Publicerat Februari 23, 200719 yr Hustrun kände ju hans kapacitet och visste hur tränad han var. Hon körde honom ibland men såg oftast hur jag förde honom på jakt och tänkte att en start i nybörjarklass på prov torde vara den enklaste sak i världen. För en tränad retriver så är ett nybörjar prov ingen större utmaning om jag säger så.Mrs P borde egentligen reda ut den historien själv men iaf.. Hon anmäler och far iväg på prov med Otto. Problemet var dock att Otto var lite konservativ, prov är inte jakt och matte är inte husse.. Det innebär att han GICK ut i söket och plockade pliktskyldigast in alla apporter. Stannade i lugn och ro och sniffade på något spännande samt lyfte på benet.. Vatten jobbet var inga problem, ut och hem. Minns inte några detaljer men det var inget strålande betyg han fick :-))) Samma hund hade under jakt löst uppgiften på ingen tid alls men då var det skillnad, då var det allvar och skoj. Hustrun var rejält sur då hon kom hem och Otto fick aldrig mer starta på prov :-) Tror inte han var speciellt besviken för det.. Mvh! Jag vill förtydliga en del här. Det stämmer att Otto sniffade på något spännande och lyfte på benet under jaktprovet. Det "spännande" visade sig vara kaninen som han skulle hämta. Jag såg när domaren skakade av den. Pinsamt! :-[ Tror att Otto tyckte att det hela var löjligt. Men han borde ha hämtat den i alla fall. > Han fick ett tredjepris trots allt... Har förstås en hel del minnen med Otto även jag. När har var unghund slukade han en halv hundfäll som fastnade på tre ställen i tarmarna. Han opererades och det gick bra och han skulle vara kvar på djursjukhuset för observation under några dagar. Men efter en dag ringde veterinären och sa att vi var tvungna att komma och hämta honom för han hade sån hemlängtan. Så det var bara att hämta hem och bädda ner en nu glad, nyopererad labbe. Jag saknar honom också men det är som Hipshot säger, det var inte längre samma hund på slutet. Vi hade redan förlorat honom till viss del. Men jag hade önskat honom ett bättre slut. :'(
Publicerat Februari 23, 200719 yr Ja fan du har rätt, hittade provreglementet.. det förbjöds 1915 på hösten var det väl? ;D ;D ;D Men såna knep var man tvungen att ta till då min första självtränade labbe var en fetlabbe av utställningstyp ;D Otto verkar ganska lik en av mina egna labbar. Både till sätt och utseende särskilt hans vingmutter öron tycker jag mig känna igen. Det är verkligen trist att han fick ett sådant slut. Är dock säker på att han fick ett värdigt o innehållsrikt labradorliv. Jag skrev det innan , men vårda hans minne för det är han utan tvekan värd. PS Stenkastning förbjöds 1917
Publicerat Februari 23, 200719 yr Författare PS Stenkastning förbjöds 1917 *ASG* Var nära iaf ;D Har förövrigt massor med bilder på honom men jag orkar inte förminska dem och lägga här. De är iaf väldigt värdefulla nu när han tagit ned skylten för gott Ottoflygplan.. Mvh!
Publicerat Februari 23, 200719 yr Jo tveklöst.. du och din far hade ju en ta mej fan vidrigare upplevelse för ett år sen var det väl?Hur som, trist är det. Mvh! Ett år sen på samma dag som hemmafolksjakten var :'( Nu i år vart ju bosse skadad, så vi får väl se hur lång tid han är i livet :- Skadar ju sig var o varannan jakt tycker jag. Jaja, den dagen den sorgen. Ta väl hand om era hundar allihopa! mvh
Publicerat Juli 17, 200916 yr Hmm gammalt igen men vafan ...l Otto var en skön lirare (som alla retrivers) suck kommer ihåg är han var med och väntade på Eddie en sen kväll och de gick tillsammans utan koppel hela vägen till bilarna utan att bråka ;-) (trots att de hade varit såta ovänner dagen innan) Hade vi hörs troligen igen ... Fx
Publicerat Juli 17, 200916 yr Författare Fajerfox ta mej fan! Galet kul att du reggat, vilket lyft!!! Snackade med Uffe här om dagen fick veta att du blivit eller var på G att bli 08:a igen.. så kul! Mvh!
Publicerat Juli 30, 200916 yr Fajerfox ta mej fan! Galet kul att du reggat, vilket lyft!!! Snackade med Uffe här om dagen fick veta att du blivit eller var på G att bli 08:a igen.. så kul! Mvh! Tack för det ... livet har kommit i våg så pass att jag är på gång igen :-) Jo minsann södra betongförorterna ... Hade