brottas eller kastar ivĂ€g hans Ă€ckliga jycknalle. Dessa uttryck och Ă„thĂ€vor hade aldrig föresvĂ€vat Noice. Han kunde pĂ„ sin höjd komma med antingen en halvpunkad fotboll alt en tennisboll halvvĂ€gs ut ur munnen och se extremt glad ut och vifta pĂ„ svansen lite fortare Ă€n vanligt. Det var ett stort uttryck för att vara han. Hans grej var "tycka omet".. Han ville vara nĂ€ra, kramas. Inte pĂ„ ett klistrigt sĂ€tt, satte man handen i bringan pĂ„ honom efter en stunds tycka om sĂ„ hoppade han ned utan att vara ledsen eller krĂ€nkt. HĂ€r dĂ€r jag sitter nu, barstolen vid köksön kom han varje dag ngr gĂ„nger och hoppade upp med framtassarna i knĂ€t pĂ„ en och skulle kramas en stund. Han var sĂ„ glad pĂ„ sitt sĂ€tt, sĂ„ lojal och snĂ€ll samt kĂ€rleksfull och helt klart gjorde han ett helvetets intryck och avtryck i tillvaron. Nu, tvĂ„ dagar efter att han lĂ€mnat oss kommer hustrun upp grĂ„tandes. För henne Ă€r mornarna vĂ€rst.. för mej har det lugnat sig lite, grĂ„tandet har vĂ€l mer eller mindre gĂ„tt över och nu drabbas man mer av tungsinthet till och frĂ„n. Trodde jag ja.. vi konstaterade precis att Noice forcerade beslutet att ta bort honom genom att skada sig, han tog sĂ„ att sĂ€ga beslutet Ă„t oss. Han rusade ut mot bilen tillsammans med de andra och skadade sig pĂ„ ett fatalt sĂ€tt. Den insikten fick tillvaron att rasa igen... faan. Samtidigt, vi slapp att gĂ„ och dra pĂ„ detta. Vi vet att vi landat dĂ€r Ă€ndĂ„ nĂ„gon gĂ„ng framöver. Nu slapp vi det. Noice hade förbannat ont, det gick inte att ta miste pĂ„. Att gĂ„ och ha detta över sig hade varit mentalt helt outsĂ€gligt vidrigt. Vi har upplevt det en gĂ„ng tidigare, Argo hade en tumör i svalget som trots cellgifter och tvĂ„ operationer inte gav sig. Den processen var obeskrivligt vidrig. Det slapp vi tack vare att Noice rusade ut i vild ohĂ€mmad glĂ€dje för att sĂ„ fort som möjligt komma in i backluckan pĂ„ Madeleines bil. Om han inte gjort detta sĂ„ hade vi haft en hund hĂ€r hemma som vi bĂ„da Ă€lskar men som inte kunnat gĂ„ öht.. i stillhet var han smĂ€rtfri avseende artrosen. Varje gĂ„ng vi öppnat bakluckan och tagit ut de andra hundarna för att jaga sĂ„ hade vi tvingats konfronteras med blickarna frĂ„n Noice, varför fĂ„r inte jag följa med?? Han fattade inte att artrosen begrĂ€nsade honom nĂ€r det gĂ€llde jakt eller annat kul. Jag kan inte med hedern i behĂ„ll sĂ€ga att vi varit omdömesgilla nog och tagit beslutet att avliva honom i tid.. jag Ă€r helt sĂ€ker pĂ„ att vi inte fixat det. Redan nu sĂ„ vet jag att det funnits veterinĂ€rer som vĂ€ckt frĂ„gan dĂ„ prognosen var nattsvart pĂ„ sikt. Jag vet att M kommit hem frĂ„n veterinĂ€rbesök och spytt galla över dessa dĂ„ de velat