Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Insikt här i livet!

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Som jag har nämnt i en annan tråd så har jag äntligen fått insikt i mitt liv (ett tecken på att man kanske börjar bli vuxen? ;) )

I alla fall så har jag nu äntligen börjat att veta åt vilket håll som min framtid inom jakten och vapnen kommer att gå. Jag är ju inte som de flesta dödliga männskor, utan jag är lite annorlunde, visst vi är några stycken här som är just annorlunda vad det gäller vapen och vi lägger ner mycket pengar och mycket energi på att hitta det rätta. Även om vi bara verkar hitta det rätta för stunden. Det går ej att hitta det optimala för livet, utan det är just i nuet vi får leva.

Vet att Henrik har hittat det optimala för just honom och just nu i form av sin Sako trippel. Henrik är en man som inspererat mig mycket inom just vapen, skytte och handladdning. Så med en sådan förebild så vore det väll märkligt om inte jag hade fått aptit på en trippel jag också, men jag är inte helt nöjd med någon mekanism ännu, det är något som fattas och som ej gör det optimalt för mig med någon mekanism.

Men så nu tror jag att jag har funnit min bas att bygga tripplar på. Det finns en liten makanism som skulle passa mig ypperligt att bygga en trippel på. Den har allt jag vill ha. Men det finns en liten hake, Jag vet ej ifall den finns i 1, 2 eller 3 lådlängder. Finns den bara i en lådlängd då är planen spolad direkt. Men den bör finnas i alla fall 2 längder tycker jag, och då finns det chans att man kan bygga en trippel på den.

Mekanismen som jag pratar/mumlar om är Champlin låset. Ett mycket vackert lås och det som jag letat efter som jag ej hittat på så många andra mekanismer/lådor är kolvhalssäkringen som jag vill ha.

Visst en Champlin låda kostar en del, men jag finner det för tillfället vara det optimala för mig och jag kommer börja söka mig dessa lådor nu, kan hända att jag ej klarar av att finansiera det för tillfället, men då annser jag att jag kommer att få sälja ur en del av min garderob till förmån för detta lås/låda som tids nog kommer att byggas om.

Så till min lilla fråga, är det någon som är mer insatt än mig i Champlin låsen, och som kan berätta ifall den finns i 1, 2 eller rent av 3 lådlängder?

MVH/Jocke

Publicerat

Ånej, har han dragit ned dej i träsket med??

Alltså, varining för jimbo, Mr Fiber o Henrik.. de sätter griller i huvudet på en så det står härliga till! Jag fick en släng av det då jag läste någon av Olas säljannonser men tog lite Hibernal så gick det över.. Ska skicka en liter medcin till MKJ med, känns som han har symtom även han..

Mvh!

Publicerat

Jotack! nerdragen har jag varit länge, men som sagt har bara letat efter lådan som ska passa just mig fram tills nu då jag hittat den, och då blev jag fast  :-[

MVH/Jocke

Publicerat

Ok lider med dej..  ;D

Tjoa till om du vill att jag ska radera mitt spaminlägg, det har inte ett skit med din fråga att göra  :-

Mvh!

Publicerat
Ok lider med dej..  ;D

Tjoa till om du vill att jag ska radera mitt spaminlägg, det har inte ett skit med din fråga att göra  :-

Mvh!

Nädå det kan vara kul med lite dialog, en såpass här ovanlig mekanism kan man inte räkna med att folk känner till utan och innan ändå, så att jag får ett bra svar på frågan är föga troligt.

För övrigt har jag nu hittat Champlin lådan i 2 längder hittils, har hittat en låda i 270win, alltså en lång låda också har jag hittat 2 stycken med magnumlåda i 375H&H.

Någon som vet ifall dom tillverkats i medium eller short längd också?

MVH/Jocke

Publicerat

Nu så börjar det bli en outhärdlig ilska inom mig!

Det börjar med att jag suttit i 2 timmar nu och letat efter ett kort Champlin lås men ej funnit något!

