Hoppa till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Noice

Featured Replies

Publicerat

Idag nÀr hundarna skulle kuta ut till bilen i högsta fart gjorde Noice sig illa i det framben som Ànnu var helt. Han skrek till och visade med all tydlighet att nÄgot riktigt illa hÀnt. Hans andra framben var illa ansatt av artros sÄ han skulle i alla fall vandra vidare men fan inte nu.

Han haltade pÄ vi behandlade artrosen med bÄde injektioner och smÀrtstillande förhoppningen var att han skulle hÀnga med minst en sÀsong till. Hade artros pÄ Zacko tidigare och han hÀngde med bra lÀnge tills vi kom till vÀgs Ànde för honom.

Noice var inte alls klar med livet, kroppen hÀngde med och vi medicinerade armbÄgen. Men prognosen för honom var svart nÀr det verkade som han fÄtt en fraktur i armbÄgen i det hela frambenet. FörutsÀttningarna för honom att bli bra fanns liksom inte. Han hade inte en chans idag alltsÄ.. och jag undrar om han inte greppade det? NÀr jag kom till honom efter att det hÀnt sÄ satt han pÄ hallmattan med det trasiga benet uppe och sÄg bara rÀtt och slÀtt olycklig ut och sÄg klart smÀrtpÄverkad ut.

Vi var vÀl medvetna om det inte skulle sluta bra nÀr jag bar ut honom till bilen och tills m Madeleine körde in till Albano. Han hade helt klart ont, flÄsig och inte alls sÄ cool som han alltid varit. Vi hade stoppat i honom rimadyl och en opiat som vi fÄtt utskriven till Argo back in the days sÄ han lugnade sig, var ganska ok nÀr vi kom till veterinÀren. Hon kikade pÄ journalen och förstod att hans vÀnstra armbÄge var hÄrt ansatt av artros, att försöka göra ngt som begrÀnsade rörligheten i höger armbÄge var liksom kört. Hon kÀnde Àven att nÄgot var trasigt antingen en sena eller en fraktur pÄ ett ben i armbÄgen.

Det fanns inget att göra.

Vi visste det redan egentligen men processen Àr sÄ galet jÀvla vidrig ÀndÄ. Jycken var bara 6 Är..

Han var min favorit jakthund dÄ han var den Ànda av de vi har igÄng som tog arga fÄglar. Han var sÄ sjukt kramig, ville vara nÀra sÄ mycket som möjligt. I förrgÄr nÀr jag kom frÄn dagpasset och gÄtt upp snortidigt sÄ gick han och jag och la oss i sÀngen, han korvade alltid upp sig sÄ han lÄg pÄ kudde eller arm sen fick han antingen magen eller svansroten kliad. SÄÄ fridfullt att se honom ligga dÀr och snusa och ganska snart somna.

I krÄkojan kunde han bestÀmma sig för att det skulle kramas Àven dÀr. Aldrig nÀr det var fÄgel i gÄng utan nÀr det vart lugnt och husse börjar skramla med kaffethermosen. DÄ kom han och hoppade upp med tassarna pÄ bröstet pÄ en varpÄ man satte sig pÄ huk och fick samma tassar pÄ axlarna. DÀrefter la han huvudet emot mitt huvud och underförstÄtt var att jag skulle riva om i svansroten med mina lediga hÀnder. Det var sÄ sjukt mkt "tycka om" i den hunden.. sÄ in i helvete kÀrleksfull.. sÄ vÀldigt snÀll, lojal, glad och positiv. Snygg med faktiskt, den enda av vÄra jyckar som varit omslagspojke pÄ tidningen Svensk Jakt. 

Inne hos veterinÀren var han ganska flÄsig av smÀrtan sÄ nÀr hon gav honom dosen med lugnande sÄ var det ÀndÄ nÄgonslags tröst i det svartaste av alla jÀvla mörker att kÀnna och se att hans andning lugna sig. BÄde jag och M var helt förkrossade, lÄg sked med Noice nÀr han fick sprutorna sÄ jag hoppas och tror han kÀnde att vi fanns dÀr med honom hela tiden Àven efter att han somnat. 

Hatar verkligen veterinÀrer i dessa sammanhang, vill vara sjÀlv med hunden i en för oss trygg miljö. Skillnaden med Noice var att han gÄtt pÄ rehabtrÀning pÄ Albano och stÀllet var nÄgot han hade helt igenom positiva erfarenheter av. SÄ det vart vÀl ÀndÄ ok.. 

