Publicerat Januari 23, 20242 yr Författare 26 minutes ago lindgren sa: Intressant. Kulan var subsonic, när den nådde 1000 yards
Publicerat Januari 23, 20242 yr 2 hours ago sexfemåtta sa: Kul att följa. Är förstås sugen av rent vill-ha-begär Men har landat lite i att jag vill jaga med dämpare, så vettesjutton. Funkar det att köra AR10 med dämp? Jajamen, bara att skruva ner gasregulatorn till läge 1 (på Ruger SFAR. Har inte koll på så många andra AR i nuläget)
Publicerat Januari 23, 20242 yr 2 hours ago lindgren sa: Tackar! Älskar denna typen av klipp där folk tänker utanför boxen och placerar kameran på udda ställen och liknande
Publicerat Januari 23, 20242 yr 2 hours ago, exabit said: Jajamen, bara att skruva ner gasregulatorn till läge 1 (på Ruger SFAR. Har inte koll på så många andra AR i nuläget) Spännande... låter som jag ska kika på SFAR. Utan att läst igenom hela tråden lutar mitt intresse mer åt AR10 just pga klass 1 och hur jag skulle använda bössan i praktiken (drevjakt + annat vid behov). Har lite svårt att se hur jag skulle få lika mycket ut av en semiautomatisk klass 2:a..för mig är klass2-jakt en jaktform där jag vill smyga runt eller vaka med min mindre, smidigare gamla Sako i .222.. Förstås är det väl rolighetsfaktorn i det hela med, men även att en sån här plattform verkar lätt att modifiera efter behov, dvs lampa, kamera, benstöd...allt sånt som kan vara kul i allmän klass1-jakt och drevjakt.
Publicerat Januari 23, 20242 yr Det jag reflekterade över när jag testade, var att det var rätt mkt mynningsflamma på båda. (dämpare fixar den biffen...) Men även att jag gärna hittar en så lätt som möjligt för man är juh lat, och blir inte yngre heller..
Publicerat Januari 23, 20242 yr Författare 2 hours ago lindgren sa: Det jag reflekterade över när jag testade, var att det var rätt mkt mynningsflamma på båda. (dämpare fixar den biffen...) Men även att jag gärna hittar en så lätt som möjligt för man är juh lat, och blir inte yngre heller.. Utan att vara expert på området, så tror jag att man kan kontrollera mynningsflamman med val av krut vid handladdning. Verkar som Norma 202 brinner upp till 99,9% i pipan, medan 203B bara brinner till 97% (kollat i QL med 165gr TTSX) Man vill ju gärna undvika vikten på dämparen och få så lätt bössa söm möjligt.
Publicerat Januari 24, 20242 yr 14 hours ago Islänningen sa: Utan att vara expert på området, så tror jag att man kan kontrollera mynningsflamman med val av krut vid handladdning. Verkar som Norma 202 brinner upp till 99,9% i pipan, medan 203B bara brinner till 97% (kollat i QL med 165gr TTSX) Man vill ju gärna undvika vikten på dämparen och få så lätt bössa söm möjligt. Har dock läst om en del problem med Norma 200. Vet inte om det beror på att det krutet är "för snabbt" så att trycket inte är tillräckligt högt när det går genom "gasledningen" tillbaka till slutstycket. Jag har rätt mycket 203-B hemma och ska testa med sådant till att börja med. För egen del vill jag inte heller ha nån klumpig bössa så initialt kommer jag köra med bromsen som sitter på bössan vid leverans. Mynningsflamma känns inte som nåt stort problem för en annan (skjuter ju aldrig nåt vilt ändå ). Sen nåt grepp där fram och lampor etc så man till slut ser ut som nån wannabe-insatsstyrke-mupp
Publicerat Januari 24, 20242 yr 2 hours ago exabit sa: Har dock läst om en del problem med Norma 200. Vet inte om det beror på att det krutet är "för snabbt" så att trycket inte är tillräckligt högt när det går genom "gasledningen" tillbaka till slutstycket. Jag har rätt mycket 203-B hemma och ska testa med sådant till att börja med. För egen del vill jag inte heller ha nån klumpig bössa så initialt kommer jag köra med bromsen som sitter på bössan vid leverans. Mynningsflamma känns inte som nåt stort problem för en annan (skjuter ju aldrig nåt vilt ändå ). Sen nåt grepp där fram och lampor etc så man till slut ser ut som nån wannabe-insatsstyrke-mupp Glöm inte att anpassa/ge plats i budgeten för en plattbärare-väst med tillhörande magasinfickor på bröstet etc. 😏.........😂
Publicerat Januari 24, 20242 yr Författare Detta är en populär post. 1 hour ago 700LTR sa: Glöm inte att anpassa/ge plats i budgeten för en plattbärare-väst med tillhörande magasinfickor på bröstet etc. 😏.........😂 En sånn har jag redan 😎 Glock fickorn fungerar utmärkt för Bounty eller Snickers, och AR fickorna är som skräddarsydda för Kexchoklad. 🤣
Publicerat Januari 27, 20242 yr Då jag får en plats ledig i skåpet, och vill hålla den platsen, så fundera jag på att stoppa in en AR 10, som ska användas till nattjakt på gris. Då jag inte har något som liknar den plattformen av huvudtaget. Finns de något som är runt 90cm, vikbar kolv? Och lätt?