Kom sedan på att jag facktiskt har sett en Champlin i 243win på huntershouse i Danmark (deras hemsida såg jag den på) Så jag surfar in där och ska kika, då är bössan såld och borttagen  >:(

Så nu vet jag ändå inte ifall det är kort lås eller om dom hade byggt den 243win på det långa låset.

Och ovan på allt detta elände så skulle jag och tjejen ha myskväll ikväll så jag skulle åka och hämta henne nu, då startar ej bilj*veln! Då blir jag rasande, tar och fotar till skrothögen och säger några väl valda ord medans jag studerar bucklan i vänster bakdörr! Tar mina nycklar hoppar jämfota igenom snön in för att få så lite snö i lågskorna som möjligt. Tar och ringer upp tjejen säger allt som hänt, frågar ifall hon kan låna pengar av sin mamma till en buss hit, ska kolla ringer dig senare blir svaret.

Väntar med spänning på telefonsamtalet, och nyss ringde hon. Då vägrar hennes kära mor ge henne pengar + att hon oroar sig för att hennes dotter ska behöva gå 700meter genom skog  :o

Lixom vad kan hända? Skogen äter ej upp folk, vad jag vet i alla fall!

Så nu sitter jag här ledsen och frustrerad över kvällen som skulle bli så bra som bara blev skit!

(gick ur mitt eget ämne där lite men var bara tvungen att skriva av mig!)

MVH/Jocke

Publicerat

Jag kan ge mig fan på att det är tjejens morsa som klippt av några tändkablar.  ;D

Publicerat

savage har en bossa dar slutstycks huvuden kan bytas utt sa kan inte ar begransat till en vis hylshuvuds diameter grupp.

Mvh Lalle

Publicerat
Ånej, har han dragit ned dej i träsket med??

Alltså, varining för jimbo, Mr Fiber o Henrik.. de sätter griller i huvudet på en så det står härliga till! Jag fick en släng av det då jag läste någon av Olas säljannonser men tog lite Hibernal så gick det över.. Ska skicka en liter medcin till MKJ med, känns som han har symtom även han..

Mvh!

??? ???

Även vuxna män kan ha föredömmen, jag vet ganska mycket om jakt generellt men kan dåligt om det som Henrik är bra på. Dessutom är hans ödmjukhet ett föredömme för varje person på den här sidan. Behöver således ingen medicin ;)

MVH

Publicerat
??? ???

Även vuxna män kan ha föredömmen, jag vet ganska mycket om jakt generellt men kan dåligt om det som Henrik är bra på. Dessutom är hans ödmjukhet ett föredömme för varje person på den här sidan. Behöver således ingen medicin ;)

MVH

Huu du är mer illa ute än du anar och Henrik är bara så grymt manipulativ. En typisk konsulttyp, lurar dej i fördärvet och lockar med en kunskap du inte behöver!

;D ;D

Mvh!

Publicerat
B)
Publicerat
Jag kan ge mig fan på att det är tjejens morsa som klippt av några tändkablar.  ;D

Hehehe  ;D  Risken finns ju klart ;)   

Nä men det är en snäll mamma hon har för hon körde facktiskt ut sin dotter hit igår kväll, och det hade hon nog ej gjort ifall hon hade klippt av kablarna ;)

savage har en bossa dar slutstycks huvuden kan bytas utt sa kan inte ar begransat till en vis hylshuvuds diameter grupp.

Mvh Lalle

Okej, men savage är väll inga studsare som lockar sådär extremt mycket tyvärr... men tack för tipset!

Tja det är ju sån man behöver vara som officer!

Inte lätt att få lata beväringar att gå i döden annars! ;) ;D

Tilbaka till ämnet!

Hade aldrig hört om Champlin lås tidigare måste erkännas och blev väldigt nyfiken!!

Det är ju alltid skoj att lära sig något nytt!!

Men det var inte så lätta att hitta info och jag förstår din frustration Jocke!

Fanns väl ett par studsare till salu på www.champlinarms.com och de var ju lite annorlunda i utseende.