BÄde jag och Madeleine pendlar hejdlöst i sinnesstÀmning, det hÀr gick för fort vart för jÀvla fel.. 

NÀr det Àr min tur att lÀmna sÄ nÀr jag en tanke om att jag dÄ kommer att fÄ trÀffa alla vÄra saknade fyrfotingar.. börjar bli rÀtt mÄnga nu. Kane, Hamilton, Ella, Wilda, Snaps, Argo, Fimpen, Fancy, Zacko och dÄ Noice.. 

Nu kan han i alla fall kuta sÄ mycket som kroppen medger utan att hindras av smÀrta. Han lÀr sakna oss precis som vi lite granna dog inombords i eftermiddag nÀr han lÀmnade oss pÄ tok för tidigt. Jag hoppas det finns nÄgon dÀr han Àr som förstÄr att det Àr viktigt att riva om rejÀlt i svansroten, knÄda runt öronen och se djupt in i de mörka kÀrleksfulla ögonen som nu slocknat och inte lÀngre finns i vÄr vÀrld. Gör denne detta sÄ kommer Noice ge sÄ ofantligt jÀvla mycket tillbaka. Fan vad jag saknar dej!!!! 

Förra veckan pÄ Berkinge.. M har slitit hÄrt med hans artros, det har byggt extra starka band givetvis. 

IMG_2657.png

Noice pĂ„ Öland! NĂ€r vi slutat bada och kasta dummys sĂ„ slog han ned hĂ€cken ute i vattnet, ville inte lĂ€gga av. Som vi garvade Ă„t honom!!

IMG_2658.png

NÄgon av de sÀkert nÀrmare tusentalet fÄglar han hÀmtat?

IMG_2659.png

Fjollar sig pÄ barstol i köket..

IMG_2660.png

Gillade aldrig riktigt sandstranden.. Noice ville hellre vara hemma tills han fick hÀnga med till Berkinge. DÀr trivdes han.

IMG_2661.png

IMG_2663.png

Nedan var liksom hans favvostÀlle.. inte just hustruns mage men nÀra, sÄ nÀra det gick att komma.

IMG_2664.png

Hittade en bild som M tagit och lagt ut pÄ fejjan.. Fy fan vilket vidrigt svart hÄl den hÀr hunden lÀmnar efter sig..

IMG_2665.jpeg

Publicerat

JÀvlars vad trÄkigt. Beklagar förlusten.

Han var en mycket vacker hund!

Publicerat

Jag beklagar eran sorg och förlust massor. Jag kÀnner in i magen hur ont det gör- har varit dÀr sjÀlv nÄgra gÄnger.....usch.

Lider med er. Ta vÀl hand om varandra.

Publicerat

Usch, Hippen! Riktigt bedrövliga nyheter. Lider med er. VÀldigt fint skrivet av dig, tack för att du delar med dig! Krama Madeleine lite extra! 

Publicerat

Trist som fan med hundarna nÀr den dagen Àr kommen.

TyvÀrr mÄnga gÄnger gÄr det fortare med dom dÀr speciella hundarna eller dom som har för mycket jakt i sig. SÄ kÀnns det iaf.

Vet hur det Àr, har haft samma med yngre och Àldre hundar, men Àr just dom dÀr som Àr i yngre Älder som kÀnns vÀrst.

Publicerat

Beklagar sorgen!:sad:

Publicerat

Beklagar! Verkar varit en av de dÀr speciella jyckarna som gör ett extra starkt intryck.

Publicerat

Beklagar sorgen😔

Publicerat
  • Författare

Grejen Àr att Noice var kung pÄ att just kramas stillsamt.. just exakt DET behövs nu i massor och sÄ Àr han inte hÀr? Det lÀr ta ett tag att fatta detta.. precis drogat hustrun sÄ hon Ätminstone fÄr ngr timmars sömn stackarn.. 

Publicerat

Fy fan vad trist.  Beklagar verkligen. 

Publicerat

Otroligt trĂ„kigt att lĂ€sa, ta hand om er❀

Publicerat

Beklagar :unsure: Fint skrivet.