Publicerat Januari 27, 20242 yr Ar10/DPMS och lätt är inte förenligt i min värld då den uppskalade mekanismen blir tung. Ruger SFAR är ju relativt lätt men det är ju sin egen skapelse mellan AR15-AR10. Sen kräver vikkolv specialadaptrar då buffertuben där kolven monteras normalt inte är vikbar. Osäker på om det finns till annat är ar15.”
Publicerat Januari 27, 20242 yr 1 hour ago TekDr sa: Ar10/DPMS och lätt är inte förenligt i min värld då den uppskalade mekanismen blir tung. Ruger SFAR är ju relativt lätt men det är ju sin egen skapelse mellan AR15-AR10. Sen kräver vikkolv specialadaptrar då buffertuben där kolven monteras normalt inte är vikbar. Osäker på om det finns till annat är ar15.” Jo vikt och AR är sällan två ord i samma mening. Var som jag misstänkte...
Publicerat Januari 27, 20242 yr 40 minutes ago hs_merkel sa: Jo vikt och AR är sällan två ord i samma mening. Var som jag misstänkte... Om du håller dig till AR15 så kan de va väldigt nätta om man kör lite mer avskalat. Klämde på Håkans m16 A1 och originalet i 5,56 är sjukt nätt och smidig
Publicerat Januari 27, 20242 yr 1 hour ago TekDr sa: Om du håller dig till AR15 så kan de va väldigt nätta om man kör lite mer avskalat. Klämde på Håkans m16 A1 och originalet i 5,56 är sjukt nätt och smidig Jo en M4A1 hade varit perfekt!
Publicerat Januari 27, 20242 yr 2 hours ago hs_merkel sa: Jo en M4A1 hade varit perfekt! https://www.kruttunnan.se/ar-556-mpr-450-bushmaster-18-63tum.html Det finns kalibrar i AR15 som kvalar in på klass 1 och håller ner vikten om man vill. Blir dock lite som en 45-70 i prestanda. och vill man ha vikkolv så finns det adapter för det med… https://www.brownells.se/AR-15/M16-GEN3-M-FOLDING-STOCK-ADAPTER-LAW-TACTICAL-LLC-Black-Steel-Tactical-Folding-100015850 bara för att visa på alternativen 🤷♂️
Publicerat Januari 27, 20242 yr 27 minutes ago TekDr sa: https://www.kruttunnan.se/ar-556-mpr-450-bushmaster-18-63tum.html Det finns kalibrar i AR15 som kvalar in på klass 1 och håller ner vikten om man vill. Blir dock lite som en 45-70 i prestanda. och vill man ha vikkolv så finns det adapter för det med… https://www.brownells.se/AR-15/M16-GEN3-M-FOLDING-STOCK-ADAPTER-LAW-TACTICAL-LLC-Black-Steel-Tactical-Folding-100015850 bara för att visa på alternativen 🤷♂️ 458 socom har faktiskt varit varit en variant
Publicerat Januari 27, 20242 yr Ingen som har kikat på den civila HK 416? HK är väl kända för kvalitetsprodukter. Oberland Arms och Schmeisser borde väl också vara alternativ till det som kommer från andra sidan pölen. En sådan här skulle jag kunna tänka mig den dagen jag känner behov av en AR i klass ett. Ha.Büchse .308Win Heckler&Koch/H&K MR308 A3 20" Lauf RAL8000 HKey, Gas-Piston-System HK417/G28 - eGun
Publicerat Januari 27, 20242 yr 31 minutes ago Luger6 sa: Ingen som har kikat på den civila HK 416? HK är väl kända för kvalitetsprodukter. Oberland Arms och Schmeisser borde väl också vara alternativ till det som kommer från andra sidan pölen. En sådan här skulle jag kunna tänka mig den dagen jag känner behov av en AR i klass ett. Ha.Büchse .308Win Heckler&Koch/H&K MR308 A3 20" Lauf RAL8000 HKey, Gas-Piston-System HK417/G28 - eGun Har känt på en sån. Stor coolhets faktor men jag tyckte den var lite klumpig.