Vet inte riktigt vad jag skall tycka!!

Nu hoppas jag också på lite mer info från någon mer initierad!

Henrik kanske?? ;) ;D

Champlin låsen är de lås som verkligen fångat mig. Det finns ingen bössa, och inget lås som någonsin gjort mig så varm i kroppen som et Champlin lås! Men så är det ju som alltid! hittar man något sådant här så är det ju allt annat än billigt!

Tyvärr så har jag små minnen från Champlinbössan som dom hade på Huntershouse  :'( 

Det är något av det bästa skicka jag sett ett Champlinlås i, och det var i 243, alltså en godtagbar kaliber för rådjur och annat småvilt. Priset var inte heller farligt tyvärr  :-  har för mig att det låg på runt 6 000 Dkr, vilket få anses hyffsat billigt!

Men som sagt, nu är den bössan såld och det grämer mig att jag ej tog tag i skaen och åkte över till danmark och kollade på den! Kanske kunde jag gjort affär och då hade jag hafft en bra början till min trippel! Men man gör alltid misstag här i livet och man lär sig av dom, det är bara att inse! nästa gång det dyker upp en liknande chans kommer jag ej tveka att slå till!

Henrik har jag för mig har ringa erfarenheter med Champlin också tyvärr. Men han kanske har letat upp och fått mer kött på benen på senare tid, vad vet jag? ;)

MVH/Jocke

Publicerat

Vad vet jag om Champlinlåsen?

Tyvärr inte så mycket, jag vet att Champlin arms är en av de större handlarna/importörerna av kvalitetsvapen i USA. Jag vet att de började sälja "Champlinbössor" i slutet av 60 talet och att en av tidernas absolut bästa kolvmakare jobbade där på 70 talet, som alla förstår pratar jag då om Maurice Ottmar.

Vad jag inte vet är hur många olika storlekar de haft på sina lådor och i fall de tillverkade dem själva eller om de lät någon annan tillverka låsen?

Jag vet att Stuart Otteson behandlade bland annat dessa mekanismer i sina böcker "Bolt actions 1&2"  från mitten av 70-talet men dessvärre har jag lånat ut båda dessa böcker från mitt bibliotek och låntagaren har inte behagat återlämna dem >:(

Om vi skall kunna hjälpa till med konkreta alternativ tilll Champlinlåsen som är mycket ovanliga på den här sidan atlanten och normalt väldigt dyra så föreslår jag att du sätter dig och sammanställer en önskelista så skall vi nog försöka hjälpa till allihop!

Med förhoppning att ännu fler skall lockas över till den mörka sidan och likt eldflugor om natten vanmäktigt ila mellan ljuspunkterna i form av custom eller specialprojekt för att sedan upptäcka att nästa ljuspunkt lyser ännu klarare!

God natt önskar såväl Henrik som Mr Talisker!

Publicerat
Vad vet jag om Champlinlåsen?

Tyvärr inte så mycket, jag vet att Champlin arms är en av de större handlarna/importörerna av kvalitetsvapen i USA. Jag vet att de började sälja "Champlinbössor" i slutet av 60 talet och att en av tidernas absolut bästa kolvmakare jobbade där på 70 talet, som alla förstår pratar jag då om Maurice Ottmar.

Vad jag inte vet är hur många olika storlekar de haft på sina lådor och i fall de tillverkade dem själva eller om de lät någon annan tillverka låsen?

Jag vet att Stuart Otteson behandlade bland annat dessa mekanismer i sina böcker "Bolt actions 1&2"  från mitten av 70-talet men dessvärre har jag lånat ut båda dessa böcker från mitt bibliotek och låntagaren har inte behagat återlämna dem >:(

Om vi skall kunna hjälpa till med konkreta alternativ tilll Champlinlåsen som är mycket ovanliga på den här sidan atlanten och normalt väldigt dyra så föreslår jag att du sätter dig och sammanställer en önskelista så skall vi nog försöka hjälpa till allihop!