Publicerat

Hundarna ger sÄ oerhört, tyvÀrr tar dom med en bit av ens sjÀl nÀr dom gÄr vidare. Jag har erfarenhet av er situation och beklagar de intrÀffade. 

Publicerat

Beklagar er förlust! Det river i kÀnslorna att lÀsa :(

Minns nĂ„gra av jyckarna, och sĂ€rskilt Snaps! En vĂ€ldigt trevlig hund som gĂ€rna klappades lite i gömslet nĂ€r det var lugnt under uven, och som förstod min grötiga skĂ„nska tillrĂ€ckligt för att apportera fĂ„glar jag petade ner ur skyn ❀ Minns fortfarande morgonen nĂ€r jag riggade uv. Han satt sĂ„ lugnt och fint under uvtrĂ€det, och vĂ€ntade pĂ„ mig, i sĂ€kert tjugo minuter tills jag samlat tillrĂ€ckligt med mod för att vĂ„ga klĂ€ttra ner igen... 

Ta hand om er!

/M

Publicerat

Beklagar det djupaste, det Àr ingen lÀtt stund nÀr den kommer. Jag med mÄnga fler vet hur det kÀnns. Det Àr en jobbig tid innan sÄren lÀks nÄgorlunda. River i ens egen sjÀl nÀr det hÀnder och jobbiga minnen kommer fram. Ta hand om er och nÀr man vÀl kommer fram sÄ man ser ljuset i tunneln sÄ finns det mÄnga fina minnen att komma ihÄg. Men det Àr en del tÄrar som trillar innan man Àr dÀr.

//Mats

Publicerat

Beklagar sorgen!

Publicerat

Beklagar vet hur tungt de Àr och mista en hund som man Àlskar

Publicerat

Surt, och som sagts vissa hundar Àr mer speciella Àn andra. Oftast dom man vÀntar mer med Àn andra att just ta det beslutet.

Som jag med karelaren opererade honom tvÄ gÄnger dÄ han Àtit sten, men nÄn av dom andra hade det enbart blivit för att det var riktiga jakthundar. Han var inte spec bra sÄ sett men ÀndÄ en mycket speciell hund. Men tredje gÄngen sÄ insÄg jag pÄ vÀgen dit med honom att det inte blir nÄn fler operation om han Àtit sten. SÄ dÀr blev det att Äka hem utan hunden som alltid satt fram och spanade dÄ vi var sjÀlv i bilen.

Trodde aldrig jag skulle fÄ nÄn liknande hund igen men nu har jag en Laika istÀllet som inte Àr sÄ olik honom ÀndÄ. Allt utom vaktande av mig pÄminner han om just karelaren och det Àr troligen dÀrför han Àr mer bortskÀmd Àn dom andra. Dom Àr mera jakthundar.

LĂ„ter iaf som att ni har nĂ„gra till sĂ„ det lindrar vĂ€l lite Ă€ndĂ„ Ă€n att bli helt utan hund. Är inte mycket annat Ă€n att ta en till om ni behöver.

Publicerat

Fy och usch, beklagar verkligen. Tycker bara det blir vÀrre med ökad Älder sjÀlv.

Publicerat
  • Författare
18 hours ago MKJ sa:

Fy och usch, beklagar verkligen. Tycker bara det blir vÀrre med ökad Älder sjÀlv.

Helt klart finns ett samband dÀr.. 

Stillat sig en smula nu i alla fall. Jobbade igÄr och hade fullt upp med sprÀningar och skjutningar. Man var lite frÄnvarande mellan varven men tja det fungerade bra. Informerat turlaget om förutsÀttningarna för mÄendet.. genererade en massa kramar :wub:

Vi har som vanligt massa omsÀttning i turlaget och pÄ radion som helhet. Nu fick vi nÄgra riktigt bra besked igÄr pÄ utsÀttningen.. riktigt bra faktiskt.. och detta skickade in en i en kÀnslomÀssig bergodalbana. 

Det var i alla fall skönt att gÄ ut frÄn gropen, ut pÄ altanen ensam mitt i natten och umgÄs med Noice i minnena.. han saknas hÀr hemma helt klart men man tar sig igenom skiten i alla fall och tragglar pÄ. Noice Àr en av de som alltid kommer att hÀnga med kÀnslomÀssigt. Noice och Argo, bÄda tvingades vi skiljas frÄn i förtid.

Publicerat

Dom gudarna Àlskar dör unga!

• 1 year later...