pĂ„skynda vĂ„r egen process. De kanske haft rĂ€tt men uppfattas Ă€ndĂ„ av oss nĂ€r vi stĂ„r inför beslutet som totalt dumma i huvudet och empatilösa. SĂ„ nĂ„gonstans tog han beslutet Ă„t oss.. omtĂ€nksam och i nĂ„gon mĂ„n kĂ€rleksfull in i det sista. Ăven om man kan rationalisera hĂ€ndelsen med dessa resonemang sĂ„ Ă€r sorgen och saknaden sĂ„ vansinnigt pĂ„taglig. Han var en av fyra totalt men tog lika mycket plats i sjĂ€l och rum som de andra tre tillsammans. Hippen, den Ă€ldre hanen, hoppar ofta upp pĂ„ barstolen invid mej hĂ€r i köket precis som Noice gjorde men nĂ€r Hippen gör det sĂ„ Ă€r hans Ă€nda motiv att spana in ngt gott att Ă€ta pĂ„ köksön. Noice gjorde det för att kramas och vara nĂ€ra en. Â
Publicerat Augusti 4, 20233 yr Surt, och som sagts vissa hundar Ă€r mer speciella Ă€n andra. Oftast dom man vĂ€ntar mer med Ă€n andra att just ta det beslutet.  Som jag med karelaren opererade honom tvĂ„ gĂ„nger dĂ„ han Ă€tit sten, men nĂ„n av dom andra hade det enbart blivit för att det var riktiga jakthundar. Han var inte spec bra sĂ„ sett men Ă€ndĂ„ en mycket speciell hund. Men tredje gĂ„ngen sĂ„ insĂ„g jag pĂ„ vĂ€gen dit med honom att det inte blir nĂ„n fler operation om han Ă€tit sten. SĂ„ dĂ€r blev det att Ă„ka hem utan hunden som alltid satt fram och spanade dĂ„ vi var sjĂ€lv i bilen. Trodde aldrig jag skulle fĂ„ nĂ„n liknande hund igen men nu har jag en Laika istĂ€llet som inte Ă€r sĂ„ olik honom Ă€ndĂ„. Allt utom vaktande av mig pĂ„minner han om just karelaren och det Ă€r troligen dĂ€rför han Ă€r mer bortskĂ€md Ă€n dom andra. Dom Ă€r mera jakthundar.  LĂ„ter iaf som att ni har nĂ„gra till sĂ„ det lindrar vĂ€l lite Ă€ndĂ„ Ă€n att bli helt utan hund. Ăr inte mycket annat Ă€n att ta en till om ni behöver.
Publicerat Augusti 4, 20233 yr Författare Detta Àr en populÀr post. M har börjat undersöka marknaden.. Det Àr mer en terapeutisk uppgift dÄ bÄde hon och jag vet att ingen hund kan fylla tomrummet efter Noice. Men visst Àr det pÄ gÄng.. Ska man se ngt positivt i bedrövelsen sÄ kommer Tjack att fÄ axla rollen som jakthund sÄ fort som möjligt. Han kommer inte att fÄ nÄgon försiktig inskolning utan nu blir det hardcore sÄ fort sÀsongen sÀtter igÄng. Han har en del dumheter för sig som vi ska försöka ta ur honom men bortsett frÄn detta och lite skönhetsfel (struliga inlÀmningar) sÄ verkar han kunna bli riktigt bra. Men som sagt, detta Àr bara ngt terapeutiskt surr.. för att fÄ tiden att gÄ tills minnet av Noice skiftar frÄn att vara svart, Ängestfyllt och vidrigt, till nÄgot bra och fint. Vi kommer dit men det lÀr ta ett tag.
Publicerat Augusti 4, 20233 yr Fy och usch, beklagar verkligen. Tycker bara det blir vÀrre med ökad Älder sjÀlv.