Med förhoppning att ännu fler skall lockas över till den mörka sidan och likt eldflugor om natten vanmäktigt ila mellan ljuspunkterna i form av custom eller specialprojekt för att sedan upptäcka att nästa ljuspunkt lyser ännu klarare!

God natt önskar såväl Henrik som Mr Talisker!

Hejsan Henrik!

Bra svar av dig som vanligt!

Lite kunskap inom Champlinlåsen satt du onekligen på. Tråkigt det där med låntagaren som glömt bort adressen  >:(

Annars kanske du hade hafft ändå mer att komma med?

Tänkte kort sammanfatta en liten kravspecefikation här nedan så att det ska underlätta för er något att tipsa mig om mekanismer och lådor att bygga på!

- Kolvhalssäkring.

- Bra slutstycksgång, ej byrålåda alá M98!

- Helst lösttagbart magasin (detta är ej något krav, bara ett plus)

- Helst så bra kvalitet som möjligt, alltså det ska helst ha varit så lite sviktande kvalitet genom just den modellen som möjligt!

- Ett lås/låda som för övrigt är ganska så enkel för smeden att ha och göra med så det inte är något helt konstigt.

- 3 lådlängder krävs, en kort/medium, en lång och en för magnum då jag kommer att ha trippeln i kalibrarna 6mmBR, 280remington och 375H&H alternativt 416Taylor.

- Helst ingen dyrgrip då ett sådant här custombygge blir blodigt i pris i vilket fall som.

Hoppas detta kan hjälpa er så ni kan tipsa mig!

MVH/Jocke

Publicerat

Jag skall fundera men på rak arm kan jag se i varje fall två möjliga vägar att gå. Det finns helt säkert fler men eftersom det låter som att lilleman håller på att vakna får vi fördjupa oss i dett ämnet senare ;)

Jag behöver tänka till lite grann också???

Henrik

Publicerat

lite information ur en av mina bocker. aven mit set av Stuart Otteson boker ar utlanade.

"Chaplin laset ar baserat pa patenten 3,494,216 tagen den 17 juni 1969 av Jerry Haskins. som tacker  den bakre lasklacken samt slutstycks gang.

Dimentioner:

Vikt: 52 oz.

Langd: 9.00"

Ladans bred: 1.265"

Slutstycks dia.

Store dia: 0.850"

mindre dia: 0.671"

Slutstycks gang: 4.575"

Slagstift spanvid: .285"

patronbotten djup: .135"

Magasin langd: 3.675"

Magasin bruns bred: .650"

Vid malan ladans skruvar: 7.812""

Publicerat

Jag hade i bakhuvudet att jag bara hade hört talas om en storlek på dessa lås. Det är som du vet inte ovanligt att fabrikanterna använder sig av ett lås till i stort sett samtliga patroner i en vantolkning av begreppet "one size fits all". Exempel på detta är allt ifrån Huskvarna 1900 som finns i kalibrar från korta magnum ner till 222 rem på samma lås eller remington som har samma lås till allt mellan 6.5x55 till 416 remington.

Dessutom är mekanismen tyngre än till och med Weatherby Mark V och väger nästan 1.5 kg i sig självt.

Längden på magasinet är perfekt för 375 H&H men din 6mmBR lär simma omkring i ett helt hav av extrautrymme i det magasinet ;D

Men som sagt baserat på din lista finns det bättre val, tyvärr hinner jag inte diskutera dessa i kväll men det kommer var så säker!

Henrik

Publicerat
B)
Publicerat
Huu du är mer illa ute än du anar och Henrik är bara så grymt manipulativ. En typisk konsulttyp, lurar dej i fördärvet och lockar med en kunskap du inte behöver!

;D ;D

Mvh!

Sorry Rifle, har tyvärr inget att tillföra vad det gäller Champlin, måste bara sabla ner detta påhopp på oss bägge.

Som jag ser det står Henrik mfl för ett antal saker vilka jag starkt ifrågasätter flertalet på vapensidan.