Publicerat Januari 27, 20242 yr Författare 1 hour ago Luger6 sa: Ingen som har kikat på den civila HK 416? HK är väl kända för kvalitetsprodukter. Oberland Arms och Schmeisser borde väl också vara alternativ till det som kommer från andra sidan pölen. En sådan här skulle jag kunna tänka mig den dagen jag känner behov av en AR i klass ett. Ha.Büchse .308Win Heckler&Koch/H&K MR308 A3 20" Lauf RAL8000 HKey, Gas-Piston-System HK417/G28 - eGun Ser tung ut.
Publicerat Januari 28, 20242 yr 4,8 kg i 308 med 20 tums pipa. I 223 finns den tydligen bara med 16,5 tums pipa, 3.7kg. Jag inbillar mig att byggkvalitén och funktionssäkerheten är bättre än på jänkarjärnen, det finns väl en anledning varför många specialstyrkor inklusive jänkarna använder den militära versionen.
Publicerat Januari 28, 20242 yr Författare 4 hours ago Luger6 sa: 4,8 kg i 308 med 20 tums pipa. I 223 finns den tydligen bara med 16,5 tums pipa, 3.7kg. Jag inbillar mig att byggkvalitén och funktionssäkerheten är bättre än på jänkarjärnen, det finns väl en anledning varför många specialstyrkor inklusive jänkarna använder den militära versionen. Då faller lite poängen med SFAR. Den väger bara 3.3kg. Rödpunkt på, och den kanske når upp till 3.5kg. Det är fortfarande minde än vad min kombi vägde.
Publicerat Januari 28, 20242 yr Detta är en populär post. Hk:s 416/417 är pistongbössor jämfört med Stoners lösning med expansionskammare i slutstycket. Just pistong har väl visat sig va fördelaktigt för ex Seals som dränker bössorna i vatten. Så ska man göra det är det helt klart ett vettigt alternativ. Men pistongen adderar vikt, rekyl (på grund av mer massa i rörelse), samt till viss mån snedbelastning på BCG:n då det blir en hävarm från där pistongen trycker ner till slutstyckets centrumaxel. Rengöring blir också mer involverat då framstock mm måste av för att man ska komma åt pistong/gastub etc. Finns fördelar och nackdelar med allt, bara en fråga om vad man väljer att prioritera.
Publicerat Februari 2, 20242 yr Avbokade min SFAR igår ”Livet är för kort för att jaga med fula bössor”… och tiden för knapp för att skaka fram 20 tovor
Publicerat Februari 2, 20242 yr Men så kan du ju inte göra! Såg verkligen fram emot Rifleman’s recension från vallen. SÅ! Se te å bli frisker nu. Med hopp om bot å bättring. /P
Publicerat Februari 5, 20242 yr Författare Ni som har erfarenhet av .308, vad tror ni om Prvi Partizan FMJ BT kulor som övningsammo? Verkar vara det billigaste som går att hitta. Finns i 110gr, 145gr, 150gr, och 175gr. Eller är det som man säger, "You get what you pay for"? Har inte haft några problem med Partizan tidigare.