Publicerat Augusti 5, 20233 yr Författare 18 hours ago MKJ sa: Fy och usch, beklagar verkligen. Tycker bara det blir vÀrre med ökad Älder sjÀlv. Helt klart finns ett samband dÀr.. Stillat sig en smula nu i alla fall. Jobbade igÄr och hade fullt upp med sprÀningar och skjutningar. Man var lite frÄnvarande mellan varven men tja det fungerade bra. Informerat turlaget om förutsÀttningarna för mÄendet.. genererade en massa kramar Vi har som vanligt massa omsÀttning i turlaget och pÄ radion som helhet. Nu fick vi nÄgra riktigt bra besked igÄr pÄ utsÀttningen.. riktigt bra faktiskt.. och detta skickade in en i en kÀnslomÀssig bergodalbana. Det var i alla fall skönt att gÄ ut frÄn gropen, ut pÄ altanen ensam mitt i natten och umgÄs med Noice i minnena.. han saknas hÀr hemma helt klart men man tar sig igenom skiten i alla fall och tragglar pÄ. Noice Àr en av de som alltid kommer att hÀnga med kÀnslomÀssigt. Noice och Argo, bÄda tvingades vi skiljas frÄn i förtid.
Publicerat Augusti 3, 20251 yr Författare Detta Ă€r en populĂ€r post. Usch.. fick en smĂ€ll nu nĂ€r jag var ut pĂ„ altanen och tog en halv cigarill.. Facebook meddelade osentimentalt att det var 2 Ă„r sedan Noice gick bort. Trots tvĂ„ Ă„r sĂ„ kommer tĂ„rarna Ă€ndĂ„, fy fan vad vi saknar den dĂ€r jycken! SjĂ€lvklart har det stillat sig, nu har vĂ€ldigt mycket av det svarta, Ă€ckliga, jobbiga försvunnit ur tankarna dagligdags men nĂ€r man blir pĂ„mind sĂ„ mĂ€rker man att det Ă€ndĂ„ finns kvar dĂ€r under ytan. Sen har man nĂ„got sjĂ€lvdestruktivt drag helt klart, man ger sig omedelbart in och nostalgar sig igenom den hĂ€r trĂ„den. SĂ„g att Fifi, vĂ„r tik som jag tog bort för ngt Ă„r sedan, ocksĂ„ hade en egen trĂ„d men hon var klar, det var liksom ingen som helst fara. Noice och Argo kommer alltid att hĂ€nga med oss. En sak som vi mĂ€rkt hĂ€r hemma efter att Norris flyttade in Ă€r att Norris (Ă€r vĂ€l ett Ă„r nu) har extremt mĂ„nga likheter med Noice. Han ska kramas konstant, han Ă€r ganska "liten", han tar ingen plats men han Ă€r en jĂ€vel pĂ„ att kramas! Och vore det inte för den dĂ€r j-la rosa tvĂ€ttlappen han har i kĂ€ften som han svingar vildsint och konstant sĂ„ vore han faktiskt i mĂ„ngt och mycket en kopia av Noice  Noice höll aldrig pĂ„ och slabbade pĂ„ husse o matte men bortsett frĂ„n det sĂ„ Ă€r de extremt lika. Norris har vĂ€l kanske lite vĂ€l mkt myror i brallan eller vad man ska sĂ€ga, Noice satt med stor glĂ€dje helt stilla i knĂ€t och vart klappad och omtyckt.. Norris klarar inte alls av att vara stilla pĂ„ samma sĂ€tt jĂ€vla damphund.. men han Ă€r extremt go och jag tror faktiskt han kommer att kunna matcha Noice i jakten! Chuck som nĂ€mndes i trĂ„den av mej nĂ„gonstans Ă€r bra, inget snack, men han kommer aldrig bli som Noice. Chuck tycker en arg trut eller krĂ„ka Ă€r skitlĂ€skig.. det tror jag faktiskt inte Norris kommer tycka, det kommer mĂ€rkas inom kort. Nehe nu blir det lite mer Noice-nostalgi, ett glas vin samt köttfĂ€rssĂ„sÂ