- Ingen garderob är fulländad utan ett klass 2 vapen - bah, why, why... shiiit! (citat busta rhymes, känd rapneger)

- Inga rådjur med hagel - skulle förinta min livsstil!

- Sako - Har ägt en Finnbear i mina dagar, såld helt utan regrets!

- Dubbelstudsare på drevjakt - been there, done that, varför gå halvklädd när det finns halvautomater som  till halva kostnaden skjuter bättre och tar 4 bulor?

-  etc etc.

Att karln sedan är ett vandrande exemplar av ladeboken och gärna sprider detta på ett glatt sett är ju nåt som jag därimot sätter stort värde på. Således den som senast lurade på mig en Sako och dessutom en klass 2a var ju du... så kasta inte sten där du sitter i ditt lilla glas hus.

Så oroa dig inte för mig lille vän, jag hittar nog ut i mörkret för egen maskin :P :-* ;)

MVH

Publicerat

;D ;D

Saknar min kära .243:a..  :'(

Lycka till iaf rifle, ska sluta spamma tråden  :-

Mvh!

Publicerat

Hej MKJ och ett jättegrattis till tillökningen ;D

Jag har i de allra flesta försökt ge min syn på det här med jakt och skytte och den står det envar fritt att lyssna på eller förkasta allt efter behag. Jag brukar vara noggrann med att påpeka att mina reflektioner på till exempel vapengarderobens utformning baserars på min jaktliga verklighet och vilka jakter jag prioriterar. Om min jaktliga vardag istället handlat om ripa på fjället och toppfågel hade min vapengarderob sett helt annorlunda ut 8).

När det sedan gäller de saker du uppfattat att jag står för har jag ett par synpunkter :-*

"Ingen garderob är fulländad utan ett klass 2 vapen - bah, why, why... shiiit! (citat busta rhymes, känd rapneger)", om det är fakta att jag har andra uppfattningar om hur den optimala garderoben ser ut en den "rapneger" du refererar till kan jag omöjligen tolka det som något annat än en jättekomplimang.

När det gäller rådjur och hagel är det en kombination som är klockren på korta håll och om jägaren är erfaren och omdömesgill, samtidigt kan jag konstatera att ett skrämmande stort antal av de rådjur jag skjuter med kula har hagel i sig vilket innebär att problemet existerar. Därför använder jag numera bara hagelbössa till klass 3 vilt och mindre. Inget skulle emellertid vara mig mer främmande än att klanka ner på de jägare som valt att jaga sina rådjur med hagel, rätt utfört och med omdöme är det en fantastiskt trevlig jaktform.

När det sedan gäller Sako är det ett missförstånd att jag skulle vara en Sakofantast, jag har här (eller möjligen på det andra forumet) konstaterat att den legendariska sakoprecisionen i mina två första sakobössor fullständigt lyste med sin frånvaro och det var först efter ompipning som de började skjuta acceptabelt.

Vad jag däremot har sagt är att jag gillar de gamla sakolåsen som mekanismer betraktat och framför allt det faktumet att de finns i olika storlekar som verkligen är anpassade efter de patroner de skjuter.

Däremot är det helt sant att jag tycker att dubbelstudsare och drevjakt är en sällsynt lyckad kombination och det står jag verkligen för. I min bok är halvautomatens ökade "eldkraft" inte något gångbart argument och i vart fall inget som kompenserar sämre driftssäkerhet, balans och halvtaskiga tryck. "Effektivitet" är något jag strävar efter på jobbet men när jag sedan är ledig och söker mig ut i skogen för att rensa hjärnan så rör det mig inte i ryggen att jag med ett effektivare vapen kunde fått med mig ännu fler djur hem. För det mesta har ett tillräckligt antal vilt nedlagts när säsongen är över trots mitt val av ineffektiva vapen, om så inte skulle vara fallet är det knappast vapnens fel utan beror på för få jaktdagar. Att sedan halvautomater för alltid kommer att förknippas med en knekttidens AK4 och AK5 och därmed förlorar all sin charm är endast en helt subjektiv invändning och inget som har i denna diskussion att göra.

Ledsen för denna utflykt från ämnet men jag hoppas att du ursäktar Jocke, jag lovar att komma med lite mer sakliga inlägg i trådens egentliga ämne liet senare!

Lev väl!

Henrik 

Publicerat

Henrik..

Jag hoppas för guds skull att inledning i ditt inlägg här ovan inte är initierat av mitt svammel i tråden!

Mvh!

Publicerat

Hipshot,

du kan vara helt lugn att jag tog ditt inlägg med en ordentlig nypa salt! ;)

Inte heller Magnus inlägg var något som gjorde mig det minsta upprörd men det fick mig rätt eller orätt att känna att jag ville förtydliga några ståndpunkter.

När jag i efterhand läser igenom inlägget kan det kanske uppfattas som betydligt "fyrkantigare " än vad avsikten var men så kan det gå ibland :-[. Jag har den allra största respekt för MKJ's uppfattningar och det är just det faktumet att vi har olika uppfattningar som gör en sida sonm den här intressant. Jag har baserat på magnus skrivelser både här och i PM och email uppfattat honom som en hedersknyffel och när han nu äntligen blivit pappa för andra gången vill jag återigen passa på att GRATULERA ;D

Henrik

Publicerat
Jag skall fundera men på rak arm kan jag se i varje fall två möjliga vägar att gå. Det finns helt säkert fler men eftersom det låter som att lilleman håller på att vakna får vi fördjupa oss i dett ämnet senare ;)

Jag behöver tänka till lite grann också???

Henrik

Hejsan!

För att börja från början!

Nu så kan jag ju med lätthet säga att de här planerna med Champlinlåsen är begravda någonstans långt ner i leran! 1 längd för alla de 3 patronlängderna är ej godtagbart, och nu drar jag en lättad suck över att jag ej fick vantarna på den Champlinbössan på huntershouse ;)

Du kan få hur lång betänketid på dig du vill Henrik, dina tips är alltid lika trevliga att läsa när som dom än kommer in i tråden!

lite information ur en av mina bocker. aven mit set av Stuart Otteson boker ar utlanade.

"Chaplin laset ar baserat pa patenten 3,494,216 tagen den 17 juni 1969 av Jerry Haskins. som tacker  den bakre lasklacken samt slutstycks gang.

Dimentioner:

Vikt: 52 oz.

Langd: 9.00"

Ladans bred: 1.265"

Slutstycks dia.

Store dia: 0.850"

mindre dia: 0.671"

Slutstycks gang: 4.575"

Slagstift spanvid: .285"

patronbotten djup: .135"

Magasin langd: 3.675"

Magasin bruns bred: .650"

Vid malan ladans skruvar: 7.812""

Jag tackar och bockar för denna informationen Lalle!! Snällt av dig att leta reda på denna infon.

Jag blev så intresserad och nyfiken på dessa för mig helt okända lådor och vapen så jag postade en fråga på AR och fick följade svar:

Jag väntar nu på lite bilder från samme person som postade detta!!

Återkommer ASAP!!

Jim

Tackar för den informationen också Jim och nu är absolut Champlinlåset spolat! Som jag skrev innan så är ej ett en enda längd godtagbart för detta bygget då det varierar så ofantligt mycket i längd mellan den minsta och den längsta!

För att sedan få komma med ett litet inlägg angående mina tankar jag hafft under natten och under dagen här så känns ändå Browning A-Bolt som en fin stomme, frågan är hur kvalitet varit på dessa låsen under årens lopp?

Och för övrigt så är jag nu tillbaka på ruta 1 igen och har verken lås eller annat klart för mig. Det enda som igenteligen är klart är kalibervalet!

Ha det bra!

MVH/Jocke

Publicerat

Browning A-Bolt II Boss

Dimensional action specifications

Action lenght: 9.875 " (long action)

Receiver ring diameter: 1.375"

Bolt diameter: .865"

bolt travel: (25-06) 4.313"

Striker travel: .250"

Guard screw spacing: 7.938"

long: 25-06 - 375 H&H